Програма для спортивного туризму (піший туризм)

Про матеріал
Програма для планування туристичної роботи з дітьми 5-11 класів. Планування роботи по регіональній програмі туристи-пішоходи дозволяє спланувати роботу гуртка чи секції на період від року до шести років занятття.
Перегляд файлу

Регіональна програма гуртка-секції «Пішохідний туризм»

Авторський колектив:

Корнієнко В.М. – початковий рівень 1-2 роки навчання

Корнієнко В.М. – середній рівень 3-4 роки навчання

Корнієнко В.М. – старший рівень 5-6 роки навчання

Корнієнко В.М. – загальна редакція, пояснювальна записка

Пояснювальна записка

Регіональна програма «Пішохідний туризм» п8 направлена на пізнання та популяризацію пішохідного туризму як частину спорту в поєднанні з елементами краєзнавства, що найбільш ефективно підходить для цілісного, гармонійного, наукового, інтелектуального, спортивно-фізичного розвитку дитини в умовах сучасної урбанізації.

Цей вид спорту розвиває розумові, соціально-психологічні, фізичні якості вихованців.

Формує характер, мислення, відповідальність, рішучість, сміливість, комунікабельність, активізує пізнання до рідного краю, України, світу.

Програма розрахована на гуртківців віком від 11 років і старших. Бажано, щоб вихованці вже мали досвід відвідування інших секцій або поєднували їх. Бажано, щоб дитина мала основну групу з фізичного здоров’я, якщо такої немає то дитина може бути допущена до занять за рішенням медичної комісії, але займатися за індивідуальним планом.

Ця програма розрахована на навчання протягом шести років і ділиться на три рівні: початковий 1-2 рік навчання (бажано учні 5-6 класу), середній 3-4 рік навчання (бажано учні 7-8 класу), старший 5-6 рік навчання (бажано учні 9-10 класу)

Для освоєння навчального матеріалу відводиться 226 годин на кожний навчальний рік.

Рекомендується проводити заняття:

Рік навчання

Місяць 09-11

Місяць 12-02

Місяць 03-05

Місяць 06

1-2 рік навчання

45хв теорія

2.15хв практика

1г. теорія

2г.практика

30хв теорія

2.30хв практика

30хв теорія

2.30хв практика

3-4 рік навчання

1г теорія

2г практика

1г.теорія

2г.практика

45хв.теорія

2.15хв практика

30хв теорія

2.30хв практика

5-6 рік навчання

1г.теорія

2г.практика

1г.теорія

2г.практика

1г.теорія

2г.практика

1г.теорія

2г.практика

 

У середньому 1година-теорія, 2години-практика

В цілому час заняття обирає керівник гуртка, але рекомендується проводити  після навчання в закладах освіти не раніше 15.00 не пізніше 18.00. Також рекомендовано ділити заняття на будні й вихідні дні, де основне заняття буде у вихідний день.

На тиждень 6 годин. Одноденні походи включено в часову сітку тоді, як багатоденні йдуть поза нею. Рекомендується проводити  похід вихідного дня в 6 годин.

Більш за все ця програма піді йде для керівників гуртків, які тільки починають викладати або проходять інтернатуру, практику. Які не мають на меті одразу створити колектив майстрів спорту, а обирають поступовий рівномірний всеохоплюючий рівень досягнень.

Мета програми:

Це більш «природна» програма, основною метою якої буде тісна взаємодія гуртківця з природним середовищем.

  •          Навчальна (навчити навчатись компетентностям і стати компетентним вихованцем з пішохідного туризму)
  •          Виховна (виховати цілеспрямовану, освідчену, компетентну людину з найкращими людськими якостями)
  •          Розвивальна (розвити вміння та навички, які будуть втілені в повсякденному житті)

Основні завдання:

  1. Практична компетентність : впроваджувати на практиці ті знання які учні отримали під час минулорічних занять та отримувати досвід нових умінь. Усі набуті практичні навички повинні бути реалізовані під час походів, змагань, конкурсів, майстерень, інших заходів. У пріоритет не ставиться виконання розряду чи якихось нормативів. Основою є якомога частіше перебування дитини в природному середовищі в будь яких варіаціях: тренування в лісі або на галявині, одноденні міні походи, дводені походи чи багатоденні. Головною умовою є дитина в природному середовищі.

Вихованці повинні нести певну відповідальність і мати певні окремі обов’язки. Під час туристичних заходів вони можуть виконувати роль: кухара, фотографа, фізорга та інші), навчати інших, ділитися досвідом.

Таким чином, формується певна відповідальність і безпека під час різних заходів.

  1. Наукова компетентність: освоєння учнями знань з туризму і краєзнавства, поєднання знань з різних видів туризму. З цією інформацією дитина робить свої перші висновки та аналізує природне середовище. Усю цю інформацію вона буде збирати під час багатьох занять та заходів: перш за все, походів, змагань, зборів інше.
  2. Творча компетентність: свої враження , емоції, отримані знання вихованці можуть висвітлювати в різних формах: складання фотоальбому, написання твору, монтаж відео та фото роликів, презентації, створення сайтів тощо.
  3. Соціальна компетентність: учні повинні вміти нести відповідальність за свої дії або бездіяльність, вчитись комунікації з іншими людьми, культурами, побутом. Виховання культури, свідомості, патріотизму.

Фактично програма є продовженням вивчення курсу «Рідний край» в навчальних закладах і в подальшому формує у вихованцях знання й любов до батьківщини, країни і Землі в цілому.

В основі програми є «природа» тому завдання стоїть поєднати дитину з природою, показати яка вона, її користь, зауважити її доцільність і значущість. Але не виключається й спортивний інтерес, бо якнайкраще природу дитина буде пізнавати під час змагань, зборів, інших заходів. Саме поєднання фізичного (спортивного) й природного розвитку стоїть в основі програми.

Тому основний блок це участь в походах здебільшого вихідного дня (П.В.Д.) та походи, які не мають значної складності. Чим старша дитина, тим вища складність походів і технічних етапів під час них. Основний час займають заняття з техніки спортивного туризму з різних видів туризму (здебільшого піший, гірський, орієнтування). Інформацію, яку вивчатимуть вихованці, буде поєднуватися з такими предметами як географія, біологія, основи здоров’я, краєзнавство, гідрологія, геологія, біогеографія, фізичне виховання інші.

Значна роль відводиться знанням про рідний край, його культуру, звичаї, історію, певні особливості, туристичні локації та маршрути свого району та області.

Велика роль відводиться туристичним навичкам і туристській термінології. Спортивне туристичне обладнання та інвентар- правильне його використання, охайне поводження з ним, та безпека під час застосування.

Рекомендується проводити заняття у форматі 2 до 1, де 2 години буде присвячено фізичним вправам раніше засвоєного теоретичного заняття 1година. У залежності від періоду року чи певних обставин (наближаються змагання чи похід) бажано корегувати заняття в залежності від мети.

Обов’язковою складовою програми, яка стоїть на першому місці в розподілі занять - це участь в походах вихідного дня, одно-дводених чи багатоденних походів, крос походи, краєзнавчі походи. Також проведення екскурсій, участь у спортивно-туристичних змаганнях інших заходах.

Головною вимогою під час перелічених раніше заходів є дотримання безпеки, санітарно –гігієнічних норм.

Під час планування різних туристичних заходів обов’язково враховувати особливості місцевості, політично-воєнну ситуацію, погодні умови, систему здоров’я території, інші моменти.

Дивлячись на те, що, за життя, здоровє і безпеку вихованців під час заняття або інших заходів (походи, змагання, збори інше) відповідальність несе керівник гуртка, то витрати часу пропонується спів ставити з часом відповідальності за дитину.

Бажано для вагомого кроку у зростанні туристичних навичок зробити на кінці навчального року багатоденний похід враховуючи особливості групи.

Методи навчання:

  1. Спостереження – використовується найчастіше, безпечний метод при пізнанні природи.
  2. Аналізу – на основі певних даних діти можуть використовувати ях в різній туристичній діяльності: розрахунок маршруту походу, кількість спорядження інше.
  3. Практичний – втілювати всі свої навички та знання під час різних заходів та в побуті
  4. Картографічний – уміння читати карту і правильно її застосовувати
  5. Моделювання – спрогнозувати результат, тактика та стратегія під час змагань або крос походу

Засоби навчання на сьогодні - це перш за все інтернетресурси, блоги, вебсторінки з різною інформацією стосовно пішого та спортивного туризму, посібники, технічне обладнання для подолання штучних і природних перешкод, певна база спортінвентарю, залів чи спортивних майданчиків, картографічне обладнання, компаси інше..

У залежності від різних умов і чинників керівник гуртка може вносити зміни до розподілу навчально часу на вивчення окремих тем програми. Розподіл годин за темами-орієнтовний.

На початку навчального року батьки пишуть заяву з довідкою про стан здоров’я і дозволом що дитина може займатись у гуртку. Перше заняття бажано провести в інформаційно-роз’яснювальному форматі  з батьками.

Групи формуються згідно штатного розподілу закладом у якому діє гурток-секція (рекомендується не більше 15 і не менше 10 дітей у групі). 

Орієнтовний розподіл годин за напрямками роботи гуртка (початковий рівень).

Розділи, теми

Кількість годин

загалом

теорія

практика

І

Вступ

6

 

1.1.

Вступне заняття.

2

0

1.2.

Інструктаж з техніки безпеки під час занять та інших заходів.

2

0

1.3.

Правила проведення туристичних подорожей з учнівською та студентською молоддю.

2

0

ІІ

Туристська підготовка.

 

 

2.1

Мотивація в та класифікація туризму.

2

0

2.2

Топографія. Спортивне орієнтування.

6

24

2.3

Картографія. Номенклатура.

6

0

2.4

Тактика і стратегія в туризмі.

2

0

2.5

Туристичне обладнання.

4

0

2.6

Туристичний побут: харчування, гігієна, таборування, чергування, правила туриста, медицина.

6

2

2.7

Техніка спортивного туризму: способи та прийоми подолання штучних та природних перешкод, страхування.

16

32

2.8

Навчально-тренувальні збори.

6

12

2.9

Участь в туристичних заходах: змагання, конкурси тощо.

8

20

ІІІ

Краєзнавство

 

 

3.1

Вивчення і дослідження особливостей своєї (іншої) місцевості

6

0

Фізична підготовка та основи безпеки життєдіяльності

 

 

4.1

Фізичні вправи

2

20

4.2

Основи здоров’я і безпеки життєдіяльності

2

4

V

Похідна діяльність

 

 

5.1

Похід вихідного дня

2

36

Багатоденні походи

Поза сіткою годин

VІІ

Підсумки

 

2

0

Загалом

                    76               150

 

Тема

Зміст

1.1

Вступ

Знайомство з групою. Обговорення мети гуртка. План роботи на навчальний рік.

1.2

Інструктаж з техніки безпеки під час занять та інших заходів.

Проведення бесіди про безпеку в навчальному процесі та поза ним. Поводження в подорожах, на воді, в тр

1.3

Правила проведення туристичних подорожей з учнівською та студентською молоддю.

Права і обов’язки керівника та заступника керівника групи під час підготовки та проведення туристського спортивного походу.

Права і обов’язки адміністрації навчального закладу під час підготовки туристського походу

2.1

Мотивація в та класифікація туризму.

Розповідь про туризм, його види, значення та можливості в сучасному житті. Основи правил спортивного туризму. Різновиди туризму, та їх особливості.

2.2

Топографія. Спортивне орієнтування.

Вивчення особливостей топографічної дисципліни, топоніміка. Спортивне орієнтування та його види. Основи спортивного орієнтування.

2.3

Картографія. Номенклатура.

Знайомство з картою, види карт. Масштаб. Особливості номенклатури. Головні географічні об’єкти світу.

2.4

Тактика і стратегія в туризмі.

Поняття про стратегію і тактику в туризмі, йх види та відмінність.

2.5

Туристичне обладнання.

Ознайомлення з обладнанням для заняття туризмом: індивідуальне, командне, стаціонарне, природне. Технічні пристрої для роботи з мотузкою, інше

2.6

Туристичний побут: харчування, гігієна, таборування, чергування, правила туриста, медицина.

Знайомство з туристичним побутом. Укладання наметів та рюкзаку, побудова табору. Правила гігієни під час походу. Особливості надання першої медичної допомоги.

2.7

Техніка спортивного туризму: способи та прийоми подолання штучних та природних перешкод, страхування.

Розглядання поняття штучних та природних перешкод під час походу. Яке можливе їх проходження. Що потрібно для подолання штучних та природних перешкод. Вивчення елементів страхування під час подолання технічних етапів.

2.8

Навчально-тренувальні збори.

Проведення навчально-тренувальних зборів одно-дводенних в умовах, наближених до умов змагань, походів, інших заходів ,для кращого виступу  гуртківців під час офіційних заходів

2.9

Участь в туристичних заходах: змагання, конкурси тощо.

Розгляд положення змагань .Приймання участі в змаганнях молодшої групи, участь в різних заходах туристичного спрямування.

3.1

Вивчення і дослідження особливостей своєї (іншої) місцевості.

Первинний пошук інформації стосовно об’єктів рідного краю. Перші дослідження під час різних заходів.

4.1

Фізичні вправи

Загальна та спеціальна фізична підготовка. Використання елементів та вправ спортивного туризму, скелелазіння, легкої атлетики, лижного туризму, ігрових видів спорту. Розвиток загальних та спеціальних навичок, необхідних для участі у спортивних змаганнях та подорожах.

4.2

Основи здоров’я і безпеки життєдіяльності.

Основи фізичного, соціального, психічного, духовного здоров’я. Вивчення основ фізіології організму людини. Збереження життя під час природних катаклізмів чи нещасних  випадків у різних сферах життєдіяльності людини.

5.1

Похід вихідного дня.

Участь в походах вихідного дня біля своєї місцевості. Проведення краєзнавчого дослідження, збір інформації, фізичні вправи, ігри, відпочинок біля багаття та багато іншого під час таких походів

 

Підсумки

Проведення круглого столу. Виконання поставленої мети, мінуси та плюси протягом року. Нагородження.

 

Тема

Практична частина

1.1

Вступ

Гра «знайомство»

1.2

Інструктаж з техніки безпеки під час занять та інших заходів.

 

1.3

Правила проведення туристичних подорожей з учнівською та студентською молоддю.

 

2.1

Мотивація в та класифікація туризму.

Анкетування побажань в сфері туризму

2.2

Топографія. Спортивне орієнтування.

Визначення своєї місцевості на місці і в не знайомому місці. Визначення азимуту. Розуміння рельєфу місцевості. Орієнтуватись в заданому напрямі. Топографічна підготовка.

2.3

Картографія. Номенклатура.

Розбір видів карт. Вміння читати карту. Знання основ номенклатури карти. Визначення масштабу карти.

2.4

Тактика і стратегія в туризмі.

Перші планування руху по маршруту, визначення командної тактики на змаганнях, лідерство, зміна зв'язок. Пріоритет в виконанні вправ.

2.5

Туристичне обладнання.

Вміння володіти не складним туристичним обладнанням (різні види бухтування мотузки, в’язання нош, індивідуальна страхова система інше).

2.6

Туристичний побут: харчування, гігієна, таборування, чергування, правила туриста, медицина.

Вміння розпалювати багаття, розробка меню, встановлення намету, первинна медична допомога.

2.7

Техніка спортивного туризму: способи та прийоми подолання штучних та природних перешкод, страхування.

Способи та прийоми подолання природних та штучних перешкод під час походів та/або змагань

2.8

Навчально-тренувальні збори.

Відпрацювання елементів туризму перед майбутніми туристичними заходами.

2.9

Участь в туристичних заходах: змагання, конкурси тощо.

 

3.1

Вивчення і дослідження особливостей своєї (іншої) місцевості.

Створення інформаційної бази (щоденник, блог, сайт, презентації)

4.1

Фізичні вправи

Виконання деяких вправ на час, дальність

4.2

Основи здоров’я і безпеки життєдіяльності.

Виконання вправ транспортування потерпілого, вміння оповістити та подання знаку «sos», надання першої долікарської допомоги.

5.1

Похід вихідного дня.

 

 

Підсумки

 

 

Орієнтовний розподіл годин за напрямками роботи гуртка (середній рівень).

Розділи, теми

Кількість годин

загалом

теорія

практика

І

Вступ

6

 

1.1.

Вступне заняття.

1

0

1.2.

Інструктаж з техніки безпеки під час занять та інших заходів.

1

0

1.3.

Правила проведення туристичних подорожей з учнівською та студентською молоддю.

1

0

ІІ

Туристська підготовка.

 

 

2.1

Особливості суддівства в спортивному туризмі.

7

0

2.2

Топографія. Спортивне орієнтування.

2

24

2.3

Дистанції з орієнтування.

6

0

2.4

Тактика і стратегія в туризмі.

2

0

2.5

Туристичне обладнання.

4

0

2.6

Медицина в туризмі

6

2

2.7

Техніка спортивного туризму: способи та прийоми подолання штучних та природних перешкод, страхування.

16

42

2.8

Навчально-тренувальні збори.

6

12

2.9

Участь в туристичних заходах: змагання, конкурси тощо.

8

20

ІІІ

Краєзнавство

 

 

3.1

Вивчення і дослідження особливостей своєї (іншої) місцевості

6

0

Фізична підготовка та основи безпеки життєдіяльності

 

 

4.1

Фізичні вправи

2

10

4.2

Основи здоров’я і безпеки життєдіяльності

4

4

V

Похідна діяльність

 

 

5.1

Похід вихідного дня

2

36

Багатоденні походи

Поза сіткою годин

VІІ

Підсумки

 

2

0

Загалом

                    76               150

 

Тема

Зміст

1.1

Вступ

Обговорення мети гуртка. План роботи на навчальний рік.

1.2

Інструктаж з техніки безпеки під час занять та інших заходів.

Проведення бесіди про безпеку в навчальному процесі та поза ним. Поводження в подорожах, на воді, в транспорті.

1.3

Правила проведення туристичних подорожей з учнівською та студентською молоддю.

Права і обов’язки керівника та заступника керівника групи під час підготовки та проведення туристського спортивного походу.

Права і обов’язки адміністрації навчального закладу під час підготовки туристського походу.

2.1

Особливості суддівства в спортивному туризмі.

Ознайомлення з особливостями суддівства під час різних заходів. Правила та регламент спортивного туризму.

2.2

Топографія. Спортивне орієнтування.

Особливості орієнтування по лінії, рельєфу, азимуту та в заданому напрямку.

2.3

Дистанції з орієнтування.

Організація дистанцій по орієнтуванню, встановлення контрольних пунктів, вибір території.

2.4

Тактика і стратегія в туризмі.

Тактичні варіанти дистанції. Стратегічний план розвитку заходів.

2.5

Туристичне обладнання.

Використання туристичного обладнання в різних випадках. Ситуації заміни пристрою на дистанції, варіанти вирішення проблем з технічними пристроями.

2.6

Медицина в туризмі.

Похідна аптечка. Перша допомога при травмах і захворюваннях, що виникли через неправильні дії туристів. Опіки, рани ріжучими та колючими предметами. Отруєння. Потертості, мозолі тощо. Переломи та їх види, вивихи, розтяги, струс мозку, забиття голови, грудей, живота. Гостра судинна недостатність, непритомність, шок, ступені шоку. Кровотечі. Види кровотеч. Внутрішні та зовнішні кровотечі. Правила та техніка накладання джгута.

2.7

Техніка спортивного туризму: способи та прийоми подолання штучних та природних перешкод, страхування.

Види та характеристика природних перешкод в обраному виді туризму. Способи та прийоми подолання природних та штучних перешкод під час походів та/або змагань. Рятувальні роботи.

2.8

Навчально-тренувальні збори.

Проведення навчально-тренувальних зборів одно-дводенних в умовах, наближених до умов змагань, походів, інших заходів ,для кращого виступу  гуртківців під час офіційних заходів

2.9

Участь в туристичних заходах: змагання, конкурси тощо.

Розгляд положення змагань .Приймання участі в змаганнях середньої групи, участь в різних заходах туристичного спрямування.

3.1

Вивчення і дослідження особливостей своєї (іншої) місцевості.

Використання зібраної інформації під час дослідження певної території на масових заходах у формі презентації чи наукової роботи. Участь в краєзнавчих заходах.

4.1

Фізичні вправи

Загальна та спеціальна фізична підготовка. Використання елементів та вправ спортивного туризму, скелелазіння, легкої атлетики, лижного туризму, ігрових видів спорту. Розвиток загальних та спеціальних навичок, необхідних для участі у спортивних змаганнях та подорожах.

4.2

Основи здоров’я і безпеки життєдіяльності.

Збереження життя за різних природних факторів. Уміння знаходити виходи з різних ситуацій і поводження під час них.

5.1

Похід вихідного дня.

Участь в походах вихідного дня. Проведення краєзнавчого дослідження, збір інформації, фізичні вправи, ігри, відпочинок біля багаття та багато іншого під час таких походів

 

Підсумки

Проведення круглого столу. Виконання поставленої мети, мінуси та плюси протягом року. Нагородження.

 

Тема

Практична частина

1.1

Вступ

 

1.2

Інструктаж з техніки безпеки під час занять та інших заходів.

 

1.3

Правила проведення туристичних подорожей з учнівською та студентською молоддю.

 

2.1

Особливості суддівства в спортивному туризмі.

Розглядання спірних ситуацій під час туристичних заходів

2.2

Топографія. Спортивне орієнтування.

Подолання навчальних дистанцій. Підготовка та участь у змаганнях зі спортивного орієнтування.

2.3

Дистанції з орієнтування.

Допомога у встановленні і зніманню дистанцій зі спортивного орієнтування. Опрацювання результатів.

2.4

Тактика і стратегія в туризмі.

Розробка власної тактики та докази до її застосування

2.5

Туристичне обладнання.

 

2.6

Медицина в туризмі.

Відпрацювання накладання пов’язок та джгуту під час нещасних випадків

2.7

Техніка спортивного туризму: способи та прийоми подолання штучних та природних перешкод, страхування.

Відпрацювання способів та прийомів подолання природних та штучних перешкод в обраному виді туризму.

2.8

Навчально-тренувальні збори.

Відпрацювання елементів техніки спортивного туризму до цілеспрямованої підготовки в участі у змаганнях, конкурсах, різних заходах.

2.9

Участь в туристичних заходах: змагання, конкурси тощо.

 

3.1

Вивчення і дослідження особливостей своєї (іншої) місцевості.

Участь у краєзнавчій експедиції

4.1

Фізичні вправи

 

4.2

Основи здоров’я і безпеки життєдіяльності.

 

5.1

Похід вихідного дня.

 

 

Підсумки

 

 

Орієнтовний розподіл годин за напрямками роботи гуртка (старший рівень).

Розділи, теми

Кількість годин

загалом

теорія

практика

І

Вступ

3

 

1.1.

Вступне заняття.

1

0

1.2.

Інструктаж з техніки безпеки під час занять та інших заходів.

1

0

1.3.

Правила проведення туристичних подорожей з учнівською та студентською молоддю.

1

0

ІІ

Туристська підготовка.

 

 

2.1

Суддівство в спортивному туризмі.

4

0

2.2

Єдина спортивна класифікації України. Спортивно-туристські можливості України та зарубіжних країн.

2

0

2.3

Маркування дистанції.

2

2

2.4

Тактика і стратегія в туризмі.

2

0

2.5

Туристичне обладнання.

2

0

2.6

Медицина в туризмі

2

2

2.7

Техніка спортивного туризму: способи та прийоми подолання штучних та природних перешкод, страхування.

4

36

2.8

Навчально-тренувальні збори.

4

12

2.9

Участь в туристичних заходах: змагання, конкурси тощо.

4

20

2.10

Основи альпінізму.

 

4

8

2.11

Основи скало (стендо) лазіння.

 

4

8

2.12

Особливості водного туризму.

 

6

8

2.13

Вело туризм.

 

6

8

2.14

Рятувальні роботи.

 

11

20

ІІІ

Краєзнавство, суспільно – корисна робота.

 

 

3.1

Вивчення і дослідження особливостей своєї (іншої) місцевості

2

0

3.2

Історико-культурні та природні об’єкти. Природоохоронна діяльність.

 

2

0

ІV

Інструкторська підготовка

 

 

4.1

Форми і методи організації  роботи зі спортивного туризму

2

0

4.2

Зміст роботи інструктора дитячо-юнацького  туризму

4

0

V

Похідна діяльність

 

 

5.1

Похід вихідного дня

2

10

5.2

Крос походи

 

2

20

Багатоденні походи

Поза сіткою годин

VІІ

Підсумки

 

2

0

Загалом

                    76               150

 

Тема

Зміст

1.1

Вступ

Обговорення мети гуртка. План роботи на навчальний рік.

1.2

Інструктаж з техніки безпеки під час занять та інших заходів.

Проведення бесіди про безпеку в навчальному процесі та поза ним. Поводження в подорожах, на воді, в транспорті.

1.3

Правила проведення туристичних подорожей з учнівською та студентською молоддю.

Права і обов’язки керівника та заступника керівника групи під час підготовки та проведення туристського спортивного походу.

Права і обов’язки адміністрації навчального закладу під час підготовки туристського походу.

2.1

Суддівство в спортивному туризмі.

Ознайомлення з особливостями суддівства під час різних заходів. Правила та регламент спортивного туризму.

2.2

Єдина спортивна класифікації України. Спортивно-туристські можливості України та зарубіжних країн.

Положення про Єдину спортивну класифікацію України. Кваліфікаційні норми і вимоги Єдиної спортивної класифікації України з неолімпійських видів спорту (спортивний туризм, спортивне орієнтування). Порядок присвоєння спортивних розрядів (звань), нагородження значками «Юний турист України», «Турист України»

2.3

Маркування дистанції.

Особливості маркування маршрутів походу, або дистанцій різних видів туризму.

2.4

Тактика і стратегія в туризмі.

Інноваційні моделі планування в тактиці. Стратегічний план розвитку.

2.5

Туристичне обладнання.

Новинки туристичного обладнання. Застосування на практиці.

2.6

Медицина в туризмі.

Забезпечення дотримання гігієнічних вимог учасниками походів та змагань. Профілактика травматизму і захворювань. Самоконтроль і вироблення гігієнічних навичок.   

2.7

Техніка спортивного туризму: способи та прийоми подолання штучних та природних перешкод, страхування.

Раціональна техніка руху. Організація руху групи на різних типах місцевості (трав’яними схилами, осипами, болотами тощо). Організація подолання перешкод групою в поході та/або на дистанції змагань. Особливості подолання перешкод в різних видах туризму (відповідно до спеціалізації гуртка).

2.8

Навчально-тренувальні збори.

Проведення навчально-тренувальних зборів одно-дводенних в умовах, наближених до умов змагань, походів, інших заходів ,для кращого виступу  гуртківців під час офіційних заходів

2.9

Участь в туристичних заходах: змагання, конкурси тощо.

Розгляд положення змагань .Приймання участі в змаганнях старшої групи, участь в різних заходах туристичного спрямування.

2.10

Основи альпінізму.

Основи альпінізму. Особливості альпінізму, методика понять про альпінізм. Варіанти альпінізму. Альп табір. Висотна поясність. Тиск. Температура. Фізіологія організму на висоті. Витривалість. Техніка безпеки та страхування.

2.11

Основи скало (стендо) лазіння.

Основи скала лазіння і стендо лазіння. Різниця в видах. Організація маршрутів. Шляхи подолання дистанцій. Складність проходження дистанцій. Техніка безпеки та страхування.

2.12

Особливості водного туризму.

Основи і особливості водного туризму. Різновидність у водному туризмі. Основні поняття та терміни. Складність маршрутів і дистанцій на водних етапах. Техніка безпеки та страхування.

2.13

Вело туризм.

Основи і особливості велосипедного туризму. Різновидність у вело туризмі. Основні поняття та терміни. Складність маршрутів і дистанцій на вело етапах. Техніка безпеки та страхування.

2.14

Рятувальні роботи.

Різноманітність і значення рятувальних робіт. Можливості рятування і транспортування. Умови при рятуванні. Характеристики рятування в різних туристичних випадках. Певний порядок дій при рятування. Надання долікарської допомоги при рятуванні. Техніка безпеки і страхування при рятувальних роботах.

3.1

Вивчення і дослідження особливостей своєї (іншої) місцевості.

Використання зібраної інформації під час дослідження певної території на масових заходах у формі презентації чи наукової роботи. Участь в краєзнавчих заходах.

3.2

Історико-культурні та природні об’єкти. Природоохоронна діяльність.

Техніка проведення краєзнавчих спостережень і їх фіксація: складання описів, збір зразків для колекцій, відео- і фотозйомка, замальовки у походах, складання схем ділянок маршруту, нанесення уточнень і виправлень на карту маршруту. Робота серед місцевого населення: участь у громадських заходах, концерти самодіяльності, спортивні виступи, допомога сільським школам і лісництву. Основні напрями природоохоронної роботи

4.1

Форми і методи організації  роботи зі спортивного туризму.

Тренувальний процес. Програма фізичних тренувань. Засоби фізичного виховання. Використання спортивних та рухливих ігор, бігових та гімнастичних вправ. Спеціальні вправи для різних груп м’язів та розвитку спеціальних навичок в залежності від обраного виду туризму. Принцип поступового збільшення навантажень.

4.2

Зміст роботи інструктора дитячо-юнацького  туризму.

Обов’язки і права інструктора дитячо-юнацького туризму.

Роль інструктора дитячо-юнацького  туризму у залученні учнів до подорожей, проведення масових туристських і краєзнавчих заходів, участі в міських, районних, обласних зльотах, конференціях, змаганнях

5.1

Похід вихідного дня.

Участь в походах вихідного дня. Проведення краєзнавчого дослідження, збір інформації, фізичні вправи, ігри, відпочинок біля багаття та багато іншого під час таких походів

5.2

Крос походи

Участь і розробка крос походів. Проходження крос походів за часом, за контрольними пунктами, жорстке раллі, за вибором.

 

Підсумки

Проведення круглого столу. Виконання поставленої мети, мінуси та плюси протягом року. Нагородження.

 

Тема

Практична частина

1.1

Вступ

 

1.2

Інструктаж з техніки безпеки під час занять та інших заходів.

 

1.3

Правила проведення туристичних подорожей з учнівською та студентською молоддю.

 

2.1

Суддівство в спортивному туризмі.

Участь в суддівстві на різних етапах під час змагань. Планування дистанції змагань.

2.2

Єдина спортивна класифікації України. Спортивно-туристські можливості України та зарубіжних країн.

Складання презентації «розвиток туризму в країні на вибір».

2.3

Маркування дистанції.

Встановлення маркування для проведення  заходу зі спортивного походу. Маркування походу вихідного дня.

2.4

Тактика і стратегія в туризмі.

 

2.5

Туристичне обладнання.

 

2.6

Медицина в туризмі.

Імітація надання першої невідкладної допомоги за різних природних ситуацій.

2.7

Техніка спортивного туризму: способи та прийоми подолання штучних та природних перешкод, страхування.

Організація подолання перешкод, характерних для походів  відповідного виду туризму (відповідно до спеціалізації гуртка). Організація страховки та самостраховки під час проходження складних перешкод в різних видах туризму.

2.8

Навчально-тренувальні збори.

 

2.9

Участь в туристичних заходах: змагання, конкурси тощо.

 

2.10

Основи альпінізму.

Участь в тренінгу «Складні ситуації під час сходження та на маршруті»

2.11

Основи скало (стендо) лазіння.

Відпрацювання на стендах техніки лазіння.

2.12

Особливості водного туризму.

Проходження не складних технічних етапів на воді за допомогою плав засобів.

2.13

Вело туризм.

Майстер клас по фігурному катанню, участь в тріалі, та вело орієнтування.

2.14

Рятувальні роботи.

Проведення показових виступів з рятувальних робіт для мотивації юних туристів. Відпрацювання рятівних робіт в умовах максимально наближених до реальних. 

3.1

Вивчення і дослідження особливостей своєї (іншої) місцевості.

Оформлення звіту з краєзнавчої роботи.

3.2

Історико-культурні та природні об’єкти. Природоохоронна діяльність.

Активна участь в різних акціях направлених на збереження природного середовища.

4.1

Форми і методи організації  роботи зі спортивного туризму.

Розробка плану заняття з умовною групою Визначення доцільних методів та форм організації навчального процесу з урахуваннями рівня підготовки групи, теми та змісту заняття.  

4.2

Зміст роботи інструктора дитячо-юнацького  туризму.

 

5.1

Похід вихідного дня.

 

5.2

Крос походи

Підготовка технічних етапів під час заходу. Участь в суддівстві. Страхування суддівських етапів.

 

Підсумки

 

 

Прогнозований результат за підсумками оволодіння програмою «Пішохідний туризм» .

Вихованці повинні знати:

  •          правила безпеки учасників туристських походів, учасників та суддів змагань, при подоланні перешкод, організації бівуаку, постановці дистанції; 
  •          права та обов’язки керівника, заступника (помічника) керівника подорожей, суддів змагань;
  •          інструкцію щодо проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю України та Правила змагань зі спортивного туризму;   принципи та порядок класифікації туристських спортивних походів та дистанцій змагань; 
  •          маршрути подорожей різних категорій складності в Україні (відповідно до обраного виду туризму);
  •          вимоги Єдиної спортивної класифікації з неолімпійських видів спорту (зі спортивного туризму), порядок присвоєння спортивних розрядів та звань;
  •          особливості побудови та проходження окремих дистанцій змагань зі спортивного туризму;
  •          основи тактики туристського походу в обраному виді туризму;
  •          особливості обрання місця, організації та забезпечення безпеки бівуаку в різних природних та погодних умовах (з врахуванням особливостей обраного виду туризму);
  •          особливості спеціального спорядження для проведення складних походів в обраному виді туризму, переваги та недоліки різних типів спеціального спорядження, можливості виготовлення саморобного спорядження;
  •          принципи підбору спорядження для конкретного походу чи дистанції змагань з врахуванням наявних (передбачуваних) перешкод; 
  •          принципи та порядок складання раціонального меню та організації харчування з врахуванням особливостей виду туризму та обраного маршруту; 
  •          порядок визначення географічних координат точки на топографічній карті, азимуту; 
  •          основні небезпеки, що можуть виникнути в туристському поході, шляхи запобігання;
  •          порядок дій групи в екстремальній ситуації, порядок сигналізації про надзвичайну ситуацію
  •          основні види краєзнавчих спостережень, які можуть здійснюватися в туристському поході та інструменти (прибори), які при цьому застосовуються;
  •          симптоми основних видів травм та захворювань, які можуть статися в поході чи на змаганнях;
  •          склад аптечки туристської групи та призначення ліків, які входять до її складу;
  •          порядок дій в екстремальній (аварійній) ситуації в поході чи на змаганнях, порядок надання першої долікарської допомоги;
  •          порядок складання та зміст звіту про туристський похід.

Учні повинні вміти:

  •          розробляти тактику руху в поході 1-3 ступеню складності;
  •          долати різноманітні складні перешкоди під час походів та на дистанціях змагань;
  •          організовувати  безпечне  проходження  перешкод  та страховку при проходженні технічних етапів; 
  •          організувати бівуак за відсутності бівуачного спорядження; 
  •          використовувати ягоди, гриби, рибу та інші природні джерела для забезпечення харчування групи в поході;
  •          складати звіт про туристський похід;
  •          транспортувати потерпілого з різними травмами;
  •          здійснювати ремонт спорядження та транспортних засобів, які використовуються в походах;
  •          дотримуватися правил санітарії, гігієни і техніки безпеки;
  •          бережно ставитися до обладнання та спорядження;
  •          оцінювати власні досягнення та досягнення інших гуртківців;
  •          співпрацювати та розподіляти обов’язки під час колективної роботи.

БІБЛІОГРАФІЯ:

1. Абрамов В.В, Тонкошкур М.В. История туризма. – Харьков, ХГАФК, 2005. 

2. Алексеев А.А, Питание в туристськом походе – М., 2005

3. Алешин В.М., Серебряков А.В, Туристская топография. – М.: Профиздат, 1985.

4. Байтеряков О.З. Загальна характеристика туристичних ресурсів України // Краєзнавство і туризм: освіта, виховання, стиль життя (матеріали міжнародної науково-практичної конференції) – Херсон. Херсонський держ. пед. ун-т. – 1998. – С. 185-187. 5. Балабанов И.В. Узлы. – М., 2001.

6. Бардін К.В. Азбука туризма. – М.: Просвещение, 1981. – 205 с.

7. Безпека життєдіяльності туристів, екскурсантів, відпочивальників та працівників туризму (аспекти). – Дніпропетровськ : Промінь, 2002. – 115с. 

8. Бейдик О.О. Рекреаційно-туристські ресурси України. Методологія та методика аналізу, термінологія, районування. – К: ВПЦ „Київський університет», 2001. - 395 с. 9. Булашев А. Спортивный туризм : учебник. – Харьков, ХГАФК, 2009. 

10. Вечерський В.В. Загальні відомості про історико-культурні ресурси в туристичних регіонах України // Туристично-краєзнавчі дослідження. Вип. 2. – К: ЧП Кармаліта. – 1999. – С. 99 - 122. 

11. Волович В.Т. Человек в экстремальных условиях природной среды. – М.: Мысль, 1983.

12. Ганапольський В.I. Уроки туризму. - К.: Редакції загальнопедагогічних газет (Краєзнавство. Географія. Туризм), 2004. - 128 с. 

13. Грабовський Ю.А., Скалій О.В., Скалій Т.В. Спортивний туризм: Навчальний посібник. -Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009.

14. Державний реєстр нерухомих пам'яток України національного значення. - К., 2001.

15. Безпека життєдіяльності туристів, екскурсантів, відпочивальників та працівників туризму (аспекти). – Дніпропетровськ : Промінь, 2002.-115 с.  

16. Інструкція щодо організації та проведення туристських спортивних походів з учнівською та студентською молоддю. Затверджена наказом  Міністерства освіти і науки України від 27.10.2014 №1124. Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1340-14

17. Колотуха О.В. Географія дитячо-юнацького туризму в Україні (навчальний посібник). – К. : Український державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді, 2008. – 278 с.

18. Константинов Ю.С. Туристские слеты и соревнования учащихся: Учебнометодическое пособие. – М. : ЦДЮТиК МО РФ, 2000. – 228 с.

19. Константинов Ю.С. Туристская игротека .- М.: Гуманитарный издательский центр ВАЛДОС -2000.

20. Костриця М.Ю., Обозний В.В. Шкільна краєзнавчо-туристична робота. - К: Вища школа, 1995. - 224 с. 

21. Коструб А.А. Медицинский справочник туриста., М. : Профиздат, 1990.

22. Крачило М.П., Король О.Д. Сучасний туризм та його місце у суспільному виробництві // Розвиток туризму в Україні. Проблеми і перспективи. - К: ІВЦ

„Слов'янський діалог». - 1995. - С. 57-63. І').  23. Линчевский Э. Психологический климат туристской группы., М., 1981.

24. Литвинов Д.А. Справочник туриста .- Дніпропетровськ : ЕЦ „Восхождение», 2005.

25. Лысогор Н.А. Питание туристов в походе / Лысогор Н.А., Толстой Л.А., Толстая В.В. - М.: Пищевая промышленность, 1980. - 96 с. 

26. Наровлянська М.Д., Наровлянський О.Д., Пустовойт В.О. Шкільний туризм. – К.: Шкільний світ, 2009. – 128 с.

27. Позашкільний туризм і краєзнавство в Україні: історія та сьогодення. –

Івано-Франківськ: Тіповіт, 2010

28. Положення про туристські маршрутно-кваліфікаційні комісії навчальних закладів. Затверджена наказом  Міністерства освіти і науки України від 27.10.2014 №1124. Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1342-14/paran2#n2

29. Попчиковский В.Ю. Организация и проведение туристских походов. - М.:, Профиздат, 1987.

30. Порядок присвоєння кваліфікаційних категорій спортивним суддям Затверджено Наказом Міністерства молоді та спорту України 16.07.2013  № 31. Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/z1312-13

31. Порядок класифікації маршрутів туристських спортивних походів // Спортивний туризм. – К.: Федерація спортивного туризму України. – 2002. – № 2. – С. 5-10.

32. Постанова Президії Федерації спортивного  туризму  України               «Про

Положення про систему підготовки кадрів спортивного туризму» від 11.03.2002 року // Спортивний туризм. - 2002. - № 3. - С. 23-34.

33. Постанова Президії Федерації спортивного туризму України  «Про 

Положення «Інструктор дитячо-юнацького туризму» від 15.06.2002 року // Спортивний туризм. - 2002. - № 4 - С. 35-50.

34. Правила  дорожнього  руху  України.  Режим  доступу:

http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1306-2001-п 

35. Правила змагань зі спортивного туризму. Федерація спортивного туризму України. – К. 2008.

36. Правила змагань зі спортивного орієнтування. К: ФСО України,  2016 37. Про туризм. Закон України від 15.09.95 №324/95-ВР. Режим доступу:

http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/324/95-вр

38. Руденко В.II. Географія природноресурсного потенціалу України. - Львів:  Світ, 1993 - 237с.

Відомість про автора:

Корнієнко Віктор Михайлович; вчитель вищої категорії.

 Спеціальність: географія, біологія, основи здоров’я, туристична справа.

Керівник туристичного гуртка. Стаж роботи керівником туристичного гуртка на 2021р. складає 17. Загалом в туризмі 25 років.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 жовтня
Переглядів
30
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку