Сьогодні комп`ютерно-орієнтовані технології - один із перспективних напрямів у інформатизації навчального процесу, які інтегрують у собі потужні розподілені освітні ресурси, що здатні забезпечити середовище для формування та розвитку ключових компетентностей, до яких відносяться в першу чергу інформаційна й комунікативна.
У поданій презентації подається теоретичне та практичне напрацювання з даної теми«Педагог має подбати про те, щоб якомога більше органів чуття – око, вухо, голос, чуття мускульних рухів і навіть, якщо можливо, нюх та смак взяли участь в акті запам’ятовування … За такого дружного сприяння всіх органів в акті засвоєння ви переможете найлінивішу пам'ять». К. Ушинський
Сьогодні комп`ютерно-орієнтовані технології - один із перспективних напрямів у інформатизації навчального процесу, які інтегрують у собі потужні розподілені освітні ресурси, що здатні забезпечити середовище для формування та розвитку ключових компетентностей, до яких відносяться в першу чергу інформаційна й комунікативна. Актуальність проблеми
Англійський футуролог Джеймс Мартін так характеризує два типи людей:«люди книжки»: отримують інформацію через читання, тому їхня головна риса – достатній обсяг уваги та схильність до аналізу;«люди екрана»: цих людей вирізняє швидкість відповіді й прагнення «нового кліка»; у процесі спілкування така людина не має терпіння дослухати до кінця, постійно хоче змінити тему розмови і рухатись далі.
Переваги мультимедійного уроку Перш за все, зацікавленість учнів уроком. Сучасні діти – це діти екранної інформації. Інформація екрану монітора, інтерактивної дошки, проектора, телевізора сприймається ними набагато краще, ніж книжна інформація. Мультимедіа дає можливість використовувати не просто наочність, а використовувати інформацію, відеозображення, звук для того, щоб матеріал, який вивчається, став доступнішим. Переваги мультимедійного уроку
Переваги мультимедійного уроку Комп’ютер активізує розумову діяльність учнів, розвиває їхні спеціальні або загальні обдарованості, формує знання, стимулює пошук, творчість. Змінюється естетика уроку, тому що маємо потужні інструменти зробити його більш привабливим за допомогою Power Point, Paint. net. Переваги мультимедійного уроку
Переваги мультимедійного уроку За рахунок більш раціональної організації робочого часу у середньому на 30% збільшується насиченість уроку, тому що інформація готується заздалегідь з добротним дизайном, а на уроці вона може з’являтися в потрібний момент. Переваги мультимедійного уроку
Слід зауважити, що…Уроки з використанням мультимедійних технологій потребують значної підготовчої діяльності педагога. Учитель повинен вміти користуватися різноманітними програмами: графічними, flesh- анімації, web- редактори, програмами для створення презентацій, програмами для роботи зі звуком та відео тощо.
уроки із застосуванням мультимедійних презентацій;використання на уроках української мови та літератури розробок тестових завдань, комп`ютерних диктантів, електронних підручників, аудіозаписів, віофільмів, мультфільмів, Інтернет-ресурсів.реалізація індивідуального підходу;проведення значної частини занять у формі ділових ігор;широке використання методу проектів;системне використання проблемного підходу в навчанні. Основні підходи організації навчання сучасного школяра на уроках мови та літератури
при вивченні нового матеріалу, що дозволяє ілюструвати його різноманітними наочними засобами;при закріпленні нової теми чи розділу навчальної програми;для перевірки навчальних досягнень учнів. Комп’ютерне тестування - це самоперевірка та самореалізація, добрий стимул для навчання, спосіб навчальної діяльності та самовираження учнів. Для вчителя – це засіб якісного оцінювання, програмований спосіб накопичення оцінок;для поглиблення знань ‑ як додатковий матеріал до уроків;при перевірці фронтальних самостійних робіт ‑ забезпечує разом з усним візуальний контроль результатів навчання;засіб емоційного розвантаження. Використання мультимедійних презентацій
Систематичне використання презентацій на своїх уроках має подвійну перевагу:учні отримують як необхідні знання, так і вчаться раціонально узагальнювати інформацію, широко використовувати засоби мультимедіа, правильно оформлювати слайди; зникає страх зробити помилку, а виникає прагнення виправити, знайти відповіді. Це сприяє розвитку самостійної дослідницько-пошукової роботи учнів, учить їх працювати у групі й нести відповідальність за виконану роботу. Використання мультимедійних презентацій
Публікації, інформаційні бюлетні Комп’ютерна програма Publisher дозволяє оформити досліджений матеріал у вигляді різноманітних публікацій: газет, буклетів тощо. Учні із задоволенням їх створюють, працюючи у програмі Publisher. Тут є колонки , як у газетах, можливість вставити малюнки. Публікації можна створювати на різноманітні теми, як мовні, так і літературні.
Використання електронних освітніх ресурсів у процесі викладання української мови та літератури Серед значної кількості комп`ютерних технологій виокремимо електронні – це програми або файли спеціального призначення, розроблені в електронній формі та представлені на носіях будь-якого типу або розміщені у комп’ютерних мережах, які відтворюються за допомогою електронних цифрових технічних засобів і необхідні для ефективної організації навчально-виховного процесу. Електронні освітні ресурси – один із шляхів підвищення пізнавальної діяльності та подолання неуспішності серед школярів.
Класифікація ЕОР за функціональною ознакоюнавчально-методичні ЕОР (навчальні плани, робочі програми навчальних дисциплін, розроблені відповідно до навчальних планів);методичні ЕОР (методичні вказівки, методичні посібники, методичні рекомендації для вивчення окремого курсу та керівництва з виконання проектних робіт, тематичні плани);навчальні ЕОР (електронні підручники та навчальні посібники);допоміжні ЕОР (збірники документів і матеріалів, довідники, покажчики наукової та навчальної літератури, наукові публікації педагогів, матеріали конференцій, електронні довідники, словники, енциклопедії);контролюючі ЕОР (тестові програми, банки контрольних питань і завдань з навчальних дисциплін та інші ЕОР, що забезпечують контроль якості знань).
У процесі викладання української мови та літератури доцільно використовувати такі електронні освітні ресурси:електронні документи, видання, дидактичні демонстраційні матеріали, інформаційні системи, депозитарії електронних ресурсів, комп’ютерні тести (http://master-test.net (каталог он-лайн тестів), http://zno.osvita.ua (ЗНО он-лайн з української мови та літератури)), словники (http://www.ukrlib.com.ua (Бібліотека української літератури), http://lucl.lucl.kiev.ua (Публічна бібліотека імені Лесі Українки, http://www.slovnyk.net),
У процесі викладання української мови та літератури доцільно використовувати такі електронні освітні ресурси: Словник.net — найповніший та найактуальніший універсальний тлумачний словник української мови в мережі. Він містить понад 220 000 словникових статей та понад 20 000 фразеологізмів, http://lucl.lucl.kiev.ua/start/lit_ukr.html (Українська література. (Каталог сайтів з літературою українською мовою), http://www.ukrlib.com.ua (Найбільша в Інтернеті електронна бібліотека української літератури, яка крім українських книжок пропонує також літературну енциклопедію, біографії, шкільні твори, учнівські реферати, стислі перекази змісту творів з української та зарубіжної літератури), http://kazka.in.ua (Українська казка), http://www.rozum.org.ua (Словники). довідники, бібліотеки цифрових об’єктів, навчальні посібники, підручники(http://pidruchnyk.com.ua), методичні матеріали (Лінгвістичний портал http://www.mova.info/).
Використання електронних освітніх ресурсів у процесі викладання української мови та літератури На початку роботи надавали перевагу використанню створених мультимедійних супроводів. Кожен із застосовуваних інформаційних компонентів має власні виражальні засоби та дидактичні можливості, що спрямовані на забезпечення оптимізації процесу навчання, сприяють розвитку пізнавальної активності і засвоєнню навчальної інформації кожним школярем.
Використання електронних освітніх ресурсів у процесі викладання української мови та літератури З метою якісної підготовки до ЗНО у старших класах використовуємо комп'ютерні програми із серії «Готуємось до зовнішнього оцінювання” «Українська мова та література» В. Гуцулюка, 2011 р., Електронний тренажер “Готуємось до ЗНО” від “Основи”, здійснюємо поточне і підсумкове тестування з кожної теми, використовуючи електронні тести з різними видами завдань, Яндекс ЗНО, матеріали сайту “Мова – ДНК нації”.
Використання електронних освітніх ресурсів у процесі викладання української мови та літератури Існують певні проблеми щодо застосування ЕОР, які є загальними для багатьох навчальних закладів України. Це: недостатня матеріально-технічна база, яка не дозволяє широко використовувати ПК для вивчення предметів, недостатнє програмне забезпечення, відсутність відповідних науково-методичних засобів, необхідних для організації самостійної роботи учнів, обмеженість доступу до мережі Інтернет.
Види сервісів Google. Сервіси Google- це широковідомий безкоштовний набір он-лайнових програмних засобів:електронна пошта Gmail, блог-сервіс Blogger,відео-канал You. Tube, тест-форми, хмарні сервіси. Важливим у цих сервісах для діяльності вчителя є можливість спільної роботи учнів: у режимі реального часу відслідковувати будь-які зміни, що були внесені в документ, залишати коментарі, виправлення.
Електронна поштаелектронна пошта – це швидкий спосіб обміну інформацією. Перевагою цього сервісу є те, що навіть у вихідні чи канікулярний час можна обмінюватися важливою й терміновою інформацією. На блозі є можливість підписатися на оновлення чи додати в кола, щоб постійно стежити за новинками, які з’являються, і зробити це можна через електронну пошту.
Блог. Блог («мережевий журнал чи щоденник подій») — це веб-сайт, головний зміст якого — записи, зображення чи мультимедіа, що регулярно додаються. Для блогів характерні короткі записи тимчасової значущості. Цей вид роботи використовуємо на уроках літератури у старшій профільній школі.
Використання відеороликів із відео- каналу You Tubeпід час вивчення біографії письменників (записи телепередач “Гра долі”);для характеристики культурного розвитку певної доби (“Червоний ренесанс”);перегляд відеокліпів на вірші українських поетів (Богдан Ступка читає “Крила” Ліни Костенко”);перегляд кінофільмів, які зняті за творами українських письменників.
Тест-формиЇх можна використовувати для перевірки домашнього завдання, для закріплення знань, для контрольної перевірки з теми. Тести розміщуються на блозі і є закритими до моменту їх проходження. Є тести, які складаються із різнорівневих завдань: безпосередньо тестових, відповіді на запитання, частково творчого завдання і розгорнутої відповіді, а є такі, що вимагають лише вибору однієї або кількох відповідей із чотирьох запропонованих. Вибір тесту обумовлюється типом перевірки знань.
Хмарні сервіси Хмарні сервіси – це віддалені сервери, які дозволяють завантажувати та зберігати інформацію, відеоролики, презентації, живі презентації тощо, обмінюватися ними, надавати доступ до файлів іншим, користуватися необхідними матеріалами в будь-якому місці за наявності Інтернету. Одним із таких сервісів є Google Drive, який дозволяє створити відповідні папки, завантажувати інформацію і ділитися з нею іншими, а також використовувати безпосередньо на уроці.
Дистанційне навчання. Ефективним є і дистанційне навчання, якщо учень не засвоїв матеріал, можна надіслати конспект з різними позначками, додатковий матеріал, схеми, вправи. Можна викладати матеріал спеціально у створеній для цього групі в соціальній мережі, надати інформацію, питання для обговорення, завдання й терміни виконання. Якщо в учнів виникли проблеми під час виконання домашнього завдання, вони можуть об'єднатися в пари й виконати завдання за допомогою спілкування в соціальній мережі.
Перевагою сервісів Google є те, щовони дозволяють наочно, з меншою затратою часу, оперативно опрацьовувати навчальний матеріал, забезпечують його доступність у будь-який час із можливістю змінювати зміст та завантажувати на електронні носії. Ще одна беззаперечна перевага – це перетворення ґаджетів учнів (мобільних телефонів, айфонів, смартфонів, планшетів тощо), які вони використовують для розваг, на пристрої для навчання та пошуку інформації.
Методична схема організації навчальної діяльності із застосуванням Інтернет-ресурсів На першому етапі педагог планує свої уроки з використанням ресурсів Інтернету. При цьому необхідно обрати курси, теми, де Інтернет - ресурси найбільш органічно увійдуть до процесу навчання, і відповідно буде досягнуто максимального освітнього ефекту. На другому — визначає форму навчального заняття і методи, які буде використовувати під час організації навчальної діяльності учнів з ресурсами Інтернету. На третьому — знаходить і складає (або доручає найбільш підготовленим учням) список найкращих ресурсів, з якими необхідно ознайомитися школярам, виконуючи завдання. На четвертому — організовує роботу учнів з Інтернет - ресурсами. Із метою більш чіткої організації праці з учнями можна запропонувати завдання, які конкретизують проблему, над якою працюють школярі. На останньому етапі відслідковує та оцінює результати ефективності навчання з використанням Інтернет - ресурсів.
Важливість використання методу проектів. Під час проектної діяльності учні вчаться планувати свою роботу, визначати проблему, шукати шляхи її розв'язання, систематизувати матеріал, аргументувати думки, розвивати мовленнєві вміння, комунікативні здібності, презентувати свою роботу перед аудиторією. Кожен учасник проекту, вибирає для себе індивідуальні засоби й оптимальний темп діяльності, виявляє при цьому самостійність, творчість, наполегливість у досягненні мети. Робота організовується в індивідуальній та групових формах
Основні етапи роботи над проектомвідбір та вивчення інформаційно-професійної проблеми, засвоєння комп’ютерної мультимедіа-технології; створення та колективне обговорення пробних комп’ютерних мультимедіа-презентацій; підготовка та представлення розгорнутої мультимедіа-презентації з проблеми із залученням додаткової, знайденої учнями, інформації й викладеної з урахуванням власної точки зору.
Підсумовуючи, зазначимо таке:використання комп`ютерно-орієнтованих технологій сприяє урізноманітненню навчального процесу, мотивації учнів до самоосвіти, підвищенню рівня саморефлексії, розвитку умінь налагоджувати стосунки й співпрацювати задля єдиної мети За допомогою інформаційно-комунікаційних технологій здійснюється ширше опанування законів рідної мови, глибше (детальніше) вивчення творів класиків української літератури, творчий розвиток дитини,так, на цьому шляху є труднощі, є помилки, не уникнути їх і в майбутньому. Але є головний успіх ‑ інтерес учнів, їх готовність до творчості, потреба в одержані нових знань і відчуття самостійності.