Виховне заняття "Образа"

Про матеріал
Визначення поняття «образа», усвідомити причини виникнення відчуття образи і можливості адекватного реагування на неї. Напрацювати уміння і навички ефективного спілкування.
Перегляд файлу

 

Заняття   «Образа»

Розумні не ображаються, а роблять висновки.

 Агата Крісті
 

Мета: визначити поняття «образа», усвідомити причини виникнення відчуття образи і можливості адекватного реагування на неї. Напрацювати уміння і навички ефективного спілкуван­ня.

1.Вправа «Вітання»

Інструкція. Усі учасники групи вітаються, називаючи одне одного на ім'я

Образа — почуття розчарування і гіркоти, що виникає в ре­зультаті міжособистісних взаємин. Образи переслідують людину з раннього дитинства. В школі з'являються образливі прізвиська для  однокласників, які страждають надлишковою вагою, слабким зором або іншими фізичними вадами. І якщо тонко організована, ранима людина не може дати відсіч образі, зраді або підлості, то останнім аргументом на користь власної правоти для неї стає почуття образи.

 Чи правильно людина вчиняє, якщо ображається на іншого? (Відповіді дітей)

2. Вправа «Я ображаюсь,  тоді коли...»

Мета: створення довірливої атмосфери.

Інструкція. Учасники зачитують закінчення речення “Я ображаюсь, коли...”, а ведучий запитує, у кого ще подібні ситуації викликають образу. Наголошується, що названі ситуації образливі для більшості людей і про це слід завжди пам’ятати, коли ображаєш інших.

3. Вправа «Дитячі образи»

Згадати випадок із дитинства, коли відчув сильну образу. Згадати свої переживання і написати чи намалювати їх в будь-якій формі. Бажаючі розповідають, що вони згадали, показують малюнки, зачитують описи.

Обговорення: що таке образа, як довго люди пам’ятають образу. Справедливі й несправедливі образи.

4. Вправа«Добре чи погано ображатись»

Мета: розвиток спостережливості, здібності подивитися на явище з різних точок зору.

Інструкція. Учасники по черзі говорять, чому ображатись погано,

 і  чи приносить користь людині образа.

5.Вправа  «Як виразити образу і незадоволення»

Із «чарівної скриньки» всі по черзі витягають половинки листівок, на яких написано:

- роль того, хто ображає ( в чому полягає його образ)

- роль ображеного (як він реагує на образу, як поводить себе - упевнено, невпевнено, брутально)

Завдання : з’єднати частини листівок в ціле і розіграти сцену для всіх. Складність у тому, що половинок з роллю того, хто ображає у 3 рази менше, ніж із роллю ображеного. В результаті повинні вийти групи по 4 учня, один з яких - той, хто ображає, а троє - ображені. Завдяки цьому учні переконуються в тому, що можлива різна реакція на одну й ту ж ситуацію.

У разі необхідності можна додати ролі ображених, наприклад, людей з великим і малим почуттям гідності, спостерігача, тощо.

Дітям дається 15-20 хвилин на підготовку до виступу. Кожна група програє свою сцену. Після кожного виступу обговорюються «вдалі і невдалі» способи реагування.

На завершення проводиться обговорення: про що свідчать ті чи інші форми поведінки, а в зошити учні можуть записати ефективні чи неефективні способи вираження образи.

Притча про образу

Якось учитель з учнем ішли путівцем. Бачать-назустріч їм прямує, буркочучи, чоловік, увесь розбурханий, мало не плаче.
-Що сталося, друже мій?-запитує учитель.
-Та мене щойно якийсь негідник образив останніми словами, і до того ж пусто-дурно! Що я зробив йому?
-Він не міг тебе образити,-відповів Учитель.
-Як же не міг, якщо образив!-здивувався перехожий.-Ти ж його навіть не знаєш, а мене бачиш уперше. Як ти можеш таке казати?
Учитель відійшов на кілька кроків, приглядаючись до землі, а потім нагнувся, підніс щось, підійшов до чоловіка і простягнув знайдене у кулаку.
-Візьми, це тобі, напевне, допоможе.
Той механічно взяв запропоноване, але, побачивши, що це жук, злякався і викинув комаху.
-Що це означає?-обурився перехожий.
-Вибач, друже, я не хотів тебе злякати. А от мій учень справді має те, що тобі потрібно.
І, звернувшись до учня, сказав:
-Дай цьому вельмишановному панові те, що ми знайшли, відпочиваючи в саду.
-Що саме?-насторожився перехожий.-Якщо це також якась гидота, то я не візьму!
Учень розв'язав клунок і дістав яблуко. Перехожий глянув спантеличено на гарний соковитий плід, і, переконавшись, що каверзи жодної немає, подякував, але брати не став.
-Чому ти не береш?-поцікавився Учитель.-А жука взяв!
-Жука я взяв ненавмисне. Я ж не знав, що ти мені даси! А яблуко мені просто непотрібне.

Отак і в житті ми часто беремо непотрібне і навіть огидне просто так, не замислюючись. Нам дають, а ми беремо. Якщо хтось ображає тебе, ти маєш вибір: прийняти ці образи і відчути кривду, або просто відкинути їх, усвідомлюючи, що вони зовсім нам непотрібні. Ось тому я і сказав, що той чоловік не міг тебе образити-ти сам допоміг йому, прийнявши образливі слова!

Отже, що вчить нас ця історія? (На образу відповідати добрим словом, усмішкою, правильним реагуванням на ту чи іншу ситуацію…)

6.Вправа «Скринька образ»

Школярам пропонується  намалювати чи описати всі образи, які вони зазнали до сьогоднішнього дня і вмістити ці листівки у скриньку. (час на виконання 8-10 хвилин). Потім обговорюється питання, що ж робити із  змістом цієї скриньки - порвати, спалити, викинути чи інше.

Домашнє завдання - поспостерігати за оточуючими, як різні люди реагують на образи, проаналізувати.

 7.«Рефлексія»

Інструкція. Учасники по колу характеризують настрій, обмінюються думками й почуттями щодо проведеного заняття.

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
28 травня 2019
Переглядів
1315
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку