ПРОГРАМА РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВАНИХ ЗДІБНОСТЕЙ (ДЛЯ УЧНІВ 9-11 РОКІВ)

Про матеріал
Без спілкування наше життя неможливе. За допомогою спілкування ми обмінюємося певною інформацією, використовуючи слова та жести, будуємо відповідні взаємовідносини. Отже, спілкування - це процес взаємодії двох або більше людей на основі передачі певної інформації один одному. Спілкуючись один з одним, ми навіть не замислюємось над тим, скільки факторів впливають на процес спілкування. Наприклад, від того, яке перше враження справить на нас незнайома людина, як ми побудуємо обмін інформацією, залежатиме успіх спілкування. У спілкуванні ми краще пізнаємо людей, самих себе, через спілкування ми одержуємо знання про навколишній світ, засвоюємо соціальні, моральні, культурні цінності суспільства. Мета програми: розвиток комунікативних здібностей учнів, полегшення адаптації під час переходу з початкової до середньої школи. Програма має вирішувати такі завдання: - розвивати комунікативні здібності; - формувати вміння і навички спілкування; - розвивати навички висловлювання своїх думок; - формувати комунікативну культуру учнів.
Перегляд файлу

ПРОГРАМА РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВАНИХ ЗДІБНОСТЕЙ

 (ДЛЯ УЧНІВ 9-11 РОКІВ)

Кінаш І.А., соціальний педагог

ХЗОШ №139, спеціаліст І категорії

Пояснювальна записка

         Без спілкування наше життя неможливе. За допомогою спілкування ми обмінюємося певною інформацією, використовуючи слова та жести, будуємо відповідні взаємовідносини. Отже, спілкування -  це процес взаємодії двох або більше людей на основі передачі певної інформації один одному. Спілкуючись один з одним, ми навіть не замислюємось над тим, скільки факторів впливають на процес спілкування.  Наприклад, від того, яке перше враження справить на нас незнайома людина, як ми побудуємо обмін інформацією, залежатиме успіх спілкування. У спілкуванні ми краще пізнаємо людей, самих себе, через спілкування ми одержуємо знання про навколишній світ, засвоюємо соціальні, моральні, культурні цінності суспільства.

Мета програми: розвиток комунікативних здібностей учнів, полегшення  адаптації під час переходу з початкової до середньої школи.

Програма має вирішувати такі завдання:

- розвивати комунікативні здібності;

- формувати вміння і навички спілкування;

- розвивати навички висловлювання своїх думок;

- формувати комунікативну культуру учнів.

Методи: міні-лекції, вправи, рухливі та рольові ігри.

Обладнання: газети, малюнки із зображенням півня, собаки, кота, лемура, стікери у формі яблук зеленого і червоного кольорів, конверти із завданнями, аркуші формату А 4, ватман, м’яка іграшка.

        До групи входять діти (9-11 років), які мають труднощі у спілкуванні, сором`язливі, з неадаптованістю або дезадаптацією. Діти обираються за допомогою діагностики практичного психолога на адаптацію та соціального педагога за соціометричним дослідженням колективу.

 Оптимальна кількість учасників 8 - 10 учнів. Програма включає 7 занять, тривалістю 25-35 хвилин, з періодичністю 1 заняття на тиждень. Заняття проводяться в кабінеті соціального педагога.

Кожне заняття складається з трьох частин:

1. міні – лекція, теоритичний матеріал;

2. практичні вправи, під час виконання яких учні можуть оволодіти необхідними вміннями і практично використати набуті теоритичні знання;

3. обговорення цих вправ.

Очікувані результати: підвищення рівня комунікативних здібностей, вдосконалення вмінь і навичок спілкування.

ЗАНЯТТЯ 1

Вступне заняття. Знайомство.

Мета: допомогти учням створити атмосферу довіри та психологічного комфорту, створити в учнів мотивацію до співпраці та змін.

Соціальний педагог: за допомогою цієї вправи, ми познайомимося один з одним і зможемо налагодити взаємодію в нашій групі.

Вправа «Бараняча голова» (5 хв.)

Мета: познайомити учнів між собою

Хід вправи

Соціальний педагог. Кожен учасник називає собі вигадане, ігрове ім`я, якими ми будемо називати Вас впродовж всіх занять. Повторимо та перевіримо, чи запам`ятали Ви їх. Для цього перший учасник називає своє ім`я, другий - ім`я попереднього і своє, третій – імена двох попередніх і своє. Таким чином, останній повинен назвати імена всіх членів групи. Якщо Ви забули чиєсь ім`я, проговоріть вголос „бараняча голова” (маючи на увазі, звичайно себе). Обов`язкова умова – називаючи ім`я людини, дивитись їй в очі.

Вправа «Правила роботи в нашій групі» (13 хв.)

Мета: визначити правила роботи в групі для ефективного її функціонування.

Хід вправи

Соціальний педагог. Це коло, у якому ми сидимо, є нашим маленьким просторем. Ми будемо пізнавати себе через ті почуття, які ми викликаємо один у одного, через ті відносини, які тут складаються. Для того, щоб наше спілкування було ефективним, щоб воно допомогло кожному вирішити ті завдання, які він перед собою поставив, нам необхідно прийняти правила для ефективної взаємодії учасників нашої групи, яких ми будемо дотримуватися протягом наших занять. Учні пропонують свої правила (соціальний педагог записує на ватмані).

Правило «Тут і зараз»: головним є те, що відбувається зараз, які почуття кожний з учасників має у даний момент, бо тільки через актуальне переживання і через груповий досвід може пізнати себе. Виходити з приміщення під час занять не можна.

Правило відвертості: говорити лише слід про реальні почуття, а не про ті, які б заспокоїли, виправдали або, навпаки, образили.

Правило не давати порад: порада, нехай навіть і необхідна, і правильна, порада – це по-перше, це індивідуальний спосіб дії, що не завжди підходить іншій людині, а по-друге, порада – це обмеження свободи особистості іншого, це може викликати неусвідомлювану агресію на порадника.

Правило «Я – висловлювання»: у групі важливим є те, що кожний учасник говорить будь-яку фразу тільки від свого імені, про свої думки, почуття.

Правило конфіденційності: розповідати про те, що було на тренінгу, як поводився той чи інший член групи, які проблеми вирішував – неприйнятно  з точки зору етики. Крім того, групові процеси повинні обговорюватися в групі, а не за її межами.

Вправа «Довіра» (7 хв.)

Мета: налагодження довірливих відносин.

Хід вправи

Соціальний педагог. А тепер підводимося зі стільців. Розставте їх так, щоб між ними можна було вільно ходити. Розділіться по парах. Поверніться так, щоб дивитися в потилицю одне одного, хто стоїть позаду, кладе руки на пояс перед тим, хто попереду. Поведіть свого товариша обережно між стільцями. Стежте, щоб він не наштовхнувся на стілець, будьте обережними. Намагайтеся супроводжувати свого партнера так, щоб він відчув вашу підтримку і міг довіритися вам.

 Рефлексія: коли ви себе комфортніше почували? Коли ви вели або коли вас вели? Як ви вважаєте, чому так?

 Вправа «Острів» (5 хв.)

Мета: згуртувати групу.

На підлогу покласти 2 газети. Це – острів. Довкола нього – вода, океан з акулами.

Соціальний педагог. Усім потрібно постаратися стати на газету, поміститися на «острові», щоб не впасти в океан. Поступово газету згорнути вдвічі, вчетверо і т.д.

Обговорення вправи: Чи складно було виконувати цю вправу? Які почуття виникали в процесі роботи?

Підбиття підсумків заняття (3 хв.)

Мета: закріпити навички, дати можливість кожному учаснику висловити власну думку.

Хід вправи

Запитання для обговорення: що дало вам це заняття? Які емоції виникали під час заняття?

Вправа «Лотос» (2 хв.)

Мета: завершити перше заняття теплими довірливими стосунками.

Хід вправи

Соціальний педагог пропонує учням стати таким чином, щоб утворити прекрасну квітку лотоса, яка погойдуючись на прозорій воді, поступово розпускається під лагідним промінням сонця.

ЗАНЯТТЯ 2

Хто Я!

Мета: навчити учнів діагностувати свій характер, розвивати самостійність мислення, пізнання самого себе.

Міні – лекція «Пізнай самого себе» (7 хв.)

Соціальний педагог. Давайте поговоримо про нас... про кожного з нас. Звичайно нам приємно, коли говорять про наші позитивні риси, а от коли вказують на недоліки, - не дуже... Тому сьогодні кожен самостійно здійснить одну із захоплюючих і надзвичайно корисних подорожей «всередину себе».

     Для чого знати, яким я є насправді? Перш за все, для того, щоб зуміти виховати себе такою людиною, якою хотілось б стати. Пізнання самого себе впливає на лінію життя, майбутнє людини.

      Люди відрізняються один від одного вже з моменту народження. І одна з відмінностей – це відмінність за темпераментом. Темперамент – одна з основних рис особистості, вияв характеру людини. Людина не може бути могутньою, важкою, широкоплечою і водночас легкою, спритною і верткою. Один могутній, а інший спритний.

      І ці вроджені відмінності – чотири типи темпераменту. Кожний з вас має від природи свій тип темпераменту. Але і в одній людині за різних умов можуть виявлятися риси, властиві для різних темпераментів. А зараз ми спробуємо зробити невеличкий тест, щоб визначити, який тип темпераменту у вас.

Міні-тест «Тип темпераменту» (8 хв.)

Соціальний педагог пропонує учасникам вибрати один із запропонованих малюнків. Після того як малюнок обрано, соціальний педагог зачитує результати.

  

 

Соціальний педагог. Якщо ви вибрали півня, то ви належите до холериків. Людина холеричного темпераменту смілива, рішуча, відважна, наполеглива в подоланні труднощів і перешкод на шляху до до того, чого вона хоче досягти. Вона впевнена в собі, невтомна, не шкодує себе, ніколи не просить допомогти. Вона не звертає увагу на холод, голод та різні незручності. Вона впевнена в дружбі й надійна, як скеля. Вона завжди йде попереду, зустрічаючи грудьми небезпеку й ворогів.

           Якщо ви вибрали собаку, то ви належите до сангвініків. Людина сангвіністичного типу швидка. Все у неї  миттєво, подумав – зробив. Вона завжди весела і життєрадісна, оптимістична, ніколи не скиглить і не розгубиться в будь-якій біді.

             Якщо вам найбільше сподобався кіт, то ви напевне, флегматик. Людина флегматичного темпераменту повільна, мовчазна, тугодум. Вона завжди осторонь від веселих ігор і компаній, їй добре, коли вона одна. Все вона робить не поспішаючи, на совість. І якщо, щось пообіцяла, обов`язково виконає.

             Якщо ви вибрали лемура, то ви скоріш за все, меланхолік. Людина меланхолійного темпераменту сором`язливі, розгублюються в нових обставинах, їм важко встановити контакт з незнайомими людьми. Меланхоліки ставлять високі вимоги до себе, до оточення, вони чутливі і легко вразливі.

        Соціальний педагог пояснює, що цей міні-тест – гра і не варто його результати сприймати всерйоз.

Вправа «Моя презентація» (10хв.)

Мета: навчитися презентувати себе

Соціальний педагог. Учасники розбиваються на пари. За 5 хв. розповідають один одному про себе, а потім презентують один одного всій групі.

 Вправа «Вибір» (5 хв.)

Мета: згуртованість групи.

Хід вправи

Соціальний педагог. Необхідна парна кількість учасників. Всі сідають в коло. А соціальний педагог стоїть і коли він говорить «Вибір!», всі учасники показують пальцем, кого вони вибирають. Гра триває до тих пір поки не залишаться двоє.

Підбиття підсумків (5 хв.)

Мета: закріпити сформовані навички, дати можливість кожному учню висловити власну думку.

Хід вправи

Запитання для обговорення: що нового ви дізналися про себе на нашому занятті? Які емоції у вас виникали під час заняття?

ЗАНЯТТЯ 3

Вербальне спілкування

Мета: навчитися  різноманітним прийомам вербального спілкування

Мозковий штурм «Спілкування – це...» (10 хв.)

Мета: формування поняття «спілкування»

Хід вправи

Усі відповіді записуються на ватмані. Після цього соціальний педагог узагальнює їх разом з учнями.

Вправа «Непотріб» (5 хв.)

Мета: дати можливість учасникам потренуватися у рекламуванні не дуже потрібного «товару», дотримуючись умов толерантного спілкування.

Хід вправи

Соціальний педагог пропонує кожному називати одну річ, яка йому не потрібна, але не викликає відрази (наприклад «яскраво – зелена краватка», «каструля з діркою» тощо). Соціальний педагог записує ці речі; коли всі висловилися пропонує учасникам розрекламувати чужі непотрібні речі так, щоб той, хто назвав відповідну річ, забажав її придбати. Після закінчення вправи соціальний педагог ініціює обговорення результатів, фокусуючи увагу на ефективності емоційних, адресованих конкретній особистості висловлювань; недоцільності непереконливих; незакінчених формулювань.

Вправа «Телеграма» (5 хв.)

Мета: отримати від кожного учасника коротку інформацію про враження від проведеного заняття.

Хід вправи

Соціальний педагог звертається із пропозицією скласти йому телеграму із 2-х слів, яка б містила відповіді на такі запитання:

  •                   Що ви думаєте про проведене заняття?
  •                   Що було для вас важливим?
  •                   Чому ви навчилися?
  •                   Що вам сподобалося?
  •                   Що не вдалося з`ясувати?

Далі він збирає телеграми, прикріплює їх на плакат «Телеграма», і зачитує. Учасники прослухавши всі телеграми, обирають ту, яка їм найбільше сподобалась.

Вправа «Стати іншим» (8 хв.)

Мета: вдосконалення комунікативних навичок.

Хід вправи

Соціальний педагог. Ви одержуєте роль і відповідаєте на будь-які запитання від імені персонажа. Всі інші допитливі кореспонденти радіо, телебачення, газет і журналів.

Ролі:

  •                   Переможниця конкурсу краси
  •                   Відомий веселун, базіка
  •                   Дуже серйозна небагатослівна людина, яка не вміє сміятися і жартувати
  •                   Дама-академік, яка зробила важливе відкриття в науці
  •                   Людина-маска без емоцій
  •                   Різка пряма людина, яка не приховує свого невдоволення світом
  •                   Привітна людина, задоволена усім світом і собою.

Ролі добираються кожному індивідуально (з метою корекції поведінки).

Обговорення вправи.

Вправа «Словниковий волейбол» (7 хв.)

Мета: згуртованість групи.

Хід вправи

Соціальний педагог. Учасники стають у коло. Перший учасник кидає м`яч через центр кола і називає при цьому одне слово - іменник. Той, хто піймав м`яч повинен підібрати слово - дієслово, яке підходить за смислом.

Наприклад: хмаринка пливе, багаття горить. Хто говорить неправильно, той вибуває з гри.

ЗАНЯТТЯ 4

Невербальне спілкування

Мета: навчити учнів розрізняти значення міміки і жестів.

Вправа «Зроби подарунок» (10 хв.)

Мета: оволодіння невербальними засобами спілкування, умовами, що полегшують взаєморозуміння, концентрація уваги на співрозмовнику.

Соціальний педагог. Нехай кожен із вас по черзі зробить подарунок своєму сусіду зліва (за часовою стрілкою). Подарунок треба вручити мовчки (невербально), але так, щоб ваш сусід зрозумів, що ви йому подарували. Поки всі не отримають подарунки, говорити нічого не слід.

      Коли всі отримають подарунки, коло замикається, після чого соціальний педагог звертається до того учасника групи, який отримав подарунок і запитує його про те, який подарунок він отримав. Після відповіді соціальний педагог звертається до учасника, який першим вручав подарунок і запитує про те, який подарунок він зробив. Якщо у відповідях є розходження, необхідно виявити, з чим конкретно пов`язане непорозуміння.

      Якщо хтось не може сказати, що йому подарували, він може запитати  про це у групи.

Вправа «Контакт» (10 хв.)

Мета: визначення готовності вступити в контакт.

Соціальний педагог. Зараз один із членів групи вийде з кімнати. Коли він повернеться, йому треба буде визначити, хто з членів групи готовий вступити з ним в контакт. При цьому ми всі будемо користуватися лише невербальними засобами. Зробити висновок про наявність бажання встановити контакт чи про його відсутність слід після того, як ви подивитесь на людину.

       Після інструкції перший за бажанням виходить з кімнати, а група за його відсутності визначає учасника, якому треба буде вступати в контакт. Всі інші повинні демонструвати небажання, відсутність готовності це зробити. Потім запрошують того, хто вийшов і він, послідовно підходячи до кожного, визначає готовність учасників вступити в контакт.

Обговорення вправи.

Вправа «Відгадай емоцію» (5 хв.)

Мета: навчитися розпізнавати емоційні стани співрозмовника та розвиток виразної поведінки.

 

 

 

Хід вправи

Кожній із підгруп соціальний педагог дає піктограми емоційних почуттів (Радість, Щастя, Страх, Гнів, Злість, Роздратованість, Образа, Засмучення, Здивування).


        


Учасники повинні пригадати ситуації, коли їхні партнери по спілкуванню мали такий вираз обличчя. Описати вираз обличчя (емоція, почуття) співрозмовника, свої відчуття, а також результат такого спілкування.

         Групи вивішують свої таблиці на дошку.

Запитання для обговорення:

  •                   Чи зустрічалися вам співрозмовники з таким виразом обличчя?
  •                   Чи легко вам було з ним спілкуватись?
  •                   Що ви відчули при цьому?

Вправа «Передача-прийом» (10 хв.)

Мета: спілкування за допомогою жестів.

Хід вправи

Соціальний педагог. Кожен учасник отримує окреме завдання в конверті. Наприклад, показати жестом радість, захват. Потрібно виконати завдання (передати), а ми будемо відгадувати (приймати).

При виникненні труднощів дозволяється відкрити конверт, прочитати інструкцію і передати задану інформацію. Мовне спілкування забороняється!

Завдання для учасників:

1. привертання уваги (піднесена рука вгору з відкритою долонею)

2. дружнє ставлення (поплескування по плечу)

3. погроза (стиснутий кулак. Рух вказівним пальцем)

4. подяка (притиснута до грудей долоня. Рукостискання. Підняті руки зі зчепленими замком кистями)

5. перемога (піднята рука зі стиснутим кулаком)

6. похвала (піднятий вгору великий палець руки при стиснутому кулаку)

7. примирення, визнання себе переможцем (підняті вгору руки з відкритими долонями, зверненими до партнера).

Обговорення вправи.

ЗАНЯТТЯ 5

Ефективне та неефективне спілкування.

Мета: ознайомити учнів з навичками ефективного та неефективного спілкування.

Мозковий штурм «Ефективне та неефективне спілкування» (5 хв.)

Мета: формування в учнів поняття „ефективне та нефективне спілкування”

Хід вправи

Всі запропоновані відповіді записуються на дошці. Після цього соціальний педагог узагальнює їх разом з учнями.

Рольова гра «Дві подруги» (20 хв.)

Мета: показати умови ефективного та неефективного спілкування.

Хід вправи

Соціальний педагог. Чотирьом учасникам необхідно розіграти сценку, а інші спостерігають. Потім іде обговорення вправи.

       Уявіть собі таку ситуацію. А та Б – дві подруги. Товаришують давно. Вони і навчаються  в одній школі, але в різних класах. У подруг багато спільного: і та і друга добре навчаються, займаються бальними танцями.

        Одного дня А дізнається, що незабаром вона буде приймати участь  у Чемпіонаті зі спортивно-бальних танців у Парижі. Вона, з однієї сторони, від радості не вірить своєму щастю, а з іншої – не уявляє, як сказати подрузі про Чемпіонат у Парижі, як вмовити батьків, адже нещодавно вони зробили їй подарунок, купили собаку про яку вона мріяла вже дуже давно.

         Крім того, у неї є низка проблем, які потребують негайного вирішення:

  •                   Як вмовити батьків?
  •                   Хто буде доглядати за собакою?
  •                   Де взяти гроші на кишенькові витрати та сувеніри?

Умови рольової гри.

Вам потрібно послідовно зіграти дві сценки зображені в описаних ситуаціях. Одна сценка повинна зображувати ефективне спілкування подруг, а друга – неефективне.

      Поведінка А незалежно від сценки залишається однаковою. Вона телефонує подрузі, просить у неї дозволу зайти після уроків і з порогу розповідає про своє щастя і проблеми. Нею рухає бажання поділитися з подругою радістю, отримати пораду, і можливо, допомогу у вирішенні питань.

     Поведінка Б відрізняється в першій і другій сценках.

Перша сценка.

Неефективне спілкування.

Спілкування Б як на вербальному рівні, так і на невербальному залишається неефективним. 

Невербальні умови неефективного спілкування

Б зустрічає подругу в дверях, не обіймає її, не вітається з нею за руку, не пропонує їй присісти. Вона продовжує займатися своїми справами. В цей час, коли А намагається розповісти Б про свої новини і обговорити проблеми Б робить домашнє завдання, яке не встигла зробити на уроці. Потім іде на кухню поливати квіти, повертаючись до А спиною. Міміка Б не виражає ні найменшого співчуття А, на її губах часто з`являється скептична посмішка, періодично вона дивиться на подругу косо. Під час бесіди вона не киває стверджувально головою, а в кінці бесіди встає над А тримаючи „руки в боки” і майже спроваджує її.

Вербальні умови ефективного спілкування.

      Б майже мовчить. Б слухає її напіввуха, не робить спроби щось уточнити, часто відволікається і за асоціацією з тим, що почула від А, починає говорити про своє, її коментарі до того, що говорить А повні узагальнення („вічно ти...”), оцінок і критичних зауважень („щастить дурням”), які вимовляються недоброзичливим тоном. Скоріш за все, вона не відмовиться допомогти, але робить це в такій формі, що у А пропадає будь-яке бажання домовитись про що-небудь всерйоз.

        Загальне враження від сценки таке, що А занадто відверта, а Б, в принципі, і не проти допомогти подрузі, не розуміє, для чого стільки галасу. Подруги прощаються з почуттям незадоволеності від спілкування.

Друга сценка.

Ефективне спілкування

Спілкування Б як на вербальному рівні, так і на невербальному ефективне.

Невербальні умови ефективного спілкування.

        При зустрічі подруги обнялися, потім сіли одна напроти одної. Б посміхається подрузі, її поза „відкрита”(руки лежать на колінах). Подруги злегка нахилені одна до одної. Б дзеркально відтворює жести А. Вона підтверджує факт свого розуміння того, що говорить А, підбадьорює киваючи головою.

Вербальні умови ефективного спілкування

         Б часто перепитує А, ставить уточнюючі чи відкриті запитання. Її завдання – максимально прояснити ситуацію. А – це вдається. Вона не робить ніяких узагальнень, нікого не засуджує. Хоча її можливості такі, що реально допомогти А вона нічим не може, і вона прямо говорить про це, загальний тон розмови спокійний, доброзичливий. А задоволена тим, що трішки розслабилась після розмови з подругою і що їй поспівчували.

 Вправа «Комплімент» (5 хв.)

Мета: вироблення вмінь адекватного вживання компліментів.

Хід вправи

Соціальний педагог. По черзі кожен з вас сяде у центр кола, а вся група буде говорити йому компліменти з урахуванням правил їх застосування.

      Після виконання вправи учасники висловлюються з приводу того, який комплімент був найбільш приємним і чому.

Вправа «Австралійський дощ» (5 хв.)

Мета: забезпечити психологічне розвантаження учасників.

Хід вправи

Учасники стають у коло.

Соціальний педагог. Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам настіпні. Стежте уважно!

  •                   В Австралії піднявся вітер. (соціальний педагог тре долоні)
  •                   Починає крапати дощ. (клацання пальцями)
  •                   Дощ посилюється. (плескання долонями)
  •                   Починається справжня злива. (плескання по стегнах)
  •                   А ось град – справжня буря. (тупіт ногами)
  •                   Але що це? Буря стихає. (плескання по стегнах)
  •                   Дощ стихає. (плескання долонями)
  •                   Рідкі краплі падають на землю. (клацання пальцями)
  •                   Тихий шелест вітру. (потирання долонь)
  •                   Сонце! (руки догори).

ЗАНЯТТЯ 6

Взаємовідносини з іншими

Мета: налагодження взаєморозуміння в колективі, глибше розуміння інших.

Вправа «Співробітництво» (5 хв.)

Мета: усвідомлення необхідності співробітництва для попередження конфлікту.

Хід вправи

Соціальний педагог. Група стає в коло, близько один до одного, боком до центру кола. По сигналу кожен сідає на коліна тому, хто стоїть за спиною. Якщо все виконано правильно, то кожен буде сидіти з «комфортом», якщо ні – всі впадуть. На самому початку слід попередити учасників, що слід бути обережними, не допустити, щоб хтось вдарився, упав. Найкраще, коли учасники починають підтримувати один одного, проявляючи співробітництво.

Обговорення вправи.

Міні-лекція «Все залежить від тебе».

Соціальний педагог. Ми живемо серед людей. Відносини кожного з іншими людьми дуже важливі. Потрібно навчитися правильно оцінювати людей. Від розуміння себе і правильної самооцінки легко перейти до розуміння інших і правильної оцінки інших. Для цього необхідні доброзичливість і об`єктивність. У відносинах з іншими людьми вам завжди має бути притаманне почуття власної гідності. З друзями поводься по-дружньому, з незнайомими – вічливо. Потрібно пам`ятати про допомогу та взаємодопомогу, про принциповість, але і про великодушність.

Вправа «Складемо історію» (10 хв.)

Мета: згуртованість групи.

Хід вправи

Соціальний педагог починає історію: «Жили собі….», наступний учасник продовжує, і так далі по колу. Коли черга знову доходить до соціального педагога, він направляє сюжет історії, робить осмисленим, вправа триває.

Обговорення вправи.

Вправа «Колективна лічба» (10 хв.)

Мета: розвиток умінь учнів регулювати процес спілкування, відчувати іншу людину, погоджувати свої дії з діями інших.

Хід вправи

Соціальний педагог. А тепер будь-ласка, станьте в коло, опустіть голову вниз. Слід називати числа натурального ряду один по одному, намагаючись дорахувати до найбільшого, не зробивши помилок.

При цьому необхідно виконати три правила:

1. Ніхто не знає, хто починає рахувати і хто назве наступне число (домовлятися забороняється).

2. Не можна тій самій людині називати два числа підряд.

3. Якщо потрібне число буде назване двома або більше гравцями – все починати спочатку.

Щоб виконати цю вправу, вам потрібно вміти прислухатися до себе, вловлювати настрій інших, щоб зрозуміти, чи потрібно в цей момент промовчати або настав час називати число. (якщо починають називати по колу, похвалити учасників за спритність, згуртованість, але запропонувати відмовитися від цього прийому).

Обговорення вправи.

 

Вправа «Плутанина» (5 хв.)

Мета: сприяти подальшій роботі.

Хід вправи

Соціальний педагог. Стоячи у колі і тримаючись за руки, учасники утворюють своєрідне переплетіння – «плутанину», не розриваючи рук. Один із учасників не спостерігає за процесом заплутування і має відновити вихідне правильне коло, не рознімаючи рук учасників.

Вправа «Щоб нам завтра повезло» (2 хв.)

Мета: дати можливість учасникам відпочити, набратися оптимізму.

Хід вправи

Соціальний педагог. Усі учасники стають у коло і кладуть руки на плечі один одному. Потім усі разом підскакують на правій нозі і виголошують вислів: «Щоб нам завтра пощастило!».

ЗАНЯТТЯ 7

Заключне заняття

Мета: закріплення досвіду, отриманого на попередніх заняттях.

Вправа «Намалюй свій настрій» (5 хв.)

Мета: емоційне розвантаження учасників.

Хід вправи

Соціальний педагог пропонує учасниками намалювати свій настрій. Соціальний педагог пропонує учням творчо поставитися до завдання, вибрати ті кольори, якими найточніше він міг би передати свої відчуття зараз. Після закінчення – аналіз малюнків.

Вправа «Я» (5 хв.)

Мета: дати можливість учасникам відстежити зміни, які відбулися з ними в процесі функціонування групи.

Хід вправи

Соціальний педагог. Закрийте очі. Поверніться в думках на перше заняття, пригадайте, як ви вели себе, що відчували. Пригадали? А зараз поверніться назад і подумайте, які ви зараз. Змінилися чи ні?

Учасники на одному великому ватмані малюють себе, якими вони були на першому занятті (загальний малюнок). А на другому – які зараз. Учасники повертаються в коло і пояснюють, що вони зобразили.

Запитання для обговорення:

  •                   Чи змінилися ви?
  •                   Які саме зміни ви відчули?
  •                   Що ви відчуваєте зараз?

Вправа «Портрет на пам`ять» (10 хв.)

Мета: формувати позитивну оцінку себе і оточення.

Хід вправи.

Соціальний педагог. Кожен на аркуші пише своє ім`я. Аркуші потрібно буде передавати по колу за годинниковою стрілкою. Одержавши аркуші з чиїмось ім`ям, кожен учасник напише на кожному аркуші тільки хороше про ту людину, чий аркуш зараз у нього в руках. По закінченню вправи кожен одержує свій аркуш з думкою про себе – «Портрет на пам`ять».

Вправа «Дерево підсумків» (10 хв.)

Мета: провести загальну оцінку занять.

Хід вправи

Соціальний педагог. На столі лежать аркуші вирізані у формі яблук зеленого і червоного кольору. Кожному з учасників необхідно висловити свої враження від занять на аркушах та приклеїти на малюнок дерева.

Соціальний педагог. На яблуках червоного кольору ви напишите свої позитивні враження від занять, а на аркушах зеленого кольору – побажання щодо поліпшення нашої роботи або про те, що на заняттях вам не сподобалося і чому.

Не обов`язково брати і зелений, і червоний аркуші. Ви можете скористатися тільки одним кольором.

Вправа «Свічка» (5 хв.)

Мета: підбити підсумки занять та отримати зворотній зв`язок від групи.

Хід вправи

Соціальний педагог. Учасники стають у коло. Соціальний педагог тримає в руках м’яку іграшку. Передаючи по колу іграшку він виголошує свої враження від попередніх занять і потім передає іграшку сусіду, який говорить про те, що схвилювало, що сподобалося, свої побажання. Вправа продовжується до останнього учасника в колі.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:

  1. Амеліна Н. Психокорекційна програма «Я бажаю змінитися»/ Психолог № 10 (154), 2005, березень – ст.27
  2. Галенська Н. Тренінг соціальної адаптації дітей, батьки яких за кордоном/ Соціальний педагог № 3 (15), 2008. – ст.19-39
  3. Давайте поиграем (Сборник игр и игровых сценариев для детей школьного возраста)/ Рощенко О.О. – Харьков: ХГПИ, 2005. – 24с.
  4. Журомська Л. Розвиток комунікативної культури для старшокласників/ Психолог № 18 (210), 2006, травень – ст.26-27
  5. Комінікативна професійна компетентність як умова взаємодії соціального працівника з клієнтом\ За ред. А.Й.Капської – К.: ДЦССМ, 2003. – 87 с.

1

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
12 березня 2020
Переглядів
841
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку