Просвітницьке заняття з елементами тренінгу
«Зняття емоційної напруги у педагогів»
Мета: зняття емоційної напруги для зміцнення психологічно здоров’я педагога, зняття стресу за допомогою релаксаційних вправ.
Тривалість 45 хв.
Хід заняття
"Стрес – це все, що веде організм до швидшого старіння або спричиняє хвороби"
Вступне слово психолога:
Учасників ознайомлюють з особливостями роботи в групі (плакат):
Будьте відкритими для нових вражень і нового досвіду: аналізуйте власні почуття,думки, ставлення до того, що відбувається на занятті.
Будьте доброзичливими і щирими, немає потреби кривити душею, говорячи про те, з чим ви не згодні.
Ви маєте власну думку, вона цінна для нас, висловлюйте її в конкретній формі, говоріть від власного імені, оскільки інші можуть мати протилежні погляди.
Ви маєте право отримувати підтримку, допомогу з боку групи. Чи згодні ви та чи приймаєте ці правила роботи?
Вправа « Я люблю свою роботу за …»
Мета: розвиток саморефлексії, підвищення довіри учасників один до одного, сприяння згуртованості групи.
Психолог: Шановні педагоги, колеги, попрошу вас об’єднатися у коло для ось цієї вправи. Вам потрібно зараз буде продовжити словосполучення по колу «Я люблю свою роботу за …» але при цьому не повторюватися один за одним. Відповіді приймаються будь-які.
Психолог: дуже цікаві відповіді, давайте займемо наші місця. Зараз я пропоную вам наступну вправу дуже цікаву.
Вправа « Лист до самого себе»
Мета: розвиток психотерапевтичного ефекту, відкриття свого «Я»
Психолог: Колеги, вам потрібно написати листа самому собі. У цьому листі необхідно описати свій стан, свої переживання, важливі події, враження від прожитого і відчутого. Після вправи обговорення.
Психолог: Педагоги, мені здається, що ми засиділися. Давайте трішки пора зминаємося для цього я пропоную наступну вправу.
Вправа « Газета»
Мета: Згуртування дружнього колективу.
На підлозі розстелені 4 газети. Вам потрібно по закінченню мелодії поміститися на цій газеті так, щоб увесь колектив помістився на газеті. Учасник, що не вмістився на газеті, вважається вибулим із гри, а група отримує зауваження за те, що не вберегла колегу, і виконує вправу ще раз за тим же варіантом складності. У разі успішного виконання психолог зменшує площу, застелену газетами ( забирає газету), і продовжує вправу. На останньому етапі група повинна «вміститися на маленькому просторі з газети», що неможливо без реальної фізичної підтримки учасниками один одного. Після закінчення вправи обговорення, потрібно звернути увагу на запитання: «Що заважало виконанню вправи?» «Що допомогло під час виконання вправи?»
Вправа «Історія про ліхтар»
Мета: показати значення чіткого висловлювання думки для її розуміння.
Педагогам пропонується заслухати розповідь.
Це сталося в ті часи, коли на вулицях міст не було освітлення. Якось уночі мер зіштовхнувся з городянином. Тоді мер віддав наказ, щоб ніхто не виходив уночі без ліхтаря. Наступної ночі мер знов зіштовхнувся із цим же городянином.
Уранці з’явився новий наказ, що зобов’язував у разі виходу вночі на вулиці вставляти в ліхтар свічку. Увечері мер знову налетів на того ж городянина.
І мерові довелося видати ще один наказ, який зобов’язував громадян запалювати свічки в ліхтарях, виходячи вночі на вулицю.
Обговорення: проаналізувати, чим було викликано це непорозуміння між мером і городянином, а також згадати, чи траплялися подібні випадки з колегами та учнями.
Інформаційне повідомлення
Психолог: Слово стрес (від англ.. – "натиск") – це сукупність захисних фізіологічних реакцій організму, які виникають у відповідь на вплив різноманітних несприятливих чинників (стресорів).
Види стресу:
1. Еустрес – це стрес, спричинений позитивними стресорами (непередбачувана перемога у змаганні, олімпіаді). Він активізує та мобілізує внутрішні резерви людини, додає інтересу до життя, змушує діяти більш інтенсивно.
2. Дистрес – спричинений негативними стресорами (запізнення на важливий захід, програш у змаганні тощо). Це руйнівний процес, який дезорганізує поведінку людини, активізую глибинні адаптаційні резерви організму. Такий тривалий стрес може перерости в невроз або психоз.
Можливі реакції організму на стрес:
дезадаптація – людина намагається пристосуватися до стресової ситуації, але їй це не вдається;
пасивність – виникнення стану безпорадності, безнадії, депресії;
активний захист від стресу – зміна діяльності з метою досягнення душевної рівноваги (спорт, музика, фізична праця);
активна релаксація (розслаблення) – підвищує природну адаптацію організму до стресової ситуації.
Вправа «Почни думати позитивно»
Мета: підвищення позитивного настрою.
Психолог: Напевно, на сьогоднішній день ніхто не буде заперечувати силу позитивного мислення. Про силу думок свідчать досліди Масару Емото, котрий сфотографував кристали води. Якщо рідина знаходилась в приміщенні, де сварились та злились, то її кристали були деформованими, а якщо вода знаходилась в кімнаті, де проговорювалися слова любові, то утворювався кристал, схожий на прекрасну сніжинку. Ми складаємося з води приблизно на 80%. Виходить, своїми думками ми змінюємо себе!
Продовжити фразу:
«Це неможливо»,- сказала Причина.
«Це безвідповідально»,- зауважив Досвід.
«Це марно»,- відрізала Гордість.
«Спробуй …»- прошепотіла Мрія.
Релаксаційна вправа «Подорож»
Мета: емоційний відпочинок, усвідомлення своїх проблем і їх подолання, отримання позитивних емоцій.
Інструкція: учасникам пропонується зайняти зручне положення, заплющити очі, розслабитися.
Психолог під спокійний музичний супровід говорить:«Уявіть, що ви входите у весняний яблуневий сад, повільно йдете алеєю, вдихаючи з насолодою аромат ніжних блідо - рожевих квітів. Узькою стежкою ви підходите до хвіртки, відчиняєте її і потрапляєте на чудову зелену галявину. М’яка трава похитується, приємно дзижчать комахи, вітерець легко дмухає вам у обличчя, ваше волосся розлітається… перед вами з’являється озеро… вода прозора та срібляста. Ви повільно йдете берегом уздовж грайливого струмочка, підходите до водоспаду. Ви входите в нього, і сяючі струмені очищують вас, наповнюючи силою й енергією.
За водоспадом грот. Тихий, затишний, у ньому ви залишаєтесь один на один із собою (пауза). А тепер настав час повертатися. Подумки пройдіть увесь свій шлях у зворотному напрямку, вийдіть із яблуневого саду та тільки тоді розплющіть очі»