Просвітницьке заняття "Наші права – наші обов’язки"

Про матеріал
Просвітницьке заняття "Наші права – наші обов’язки" для учнів 6 - 8 класів розроблене з метою поглибити знання учнів про їхні права й свободи, визначені Конвенцією про права дитини, а також про їх обов’язки; навчити правильно реалізовувати свої права; виховувати в учнів поважне ставлення до власної особистості та інших; формувати вміння аналізувати правові ситуації та висловлювати судження про захист прав людини.
Перегляд файлу

Тема: Наші права – наші обов’язки. 

 

Мета: поглибити знання учнів про їхні права й свободи, визначені Конвенцією про права дитини, а також про їх обов’язки; навчити правильно реалізовувати свої права; виховувати в учнів поважне ставлення до власної особистості та інших; формувати вміння аналізувати правові ситуації та висловлювати судження про захист прав людини.

 

І.  Організація класу.

ІІ. Основна частина заняття.   

  1. Вступне слово вчителя.     

     10 грудня Україна відзначає День захисту прав дитини. Саме цій події присвячене наше заняття.

     Сьогодні питання прав і свобод людини посідає чи не найважливіше місце як у світі, так і в Україні. Наявність прав і свобод, ступінь їх реалізації визначають розвиток демократії будь – якої держави. Становище людини в державі характеризується її правовим статусом.

   Правовий статус особи передбачає: права, свободи, обов’язки.

 

   Права людини – це захищена і гарантована державою можливість щось робити і здійснювати, не порушуючи права і свободи інших людей.

  Свободи людини – це відсутність обмежень, утисків у чомусь ( діяльності, поведінці), можливість вибору моделі поведінки ( свобода світогляду і віросповідань, свобода слова, свобода зборів, мітингів, демонстрацій).

   Обов’язки людини – встановлена державою межа та міра обов’язкової поведінки, недотримання якої тягне за собою настання юридичної відповідальності.

   

   На нашому занятті ми спробуємо більш детально обговорити ці поняття, навчитися аналізувати правові ситуації та висловлювати судження про захист прав людини.

 

  Правила роботи на занятті:

  • бути активними, не боятися висловлювати свою думку;
  • поважати інших, бути толерантними;
  • не повторювати думок інших учасників;
  • не викрикувати;
  • підтримувати позитивний настрій.

 

  Клас поділено на 5 груп. В ході заняття кожна група набиратиме для себе бали за правильні і швидкі відповіді. Максимальна кількість балів за кожну вправу – 5 балів. Група, яка набере найбільше балів отримає звання найкращих правознавців.

 

 

  1. Міні – «брейн- ринг».

Мета: актуалізувати знання учнів.

  1. В яких документах зазначені права людини і права дитини, зокрема, в Україні?
  2. Чому для захисту прав дитини було прийнято Конвенцію ООН про права дитини?
  3. Яка Державна програма по захисту прав дитини діє в Україні?

 

3. Вправа «Колаж».

Мета: актуалізувати знання учнів про права дитини.

Матеріали: ватмани, журнали, ножиці, клей, олівці.

Учні створюють колажі на тему: «Наші права».

Презентація робіт.    Підведення підсумків.

Конвенція ООН про права дитини була прийнята 20 листопада 1989 року.

 

4.Презетація «Права дитини».

 

   Ви знаєте більшість із своїх прав, але чи вмієте аналізувати правові ситуації?

5. Проведення «Казкової правової вікторини»

   Давайте проведемо «Казкову правову вікторину» і на прикладі героїв відомих вам казок спробуємо вивчити статті Конвенції про права дитини.  

Учні мають визначити, яке право було порушено стосовно того чи іншого героя. 

 

Ситуація 1

 Мачуха зранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.

 Яке право порушено стосовно Попелюшки?

 

(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь

 у розважальних заходах, що відповідають її віку.)

 

 Ситуація 2

 За часів письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?

 

 (Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)

 

 Ситуація З

 Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?

 

 (Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)

 

 Ситуація 4

      Мауглі не вміє говорити людською мовою - лише видавати незрозумілі, з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?

 

 (Ні в якому разі. Мауглі може бути визнаний неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонено будь-яке жорстоке поводження з дитиною, що принижує її гідність та шкодить фізичному й психічному здоров'ю.)

 

 Ситуація 5

 Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?

 

(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)

 

 Ситуація 6

 Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка?

 

 (Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)

(Учитель відзначає учнів, які брали активну участь в обговоренні ситуацій вікторини)

 

6. Розв’язування проблемних ситуацій по висвітленню прав дитини.

     (з реального життя дітей)

5.  Обов’язки, які повинен виконувати кожен учень.

 

«Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» - ці слова, нажаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама не права. Зазвичай заява про особисті права слугує виправданням пасивності, лінощів, прагнення отримати щось, нічого не даючи навзаєм. Та слід знати не лише свої права, але й обов’язки.

Які обов’язки ви знаєте?

(Учні перелічують обов’язки )

Обов’язки:

1 . Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас.

 2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини.

 3. Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм.

 4. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів.

 5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим.

 6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання.

 7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону.

 8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні.

 9. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби.

 10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету.

 11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.

 12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці.

 13. Самостійно знаходити інформацію в різноманітних джерелах.

 1 4. Не ображати і не принижувати оточуючих.

 15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки.

 

 

ІІІ. Підсумок уроку.

      Визначення команди найкращих правознавців.

 

Заключне слово вчителя.

     Від народження ви маєте певні права, які гарантовані і захищаються державою.

    Ви повинні їх знати й реалізовувати щодня. Але пам'ятайте: ваші права не повинні порушувати права інших. З часом у вас збільшиться обов’язків і відповідальності. Існують закони, які визначають ваші обов’язки.  Ви мусите їх знати. Незнання закону не звільняє вас від відповідальності за ваші вчинки, дії або бездіяльність.

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Шишка Оксана
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
28 листопада 2022
Переглядів
664
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку