Система
виховної роботи
вчителя початкових класів
Очеретинської ЗОШ
І - III ступенів
Міщенко Тетяни Володимирівни
ПЛАН:
ØПоняття про особистість, її розвиток і формування.
ØОсновні фактори розвитку особистості.
ØВікові періоди розвитку особистості.
ØГоловна умова успішного виховання сучасного громадянина України.
ØВиховна модель школи.
ØОсновні компоненти виховної системи.
ØМета виховної системи.
ØЗавдання виховної системи.
ØПідходи до організації виховного процесу.
ØПринципи виховної системи.
ØЗміст виховання.
ØСистемоутворюючі види діяльності.
ØФункції виховної системи.
ØШляхи реалізації проекту.
ØОчікувані результати.
ØСписок літератури.
ØРезультати виховного процесу.
План. Поняття про особистість, її розвиток і формування. Основні фактори розвитку особистості. Вікові періоди розвитку особистості. Головна умова успішного виховання сучасного громадянина України. Виховна модель школи. Основні компоненти виховної системи. Мета виховної системи. Завдання виховної системи. Підходи до організації виховного процесу. Принципи виховної системи. Зміст виховання. Системоутворюючі види діяльності. Функції виховної системи. Шляхи реалізації проекту. Очікувані результати. Список літератури. Результати виховного процесу.
Технократична концепція виховання Вихователь стає подібним до скульптора, який за допомогою певних методів із необробленої брили творить досконалий образ, заздалегідь сформований у його уяві. Вихованець розглядається як пасивний матеріал, з якого можна “ліпити” все, що завгодно. Суть
Натуралістична концепція виховання. Дитина розвивається спонтанно, сама по собі, як органічно зростає рослина. Виховання ж полягає у догляді, сприянні розвитку. Вихователь виступає у ролі садівника, який турботливо і обережно допомагає розвиткові, що природно відбувається сам по собі. Суть
Система виховної роботи школи. Організаційна. Контролююча функціїАдміністрація школи. Методична функція. Координуюча функція. Створення умов для розвитку особистості учня. Проведення виховних бесід, свят, походів. Робота класних керівників. Разом із батьками. Вивчення умов життя учнів. Вивчення розвитку особистостіКорекція діяльності особистостіПедагог-організатор. Робота з класними керівниками. Допомога в проведенні виховних заходів. Виховання на уроціГурткова робота та робота секцій. Робота вчителів та керівників гуртків у школіВиховна робота під час предметних уроків. Заняття дітей за інтересами
Завдання виховної системизабезпечити сприятливі умови для самореалізації особистості;сформувати систему моральних цінностей;виховання правової культури;забезпечити збереження і зміцнення здоров´я учнів, їхній соціальний захист;сформувати потребу у безперервній освіті, самовдосконаленні;забезпечення базової культури, розвиток естетичних потреб і почуттів;формування екологічної культури;забезпечити досягнення заданого рівня освіченості
Особистісне виховання (загальні питання)ОСНОВНІ ЗАХОДИВивчення нормативно-правової бази, Концепції особистісного виховання дітей та молоді Проведення засідання педради за темою «Формування всебічно розвиненої особистості учня»Презентація науково-методичної літератури з особистісного виховання. Забезпечення безперервної співпраці вчителів, батьків, учнів у особистісному вихованні школярів. Вивчення та апробація сучасних педагогічних технологій із особистісного виховання. Поширення теоретично-педагогічних знань серед батьків щодо особистісного виховання їхніх дітей. Проведення засідання педагогічної ради за темою «Підсумки проведеної роботи з особистісного виховання учнів школи та означення наступних цілей»
Утвердження здорового способу життя. ОСНОВНІ ЗАХОДИПроведення засідання педагогічної ради за темою «Культура здоров’я як основа життя і людського щастя»Проведення засідання педагогічної ради за темою «Виховання особистості, зорієнтованої на здоровий спосіб життя»Проведення тренінгів з основ здоров’я для вчителів. Організація дозвілля учнів. Пропаганда здорового способу життя. Проведення засідання круглого столу для учнів за темою «Голосую за здоровий спосіб життя»Проведення конференції для батьків «Роль сім’ї у формуванні свідомої потреби у здоров’ї та розвитку повноцінної особистості»
Розвиток творчої особистостіОСНОВНІ ЗАХОДИРобота шкільних гуртків “Умілі руки”, “Грація”, “Чарівний пензлик”, “Пошук”. Участь учнів школи у різноманітних шкільних та районних конкурсах та святах. Підвищення самоосвітньої діяльності педагогів школи з питання “Розвитку творчої особистості”Участь учнів у різноманітних шкільних святах, проектах, виховних заходах, шоу, вечорницях, літературних вітальнях, та ін.
Розвиток правової культури. ОСНОВНІ ЗАХОДИФормування національної свідомості через вивчення культури та історії української держави, духовного надбання українського народу. Моніторинг зайнятості учнів у позаурочний час. Вивчення рівнів вихованості учнів. Складання діагностичних карток вихованостіОрганізація роботи постійно діючого семінару «Створення позитивного психологічного мікроклімату на уроці»Проведення засідання педагогічної ради «Соціально-правовий захист дитини як важлива складова навчально-виховного процесу»Оформлення у школі стендів з правового виховання, проведення класних годин та бесід із теми: “Знай свої права, дитино!”
Очікувані результати: створення цілісної системи виховання особистості у закладі; підвищення якості виховної роботи; удосконалення методів і технологій особистіної освіти, зокрема через впровадження інтерактивних форм навчання, виховання; забезпечення відповідних умов для розвитку фізично та психічно здорової особистості; профілактика тютюнокуріння, алкоголізму, наркоманії, насильства, що негативно впливають на здоров’я дітей; підвищення соціальної, психологічної, фізичної адаптації учнів у суспільстві; мотивування учнів на усвідомлення значення знань через збільшення відвертості, довірливості;розвиток творчих самоякостей учнів;вирішення особистісних проблем школярів у навчанні через вдосконалення оздоровчої та дозвіллєвої діяльності; спонукання батьків до спільного розв’язання проблем їхніх дітей через просвітницьку роботу; вдосконалення професійної компетентності вчителів.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ З ПРОБЛЕМИ ДЛЯ САМООСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛІВЄрмаков І. Г. Виховання життєтворчості: моделі виховних систем. Харків, «Основа», 2007 Захаренко О. А. Слово до нащадків. Київ, 2006 Иванов И. П. Энциклопедия коллективных творческих дел. Москва, «Педагогика», 1989Іова В. Ю. Формування правової культури особистості на засадах духовності. Кам’янець-Подільский, «Абетка», 2003 Пометун О. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Київ, «Видавництво А. С. К.», 2004 Сорока Г. І. Організація виховної роботи. Харків, «Основа», 2005 Сорока Г. І. Сучасні виховні системи та технології. Харків, «Ранок», 2002 Безкоровайна О. Як зробити школу толерантною. Київ, «Шкільний світ», 2006 Виноградова Т. В. Книга класного керівника. Харків, «Основа», 2006 Вороніна Г. Л. Довідник заступника директора школи з виховної роботи. Харків, «Ранок», 2006 Врублевська М. О., Григораш В. В. Настільна книга заступника директора. Харків, «Основа», 2007 Гончаренко Т. Г. Підліток: як йому допомогти. Бібліотека «Шкільний світ». Київ, «Редакція загальнопедагогічних газет», 2004