Програма тренінгових занять
«Скажемо Ні булінгу!»
орієнтована
на профілактику насилля в шкільному середовищі
Булінг (bullying, від анг. bully — хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник) визначається як утиск, дискримінація, цькування. Цей термін означає тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи до іншої дитини або інших дітей. Мотивацією до булінгу стають заздрість, помста, відчуття неприязні, прагнення відновити справедливість, боротьба за владу, потреба підпорядкування лідерові, нейтралізації суперника, самоствердження тощо.
Шкільний булінг — явище системне й комплексне. Тому, до профілактики цього явища безперечно долучаються учителі, соціальні педагоги, шкільні психологи.
Актуальність та доцільність програми: цькування дітей з боку однолітків, так званий булінг, сьогодні одна з найбільш поширених проблем освітніх організацій, яка істотно збільшує ризик суїциду серед дітей, призводить до ескалації агресії і насильства в колективі, зниження успішності, емоційних і невротичних проблем.
Мета програми: висвітлення особливостей явища булінгу в шкільному колективі, актуалізація даної проблеми та формування негативного ставлення до булінгу.
Завдання програми:
Вік учасників:
11-13 років.
Організація занять: програма включає 6 занять, кількість занять на тиждень — 1, тривалість занять — 45 хвилин, кількість дітей у групі — 10-15.
Структура занять програми стала, кожне заняття поділяється на етапи:
В основній частині використовуються такі методи та прийоми:
сьогодні ми довідались на занятті? Що особливо сподобалось?) та прощання.
Добір дітей для профілактичної роботи здійснюється на основі психодіагностики, яка реалізується шляхом спостереження та інтерпретації серії методик: визначення показників та форм агресії за методикою А. Басса та А. Дарки, методика первинної діагностики та виявлення дітей "групи ризику" (М.І. Рожков, М.А. Ковальчук), методика «Соціометрія» (розроблена Я. Морено).
Засоби відстеження ефективності програми здійснюються за допомогою повторної діагностики, під час якої визначається рівень агресивності й тривожності. Використовуються ті самі методики, що й для первинної діагностики.
№ з/п |
Тема |
Орієнтована тривалість хв. |
Необхідний матеріал
|
1. |
Заняття 1. Мета: допомогти учасникам краще пізнати один одного, підвищити рівень згуртованості групи, та ознайомити учасників з поняттям булінгу. Привітання. Знайомство. Вправа «Ім’ячко». Прийняття правил роботи групи. Інформаційне повідомлення «Що таке булінг?». Перегляд відео «Булінг» . Анкетування на виявлення проявів булінгу в колективі. Обговорення анкетування. Вправа «Поділись частинкою добра». Рефлексія. Прощання. |
45 хвилин |
М'яка іграшка або м’яч, анкета, ватман, кольорові олівці |
2 |
Заняття 2. Мета: ознайомити учасників з видами та проявами булінгу в шкільному середовищі та навчити учасників програми розпізнавати соціальні ролі булінгу та переживання, які виникають у жертви булінгу. Привітання. Правила роботи. Вправа «Який я?». Вправа «Казка про Скріпку», інформаційне повідомлення «Види булінгу». Гра-розминка «Мисливець за словами» («Злови всі рослини»). Вправа «Чому так стається?» Вправа «Комплімент». Рефлексія. Прощання. |
45 хвилин |
Скріпка канцелярська, картки(додаток), олівці, папір А4, заготовки пелюсток квітки
|
3 |
Заняття 3 Мета: вироблення навичок безпечної поведінки у конкретній ситуації, пошук шляхів захисту у ситуації булінгу. Привітання. «Мені приємно сказати ..». Правила роботи. Вправа «Відгадай хто». Гра-розминка «Австралійський дощ». Вправа «Я зможу допомогти». Вправа «Клубок». Рефлексія. Прощання. |
45 хвилин |
Папір А4, олівці, клубок ниток |
4 |
Заняття 4 Мета: напрацювати навички адекватного прояву емоцій та саморегуляції, вміти ставати на позицію іншої людини. Привітання. Вправа «Я дарую тобі…». Правила роботи. Вправа «Серце, яке вміє слухати». Вправа «Емоції у кольорі». Вправа «Збір валіз». Рефлексія. Прощання. |
45 хвилин |
Олівці або фарби, папір А 4 |
5 |
Заняття 5 Мета: формувати в учнів навики відповідальної та безпечної поведінки, спонукати дітей до пошуку шляхів захисту у небезпечних для них ситуаціях. Привітання. Вправа «Я ціную…». Правила роботи. Інформаційне повідомлення. Перегляд відео «Як запобігти булінгу: поради підліткам». Вправа «Скринька порад». Вправа «Ця рука ніколи не вдарить». Рефлексія. Прощання. |
45 хвилин |
Олівці, папір А 4,скринька або коробка, ножиці |
6 |
Заняття 6 Мета: підбиття підсумків щодо формування негативного ставлення до булінгу. Привітання. Правила роботи. Вправа «Вдячність за добро». Притча «Про добро». Підбиття підсумків. Вправа «Зігрійся моїм теплом». |
45 хвилин |
Олівці, папір А4, свічка, сірники |
Заняття 1.
Мета: повідомлення теми заняття, установка на роботу. Підвищити рівень згуртованості групи, допомогти учасникам краще пізнати один одного та ознайомити учасників з поняттям булінгу.
1. Привітання учасників.
Тренер. Доброго дня, шановні учасники. Сьогодні ми з вами тут для того, щоб обговорити важливу тему сьогодення, а саме тему насильства та жорстокості серед учнів.
Кожному з нас хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлені на одну дитину. Це явище називають булінгом. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти що таке булінг.
Сподіваюся вам буде цікаво та пізнавально і ви з користю проведете час.
2. Вправа знайомство «Ім'ячко». (Обладнання: м’яч або м’яка іграшка.)
Тренер. Пропоную познайомитися в такий спосіб. Той, у кого в руках м'ячик, підходить до будь-якого учасника групи, голосно називає своє ім'я ласкаво (наприклад, Леночка), передає м'ячик цій людині і сідає на його місце. Ця людина підходить до іншого і т.д.
Опис гри. У цій вправі учасникам групи потрібно назвати зменшувально-пестливий варіант свого імені (Леночка, Оленка, Ленусик і т.д.). Після цього м'ячик або який-небудь інший предмет передається кожному з учасників групи. Бажано, щоб кожен учасник отримав можливість назвати себе ласкаво.
3. Прийняття правил роботи
Тренер. Для того, щоб наша робота була ефективною пропоную прийняти наступні правила, яких ми будемо дотримуватися впродовж наших занять.
ПРАВИЛА РОБОТИ:
1. Говорити від свого імені
2. Бути доброзичливими і активними
3. «Піднята рука»
4. Один говорить - усі слухають
5. «Тут і тепер»
6. Обговорювати дію, а не особу
7. «Вільна нога»
8. Конфіденційність
Запитання до групи:
1. Чи згодні ви з правилами?
2. Чи маєте ще якісь пропозиції?
4. Інформаційне повідомлення «Що таке булінг?»
Притча.
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Спіймавши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?Учні відповідають: «Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре».
Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла, як вона ставитиметься до інших добре чи погано.
Нам подобається, коли нас люблять, поводяться з нами чемно, звертаються до нас на ім’я, особливо на лагідне. А які відчуття у вас виникають, коли вас або когось з вашого оточення називають на прізвисько, принижують ?
Нині серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми одне до одного. Останніми роками визнано поширення в освітній практиці такого явища, як шкільний булінг. Булінг перекладається як утиск, дискримінація, цькування. Цей термін означає тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи до іншої дитини або інших дітей.
4 головні компоненти булінгу:
- агресивна і негативна поведінка;
- здійснюється регулярно;
- відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;
- така поведінка є навмисною.
Перегляд відео «Булінг» https://www.youtube.com/watch?v=wxW2l8WhYe8
Обговорення.
5. Анкетування на виявлення булінгу в шкільному середовищі.
Тренер. Зараз я вам пропоную пройти анкетування.
Дорогий друже!
Просимо тебе відповісти на кілька запитань. Перш ніж відповісти на кожне
питання, уважно прочитай всі варіанти відповідей і обведи правильну, на твій
погляд, відповідь.
Стать: чоловіча жіноча (підкресліть)
Клас ___________ Вік ___________
1. Ви знаєте, що таке «булінг»?
а) так
б) ні
2. Чи стикалися ви з ситуаціями знущання одних людей над іншими?
а) так
б) ні
в) інше___________________________________________________________
3. Якщо так, то в якій формі:
а) приниження
б) образи (вербальна агресія)
в) фізичне насильство
г) зйомка знущання на телефон
д) кіберулінг (загрози, знущання і приниження в Інтернеті)
е) інше____________________________________________________________
4. Чи були ви самі учасником цькування, знущання?
а) так, як спостерігач;
б) так, як жертва;
в) так, як агресор (той, хто є ініціатором цькування);
г) ні, не був (була)
5. Де найчастіше зустрічається цькування?
а) в школі;
б) у дворі, на вулиці;
в) в соц. мережах, в Інтернеті;
г) інше ____________________________________________________________
6. Хто, на ваш погляд, частіше піддається цькуванню (булінгу)?
а) той, хто слабший і не може дати здачі;
б) той, хто відрізняється від інших (зовні, фізично);
в) той, хто має свою думку
г) інше __________________________________________________________
7. Чи зустрічали Ви ситуації цькування школярів з боку вчителів?
а) так, постійно
б) так, але рідко
в) ні, не зустрічав
8.Чи вважаєте ви, що дорослі недостатньо допомагають дітям, які є жертвами цькування?
а) так
б) ні
в) не замислювався про це
9. Як ви вважаєте, чи можна уникнути цькування в школі?
а) так, якщо вчасно помітять дорослі;
б) так, якщо жертва змінить свою поведінку;
в) так, якщо покарати агресора;
г) ні, це неминуче;
д) інше____________________________________________________________
10. Хто, на вашу думку, здатний припинити булінг в освітній організації?
а) адміністрація
б) педагогічний колектив
в) батьки
г) учні
д) інше ___________________________________________________________
Дякую за участь!
Обговорення анкетування.
Тренер задає питання: Чи ставали ви жертвами булінгу? Чи спостерігали ви за тим, як хтось ставав жертвою булінгу? Чи були ви в ролі кривдника?
6.Вправа «Поділись частинкою добра»
Запитайте кожного з дітей, яку одну добру справу вони можуть зробити сьогодні для того, хто їм небайдужий. Наголосіть, що вони мають бути цілком упевнені в тому, що обов’язково зроблять це саме сьогодні. Змоделюйте ці дії, починаючи ланцюг з доброї справи, яку зробите ви самі.
7.Рефлексія. Прощання.
Що нового ви довідалися?Де можна застосувати здобуті знання?
Заняття 2.
Мета:ознайомити з видами та проявами булінгу, навчити учасників програми розпізнавати соціальні ролі булінгу та переживання, які виникають у жертви булінгу.
1.Привітання. Всі учасники стають в коло і всміхаються спочатку сусіду з права потім сусіду з ліва.
2. Правила роботи. Повторювання правил, які зображені на плакаті «Правила нашої групи».
3. Вправа «Який я?»
Тренер: «Люди схожі або відмінні один від одного. Давайте знайдемо відмінності і схожість один з одним. По черзі кожен з вас вимовить фразу, звертаючись до сусіда справа: «Ми з тобою схожі, тим що … (називається будь – яка ознака «схожості»), але на відміну від тебе я … (називається будь – якої ознака «відмінності»).
Наприклад: «Ми з тобою схожі, тим що любимо тварин, а особливо собак, але на відміну від тебе я люблю їсти пломбір теплим»
4. Інформаційне повідомлення «Види булінгу»
Казка про Скріпку
(Інструкція: під час розповіді, з канцелярської скріпки роблять певні фігурки)
1. Жила-була дівчинка - скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська дівчинка. (Просто скріпка)
2. Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І у неї виникло запитання «Чому?». (Знак питання)
3. Іншого разу вона знайшла свій портфель в шкільному туалеті і дуже засмутилася. (нижня посмішка)
4. Після закінчення уроків скрипочка вийшла погуляти на подвір’я, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати та дали її стусана (Знак оклику). І скріпочка подумала, що їй робити? Хто її захистить? (Знак питання)
5. Але, все рівно, вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав і хоче, щоб все була як раніше (зробити смайлик)
Обговорення.
Можемо ми повернути Скріпку в попередній стан?
Чому ні? Як вплинули прояви насильства на стан Скріпки?
А чи схоже це на булінг?
Як показує практика, форми шкільного булінгу можуть бути різними:
Види булінгу:
Фізичний булінг штовхання, підніжки, бійки, стусани, ляпаси,«сканування» тіла, нанесення тілесних ушкоджень тощо. Економічний булінг – крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо.
Психологічний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміки обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти,маніпуляції, шантаж тощо.
Сексуальний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, жарти тощо.
Кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, інтернету, інших електронних пристроїв (пересилка неоднозначних фото, обзивання по телефону, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу інтернет, цькування через соціальні мережі).
Обговорення.
Які форми булінгу, на вашу думку, більш поширені серед дітей? Чому?
У процесі булінгу традиційно виділяють кривдника (булера), жертву та спостерігачів.
Хто, на вашу думку, може булінгувати (бути булером)? Чому булінг вважається проявом насильства?
Соціальна структура булінгу:
переслідувач (кривдник, агресор);
постраждала дитина (жертва);
спостерігач.
Як розпізнати жертву:
Як розпізнати агресора:
Як розпізнати спостерігача:
Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, вживання алкоголю, паління, думки про самогубство та інші.
Отже, як бачимо явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам'ятати, що сьогодні ти - спостерігач, а завтра - жертва.
5. Гра-розминка «Мисливець за словами» («Злови всі рослини»).
Тренер читає список слів. Завдання дитини – плеснути в долоні (зловити рослину).
Дзеркало, пальма, береза, велосипед, сорока, чайник, білка, троянда, кульбаба, гарбуз, колесо, труба, тюльпан, зошит, лялька, кропива, подушка, обман, пустеля, тополя, острів, шипшина, музей, конвалія, сосна, подорожник, лижі, рушниця, чайка, дорога, виноград, яблуня, вермішель, трава.
6.Вправа «Чому так стається?
Тренер пропонує взяти картки різних кольорів та розмірів: « Зараз кожен з вас вибере картку. З іншої сторони там є зображення, але ви не можете дивитися самі, що там, і показувати комусь з учасників. Картки відкриваєте за моєю командою. Прошу об’єднатися у групи за малюнками, які є на картках. Дякую.
А тепер, як ви думаєте, що означає "стріла" (агресор), "око" (спостерігач) , "мішень" (жертва) . А зараз кожна група буде мати своє завдання.
Група "агресорів" спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити.
Група "жертв" спробує написати причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників.
Група "спостерігачів" пише причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес булінгу.
Кожна група представить свої напрацювання і пояснить, чому вона так думає.
7. Вправа «Комплімент»
На листочках квіточки напишіть гарні побажання учасникам тренінгу.
8.Рефлексія. Прощання.
Заняття 3
Мета:вироблення навичок безпечної поведінки у конкретній ситуації, пошук шляхів захисту у ситуації булінгу.
1. Привітання. «Мені приємно сказати ..»
Учасники сидять у колі, кожен по черзі говорить фразу, яка розпочинається зі слів: «Мене звати … Мій (хтось) сказав би про мене, що ...».
2. Правила роботи. Повторювання правил, які зображені на плакаті «Правила нашої групи».
3. Вправа «Відгадай хто»
Тренер. Зараз ми з вами об'єднаємося у 3 групи. Завдання для кожної групи однакове. Ви отримаєте однакову кількість картинок і спробуєте серед них віднайти жертв булінгу, агресорів та спостерігачів. Кожна група представить свої напрацювання і пояснить, чому вона так думає.
4. Гра-розминка «Австралійський дощ»
Учасники стають у коло. Інструкція: Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи.
В Австралії піднявся вітер. (Ведучий тре долоні),
Починає крапати дощ. (Клацання пальцями).
Дощ посилюється. (Почергове плескання долонями по грудях).
Починається справжня злива. (Плескання по стегнах).
А ось град – справжня буря. (Тупіт ногами).
Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах).
Дощ стихає. (Плескання долонями по грудях).
Рідкі краплі падають на землю. (Клацання пальцями).
Тихий шелест вітру. (потирання долонь).
Сонце! (Руки догори).
5. Вправа «Я зможу допомогти»
Тренер. Зараз ми з вами об’єднаємося у підгрупи. Кожна підгрупа отримає певну ситуацію, де здійснюється насильство. Ваше завдання полягає у тому, щоб допомогти жертві та знайти для неї шляхи захисту та безпечної поведінки.
Ситуація 1.
Вона як завжди сиділа за партою, хоча всі її однолітки метушилися та галасували під час перерви. Світлана спостерігала щодня одну й ту саму картину: дівчатка весело сміються, жартують та кокетливо поглядають на хлопців. Звичайно, адже вони не носять цих потворних окулярів та брекетів на зубах. Через них вона терпіла стільки знущань та насмішок серед однокласників..! Тільки вдома вона могла насолодитися любов’ю та теплом, яке дарували їй її батьки.
Порожній клас. За партою самотньо сидить Світлана. До неї підходять двоє дівчат. Це її однокласниці. Починають насміхатися з дівчинки: забирають окуляри, кидають на підлогу зошити та книжки, топчуть їх. Дівчинка починає плакати.
І раптом…..СТОП!
Ситуація 2.
Кожен ранок Максима починався з того, що він чув чергову сварку батька та матері. Так сталося і цього разу. Проспавши, він похапцем одягнувся і вибіг на вулицю. Снідати не хотілось, та й ні мама, ні тато не помітять, що його вже нема. Він звик. Адже давно його у сім’ї не помічали.
До школи також не хотілося іти. Адже там старші хлопці знову почнуть знущатися з нього: чіпляти на спину образливі прізвиська, давати стусани, ставити підніжки. Було дуже важко, адже пожалітися було нікому…
Школа. Продзвенів дзвінок на перерву. Із засмученим обличчям Максим вийшов з класу. В цей час до нього підійшли троє старшокласників. Почали знущатися, насміхатися. Один з них поплескав Максима по спині, причепивши листок з написом «Вдар мене». Хлопець про це не знав. Максима боляче штовхнули і він упав. Було дуже боляче. На очі навернулися сльози.
І раптом………СТОП!
Ситуація 3.
Колись Саша жив у щасливій та повноцінній сім’ї. Але після розлучення батьків мати була постійно зайнята. А він так хотів уваги та тепла. Адже він також важко переживав розлучення батьків, хоча і не показував цього. Через це він почав погано вчитися. Часто конфліктував з вчителями та дітьми.
Цей день у школі не був винятком. Після уроку він побився з однокласником, нагрубив вчительці, яка зробила йому зауваження і як завжди прийшов на уроки не підготовленим. Однокласники Сашка незлюбили і часто насміхалися та глузували з нього, не приймали у спільну компанію. Але він не виказував свого болю через це. Насправді йому було страшно…
Школа. Уроки давно закінчилися. Всі порозходилися. Сашкові не хотілося іти додому.
Сашко одягає свою куртку. В цей час до нього підходять двоє старшокласників, пропонують цигарку. Сашко, спочатку вагається, але потім погоджується піти з ними закурити. Виходячи з гардеробу, старшокласники починають вимагати у хлопця гроші. Сашко пояснює, що у нього немає грошей. Хлопців це обурює і вони починають його бити.
І раптом…….СТОП!
Питання для обговорення:
1. Чи були труднощі при виконанні завдання? Якщо так, то вчому саме?
2. Які емоції чи переживання ви відчували до дітей, які опинилися у складних ситуація
6. Вправа «Клубок»
Тренер. Діти, зараз ми проведемо невелику розминку, що допоможе нам підбити підсумок сьогоднішнього дня тренінгу і трохи відпочити. Отже, у мене в руках клубок ниток для в’язання. Зараз ми будемо в’язати візерунок нашої групи. Учасник, у якого в руках виявиться клубок, повинен сказати побажання усім присутнім, потім обмотати нитку навколо свого пальця і перекинути клубок будь-якому іншому учаснику. Постараємося, щоб клубок побував в усіх. І ще: уважно слухайте кожного, хто говорить. Це нам наприкінці знадобиться.
Ось скільки приємних побажань ми почули. А тепер пропоную змотати клубок назад. Робити це будемо так: той, хто знімає нитку з пальця, намотує її на клубок і пригадує, що саме говорив попередній учасник, яке було його побажання.
7. Рефлексія. Прощання.
Заняття 4
Мета:напрацювати навички адекватного прояву емоцій та саморегуляції, вміти ставати на позицію іншої людини.
1.Привітання. Вправа «Я дарую тобі…».
Учасники групи відсилають один одному літачки з написаними на них компліментами. Учасник, який отримав літачок, повинен відреагувати на комплімент (прийняти його, використовуючи невербальні засоби).
2. Правила роботи.
Повторювання правил, які зображені на плакаті «Правила нашої групи».
3. Вправа «Серце, яке вміє слухати»
Притча
В одному місті жив дуже добрий дідусь. Щовечора, коли на небі з’являлися зірочки, а у вікнах будинків починало горіти світло, дідусь прогулювався вулицями. Він повільно йшов уздовж будинків, спираючись на свою паличку. Ніхто з перехожих не звертав на нього уваги, адже вони поспішали до своїх домівок після роботи. А дідусь не просто гуляв. Оскільки він мав добре серце, він намагався відчути, в якому будинку живе той, кому зараз погано, кому потрібна допомога. Він жив на світі дуже давно і за багато років навчився слухати своїм серцем.
Ось, наприклад, тиждень тому за вікном одного з будинків він відчув, як плаче маленька дівчинка. У неї на вулиці незнайомі діти відібрали улюблену ляльку.Серце дідуся відгукнулося на цей смуток, і на наступний день він пішов в магазин іграшок, вибрав там гарну, ошатну ляльку і поклав її в яскраву коробку. Також разом з лялькою він вклав в коробку гарну листівку, на якій написав такі слова: «Не всі злі! На світі набагато більше добрих людей!» Він відніс цю коробку під двері квартири, де жила дівчинка, подзвонив і повільно пішов вниз по сходах. Дівчинка відкрила двері, подивилася навколо. Вона побачила спину незнайомого старенького дідуся, який спускався сходами донизу, але не надала цьому значення, адже погляд її зупинився на великій яскравій коробці під дверима. Ввечері за цим вікном були радість, здивування, посмішки та сміх.
Два дні тому серце дідуся почуло, як за вікном в одному будинку сваряться
чоловік і жінка. «Ти мене не хочеш зрозуміти!» – кричав чоловік. «Ти мене не
любиш більше!» – зі сльозами говорила жінка. Дідусь скрушно похитав головою, зітхнув, а на ранок пішов в квітковий магазин. Увечері в двері цієї квартири подзвонив кур’єр з магазину. Двері відчинила жінка. Він простягнув їй квіти і
сказав: «Цей букет передав Ваш чоловік, а ще він просив сказати, що дуже Вас любить!». За цим вікном ввечері ще довго горіло світло: чоловік і жінка сиділи,взявшись за руки, і про щось спокійно розмовляли, посміхаючись один одному.
Дідусь йде далі вздовж будинків, хто знає, чий смуток сьогодні ввечері почує його добре серце та кому він допоможе.
В кінці прочитання притчи можна обговорити її з дітьми, задаючи такі запитання: Що означає вираз:
Можна попросити дітей згадати ситуації, в яких іншій людині потрібна допомога, і спробувати придумати різні варіанти, як в цих випадках можна допомогти.
4. Вправа «Емоції у кольорі»
Кожний школяр отримує аркуш паперу і олівці чи фарби. Тренер пропонує учням за допомогою кольорів зобразити різноманітні емоції – радість, сум, злість, заздрість, співчуття тощо. Така вправа допоможе сконцентруватись на типі емоцій та власному відгуку на них. Все залежить від фантазії та бажання дітей.
Питання для обговорення:
1. Чи важко було виконувати вправу?
2. Як ви думаєте, емоції кого ми малювали?
3. Що ви при цьому відчували?
5. Вправа «Збір валіз».
Зараз по черзі кожен із вас буде виходити з кімнати, а в цей час група називатиме по дві якості цієї людини, які допомагають їй проявлятися ефективно, та по дві, які необхідно розвинути. Ведучий записує ці поради на аркуші паперу та передає тому, для кого вони складалися. Таким чином ми будемо «збирати валізу один одному, допомагаючи визначити напрямок подальшого самовдосконалення.
6.Рефлексія.Прощання.
Заняття 5
Мета:формувати в учнів навики відповідальної та безпечної поведінки, спонукати дітей до пошуку шляхів захисту у небезпечних для них ситуаціях.
1.Привітання.Вправа «Я ціную…».
Всі учасники сідають у коло. Тренер пропонує кожному учаснику назвати своє ім’я і закінчити фразу : «Я ціную своїх друзів за….».
2. Правила роботи.
Повторювання правил, які зображені на плакаті «Правила нашої групи».
3. Інформаційне повідомлення.
Перегляд відео «Як запобігти булінгу поради підліткам»
www.youtube.com/watch?v=9de_ose8pig
Обговорення. Тренер задає питання групі: що ви побачили на відео? Як ви гадаєте, яку проблему висвітлено в цьому відео? Що нового ви дізналися?
4. Вправа «Скринька порад»
Тренер. Завдання вправи полягає у тому, що кожен з вас повинен подумати і написати:
1. Як захистити себе від булінгу?
2. Що повинна робити дитина у ситуації булінгу?
Озвучивши свої рекомендації, вкинути їх у спільну «скриньку безпеки».Тренер записує на ватмані всі, запропоновані дітьми, варіанти.
Рекомендації:
1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.
2. Стримуй гнів.
3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.
4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).
5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.
6. Поговори про це з своїм братом, сестрою, знайомими.
7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!
5. Вправа «Ця рука ніколи не вдарить»
На аркуші паперу діти обводять свою руку вирізають і пишуть на ній «Ця рука ніколи не вдарить!» Потім по черзі проговорюють написане.
6.Рефлексія.Прощання.
Заняття 6
Мета:підбиття підсумків, формування негативного ставлення до булінгу.
1.Привітання.
Всі учасники дружньо обіймаються.
2. Правила роботи.
Повторювання правил, які зображені на плакаті «Правила нашої групи».
3. Вправа «Вдячність за добро».
Подумайте про людей, які вам допомагають, роблять для вас приємні та важливі речі, розуміють вас. Візьміть аркуш паперу та напишіть короткого листа з подякою комусь із цих людей. За бажанням можна зачитати свого листа.
Обговорення. Чи легко було пригадати людей, які вам допомагають, висловити їм свою подяку? Чому важливо надавати допомогу один одному й дякувати за неї? Яким ще чином можна виразити свою вдячність?
4. Притча
Жила-була дуже ядовита, скажена Змія. Одного разу вона зустріла мудреця і була дуже здивована його безмежною добротою, від цього вона втратила свою злість. Мудрець порадив їй припинити ображати людей, і Змія вирішила жити по-доброму і нікого не ображати. Але як тільки люди дізнались про те, що Змія стала безпечною, вони почали кидати в неї каміння, смикати за хвоста та знущатись. Настали тяжкі часи для Змії. Мудрець побачив, що відбувається та, вислухавши її скарги, сказав: «Дорогенька, я просив, щоб ти припинила чинити людям страждання та біль, але хіба ж я говорив, щоб ти ніколи не сичала і не відлякувала їх?»
Мораль: немає нічого страшного в тому, щоб сичати на недобру людину або ворога, демонструючи своє вміння захистити себе та зупинити зло. Лише ви повинні бути обережні і не отруювати кров ворога. Можна навчитися протистояти злу і не чинити зла у відповідь.
ПАМ'ЯТАЙТЕ!
• Ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою або образливими, злими словами.
• Ваша власність належить тільки вам.
• Ви маєте право на допомогу.
• Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!
5. Підсумки.
Тренер роздає кожному учаснику кольоровий аркуш листівки і пропонує відповісти на запитання: «Які три головні висновки,я зробив для себе за весь час роботи на тренінгу?» і записати це на листівках.
Далі всі по колу озвучать свої записи і віддають їх всі «поштовому голубу», прикріплюючи на плакат.
6.Вправа «Зігрійся моїм теплом»
На завершення тренер запалює свічку та читає вірш і пропонує всім учасникам стати у коло і закінчити фразу: «Я бажаю всім у майбутньому….»і передати свічку по колу.
Мудрець сказав : «Краса врятує світ!»
Але уже на протязі століть
Панує істина проста:
«Наш світ врятує доброта»
Що найціннішого є у житті,
І найдорожчого за все на світі?
То – доброта, із нею добре жити.
І хай вона крокує по землі
Цінніша перлів, золота і слави,
Вона єдина зігріває нас,
Така одвічна, мудра, нелукава,
Пригорне кожне серце повсякчас.
А ми сьогодні, поєднавши руки,
Запалюємо свічку доброти,
Її вогонь освітлює стежину
Й допомагає впевнено іти.
Любіть життя, несіть в долонях світло,
І відкривайте душі для добра,
І буде янгол щиро Ваш радіти,
І доторкнеться вашого плеча.
Список використаної літератури
1. А.Король Причини та наслідки явища булінгу // Відновне правосуддя в Україні. – 2009 - № 1-2(13).
2. Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період : метод. рек. / Н.П. Бочкор, Є.В. Дубровська, О.В.Залеська та ін. – Київ: МЖПЦ «Ла Страда-Україна», 2014.
3. Знай та захищай свої права. Робочий зошит. – К., 2006.
4. Дозорець Л. Корекція агресивності у дошкільників // Психолог. – 2006. –№ 9.
5. Лемак М.В., Петрище Ю.В. Психологу для роботи: діагностичні методики. – [збірник психодіагностичних методик] – Ужгород, 2011.
6. Федосенко Е.В. Психологическое сопровождение подростков:
система работы, диагностика, тренинги. Монография. – СПб.: Речь, 2008
7. Психологічний супровід навчально-виховного процесу. Навчально-методичний посібник / Д.Д.Романовська, Л.В.Кирилецька //// Психологія: [електронний посібник]. – Чернівці: ІППОЧО, 2015.
8. Не смійся з мене. Посібник для вчителя. Проект "Повага Дією" (Ярроу П., Лора Паркер Роерден)
9. Морено, Я. Л. Социометрия: Экспериментальный метод и наука об обществе / Пер. с англ. А. Боковикова. — М. : Академический Проект, 2001.
Додаток 1
Дорогий друже!
Просимо тебе відповісти на кілька запитань. Перш ніж відповісти на кожне
питання, уважно прочитай всі варіанти відповідей і обведи правильну, на твій
погляд, відповідь.
Стать: чоловіча жіноча Клас ___________ Вік ___________
Ви знаєте, що таке «булінг»?
а) так
б) ні
Чи стикалися ви з ситуаціями знущання одних людей над іншими?
а) так
б) ні
в) інше___________________________________________________________
Якщо так, то в якій формі:
а) приниження
б) образи (вербальна агресія)
в) фізичне насильство
г) зйомка знущання на телефон
д) кіберулінг (загрози, знущання і приниження в Інтернеті)
е) інше____________________________________________________________
Чи були ви самі учасником цькування, знущання?
а) так, як спостерігач;
б) так, як жертва;
в) так, як агресор (той, хто є ініціатором цькування);
г) ні, не був (була)
Де найчастіше зустрічається цькування?
а) в школі;
б) у дворі, на вулиці;
в) в соц. мережах, в Інтернеті;
г) інше ____________________________________________________________
Хто, на ваш погляд, частіше піддається цькуванню (булінгу)?
а) той, хто слабший і не може дати здачі;
б) той, хто відрізняється від інших (зовні, фізично);
в) той, хто має свою думку
г) інше __________________________________________________________
Чи зустрічали Ви ситуації цькування школярів з боку вчителів?
а) так, постійно
б) так, але рідко
в) ні, не зустрічав
Чи вважаєте ви, що дорослі недостатньо допомагають дітям, які є жертвами цькування?
а) так
б) ні
в) не замислювався про це
Як ви вважаєте, чи можна уникнути цькування в школі?
а) так, якщо вчасно помітять дорослі;
б) так, якщо жертва змінить свою поведінку;
в) так, якщо покарати агресора;
г) ні, це неминуче;
д) інше____________________________________________________________
Хто, на вашу думку, здатний припинити булінг в освітній організації?
а) адміністрація
б) педагогічний колектив
в) батьки
г) учні
д) інше ___________________________________________________________
Дякую за участь!
Додаток 2