Дана програма дозволяє учителям активізувати пізнавальну діяльність учнів, підтримувати інтерес до вивчення математики, розвивати логічне мислення , виховувати розуміння краси і витонченості математичних міркувань, сприйняттю геометричних форм.
ПРОГРАМА З МАТЕМАТИКИ
«Математичний ерудит»
для учнів 1-4 класів
Автори:
Собченко Т.С.
вчитель початкових класів вищої категорії,
старший вчитель Миколаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1
імені Олега Ольжича
Яблонська Т.Д.
вчитель початкових класів вищої категорії,
старший вчитель Миколаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1
імені Олега Ольжича
Пояснювальна записка
Головна мета вивчання математики в школі – це забезпечення надійного та усвідомленого засвоєння учнями системи математичних знань та вмінь, необхідних у повсякденному житті людини. У дитинстві дитина відкрита, та її розум легко сприймає всі дива пізнання, багатство та красу навколишнього світу. Кожен учень має здібності й таланти, які треба розкрити та розвинути. Тому складена програма курсу покликана активізувати пізнавальну діяльність учнів, підтримувати інтерес до вивчення математики, розвивати логічне мислення, виховувати розуміння краси і витонченості математичних міркувань, сприйняттю геометричних форм.
Основним завданням навчання математики є опанування учнями предметних математичних компетенцій – обчислювальних, інформаційно-графічних, логічних, геометричних, алгебраїчних. Предметні компетенції є структурними елементами змісту математичної освіти. Їх базис становлять знання, уміння, навички, способи діяльності, яких набувають учні в процесі навчання. Результатом засвоєння предметних компетенцій є математична компетентність учнів. У контексті початкового навчання предметна математична компетентність розглядається як здатність учня актуалізувати, інтегрувати й застосовувати в конкретній життєвій або навчальній проблемній ситуації набуті знання, уміння, навички, способи діяльності.
Програма реалізує такі цілі навчання:
математичний розвиток молодшого школяра – формування здатності до інтелектуальної діяльності, просторової уяви, математичної мови; освоєння початкових математичних знань, виховання інтересу до математики, прагнення використовувати математичні знання в повсякденному житті, усвідомлення можливостей і ролі математики в пізнанні навколишнього світу, розуміння математики як частини загальнолюдської культури; створення сприятливих умов для повноцінного інтелектуального розвитку кожної дитини, відповідних його віковим особливостям і можливостям.
Завдання:
Програма для 1-го класу
1 клас
( 1 година на тиждень, 35 год)
№ |
Кіл-сть год |
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1-4 |
1 год
2 год
1 год |
Просторові і часові уявлення Властивості предметів.
Просторові уявлення Лабіринти. Орієнтація. Графічні диктанти.
Часові уявлення |
Учень:
|
5-6 |
1 год
1 год |
Порівняння та класифікація Порівняння за розміром, кількістю, об’ємом, формою, швидкістю Вилучення «зайвого». Спільні ознаки у різних предметів |
Учень:
|
7-12 |
6 год |
Узагальнення та класифікація Поняття. Види понять за змістом: родове і видове поняття, абстрактні, загальні, конкретні, збірні. Узагальнення. Класифікація за кольором, за будовою, за формою, за кількістю, за властивостями. Круги Ейлера-Венна
|
Учень
|
13-16 |
4 год
|
Аналогії. Асоціації Послідовні асоціації Знаходження малюнка за аналогією
|
Учень:
(у верхній заданій парі) і добирає четвертий малюнок, який співвідноситься з третім малюнком за цим самим правилом або логічно завершує композицію
|
17-18 |
2 год |
Закономірності Домальовування предмету за знайденим правилом |
Учень:
|
19-23 |
5год |
Геометричні фігури Геометричні поняття: точка, пряма, крива, відрізок, промінь, кут, ламана (замкнена, незамкнена), многокутник (трикутник, чотирикутник, п’ятикутник, шестикутник тощо), круг. Просторові фігури: куб, куля, циліндр. Позначення точок і відрізків буквами.
|
Учень:
|
24-26 |
3год |
Числа. Дії з арифметичними числами Сукупність предметів зі спільною ознакою. Кількість предметів сукупності. Числові послідовності
|
Учень:
|
27-35 |
9 год |
Логіка та комбінаторика Судження. Хибні та істинні судження. Твердження. Множини. Задачі на припущення та метод вилучення Задачі на зважування, на переливання. Задачі на знаходження величин: маси, довжини, місткості, вартості, часу, віку людини
„Сірникові задачі”
|
Учень
|
Програма для 2-го класу
2 клас
(1 година на тиждень, 35 год)
№ |
Кіл-сть год |
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1-5 |
3год
1год
1 год |
Просторові відношення. Геометричні фігури. Геометричні фігури та їх класифікація.. Просторова уява.
Осьова симетрія. Утворення фігур з даних частин. Лабіринти. |
Учень:
найпростіші геометричні фігури на побудову, поділ на частини;
|
6-9 |
4 год
|
Класифікація предметів. Точність формулювань Класифікація предметів за певними ознаками. Спільні й відмінні ознаки у різних предметів. Твердження. Діаграми Ейлера-Венна
|
Учень:
|
10 |
1 год |
Шифрограми. Кодування
|
Учень
|
11-12 |
2год |
Вербальні та невербальні аналогії. Асоціації Побудова малюнка за аналогією
|
Учень:
|
13-14 |
2 год |
Закономірності Закономірності числових послідовностей. Закономірності побудови фігур
|
Учень:
|
15-16 |
2год |
Арифметичні дії з числами Нестандартні задачі
|
Учень:
|
17-20 |
4 год |
Аналіз. Синтез. Арифметичні задачі. Пропорції. Задачі практичного змісту
|
Учень:
|
21-22 |
2 год |
Величини Задачі на знаходження величин: маси, довжини, місткості, вартості, часу, віку людини. Визначення часу за годинником
|
Учень:
|
23-33 |
10 год |
Логіка та комбінаторика Судження. Хибні та істинні судження. Твердження. Множини. Рівності та нерівності: істинні та хибні
Перестановки. Розміщення. Задачі на припущення та метод вилучення „Сірникові задачі”
|
Учень:
|
34-35 |
2 год |
Евристичні задачі. Головоломки
|
Учень:
|
Програма для 3-го класу
3 клас
(1 година на тиждень, 35 год)
№ |
Кіл-сть год |
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1-2 |
2 год |
Закономірності Числові закономірності. Принцип аналогії. Асоціативні ланцюжки |
Учень
|
3-7 |
5 год |
Аналіз та синтез. Арифметичні задачі. Задачі, що розв’язуються з кінця. Метод підбору Перетин та доповнення множин. Задачі на частини. |
Учень
|
8-13 |
6 год |
Геометричні фігури. Перетин фігур. Спільна частина. Поділ фігур на частини. Периметр. Площа. Побудова фігур за їх частинами. Проекції. Танграм |
Учень
|
14-18 |
5 год |
Величини Задачі на знаходження величин: маси, довжини, об’єму, вартості, визначання проміжків часу, тривалості подій, віку людини. Календар. Визначення часу за годинником |
Учень
|
19-29 |
10 год |
Логіка та комбінаторика Поняття. Сумісні і несумісні поняття. Судження. Прості та складні судження. Твердження. Істинні та хибні твердження. Множини. Підмножин. Переріз множин. Об’єднання множин. Перестановки та розміщення.
|
Учень
|
30-31 |
2 год |
Математичні вирази Рівності. Нерівності. Рівняння. Складні рівняння. Вирази зі змінною |
Учень
|
32-35 |
3 год |
Евристичні задачі. Головоломки. Сірникові задачі.
|
Учень
|
Програма для 4-го класу
4 клас
(1 година на тиждень, 35 год)
№ |
Кіл-сть год |
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1-3 |
3 год |
Висловлювання. Закономірності Істинні і хибні висловлювання. Заперечення висловлювання. Числові закономірності. Принцип аналогії. Асоціативні ланцюжки. Принцип аналогії
|
Учень
|
4-7 |
4 год |
Геометричні фігури у просторі. Класифікація геометричних фігур. Перетин фігур. Спільна частина. Поділ фігур на частини. Периметр. Площа. Задачі на розташування предметів Побудова фігур за їх частинами. Проекції. Танграм
|
Учень:
|
8-10 |
3 год |
Величини Задачі на рух. Задачі на знаходження величин: маси, довжини, об’єму, вартості, визначання проміжків часу, тривалості подій.
|
Учень
|
11-22 |
12 год |
Логіка та комбінаторика Судження. Види простих і складних суджень. Складне судження зі словами „якщо ..., т о”. Судження зі словами „необхідно” і „достатньо”. Твердження. Істинні та хибні твердження.
Планування дій. Алгоритм. Задачі про перевезення, переливання, пересипання, зважування.
Умовивід. Перетворення. Обернення. Множини. Доповнення множин. Перетин множин.
|
Учень
|
22-30 |
8 год |
Аналіз та синтез. Арифметичні задачі. Задачі, що розв’язуються з кінця. Метод підбору Перетин та доповнення множин. Середнє арифметичне Задачі на частини. Задачі на рух, пропорційні відношення. Задачі, які розв’язуються з кінця. Задачі на принцип Дирихле
|
Учень
|
31-33 |
3 год |
Математичні вирази Рівності. Нерівності. Рівняння. Складні рівняння. Вирази зі змінною
|
Учень
|
34-35 |
2 год |
Евристичні задачі. Головоломки. Сірникові задачі. Римські числа. Магічні квадрати
|
Учень
|
Автори програми «Математичний ерудит»: Собченко Т.С., Яблонська Т.Д.