Програма ФОРМУЛА ЗДОРОВ'Я

Про матеріал
Дана програма спрямована на пропаганду здорового способу життя серед здобувачів освіти, батьків, педагогів, знайомить не лише з наслідками, але і з причинами, які треба вміти долати, допомагає розкрити та оволодіти резервними силами організму, усвідомити своє місце у системі взаємовідносин з природою та суспільством, навчає бути здоровою, щасливою, радісною та гармонійною людиною. Програма рекомендується для педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів спортивного профілю.
Перегляд файлу

 

ФОРМУЛА ЗДОРОВ’Я

 

 

 

 

Програма формування навичок культури поведінки

 та засад здорового способу життя для роботи

 з ліцеїстами І – ІV курсів, вихователями, батьками

C:\Users\Лена-Коля\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\1261905088_3dxtk.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор: Олена Володимирівна Литвиненко

 

 

 

Біла Церква

2021

ФОРМУЛА ЗДОРОВ’Я. Програма формування навичок культури поведінки та засад здорового способу життя для роботи з ліцеїстами І – ІV курсів, вихователями, батьками.

Автор: О.В. Литвиненко. - Біла Церква, 2021- 19 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дана програма спрямована на пропаганду здорового способу життя серед здобувачів освіти, батьків, педагогів, знайомить не лише з наслідками, але і з причинами, які треба вміти долати, допомагає розкрити та оволодіти резервними силами організму, усвідомити своє місце у системі взаємовідносин з природою та суспільством, навчає бути здоровою, щасливою, радісною та гармонійною людиною.

 

  Програма рекомендується для педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів спортивного профілю.

 

ФОРМУЛА ЗДОРОВ’Я

 Програма формування навичок культури поведінки

та засад здорового способу життя вихованців ліцею

для роботи з ліцеїстами І – ІV курсів

 

Головним скарбом життя є не землі, що ти їх завоював,

не багатства, що їх маєш у скринях...

 Головним скарбом життя є здоров’я, і, щоб його зберегти,

потрібно багато що знати. 

Авіцена

Пояснювальна записка

Спосіб життя людини в сучасних умовах відрізняється від способу життя більшості попередніх поколінь. Технічний прогрес і перехід від індустріальної ери до ери інформації прискорили темп життя, створили умови для все більших навантажень на людину, змінили всю життєдіяльність людини. Тому все більше людей прагнуть до здорового способу життя. Навіть з’явився новий соціальний ідеал серед елітарних верств суспільства — стало престижно і «модно» бути здоровим, витрачати на своє здоров’я і час, і матеріальні засоби. Здоров’я розглядається як базова життєва цінність, що дозволяє бути успішною людиною. А здоров’я суспільства оцінюється як національний ресурс розвитку економіки, здоровий спосіб життя виступає як соціально-економічна категорія.

Взагалі здоров’я було, є і буде значущою цінністю незалежно від часу, місця і суспільного укладу життя. Здоров’я є найвищою цінністю суспільства, оскільки суспільство може бути здоровим тільки тоді, коли переважна більшість людей в ньому здорова.

Здоров’я за даними ВООЗ — це не тільки відсутність захворювань, а й фізичне, соціальне і психологічне благополуччя людини. Експерти ВООЗ виділили співвідношення різних чинників, що забезпечують здоров’я людини:

- спадковість (генетичні фактори) — 15-20%;
- екологічна обстановка і клімат — 20-25%;
- медичне забезпечення — 10-15%;
- умови і спосіб життя — 50-55%.

Отже, саме здоровий спосіб життя є провідним чинником забезпечення здоров’я людини.

Що ж таке здоровий спосіб життя? Оскільки головна якість людського організму — це гомеостаз, баланс всього обміну речовин відповідно до діяльності людини, то визначити здоровий спосіб життя можна як підтримання рівноваги психіки, діяльності та фізичного стану людини. А рівновага — це та сама «золота середина».

Отже, для здорового способу життя важливо підтримувати в балансі розум, психіку і тіло, тобто:

- свої почуття, думки, емоції;
- фізичну активність — роботу і відпочинок;
- надходження їжі та її засвоєння.

Турбота  про  здоров’я вихованців - це  найважливіша  праця  вихователя. Від  життєрадісності,  бадьорості  дітей  залежить  їхнє  духовне  життя,  світогляд,  розумовий  розвиток,  міцність  знань,  віра  в  свої  сили. Здоровий спосіб життя – це обов’язкова умова того, щоб ліцеїсти зростали духовно та фізично досконалими.

Програма формування навичок культури поведінки та засад здорового способу життя вихованців ліцею «Формула здоров’я» розроблена відповідно до Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Конвенцією ООН про права дитини, Національною програмою «Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів України» та передбачає комплексний підхід до виховання молодої людини, спрямований на забезпечення гармонійного та цілісного розвитку особистості; виховання громадянина, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованої на процвітання України.

Програма формування навичок культури поведінки вихованців ліцею та засад здорового способу життя «Формула здоров’я»  розрахована на організацію виховної роботи з ліцеїстами І – ІV курсів протягом двох навчальних років.

Мета програми:

- сприяти формуванню у ліцеїстів поняття щодо здорового способу життя;

- розвивати у ліцеїстів погляди на загартування, харчування, спосіб життя;

-  формувати у ліцеїстів прагнення займати активну життєву позицію;

- виховувати бережливе ставлення до природи та навколишнього середовища.

Головними завданнями є:

- довести пріоритети здоров’я серед інших цінностей людини та негативний вплив шкідливих звичок на самопочуття людини;

- сприяти визначенню власних духовних цінностей та орієнтації на здоровий спосіб життя;

- залучати до співпраці з питань здорового способу життя працівників соціально-психологічної служби, медичних працівників, працівників правоохоронних органів, громадських організацій та батьків;

- формувати у ліцеїстів стійких переконань щодо пріоритету здоров’я як основної умови реалізації фізичного, психічного, соціального та духовного потенціалу людини з урахуванням її індивідуальних особливостей;

- виховувати у ліцеїстів бережливого, дбайливого та усвідомленого ставлення до власного здоров’я як однієї з найвищих людських цінностей, потреби самопізнання та всебічного самовдосконалення;

- ознайомити ліцеїстів з основними принципами та закономірностями життєдіяльності людини в природному та соціальному середовищах, спрямованої на збереження життя і зміцнення здоров’я;

- розвивати життєві навички ліцеїстів, спрямованих на заохочення вести здоровий спосіб життя.

Програма складається з чотирьох розділів:

1. Здоров’я – не все, але все без здоров’я – ніщо;

2. Треба їсти не те, що є, а те, що потрібно їсти;

3. Жити красиво і жити у злагоді з природою – одне й те саме;

4. Поведінка – дзеркало, у якому кожний показує своє обличчя.

 

   Методи та форми роботи:

  • бесіди;
  • тренінгові заняття;
  • семінари;
  • години спілкування;
  • круглі столи;
  • прес-конференції;
  • вікторини;
  • уроки здоров’я;
  • театралізовані заходи;
  • екскурсії;
  • акції;
  • фестиваль соціальної реклами;
  • анкетування, тестування;
  • випуск стінних газет;
  • перегляд відеофільмів;
  • діяльність органів ліцейського самоврядування;
  • батьківські збори;
  • діяльність творчої групи вихователів «Формування навичок культури поведінки вихованців ліцею та засад здорового способу життя»;
  • заходи із залученням медичних працівників, працівників правоохоронних органів, соціально-психологічної служби та громадських організацій.

   Очікувані результати:

  • формування свідомого ставлення до фізичного, психічного та духовного здоров’я кожного;

 - оволодіння вихованцями знаннями, вміннями, навичками свідомої, позитивної поведінки;

  • розкриття здібностей ліцеїстів, позитивних сторін особистості;
  • профілактика негативних явищ в ліцейському середовищі;
  • усвідомлення відповідальності за свої вчинки;
  • становлення особистості як активного творця своєї долі.
  • вироблення чіткого уявлення ліцеїстів про формування засад здорового способу життя, значення раціонального харчування в системі здорового способу життя та ціннісного ставлення до природи та навколишнього середовища.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Етапи реалізації програми

 

Розділ І. Здоров’я – не все, але все без здоров’я – ніщо

Здоров’я – вид гармонії,

 але його межі дуже широкі й не у всіх однакові

Гален

Завдання:

- формувати відповідальне ставлення до здоров’я як особистісно значущої цінності для кожної людини;

- розвивати навички зміцнення та збереження здоров’я;

- сприяти розвитку потреби у здоровому способі життя;

- озброїти ліцеїстів науково обґрунтованими знаннями про здоров'я і засоби його зміцнення;

- виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я і здоров’я  інших.

     Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ

Всеукраїнський урок здоров’я «Твоє здоров’я – твій вибір»

Орієнтовний зміст: основні ознаки здорового способу життя, залежність стану здоров’я від способу життя.

Ділова гра «Ключі від здоров’я»

Орієнтовний зміст: профілактика шкідливих звичок, формування навичок здорового способу життя.

Тематична бесіда «Бережи здоров’я змолоду»

Орієнтовний зміст: відповідальність людини за власне здоров’я, формування навичок здорового способу життя.

Тренінгове заняття: «Здорові люди – впевнене майбутнє»

Орієнтовний зміст: вплив шкідливих звичок на організм людини; переваги здорового способу життя.

 Тренінгове заняття «Твоє здоров’я – твій вибір»

Орієнтовний зміст: сутність поняття «здоров’я», «здоровий спосіб життя»; довести пріоритети здоров’я серед інших цінностей людини та негативний вплив шкідливих звичок на самопочуття підлітка; вплив наркотиків на організм людини;  наркотична залежність.

Диспут: «СНІД – не залишайся байдужим»

Орієнтовний зміст: ознайомити ліцеїстів з шляхами поширення та наслідками ВІЛ – інфікування та захворюванням на СНІД; відмінність між СНІДом та ВІЛ – інфекцією.

Усний журнал: «Зроби свій вибір на користь здоров’я»

Орієнтовний зміст: фактори, що впливають на здоров’я; бачення та усвідомлення ліцеїстами власних пріоритетних цінностей, необхідних для повноцінного життя.

Усний журнал «Здоров’я у твоїх руках»

Орієнтовний зміст: профілактика шкідливих звичок та відмова від них, вплив тютюнового диму та слабоалкогольних напоїв на організм підлітка; вислови видатних людей про життя і здоров’я; конкурс малюнків «Я і моє здоров’я».

Перегляд відеофільму «Куріння: ти повинен все знати!»

Орієнтовний зміст: негативний вплив тютюнового диму на організм людини, паління: активне і пасивне, страшні хвороби людства спричинені згубною звичкою.

Тематична зустріч з лікарем-терапевтом «Як запобігти захворюванню на ГРІ»

Орієнтовний зміст: основні правила захисту від гострих респіраторних інфекцій.

Засідання творчої групи вихователів:

  • Семінар-практикум  «Працювати на майбутнє»

Орієнтовний зміст: значення здорового способу життя, складові життєвого самовизначення.

  • Круглий стіл «Здоров’я дітей – здоров’я нації»

Орієнтовний зміст: визначення складових формування здорового способу життя дитини в сім’ї.

  • Круглий стіл «Екологія довкілля і здоров’я дітей»

Орієнтовний зміст: вплив екології довкілля на організм підлітка.

Батьківські збори «Роль сім'ї у формуванні здорового способу життя дитини»

Орієнтовний зміст: спосіб життя сім'ї, вплив батьків на формування здорового способу життя дитини.

Тренінгове заняття для батьків «Як виховати дитину здоровою»

Орієнтовний зміст: спосіб життя людини та її здоров’я.

Круглий стіл для батьків «Шкідливі звички: як допомогти підлітку?»

Орієнтовний зміст: вплив шкідливих звичок на фізичний та емоційний стан дитини.

Анкета для ліцеїстів «Від чого залежить здоров’я людини?»

Орієнтовний зміст: проведення анкети, результати даних

Анкета для ліцеїстів «Проблеми шкідливих звичок»

Орієнтовний зміст: проведення анкети, результати даних.

Анкета для батьків «Чи шкодить алкоголь вашому здоров’ю?»

Орієнтовний зміст: проведення анкети, результати даних.

Випуск тематичної газети «Не піддаватися шкідливій звичці!»

Орієнтовний зміст: шкідливі звички та їх вплив на здоров’я і долю людини.

Випуск тематичної газети «1 грудня – Всесвітній День боротьби зі СНІДом та порозуміння з ВІЛ-позитивними людьми»

Орієнтовний зміст: інформаційні новини, статистичні дані.

Випуск тематичної газети «Вся правда про слабоалкогольні напої»

Орієнтовний зміст: інформаційні новини, міфи та факти про слабоалкогольні напої.

Випуск тематичної газети «Геть паління! Ми – здорове покоління»

Орієнтовний зміст: запобігання тютюнокурінню серед ліцеїстів.

Випуск тематичної газети «Я – учасник дорожнього руху»

Орієнтовний зміст: безпека на дорозі, правила дорожнього руху.

 

 

 

 

Розділ ІІ. Треба їсти не те, що є, а те, що потрібно їсти

Дозвольте їжі бути вашим лікарем

 Гіппократ

Завдання:

  • забезпечити значенням раціонального харчування в системі здорового способу життя;
  • розвивати в ліцеїстів інтерес до правильного, раціонального харчування та добового асортименту харчових продуктів;
  • формувати в ліцеїстів основні принципи побудови здорового раціону та режиму харчування.

Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ

Година спілкування «Українські народні традиції, обряди та здоров’я людини»

Орієнтовний зміст: значення раціонального харчування в системі здорового способу життя; компоненти етноздоров’я населення України.

Тренінгове заняття «Харчування – наскільки це важливо? Основні закони раціонального харчування»

Орієнтовний зміст:значення їжі для організму людини, основні закони раціонального харчування.

Бесіда «Раціональне харчування – запорука здоров’я і довголіття»

Орієнтовний зміст: закони і правила раціонального харчування, піраміда раціонального харчування.

Година спілкування «Вітаміни наші друзі»

Орієнтовний зміст: поняття про вітаміни та їх вміст у продуктах харчування, вплив вітамінів на організм людини.

Свято чаю

Орієнтовний зміст: історія виникнення та визначення сортів чаю.

Засідання творчої групи вихователів:

  • Круглий стіл «Поняття раціонального харчування. Закони раціонального харчування»

Орієнтовний зміст: принципи і закони раціонального харчування, особливості системи здорового харчування, «золоті правила» системи природного харчування.

  • Бесіда «Піраміда раціонального харчування»

Орієнтовний зміст: модель побудови здорового харчового раціону.

Круглий стіл для батьків «Здорове харчування - запорука довголіття»

Орієнтовний зміст: здорове харчування і здоров’я, значення їжі для організму людини.

Лекція для батьків «Спільна робота сім’ї і ліцею-інтернату з формування здорового способу життя»

Орієнтовний зміст: значення жирів, білків, вуглеводів в організмі людини.

Перегляд відеофільму «Вода – основа життя»

Орієнтовний зміст: вода і здоров’я людини, значення води в житті людини, санітарні вимоги до питної води.

Випуск стінної газети « Здорова та корисна їжа»

Орієнтовний зміст: випуск газети.

Анкетування для ліцеїстів «Харчування очима ліцеїстів»

Орієнтовний зміст: проведення анкети, результати даних.

Анкетування для ліцеїстів «Улюблені страви моєї родини»

Орієнтовний зміст: проведення анкети, результати даних.

Анкетування для батьків «Здорова їжа – здорова сім’я»

Орієнтовний зміст: проведення анкети, результати даних.

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ ІІІ. Я – учасник дорожнього руху

Головним скарбом життя є здоров’я,

і щоб його зберегти, потрібно багато що знати.

Авіцена

Завдання:

- формувати знання, уміння, навички користування правилами дорожнього руху;

- виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я, культуру поведінки учасників дорожнього руху.

 

 

Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ

Година спілкування: «Ти – учасник дорожнього руху»

Орієнтовний зміст: правила безпеки для велосипедистів;  правила поведінки на зупинках громадського транспорту; правила посадки та висадки пасажирів; правила поведінки в салоні громадського транспорту.

Бесіда – інструктаж: «Правила поведінки ліцеїстів на залізничному транспорті»

Орієнтовний зміст: правила безпечної поведінки на залізничному транспорті.

Бесіда: «Безпека руху пішоходів»

 Орієнтовний зміст: правила безпечної поведінки пішоходів на дорозі, статистичні дані, мультимедійна презентація.

Круглий стіл для батьків: "Діти та їх безпека на дорогах»

Орієнтовний зміст: правила безпечної поведінки пішоходів на дорозі, статистичні дані, мультимедійна презентація.

Театралізований захід: «Будь уважний на дорозі».

Орієнтовний зміст: мультимедійна презентація, кросворд, інсценування заходу.

Випуск тематичної газети «Я – учасник дорожнього руху»

 Орієнтовний зміст: випуск газети.

 

Розділ ІV. Земля – наш спільний дім

Любіть, шануйте, бережіть природу –

вічне джерело нашого життя і нашої твердості.

М. Рильський

Завдання:

- формувати навички екологічного самовиховання та усвідомлення себе     частиною природи;

- залучати ліцеїстів до активної екологічної діяльності;

-виховувати бережливе ставлення до природи та навколишнього середовища.

Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ

Усний журнал  «Екологічна культура людини»

Орієнтовний зміст: поняття «екологія»; актуальність збереження природи; взаємозв’язок людини і природи; глобальні зміни кліматичних умов; перегляд елементів відеофільму про проблеми захисту навколишнього середовища.

Екологічний брейн-ринг «Світ неповторний та чудесний»

Орієнтовний зміст: об’єднання в команди; обрання журі; запитання творчого та проблемного характеру з екології.

Година спілкування  «Гармонія взаємин людини з природою»

Орієнтовний зміст: багатство природи України; цілющі властивості рослин; історичний зв’язок з природою; захоплення людини красою природи рідного краю; випуск стінних газет з екологічного виховання.

Виступ агітбригади «Молодь за чисте довкілля»

Орієнтовний зміст: поняття «довкілля»; інформаційне повідомлення про вплив шкідливих викидів на екологію; загроза людству; місце та роль молодого покоління у збереженні навколишнього середовища.

Прес-конференція  «Земля – наш спільний дім»

Орієнтовний зміст: планування; добір матеріалу; заслуховування повідомлень; представлення проектів «Нерозривний зв’язок гармонії людини з природою»; природа - світ прекрасного; бережливе ставлення до природи.

 Бесіда: «Біль і крик душі під знаком Чорнобиля»

Орієнтовний зміст: ознайомити ліцеїстів з однією із трагічних сторінок України; наслідки трагедії; ознайомити з заходами, які приймає уряд України з метою запобігання подібного лиха.

Анкетування для ліцеїстів «Я і довкілля»

Орієнтовний зміст: питання екологічного змісту.

Конкурс віршів, плакатів «Ми у відповіді за майбутнє»

Орієнтовний зміст: вплив людини на стан природного середовища, місце людини в природі.

Акція «Допоможи птахам взимку»

 Орієнтовний зміст: виготовлення годівничок.

 

Розділ V. Поведінка – дзеркало, у якому кожний показує своє обличчя

Думай гарно, і думки твої

визріють гарними вчинками

 Л. Толстой

Завдання:

  • сприяти формуванню у ліцеїстів навичок культури поведінки;
  • розвивати в ліцеїстів уміння і навички поводити себе культурно на вулиці. в гостях і за столом;
  • виховувати у ліцеїстів повагу, ввічливість, доброзичливість, вдячність, толерантність, тактовність, щирість у спілкуванні з іншими.

  Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ

Година спілкування «Моральні переконання та вчинки»

Орієнтовний зміст: взаємини між людьми, етичні норми поведінки.

Бесіда «Імідж у нашому житті»

Орієнтовний зміст: поняття «імідж», висловлювання думок по темі.

Година спілкування «Від самооцінки до вчинку»

Орієнтовний зміст: поняття «самооцінка», розв’язування ситуацій з даної теми.

 

Тренінгове заняття «Вчимося толерантності»

Орієнтовний зміст: поняття «толерантність», розв’язування ситуацій з даної теми, робота в групах.

Вікторина «Найкращий знавець етикету»

Орієнтовний зміст: правила проведення вікторини, запитання вікторини, підведення підсумків.

Засідання творчої групи вихователів:

  • Круглий стіл «Культура поведінки підлітка»

Орієнтовний зміст: компоненти культури поведінки, обговорення провідних мотивів поведінки підлітка, визначення шляхів формування морально – етичної поведінки підлітка.

  • Лекція «Поведінка і моральна свідомість підлітка»

Орієнтовний зміст: прочини девіантної поведінки підлітка, роль сім’ї у вихованні навичок і звичок культурної поведінки.

Конкурс «Сервіровка столу»

Орієнтовний зміст: основні правила та вимоги сервіровки столу, правила проведення конкурсу, визначення переможців.

Рольова гра «Етикет і ми»

Орієнтовний зміст: основні етичні вимоги в поведінці й спілкуванні з людьми, навички культурної поведінки.

Семінар-практикум для батьків «Моя дитина - підліток»

Орієнтовний зміст: проблеми стосунків батьків і дітей, розв’язування тематичних ситуацій.

Бесіда для батьків «Культура спілкування в сім’ї»

Орієнтовний зміст: головні особливості спілкування в сім’ї, якості особистості культури спілкування.

Тренінгове заняття для батьків «Батьки і діти: партнерське спілкування»

Орієнтовний зміст: основні правила спілкування з підлітками, стилі спілкування.

Тестування ліцеїстів «Чи дратівлива ти людина?»

Орієнтовний зміст: проведення тесту, результати даних.

Тестування ліцеїстів «Чи вмію я бути толерантним?»

Орієнтовний зміст: проведення тесту, результати даних.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ключові поняття

Вітаміни – біологічно активні речовини різної хімічної природи, обов’язкові учасники обміну речовин.

Віл – інфекція – захворювання, яке викликало ВІЛ. При ній повільно руйнується імунна (захисна) система людини. У перебігу інфікування виділяють кілька стадій. СНІД – остання стадія розвитку ВІЛ – інфекції в організмі людини, яка призводить до неминучого смертельного результату.

Екологія – наука про взаємодію природних компонентів.

Етикет – узагальнені або конкретні моделі певних дій. що мають виражати повагу і доброзичливість до людини, турботу про неї.

Здоровий спосіб життя – активна діяльність людей, спрямована на збереження і покращення здоров’я, як умови і передумови здійснення і розвитку ін. сфер і аспектів способу життя, на подолання «факторів ризику», виникнення і розвитку захворювань, на оптимальне використання в інтересах охорони і покращення здоров’я соціальних і природних умов та факторів способу життя.

Культура спілкування - це частка загальної моральної культури особистості.

Наркотики – група речовин різної природи (рослинного походження або синтетичні), зловживання якими призводить до розвитку наркоманії.

Пасивне куріння – особа сама не курить, але знаходиться серед тих, хто курить і вдихає повітря, насичене тютюновим димом.

Толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих ідей та людей.

Шкідливі звички – небажані форми поведінки, що виникають внаслідок закріплення психофізіологічних механізмів – динамічних стереотипів; розрізняються за ступенем негативного впливу на загальний розвиток особистості, на її здоров’я.

 

 

 

Використані джерела

  1. Закон України: Про запобігання захворюванню на сіндром набутого імунодефіциту (СНІД) та соціальний захист населення // Відомості Верховної Ради. – 1992. -  №11.- С. 152.
  2. Акименко А. М. Надія – за крок від прірви / А. М. Акименко // Демократична Україна. -  2004. - № 138. – С. 8.
  3. Андрєєв Ю. А. Три кити здоров'я / Ю. А. Андрєєв // Вид-во «РЕСПЕКС». - Санкт-Петербург. – 1994. - 382 с.
  4. Бойченко Т. О.  Як виростити дитину здоровою : [ посібник  для батьків ] / Т. О. Бойченко, Т. П. Колотій. – К. : Прем’єр – медіа, 2001. -  204 с.
  5. Клюєв Б. М. Хвороби сторіччя / Б. М. Клюєв // Вид-во «Пітер». - Санкт-Петербург. - 1997. - 210 с.
  6. Лохинін А. Т. Що мені відомо про алкоголь / А. Т. Лохинін // Попередження. – 2001.- №.1/13 – 30 с.
  7. Змановський Ю. Ф. Виховуємо дітей здоровими / Ю. Ф. Змановський // «Медицина». – М.- 1989. – 87 с.
  8.  Новикова О. І. Харчування дітей / О. І. Новикова, К. С. Ладодо, М. Я. Бренц. - М. - 1989. – 106 с.
  9.  Петровський К. С.  Гігієна харчування  /  К. С. Петровський // „Медицина”. – М. – 1975. – 79 с.
  10.  Смирнова Т. Р. Боротьба з курінням – боротьба за здоров’я / Т. Р. Смирнова  // Психолог. – 2004.- №42. – С. 25 – 27.
  11. Смолюк В. М. Проблема здорового способу життя школярів і деякі шліхи її розв’язання / В. М. Смолюк // Педагогічний пошук. – 2004. – С. 69 – 70.
  12.  Формування навичок здорового способу життя і духовної культури дітей та молоді: проблеми, пошуки, перспективи // Педагогічна газета. – 2001. - №5. – С. 1 – 4.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вовчик Рената
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 грудня 2021
Переглядів
1206
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку