Урок 13. 7 клас
Тема: Прості та складні речовини. Метали й неметали.
Мета: поглибити знання учнів про класифікацію речовин; сформувати поняття «проста речовина» і «складна речовина»; ознайомити учнів з початковою класифікацією простих речовин – металів та неметалів; навчити відрізняти металічні та неметалічні елементи за фізичними властивостями та їхнім положенням у Періодичній системі хімічних елементів; розвивати вміння аналізувати та використовувати набуті знання на уроках хімії; виховувати спостережливість.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: Періодична система хімічних елементів; зразки речовин (сірка, залізо, вугілля, алюміній, вода, натрій хлорид, купрум(ІІ) оксид, цукор); кулестержневі моделі молекул, завдання для груп, індивідуальні завдання, завдання для ігор, портрет Лавуазьє.
Хід уроку
І. Організаційний етап .
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання.
Бесіда
1. Назвіть одиниці вимірювання маси атома?
2. Хто склав першу таблицю відносних атомних мас?
3. Що показує хімічна фомула речовини?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Чи відрізняються формули речовин і чим саме?
O2 N2 Na S8 I2 O3 Al C
NaCl CO2 H2O CH3COOH CH3OH CaC2 HNO2
Учні роблять висновок, що проста речовина – це та речовина, яка утворена одним хімічним елементом;
Речовину, утворену двома або більшою кількістю елементів, називають складною.
Повідомлення теми уроку та завдань уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу .
Розповідь вчителя
В природі існує багато речовин, з якими ми безпосередньо уже зустрічалися. Це речовини у вигляді газів, рідин або твердих тіл. Завдяки тому, що атоми здатні сполучатися між собою нас оточує велике розмаїття речовин. Серед них є як прості, так і складні речовини.
Речовину, утворену одним хімічних елементом, називають простою.
Прості речовини поділяють на метали і неметали. Хімічні елементи-метали утворюють прості речовини – метали, а хімічні елементи-неметали утворюють прості речовини – неметали. Таку класифікацію простих речовин запропонував наприкінці XVIII ст. видатний французький учений А.Л.Лавуазьє.
Метали представляють собою кристалічні речовини немолекулярної будови. Вони відрізняються від решти речовин особливим «металічним» блиском. За звичайних умов тверді (лише ртуть є рідиною), добре проводять електричний струм і теплоту, мають здебільшого досить високі температури плавлення (понад 500 °С), багато з них є пластичними (їх можна кувати, витягувати з них дріт).
Неметали відрізняються від металів передусім відсутністю металічного блиску. Лише йод, графіт, кристалічні бор і силіцій мають такий блиск. Неметали не проводять електричний струм (виняток — графіт). За звичайних умов частина неметалів перебуває у газоподібному стані, інші є твердими і тільки бром – рідиною.
Завдання 1. Розгляньте малюнки. Визначіть , до яких речовин вони належать, спробуйте скласти формули речовин за кулестержневою будовою.
Речовину, утворену двома або більшою кількістю елементів, називають складною речовиною.
Більшість складних речовин мають молекулярну будову. Тому температури їх плавлення і кипіння невисокі. Частина таких речовин має запах. Молекулярною сполукою є вода. Вона складається з двох атомів Гідрогену і одного атома Оксигену.
До складних речовин також відносяться оцтова кислота, питна сода, цукор, кухонна сіль.
Завдання 2 (робота в групах).
Допоможіть алхіміку визначити речовини та встановити їх формулу.
Алхімік: Я зайнятий пошуком філософського каменя, за десятиріччя роботи встиг отримати багато нових, корисних речовин, але через неуважність переплутав усі свої записи і не знаю тепер, якій речовині яка відповідає формула. Допоможіть мені, юні хіміки !
Рукопис для 1 групи. Безбарвний газ із запахом тухлих яєць і солодкуватим смаком. Входить до складу вулканічних газів. Утворюється при гнитті білків. Використовують у лікувальних цілях. Складається з двох атомів Гідрогену та одного Сульфуру. Запишіть хімічну формулу сполуки, прочитайте її. Яка це речовина?
Рукопис для 2 групи. Ця речовина являє собою кристалічний сипкий продукт без запаху з солоним смаком. ЇЇ використовують як смакову речовину та для консервування харчових продуктів. Складається з одного атома Натрію та одного Хлору. Що це за речовина ? Запишіть хімічну формулу сполуки, прочитайте її. Яка це речовина ?
Рукопис для 3 групи. Безколірний газ, без запаху. Він утворюється в процесі спалювання вугілля, а також як продукт дихання живих організмів. Він утворює своєрідну ковдру Землі. Легко пропускає ультрафіолетові промені, які обігрівають нашу планету. І якщо він зникне з атмосфери, то це призведе до різкого похолодання на Землі. Але в надмірній кількості він спричиняє парниковий ефект. Газ складається з одного атома Карбону та двох Оксигену. Що це за речовина? Запишіть хімічну формулу сполуки, прочитайте її. Яка це речовина ?
Рукопис для 4 групи. Ця речовина- основа життя. Може існувати в трьох агрегатних станах. За нормальних умов хімічна речовина у вигляді прозорої безбарвної рідини без запаху і смаку. Складається з атомів Гідрогену і Оксигену. Що це за речовина? Запишіть хімічну формулу сполуки, прочитайте її. Яка це речовина?
Фізкультхвилинка.
Читаю прості та складні речовини, учні плескають в долоні тільки тоді, коли називаються складні речовини: сульфур (6) оксид, сірка, нітратна кислота, фосфор (5) оксид, гелій, магній силікат, залізо, літій оксид, мідь, натрій нітрат, магній, кисень, хлор, барій фосфат, хлоридна кислота, йод, олово.
V. Узагальнення та систематизація знань .
1.Користуючись наведеним нижче переліком речовин заповніть таблицю:
Прості речовини Складні речовини
Метали Неметали
O2, Sn, C6H12O6, Si, Al, Br2, ZnS, Na, Al2(SO4)3, F2, H2O2, H2, Pb, V2O5.
2. Гра « Відгадай хто ти »
Виготовляє картки з написами хімічних формул і прикріплює їх на спину учням. Учень, не знаючи яка формула прикріплена на нього, має визначити за допомогою поставлених ним запитань. Це СО2 І О2.
Наприклад:
- Проста чи складна речовина.
- Метали, неметали.
- Назва хімічного елемента ( поширеність, значення даного елемента )
- Кількість атомів.
- Кількість молекул.
3. Гра «Третій зайвий»
Який з трьох елементів зайвий?
а) Na, Fe, S.
б) O, N, K.
в) P, Mg, Cl.
г) Ag, Cu, C.
VI. Підведення підсумків уроку.
Учні доповнюють речення: «Сьогодні на уроці мені запам’яталось…»
VII. Домашнє завдання :
Опрацювати параграф 7; виконати завдання № 3.