Тема. Повітря та його властивості. Демонстрація властивостей повітря (існує навколо нас, без запаху, прозоре, намагається зайняти весь доступний простір)
Мета: з'ясувати властивості повітря і значення повітря в природі; учити досліджувати властивості повітря, проводити досліди, фіксувати й аналізувати результати, дотримуватися інструкцій і правил техніки безпеки під час проведення демонстраційних дослідів; виховувати пізнавальний інтерес.
ХІД УРОКУ
►► Вправа «Погода»
— Який сьогодні день?
— Яке число і місяць?
— Який стан неба?
— Чи був вітер, коли ви йшли до школи?
— А опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
►► Робота над загадкою
Куди ступиш — всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)
— Наша планета Земля з усіх боків оточена повітрям, яким ми дихаємо. Проте ми його не бачимо, тому що воно... Сьогодні ми за допомогою дослідів визначимо властивості повітря.
III. Вивчення нового матеріалу
►► Демонстрація властивостей повітря (існує навколо нас, без запаху, прозоре, намагається зайняти весь доступний простір)
— Для чого нам потрібне повітря? (Воно потрібне для дихання людини, тварин, і для рослин.)
— Що станеться, якщо повітря раптом зникне? (Ми не проживемо і декількох хвилин.)
— Де знаходиться повітря? (Повітря заповнює всі проміжки, усі і щілини в предметах. Воно розчинене у воді морів, озер, річок, струмків.)
— Повітря оточує нас з усіх боків. Ви можете торкнутися повітря? Проведемо дослід, і ви відчуєте його.
— Візьміть поліетиленовий пакет й «упіймайте» ним повітря. Закрутіть пакет. Пакет наповнений повітрям. Зробіть невеликий отвір, натисніть на пакет і спрямуйте струмінь повітря на обличчя. Ви відчуєте дотик повітря до шкіри.
Учні беруть до рук зошит і махають ним біля обличчя.
— Що відчула шкіра на вашому обличчі? (Легенький вітерець) Чому він утворився? (Тому, що вітер — це рух повітря. Повітря постійно рухається. Вітер, який ми відчуваємо, — це і є повітря.)
— Що ви бачите навколо себе? (Столи, дошку, квіти, за вікном дерева, хмари.)
— Повітря заважає нам бачити предмети? (Ні, воно прозоре.)
— Чи можемо ми побачити повітря? (Ні, ми не бачимо повітря, що оточує нас.)
— За допомогою зору його можна виявити лише в деяких випадках. Проведемо дослід. Опускаємо у банку з водою склянку догори дном. Повільно нахиляємо її. Що ви бачите? (Зі склянки виходять бульбашки повітря, а в склянку потрапляє вода.)
— Якщо кинути в склянку з водою камінець, утворяться бульбашки. Чому?
— Якого кольору повітря? (Повітря безбарвне.)
— Але товстий шар повітря має колір. Блакитне небо — це товстий шар повітря, освітлений сонцем.
— Ми чуємо, як ллється вода, як ходять люди. Чи можемо ми почути повітря? Проведемо дослід. Візьмемо велосипедний насос. Починаємо накачувати повітря. Ви не бачите повітря, але чуєте, як воно виходить.
— Ви були в лісі? Вдихали лісове повітря? Чим воно пахне? (Лісом) Гуляли берегом річки або моря ввечері? Що ви відчували? (Запах річки, моря) Що ви відчуваєте, коли мама пече пиріг? (Запах пирога) Повітря не має запаху.
— Але іноді невидиме повітря стає видимим, коли в ньому занадто багато диму, воно набуває неприємного запаху, ним стає важко дихати.
— Що слід робити, якщо в квартирі запахло димом?
— Для чого у вікнах установлюють подвійні рами? (Повітря між склом рам утримує тепло і не випускає його на вулицю.)
— Чому взимку ми надіваємо хутряну шапку і шубу? (Повітря, що знаходиться між волосками тканини, хутра, не пропускає тепло нашого тіла.)
— Чому дуже важливо, щоб на полях лежав сніг? (Сніг захищає посіви від вимерзання. Він холодний, але між сніжинками знаходиться повітря. Це повітря оберігає рослини від холоду.)
— Чому влітку вам радять надягти на голову панамку? (Улітку Сонце прогріває поверхню Землі, оскільки повітря пропускає сонячні промені.)
— Повітря вночі зберігає тепло, що отримує Земля від Сонця, а вдень розсіює його пекучі промені. Місяць не має повітря, тому температура на його поверхні різко змінюється вдень і вночі. На Землі цього немає.
— Проведемо дослід, щоб переконатися, що повітря погано проводить тепло. Візьмемо дві склянки і наповнимо їх гарячою водою. Накриємо обидві склянки склом. Одну склянку поставимо на стіл, а іншу — на порожню сірникову коробку і накриємо скляною банкою. У якій склянці вода довше не охолоне?
— Що краще передає звук — повітря або дерево?
►► Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
— Які властивості повітря вам відомі?
• Прозоре;
• безбарвне;
• не має запаху;
• погано проводить тепло;
• добре пропускає сонячне проміння;
• гірше передає звук, ніж дерево.
2. Гра «Я почну, а ти завершуй»
— Закінчить речення.
• Повітря є...
• Без повітря не можуть жити...
• Вітер виконує таку корисну роботу...
• Вітер — це рух...
• Рукавами махнув — дерева нагнув. (Вітер)
• Не звір, а виє. (Вітер)
• Крил немає, скрізь літає,
Та ще й куряву здіймає. (Вітер)
• Літає часто він довкола,
Дерев чимало поламав,
Але ніхто, ніде й ніколи
Його не бачив, не тримав. (Вітер)
• Я берізку гойдну,
Я тебе штовхну,
Налечу, засвищу,
Можу й куряву підняти.
Хто я? Можете вгадати? (Вітер)
— З дослідів ми побачили, що нас оточує повітря, але ми його не помічаємо, адже воно невидиме. Повітря — газоподібне тіло, що заповнює всі проміжки, тріщинки і щілини в предметах. Повітря міститься не лише в твердих тілах, але й у воді.
— Які властивості повітря вам відомі? (Повітря прозоре, безбарвне, не має запаху, погано проводить тепло, добре пропускає сонячне проміння, гірше передає звук, ніж дерево.)