Пояснювальна записка
В програмі гуртка «Я - творча особистість» художнє слово і театральне дійство розглядається не тільки як засіб досягнення якогось художнього результату,тобто створення вистави. Дуже важливо, щоб заняття театральним мистецтвом активізували в учнів мисленняі пізнавальный интерес, пробудили фантазію і творчу уяву, навчили любові до рідного слова, милосердя та доброті. Атмосфера довіри, співпраці гуртківців та керівника,змістовна робота з дидактичним матеріалом, звернення до особистого досвіду учнів, зв'язок з іншими видами мистецтва сприяє розвитку творчої індивідуальності Творча діяльність створює умови для саморозвитку та самореалізації учнів, формує необхідні життєві компетентності. Під час гурткової роботи формуються компетентності, яких потребує життя:
Актуальність програми полягає у поєднанні норм літературної вимови з мовним етикетом, елементами риторики, стилістики, техніки мовлення;розвиток творчої уяви дітей з елементами акторської майстерності. Програма розрахована на два роки навчання початкового рівня. Кількість дітей в групі 11-15 учнів.
Заняття проводяться 2 рази на тиждень по 3год.
Мета і основний зміст роботи гуртка:
- виявити і реалізувати акторські здібності дітей;
- активізувати мовленнєву діяльність школярів;
- сприяти розширенню та доповненню знань, отриманих на уроках
літератури;
- формувати комунікативні навички;
- забезпечити формування навичок діалогічного та монологічного
мовлення під час постановок вистав та художнього читання;
- розвивати пам'ять, увагу, уяву, мислення;
- розвивати творчі здібності дітей, зорово-моторну координацію,
старанність, терпіння, вміння слухати, передавати настрій
героя;
- сприяти виробленню психологічної готовності до публічного
виступу;
- виховувати організованість, колективізм, бажання діяти,
дотримуючись норм і правил загальної поведінки, відчуття радості
й емоційного піднесення від спільної інтелектуальної праці;
- залучати до співпраці учнів, учителів, батьків.
Згідно програми передбачені теоретичні і практичні заняття. Відпрацювання матеріалу проходить в колективних та індивідуальних формах . Програма розрахована на два роки навчання. Кількість дітей в групах 10-15 учнів.
Основні вимоги до знань і вмінь учнів на кінець
навчального курсу занять гуртка
Учні повинні знати:
- зміст понять артикуляційний апарат, тон, темп, гучність мовлення,
емоції, почуття, уява, фантазії, міміка, пантоміма, імпровізація,
декорації, сюжет, п'єса.;
- різні види театру.
Учні повинні вміти:
- застосовувати різні види пам’яті при заучуванні текстового
матеріалу;
- правильно інтонувати мовлення героїв постановки;
- визначати емоції( радість, подив, гнів, страх, смуток )за
поведінкою і зовнішніми ознаками;
- вміти передавати інформацію за допомогою міміки і пантоміми;
- імпровізувати;
- створювати цікаві діалоги, сюжети, фантастичні твори;
- вміти рухати під музичний супровід;
- виготовляти найпростіші декорації;
- бути справжніми акторами.
Очікувані результати
Результативність роботи простежується в тому, що учні вміють спостерігати, аналізувати, використовувати одержану інформацію в різних ситуаціях; володіють прийомами запам’ятовування та навичками виразного читання, з великим бажанням виконують творчі завдання: пишуть інсценівки, володіють основними прийомами театралізації; уміють працювати в групах і парах, є успішними учасниками класних, шкільних та міських заходів. Значно підвищується рівень соціальної адаптації особистості учнів, духовності.
Мета може бути досягнута при виконанні наступних задач:
Зміст навчального матеріалу занять гуртка побудовано за принципами наступності та циклічності з поступовим ускладненням. У зв’язку з цим назви тем занять для кожної вікової категорії можуть повторюватись. Структура кожного заняття передбачає розвиваючі ігри, вправи, творчі завдання, які сприяють розвитку тих чи інших здібностей дитини й водночас поглиблюють знання, які вона одержує на уроках.
Навчально – тематичний план ( початковий рівень)
1 рік навчання
Назва теми |
Теорія |
практика |
разом |
Вступне заняття |
2 |
4 |
6 |
Культура мови, спілкування. |
5
|
15
|
20
|
Техніка та виразність мовлення. |
8
|
20
|
28
|
Робота над роллю |
4
|
32
|
36
|
|
4
|
32
|
36
|
|
15 |
25 |
40 |
Культура мовної поведінки. Етикет та мова |
15 |
18 |
33 |
Індивідуальні заняття |
|
72 |
72 |
Підсумкові заняття |
|
2 |
2 |
Всього: |
52 |
164 |
216 |
Знайомство учнів з планом роботи , метою та завданнями творчого колективу. Правила безпечної поведінки на заняттях гуртка.
Значення термінів. Види спілкування: телефонна розмова, листування, бесіда, опосередковане спілкування,безпосередня звичайна розмова; усне та письмове мовлення, діалогічне й монологічне. Основні критерії культури мови - грамотність, змістовність, багатство, виразність. Складання діалогів та монологів на задану тематику
3. Практичне використання пам’яті фізичних дій( 22 год.).
Поняття про акторський термін «пам’ять фізичних дій».
Практична робота.
Придумування та виконання одиночних етюдів з уявними предметами в запропонованих обставинах вимушеного мовчання. Придумування та виконання парних етюдів з уявними предметами в запропонованих обставинах вимушеного мовчання. Придумування та виконання групових етюдів з уявними предметами в запропонованих обставинах вимушеного мовчання.
4. Практичне використання емоційної пам’яті(16 год.).
Поняття про акторський термін «емоційна пам’ять».
Практична робота.
Придумування та виконання одиночних асоціативних етюдів з уявними предметами в запропонованих обставинах вимушеного мовчання на задану тему.
Придумування та виконання парних асоціативних етюдів з уявними предметами в запропонованих обставинах вимушеного мовчання на задану тему.
5. Практичне використання активної уваги ( 4 год. ).
Поняття про акторський термін «Активна увага».
Практична робота.
Придумування та виконання групових етюдів з уявними предметами в запропонованих обставинах вимушеного мовчання на підлаштування.
6. Практичне використання активної уяви ( 8 год.).
Поняття про акторський термін «Активна уява».
Практична робота.
Вправи на активну уяву. Наприклад: «Оповідання». Виконання групою «вистави» за створеним оповіданням.
7. Робота над роллю (36 год.).
Попередній розбір п’єси.
Практична робота. Перше читання п’єси, взятої до постановки, з розбором дійового та подійового ряду. Встановлення надзавдання постановки, наскрізної дії та дійового завдання дійових осіб-персонажів.
Читання п’єси по подіях.
Практична робота. Докладний розбір подійового ряду п’єси, взятої до постановки.
Відтворення в дії епізодів.
Практична робота. Перші виходи на майданчик після застільного розбору п'єси, взятої до постановки.
Робота над словом.
Практична робота. Постановка інтонаційно-підтекстового забарвлення в п'єсі, взятій до постановки.
8. Вироблення навиків ансамблевості (16 год.).
Відтворення в дії цілих картин.
Практична робота. Зведення розроблених епізодів п’єси, взятої до постановки, в картини.
Практичне закріплення.
Практична робота. Практичне закріплення з урахуванням дійових завдань п'єси, взятої до постановки, перші проби в костюмах.
9. Подолання внутрішнього конфлікту «актор-глядач»
( 20 год.)
Репетиції в декораціях.
Практична робота. Монтувальні та прогонні репетиції п’єси, взятої до постановки, в декораціях.
Вистава.
Основні закони риторики. Тембр. Міміка. Жести. Інтонація. Рима. Опорні слова. Робота над термінологією . Побудова тексту. Складання оповідань та публічних виступів.
Дихання. Голос. Артикуляція. Дикція. Орфоепія - наука про правильність вимови. Наголос, норми вимови та їх сполучень. Виразність та основні її умови. Фонетичні засоби виразності. Благозвучність мови. Лексика і фразеологія як основне джерело виразності мовлення. Практичні уроки щодо оволодіння технікою та виразністю мовлення при підготовці загальношкільних свят та різноманітних конкурсів. Скоромовки на підтекст. Чистомовки на підтекст.
Етюди на творче уявлення. Етюди з елементами гри на розвиток акторської майстерності. Самостійне складання етюдів. Знайомство з структурою театру. Театральні професії: актор , режисер, сценарист, гример. Знайомство з сценарієм. Розподіл ролей з урахуванням побажань юних артистів. Обговорення обставин, особливостей поведінки кожного персонажа на сцені. Відпрацювання ролей. Сценічний рух. Сценічна мова. Музика і театр.
Етикет та мова. Зв'язок етики із загальною культурою людини. Мовний етикет та ввічливість. Вживання мовного етикету спілкування. Засоби звернення до знайомого та незнайомого адресата. Поняття про адресат та адресант. Форми привітання, побажання, вибачення , вдячності, Співчуття .схвалення , прохання. Практичне відпрацювання умінь та навичок: робота над мімікою при діалозі, музичному супроводі, логічному наголосі.
Підсумкове заняття (2 год.) Участь в заключному концерті перед батьками.
Навчально – тематичний план (початковий рівень)
ll група
№ |
Розділ , тема |
Теоретичні |
Практичні |
Усього |
1. |
Вступ |
2 |
|
2 |
2. |
Види мистецтв. Роль мистецтва в суспільстві. Літературні ігри й вікторини |
4 |
10 |
14 |
3. |
Образ як основний елемент художності. Засоби творення образу в літературі та на сцені театру. |
2 |
10 |
12 |
3. |
Образ як основний елемент художності. Засоби творення образу в літературі та на сцені театру. |
2 |
10 |
12 |
4 |
Обрядово- календарна поезія. Вертеп. |
2 |
30 |
32 |
5.
|
Культура мови, спілкування.
|
5
|
15
|
20
|
6.
|
Риторика і техніка мовлення |
7 |
22
|
29
|
7. |
Індивідуальна робота
|
|
|
76 |
8. |
Екскурсії, участь у тематичних заходах
|
- |
30 |
30 |
9. |
Підбиття підсумків роботи гуртка протягом року |
- |
3 |
3 |
|
всього |
20 |
196 |
216 |
Програма
Знайомство учнів з планом роботи, метою та завданнями творчого колективу. Правила безпечної поведінки на заняттях гуртка
Значення елементів казковості, несподіванки, іронії ,самоіронії, кумедного в в художньому творі Літературні ігри й вікторини .
Засоби творення образу в літературі та на сцені театру. Поняття образу та персонажу.
Тропи прості. (епітет , порівняння). Художня деталь. Дійові особи та персонажі. Роль позасценічних образів. Виконання творчих завдань , виготовлення сценічних костюмів. Розучування ролей. Інсценування байок.
Народне мистецтво як потужне і невичерпне джерело творчої енергії. Особливість різдвяних образів. Розучування щедрівок , колядок, частівки, інсценування обрядів зимового та весняного циклу. Вертеп.
Основні критерії культури мови - грамотність, змістовність, багатство, виразність. Складання діалогів та монологів на задану тематику. Розвиток навичок виразного читання. Опис, розповідь, міркування як типи мовлення. Короткий переказ. Дискусія, суперечка. Вираження згоди , незгоди, заперечення , сумніву, точки зору. Ввічливі відмовлення.
Основні закони риторики. Тембр. Міміка. Жести. Інтонація. Рима. Опорні слова. Робота над термінологією . Побудова тексту. Складання оповідань та публічних виступів. Стиль промови: нейтральний, високий , розмовний. Дихання. Голос. Артикуляція. Дикція. Орфоепія - наука про правильність вимови. Наголос, норми вимови та їх сполучень. Виразність та основні її умови. Фонетичні засоби виразності. Благозвучність мови. Лексика і фразеологія як основне джерело виразності мовлення. Практичні уроки щодо оволодіння технікою та виразністю мовлення при підготовці загальношкільних свят та різноманітних конкурсів. Скоромовки на підтекст. Чистомовки на підтекст.
Робота над репертуаром: Український фольклор, байка, казка поезія. Підготовка до участі у різноманітних заходах.
9. Участь в екскурсіях, тематичних заходах ( 30 год. )
10 . Підсумкове заняття. Круглий стіл. ( 3 год. )