Авторки:
Корнєєва Ольга Валеріївна,
Пивоварова Наталія Анатоліївна,
Актуальність програми.Структура та зміст просвітницько- розвивального тренінгу для педагогів......
СКЛАД НАВЧАЛЬНО-РОЗВИВАЮЧОГО ТРЕНІНГА ДЛЯ ПЕДАГОГІВ...
Заняття 1 . Знайомство. Мотивація та орієнтація учасників...................
Заняття 2. «7 інтелектів»....................................................
Заняття 3. Соціальний інтелект. Що таке соціально обдарований учень?.....
Заняття 4 . Логічно-математичний інтелект...................................
Заняття 5 . Тактильний інтелект. Невербальні засоби впливу..................
Заняття 6 . Вербальні засоби впливу. Активне слухання. Реагування в конфлікті.......
Заняття 7. Креативність. Візуальний та музичний інтелект....................
Заняття 8. Психолого-педагогічні задачі в роботі з різними видами обдарованості.......
Заняття 9 . Підсумки тренінгу. Кейси.........................................
Додаток 1 Вправа «Інтелект казкового героя»................................
Додаток 2 Анкета типу інтелекту............................................
Додаток 3 Тест «8 квадратів»................................................
Додаток 4 Вправа «Картки креативності»....................................
Додаток 5 Фотоматеріали з апробації програми..............................
Корисні речі потрібно засвоювати у
будь-якому віці і не нехтувати ними.
Діоген
Духовне оновлення та національне відродження України, докорінні зміни, які пов’язані з переходом до нових економічних відносин в усіх сферах життя суспільства, вимагають нових підходів до вирішення проблем освіти й виховання молодого покоління. Стан освіти демонструє ефективність і надійність перетворювальних явищ та подій сьогодення, коли успіх розвитку суспільства та престиж держави визначаються результатами творчої діяльності всіх громадян. Саме обдарована особистість характеризується високою якістю та ефективністю міжособистісних відносин. Обдарованість і розвиток творчих здібностей особистості створюють умови для перетворення, оновлення і гармонійного розвитку нашої держави.
Місія Нової української школи – це допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини, адже кожна дитина неповторна, наділена від природи унікальними здібностями, талантами і можливостями. Тому одним з важливих напрямів діяльності педагогічних колективів має бути створення умов для природних здібностей учнів, виховання творчої соціально-активної особистості, бо, як зазначається у Концепції Нової української школи, дитині недостатньо дати знання, а ще необхідно навчитися користуватися ними.
Саме тому в сучасній соціально-педагогічній теорії та практиці особливого значення набуває проблема соціальної підтримки обдарованих дітей та молоді, створення соціального середовища, сприятливого для виховання особистості з високим рівнем сформованості творчих здібностей. В роботі робиться наголос на те, що успішна соціалізація учнівської молоді можлива за умови переорієнтації і переструктурування змісту та форм організації навчально-виховної роботи з учнями, зокрема, в умовах профільних загальноосвітніх навчальних закладів.
Проте відчувається дефіцит спеціальних робіт, які б розкривали механізм та систему педагогічної взаємодії з учнями з метою оптимізації процесу соціалізації обдарованих учнів. Всі педагоги мають розвинутий соціальний інтелект, який допомагає їм у професійній діяльності, але визначити його та розкрити - мають не всі таку можливість. А якщо вчитель вміє володіти своїми здібностями то і навчати дітей формувати зі здібності буде набагато краще. Ця робота актуалізує проблему дослідження структури інтелектів, закономірностей і механізмів соціалізації обдарованих учнів у навчально-виховному процесі профільного загальноосвітнього навчального закладу, спробує систематизувати роботу педагогів по взаємодії з обдарованими дітьми.
Актуальність програми.
Структура та зміст просвітницько- розвивального тренінгу для педагогів
Проблема дитячої обдарованості в усі часи викликала великий інтерес у суспільстві. Зацікавленість урядовців, фахівців, батьків зрозуміла – йдеться не лише про долі окремих особистостей, а й про майбутне країни, всього світу. Адже самі талановиті, обдаровані, здатні до творчості люди створюють нові теорії та нові технології, пропонують нові шляхи розвитку, рятують нас у кризових ситуаціях.
Становлення особистості припадає на час навчання в школі, тому робота педагогічного колективу повинна бути спрямована на розвиток здібностей кожної дитини, виявлення та супровід обдарованих дітей. Але для того, щоб освітня система повноцінно виконувала данні функції, необхідно долучати вчителів та адміністрацію до спільної діяльності. Вчителя, які розуміють проблеми обдарованих та здібних дітей, можуть оцінити не лише можливості таких дітей, а і їх проблеми, таким чином вони будуть краще працювати з такими дітьми.
Програма роботи з вчителями за даним напрямом повинна включати наступні етапи:
Підготовка педагога, повинна містити в собі:
Педагог повинен:
1) знайти шляхи взаєморозуміння з обдарованою дитиною, визначити її особливості, взаємовідносини в сім'ї, конфлікти в сім'ї;
2) налагодити зв'язок із батьками;
3) бути терплячим, ненав'язливим, довірливим.
Принципи проведення навчально-розвиваючого тренінгу .
Для того щоб педагог створив необхідні умови для розвитку соціальної обдарованості у своїх учнів, необхідно підготувати його за допомогою теоретичної і практичної діяльності.
Мета групової роботи педагогів в тренінгу:
Виходячи із зазначеної вище головної мети, можна визначити такі завдання:
Принципи побудови програми тренінгу для педагогів.
При побудові програми необхідно виділили деякі основні принципи роботи з педагогами:
1. Оскільки тема обдарованості учнів– не нова, то програма повинна включати різноманітний новий навчальний матеріал, збалансований і сприятливий для засвоєння за даною темою.
2. Керувати тренінгом повинна людина, яка має спеціальну підготовку й відповідний досвід роботи.
3. Невід'ємна частина програми - система її оцінки. Важливо визначити, якою мірою тренінг досягає поставленої мети. У такий спосіб можна виявити слабкі місця програми й визначити, наскільки вона задовольняє потребам вчителів.
4. Програма повинна розвивати практичні навички по роботі вчителів з обдарованими та здібними учнями.
5. Програма повинна передбачати розвиток творчих здібностей вчителів.
6. Зв'язок досвіду, одержуваного в групі, з повсякденним життям.
Форма роботи: групова,
Кількість учасників: до 30 чоловік.
Тренінг складається з 9 занять, загальна кількість годин – 13,5 годин. Заняття можна проводити цілком як самостійний тренінг, або окремими частинами на педагогічніх нарадах, або обирати та проводити кожну тему тренінгу окремо в залежності від потреб аудиторії.
Цільова група: педагоги спеціалізованих гімназій та ліцеїв, загальноосвітніх шкіл, методисти навчальних центрів, соціальні робітники, психологи.
Методи: заняття проходять у формі тренінгу, інформаційних сторінок, рольових ігор, тестування, релаксацій, консультацій.
Матеріали для занять соціально-психологічного тренінгу для педагогів:
Тренінг для педагогів по роботі з обдарованими та здібними учнями
впроваджувався за допомогою групової форми роботи. Його апробація – це кращий досвід взаємодії між тренером та учасниками групи та довести доцільність впровадження просвітницької роботи за допомогою використання різних методів роботи з вчителями та адміністрації.
Заняття умовно поділяються на частини:
1) вступна частина (привітання, створення позитивного настрою учасників, формування комунікативних навичок спілкування);
2) інформаціна частина ( дає теоретичні знання вчителям про обдарованість та її аспекти)
3) основна частина (практичні вправи на розвиток соціальних, комунікативних навичок, відпрацювання проблемних ситуацій);
4) заключна частина (підбиття підсумків, рефлексія заняття).
Середня тривалість кожного заняття – 1 година 30 хвилин.
Тематика занятть тренінгу для педагогів:
№ |
Тема заняття |
Мета заняття |
1 |
Знайомство. Мотивація та орієнтація учасників |
Створення сприятливого клімату в групі, формування правил роботи групи, визначення труднощів в професійнії діяльності учасників групи з приводу соціалізації учнів, постанова конкретних завдань роботи тренінгу за запитом учасників. |
2 |
Інтелект дитини. Сім інтелектів.
|
Конкретизація поставленої мети та завдань для учасників групи, розуміння поняття «інтелект», визначення певних тактик та стратегій спілкування з цією категорією дітей. |
3 |
Соціальний інтелект. Конфліктологія. |
Засвоєння інформації по даній темі. Діагностика індивідуальних особливостей учасників групи, формувати вміння аналізувати ситуацію та прогнозувати наслідки певної діяльності учасників конфлікту. |
4 |
Логічно-математичний інтелект |
Діагностика рівня логічного інтелекту у педагогів, засвоєння інформації про методи роботи з цією обдарованістю дітей, практичне використання цих методик з учнями та колегами. |
5 |
Тактильний інтелект. Невербальні засоби впливу. |
Розуміння функцій невербального спілкування, вдосконалення навичок отримання невербальної інформації, аналіз педагогічних стереотипів невербального спілкування |
6 |
Вербальний інтелект. Вербальні засоби впливу. |
Діагностика рівня комунікативних навичок педагогів, засвоєння інформації про вербальні засоби впливу, практичне використання техніки активного слухання та управління діалогом з учнями та колегами. |
7 |
Креативність. Візуальний та музичний інтелект. |
Розвиток процесу саморозкриття, пошук талантів, які відрізняють конкретну людину від інших. Допомога у визначенні особистісних цінностей. Підтримка процесу формування у вчителів позитивної самооцінки. |
8 |
Психолого педагогічні задачі в роботі з різними видами обдарованості. |
Розуміння можливостей роботи з соціально обдарованою молоддю, розвивати вміння розпізнавати обдаровану молодь серед учасників навчально-виховного процесу, розвивати навички спілкування з ними. |
9 |
Підсумки тренінгу. Кейси. |
Діагностика ефективності навчання; визначення певних задач індивідуальної роботи учасників тренінгу над собою для подальшого росту; мотивація учасників. |
Мета: Створення сприятливого клімату в групі, формування правил роботи групи, визначення труднощів в професійнії діяльності учасників групи з приводу соціалізації учнів, постанова конкретних завдань роботи тренінгу за запитом учасників.
Вправа 1. «Моє унікальне Ім’я»
Мета: знайомство з учасниками групи.
Завдання: на кожну букву вашого імені знайдіть слово, яке підкреслить вашу унікальність.
Вправа 2. «Мій настрій»
Мета: вираження настрою
Завдання: намалювати свій настрій на даний момент
Інструкція: На аркуші формату А - 4 зобразити свій настрій.
Влаштуємо виставку наших настроїв, подаруємо сусідові тільки гарний настрій, супроводжуючи подарунок такими словами: «Я дарую тобі моє гарний настрій...», а далі хай буде ваше ласкаве слово, звернення, яке зазвичай адресується вашим близьким і коханим.
Аналіз вправи:
1. Що вам сподобалося в цій вправі?
2. Які емоції ви відчували при даруванні та одержанні «настрою» у вигляді малюнка?
Вправа 3. Овації
Учасники сидять у колі, ведучий пропонує встати тим, хто вранці встає на роботу. Якщо в групі є такі, вони встають, інші аплодують їм. Ведучий продовжує: Встаньте ті, хто ....
• працює все життя в школі;
• працює з дітьми за новою програмою;
• мріяв бути педагогом з дитинства;
• працює педагогом вже більше 10 років;
• не має шкідливих звичок;
• є продовжувачем династії;
• має почесне звання вчитель-методист, заслужений учитель;
• сам займається спортом, фізичними вправами;
• любить свою роботу.
Інформаційний блок
Знайомство з правилами роботи в групі.
1) Щирість і відвертість. Чим більш відвертими будуть розповіді про те, що вас хвилює і цікавить, чим більше щирими будуть вираження ваших почуттів, тим більш ефективною буде наша робота. У групі не варто брехати, треба бути відвертим. Група - це місце, де ви можете розповісти про те, що вас дійсно хвилює і цікавить, обговорювати такі проблеми, які до моменту участі в групі з певних причин не обговорювали. Якщо ви не готові бути щирим в обговоренні якогось питання - краще промовчати.
2) Обов'язкова участь в роботі групи протягом всього часу. Цей принцип вводиться у зв'язку з тим, що ваші думки і почуття дуже значимі для інших членів групи. Ваше відсутність може призвести до порушення внутрішньогрупових відносин, до того, що в інших не буде можливості почути вашу думку з обговорюваного питання.
3) Про нерозголошення обговорюваних проблем. Все, що обговорюється тут, повинно залишитися між нами. Це - одне з етичних підстав нашої роботи. Не варто обговорювати чиїсь проблеми з людьми, які не беруть участі у тренінгу, а також з членами групи поза тренінгу. Краще це робити безпосередньо на занятті.
4) Право кожного члена групи сказати «стоп» - припинити обговорення його проблем. Якщо ви відчуваєте, що не готові бути щирими в обговоренні питань, що стосуються особисто вас, або розумієте, що ця вправа може задати вам психологічної травми, скористайтеся цим принципом.
5) Кожен учасник говорить за себе, від свого імені. Не варто допускати міркування типу: «всі так думають», «більшість так вважає». Спробуйте будувати свої міркування приблизно так: «я думаю», «я відчуваю ...», «мені здається ...». Основна увага кожного з нас має бути зосереджена на тому, що відбувається з нами. Всі висловлювання повинні будуватись з використанням особових займенників однини. Тут і тепер: ми говоримо тільки про те, що відбувається з нами в даний момент. Які думки, почуття ви переживаєте в даний момент.
6) Не критикувати і визнавати право кожного на висловлення своєї думки. Нас досить критикують і оцінюють у житті. Давайте в групі вчитися розуміти іншого, відчувати, що людина хотіла сказати, який сенс вклав у вислів.
7) Спілкування між усіма учасниками на «ти». Цей принцип створює в групі обстановку, відмінну від тієї, що існує за її межами. Це буде важко, бо ми звикли до певної ієрархічності у відносинах. Якщо вам важко відразу перейти на «ти» - не квапте себе. Це може статися на другій, третій зустрічі.
Притча.
Жив-був один молодий чоловік і дуже йому не подобався сучасний світ, і він вирішив зробити все можливе, щоб його змінити. Закінчив школу із золотою медаллю, інститут міжнародних відносин. Став дипломатом і в міру своїх сил намагався змінити світ. Років через 15 він з гіркотою зауважив, що світ не змінився. Тоді він вирішив змінити простір свого впливу, повернувся в своє рідне місто, от тут-то він зможе реалізувати свої мрії: він побудує людям нові будинки. Поліпшить матеріальне становище і таке інше. Працював, не покладаючи рук. Але минуло років 10 і він з жалем зауважив, що життя в місті, яке було, таке і залишилось, люди не змінились. Тоді він вирішив впливати на членів своєї сім'ї, змінити їх. Але й через 5 років він не побачив результатів своєї праці. Тоді він сам вирішив змінитись, переглянути свої погляди, своє ставлення до людей. І з подивом помітив, що змінилися люди, що оточують його, змінився світ навколо.
Дискусія на тему «Чи будуть розвиватися діти, якщо не розвиваємося ми?»
Вправа 4. «Загадки 7 мудреців».
Мета: формувати самостійність мислення, уміння відстоювати власну точку зору на основі авторитетних думок та гармонійно поєднувати елементи системи.
Кожна робоча група отримує набір карток із записаними на них висловлюваннями відомих давньогрецьких філософів:
Ніколи не перебільшуй (Солон).
Усьому знай міру (Клеобул).
Важкий тягар – невігластво (Фалес).
Усе своє носи з собою (Біант).
Обмірковуй усе заздалегідь (Періандр).
Не поспішай у дорозі (Хілон).
Важко людині бути хорошою (Піттак).
Інструкція: перед вами – висловлювання семи видатних мудреців світу. Вони були їхнім життєвим кредо, в якому кожен намагався викласти своє бачення сенсу життя. Ці сім мудреців жили приблизно в один час – у ІV ст. до РХ. Можливо, логічне й гармонійне об’єднання таких висловлювань у єдину максиму і є розгадкою сенсу життя. Спробуйте їх скласти! При потребі можна використати й інші слова, але мінімально.
Не переставляйте місцями слова у фразах, можна лише змінювати відтінки й порядок самих висловлювань.
Обговорення:
Вправа 5. «Відверто кажучі ...»
Інструкція: Кожен з учасників тренінгу по черзі витягує картку з незакінченим реченням, яке йому необхідно продовжити.
Картки з незакінченими пропозиціями до вправи «Відверто кажучи»
Мета: Конкретизація поставленої мети та завдань для учасників групи, розуміння поняття «інтелект», визначення певних тактик та стратегій спілкування з цією категорією дітей.
Вправа 1. «Мобілізація енергії. Повітря. Земля. Вогонь.Вода».
Мета: збільшити енергетичний рівень учасників групи та зосередити увагу на роботі в групі.
Повітря. Група починає дихати глибоко, кожен учасник представляє себе губкою, яка поглинає в себе повітря. Учасники повинні почути як повітря проходе по їх тілу. Необхідно зробити декілька глибоких вдохи.
Земля. Необхідно відчути землю у себе під ногами, для цього необхідно пострибати, потопати, відчути ногами землю.
Вогонь. Уявіть себе вогнем, ваші руки – це язики полум’я. У хаотичному порядку робимо вільні рухи вгору руками.
Вода. Наше тіло занурюється у воду, ми починаємо рухи у воді.
Питання в кінці вправи: Як відчуває себе ваше тіло після вправи?
Інформаційний блок
Типи інтелекту розділяють людей на певні групи інтересів
Музичний інтелект - це здатність розрізняти крок, ритм, тембр і тон. Цей тип інтелекту дозволяє нам відчувати, створювати, відтворювати музику. Без нього не змогли б композитори, диригенти, музиканти, вокалісти та слухачі з тонким слухом. Цікаво, що тільки музичний інтелект плюс схильність до математики може народити таких людей як барабанщики. Вони, як правило, дуже добре фільтрують зовнішній звук і мають добре і швидко рахувати.
Логіко-математичний інтелект допомагає вирішувати складні математичні і логічні задачі. Логічний інтелект, як правило, добре розвинений у математиків, вчених і детективів.
Молоді люди з цим типом інтелекту не схильні до спілкування, зазвичай вони замкнуті. Їм цікавіші цифри, експерименти і логічні задачки.
Невербальний інтелект - який потенційно допомагає індивідуумові в боротьбі з глибокими питаннями людського існування. Наприклад, такі люди можу висунути нові теорії про сенс життя, можливості безсмертя і як люди з'явилися на планеті Земля.
Соціальний інтелект - це здатність розуміти і ефективно взаємодіяти з іншими людьми. Вона включає в себе ефективні вербальні та невербальні комунікації, можливість швидко помічати різницю між людьми. Також ці люди мають добре відчувати настрій і темперамент інших.
Вчителі, соціальні працівники, актори та політики за визначенням повинні володіти цим типом інтелекту, але ... Молоді люди з розвиненим міжособистісним інтелектом часто стають лідерами серед своїх однолітків, не тому що вони сильніші, а тому що з ними цікаво спілкуватися, і, здається, що вони розуміють почуття кожного.
Тілесний інтелект - це здатність маніпулювати фізичними об'єктами і використовувати різні фізіологічні навички. Такі люди добре орієнтуються в часі і просторі. Спортсмени, танцюристи, хірурги повинні володіти добре розвиненим тілесно-кинестетическим інтелектом.
Вербальний інтелект - це здатність мислити і чітко інтерпретувати свої думки, навіть дуже складні, в зрозумілі для всіх слова. Лінгвістичний інтелект важливий для поетів, письменників, журналістів та громадських діячів.
Молоді люди з таким інтелектом люблять писати, читати, розповідати історії і розгадувати кросворди.
Особистісний інтелект - це здатність розуміти себе, а також свої думки і почуття, і використовувати ці знання в процесі планування життя. Цей тип інтелекту дозволяє людині тверезо оцінювати свої можливості і грамотно планувати витрати. Такі люди хороші психологи. Але при цьому ці люди можуть бути дуже сором'язливими.
Просторовий інтелект - це здатність мислити в трьох вимірах. Такі люди, добре усвідомлюють місце, подумки можуть уявити, що їх чекає за рогом. Вони з легкістю згадують картину, саме картину, того місця, про яке їх питають чи про який вони згадують в даний момент.
Моряки, льотчики, скульптори, художники і архітектори - носії розвиненого просторового інтелекту. Люди з таким інтелектом люблять лабіринти і пазли. Вони можуть годинами сидіти за малюнком.
Вправа 2. «7 інтелектів».
Матеріали до вправи: Таблички з написами особистісних характеристик людини ( комунікативний, творчий, жвавий, зосередженний, оптимістичний то що), плакат:
Інструкція: розділити групу на 3-4 команди, кожній команді роздати таблички з особистісними рисами людини і великий плакат з різними видами інтелекту. Необхідно до кожного типу інтелекту знайти свої риси, які характеризують таку особистість.Далі кожна команда презентує свій плакат.
Питання для обговорення:
- Які складності виникали в ході виконання завдання?
Вправа 2. «Інтелект казкового героя».
Матеріали до вправи: малюнки з героями казок «Віні – пух», «Чебурашка та Крокодил Гена», «Буратіно», «Карлсон», «Чиполіно», «Незнайка» (казки можна запропонувати на свій вибір).
Група поділяється на команди. Тренер пропонує командам обрати персонажей запропонованої казки (додаток 1). Потрібно вказати, який саме інтелект має цей персонаж казки. (наприклад: «Крокодил Гена, мені здається, має візуальний інтелект та музичний інтелект, тому що він грав на гармошці та полюбляв лежати на траві....»). Так треба охарактеризувати всіх героїв певної казки. Але необхідно пам’ятати, що всі ми маємо декілька інтелектів.
АНКЕТА ТИП ІНТЕЛЕКТУ
Обведіть номери тверджень, які вам відповідають, в бланку відповідей у відповідному рядку таблиці. Підрахуйте кількість відповідей в кожному з 7 пунктів і ви дізнаєтеся в якій мірі у вас представлений той чи інший тип інтелекту.
Структура інтелекту відповідно до теорії Говарда Гарднера
Відзначте номера тверджень, які Вам відповідають:
1 |
Я можу пояснювати теми, які іншим пояснювати важко. Я добре вчуся, слухаючи інших. У мене багатий словниковий запас. Я люблю робити записи, письмові замальовки. |
Вербальний |
2 |
Я завжди роблю все поетапно. Мені подобаються загадки, кросворди, логічні завдання. Я можу бачити закономірності між поняттями і явищами. Я можу оперувати числами і вирішувати складні математичні завдання. |
Математично-логічний |
3 |
У мене гарне почуття напрямки. Для мого навчання дуже важливо візуальне уявлення матеріалу: таблиці, графіки, схеми. Я можу візуально легко уявити сцени, які я пам'ятаю або які я придумав. Я спостережливий і часто бачу те, що не бачать інші. |
Візуальний |
4 |
Я можу легко запам'ятовувати слова пісень. Коли я слухаю музику, у мене змінюється настрій. У складних музичних творах я можу на слух вичленувати окремі музичні інструменти. Я люблю складати музику. |
Музичний |
5 |
У мене є природна здатність вирішувати спори між друзями. Мені подобається робота з громадськістю та громадські заходи. Я чутливий до настрою і переживань оточуючих. У команді я співпрацюю з іншими, прислухаюся до їхніх ідей. |
Соціальний |
6 |
Я добре знаю себе і завжди розумію, чому я поступаю так, а не інакше. Перед тим, як вчити щось, мені потрібно розуміти, що в цьому є щось потрібне. Я люблю самотність і тишу під час роботи і роздумів. Я люблю працювати і вчитися окремо від інших. |
Особистісний |
7 |
Я вміло працюю з предметами. Я вчуся краще, коли мені щось потрібно робити самостійно. У мене гарне почуття рівноваги, я люблю рух. Мене легко вивести з себе. |
Тактильний |
Вправа 3. «Веселка».
Мета: Це прекрасний колективний ритуал - він освіжає учасників, покращує настрій, укріплює їх упевненість в собі і стимулює готовність до спілкування. Він надає на групу вельми благодійну тонізуючу дію, таку необхідну перед тестом або контрольною роботою.
Інструкція: Звичайно ж, всі ви не один раз бачили веселку. Може хто-небудь з вас назвати всі барви веселки? Запам'ятайте просту пропозицію, за допомогою якої ви легко зможете назвати всі барви веселки і порядок їх зображення, тому що перші букви слів цієї пропозиції збігаються з першими буквами назв барв веселки. Кожен Мисливець Бажає Знати, Де Сидить Фазан. Запам'ятати дуже просто: «Каждый Охотник Желает Знать, Где Сидит Фазан. Запомнить очень просто: Каждый - Красный, Охотник - Оранжевый, Желает - Желтый...» Хто з вас може продовжити? Чудово! А може хто-небудь мені сказати, як пахне повітря в той час, коли на піднебінні ми спостерігаємо веселку?
Ми бачимо веселку після того, як піднебіння освіжило землю дощем., дощ прибиває до землі і змиває весь пил. Повітря свіже і прозоре, і смуги веселки показують нам ніби красу в чистому вигляді. Зараз ми скористаємося барвами веселки для того, щоб наш дух став свіжим і чистим, вільним від всього неприємного: від всіх турбот, хвилювань і нерадісних думок. Встаньте і почніть рухатися по кімнаті.
Спочатку уявіть собі, що вся кімната наповнена червоним повітрям. Дивіться на це сяюче червоне повітря, що оточує нас, і вдихайте його свіжість. Якщо хочете, ви можете навіть доторкнутися до цього дивного червоного сяяння або відчути його дивний аромат... (15 секунд.)
Продовжуйте рухатися по кімнаті і уявіть тепер собі, що вся кімната наповнена помаранчевим повітрям. Ви можете вдихати цей колір, доторкатися до нього... Вам не здається, що помаранчеве повітря пахне апельсинами? (15 секунд.)
Дивіться, тепер повітря довкола нас стало жовтим! Насолоджуйтеся жовтим повітрям, що світиться. Ви неначе купаєтеся в променях сонця! Вдихайте це жовте сяяння, торкайтеся до нього... (15 секунд.)
Колір повітря, що оточує нас, знову змінився... Тепер він випромінює зелене світло. Це колір першого весняного листя. Ми неначе поринули у весну! Відчуйте її прекрасну свіжість і аромат... (15 секунд.)
Чудеса продовжуються! Повітря раптом заграло всіма відтінками блакитного кольору. Доторкніться до кольору бездонного уранішнього піднебіння! Насолоджуйтеся сяючою блакиттю! Розпряміть руки, як крила, і повільно парі в блакитному просторі... (15 секунд.)
Дивіться, повітря довкола нас поступово згущується, і його колір від блакитного плавно переходить в синій. Це колір моря. Від нього неможливо відірвати погляд! Синє повітря здається щільнішим, його хочеться розсовувати руками, як воду... (15 секунд.)
І, нарешті, повітря в нашій кімнаті забарвилося у фіолетовий колір. Доторкніться до нього руками і відчуйте його глибину. Вдихайте колір вечірньої прохолоди... (15 секунд.)
А тепер уявіть собі, як ви виходите з останнього кольору веселки і бачите світло, яке наповнює зараз нашу кімнату. Струсіть з себе залишки всіх кольорів і відчуйте, як ви їх позбуваєтесь. Тепер повільно і спокійно ідіть до свого місця.
Рефлексія заняття:
Мета: Засвоєння інформації по даній темі. Діагностика індивідуальних особливостей учасників групи, формувати вміння аналізувати ситуацію та прогнозувати наслідки певної діяльності учасників конфлікту.
Вправа 1. «Увага розшук».
Інструкція: Кожному учаснику групи дається завдання записати на аркуші паперу свої певні характеристики: ріст, вагу, колір волосся, прикмети, риси характеру за якими можна впізнати його особисто. Потім, кожний учасник прикріплює свій аркуш на дошку об’яв, не підписуючи його. Завдання для всіх учасників розшукати за характеристиками певну людину, яка підходить до даної характеристики.
Вправа 2.Мозковий штурм.
Задається питання всім учасника тренінгу: «Якими рисами володіють соціально обдаровані діти?», всі можливі варіанти відповідей записуються на дошці. Запитання для обговорення:
Інформаційна сторінка.
Соціально обдаровані діти. Під соціальним інтелектом автори розуміють інтегровану інтелектуальну здатність, яка визнає успішність спілкування та соціально-психологічну адаптацію, здатність прогнозувати як свою власну, так і поведінку інших людей в різних областях людської життєдіяльності, розпізнавати наміри, почуття і емоційні стани людини по невербальній і вербальній експресії. Багато психологів у своїх дослідженнях обдарованості підкреслюють особливу роль творчості. Звідси головний висновок, що креативність є одним з компонентів соціальної обдарованості і виступає як оригінальність мислення, здатність приймати рішення у нестандартних ситуаціях взаємодії. В рамках управлінської діяльності людині доводиться постійно стикатися з ситуаціями, які вимагають досить швидкого, гнучкого, оригінального і точного рішення. Аналізуючи систему «мотивація-здібності», автори зробили висновки, що головним елементом у цій системі є саме мотивація. Вона визначає процес розвитку і формування здібностей. В рамках соціальної обдарованості даний компонент представлений соціальною мотивацією і включає в себе спрямованість на взаємодію людей, а також потреба в досягненні успіху цієї взаємодії. Комунікативно-організаційні здібності виділені в самостійний компонент, оскільки сама по собі управлінська діяльність будується на процесах організації та конструктивної комунікації. Результатом соціальної обдарованості є формування соціально-комунікативної компетентності як прояви соціальної обдарованості в діяльності. Таким чином, соціальна обдарованість являє собою цілісне якісно своєрідне поєднання когнітивних і особистісних якостей індивіда, що забезпечує успішне встановлення зрілих, конструктивних взаємин з іншими людьми, що є передумовою розвитку управлінських здібностей, зокрема. До складу даного утворення входять п'ять компонентів - соціальний інтелект, креативність, комунікативно-організаторські здібності, соціальна мотивація та управлінські властивість особистості (відповідальність, високий самоконтроль, товариськість, сміливість (впевненість), емпатія, домінантність).
Вправа 3. «Зигзаг».
Мета: тренування «трьохактної» схеми активного слухання, навчитися слухати та розуміти свою дитину.
Розуміння – активний процес, в якому ми беремо відповідальність за спілкування, тому воно потребує певних навиків. В спілкуванні можна виділити три етапи:
Хід вправи.
Група поділяється на дві підгрупи, які сідають навпроти один одного. Обирається тема для розмови, в якій є дискусійне питання. Наприклад: «Навіщо потрібні олімпіади?», «Обдарованість – це дар, чи кара?», та інші.
У відповідності до заданої теми перший учасник посилає другому повідомлення з позитивної точки зору. Другий учасник:
1) уважно слухає опонента;
2) повторює отриману інформацію, починаючи з фрази «Як що я вас вірно зрозумів...»;
3) продовжує тему бесіди звертаючись до третього учасника з негативною позицією.
Третій учасник повторює схему для другого, звертаючись до четвертого учасника з позитивної точки зору. Так, поки не висловиться вся група. Це допомогає учасникам навчитися краще розуміти свого співрозмовника та висловлювати свою думку.
Вправа 4. «Картина мовчки».
Група учасників поділяється на команди. Кожній команді дається аркуш паперу та кольорові олівці.
Завдання: «Зараз вам необхідно намалювати картину. Всі повинні приймати участь в цьому процесі, але в ході виконання даного завдання ні один з учасників команди не може розмовляти. Не можна домовлятися про то, хто малює, що будемо малювати і таке інше. На виконання цієї роботи дається 5-7 хвилин часу. Далі кожна команда презентує свою роботу».
Питання для обговорення:
Рефлексія заняття.
Мета: Діагностика рівня логічного інтелекту у педагогів, засвоєння інформації про методи роботи з цією обдарованістю дітей, практичне використання цих методик з учнями та колегами
Вправа 1. Гра-розминка «Австралійський дощ».
Мета: забезпечити психологічне розвантаження учасників.
Інструкція: Чи знаєте ви що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Слідкуйте уважно!
Питання для обговорення:
1. Чи легко вам було виконувати цю вправу?
2. Не заплутувалися ви в ході виконання завдань?
3. Ваші враження від вправи?
Вправа 2. «Загадки».
Інструкція: Зараз вам потрібно відгадувати загадки. Кожна загадка відповідає за свій тип інтелекту.
1. «Автомобіль».
Уявіть ситуацію: ви їдете в своєму автомобілі в непогоду, бурхливу ніч і раптом бачите трьох людей, що чекають на зупинці автобус. Ці люди:
1. Старенька, яка виглядає так, ніби ось-ось піде в інший світ;
2. Давній приятель, який колись врятував вам життя;
3. Жінка / чоловік вашої мрії.
Кого з них ви візьмете в попутники, якщо ваш автомобіль двомісний? Подумайте і дайте свою відповідь.
Ця морально-етична дилема, насправді, була запропонована в якості тесту при прийомі на роботу в одній компанії. Ви можете підвезти стареньку, яка погано себе почуває, адже в першу чергу ви зобов'язані врятувати її життя. А може ви виберете старого друга, тому що одного разу він врятував вам життя, і це буде шансом віддячити йому? Однак коли ще у вас виникне випадок зустріти свою другу половинку?
Відповідь - З 200 претендентів на посаду лише у одного кандидата не виникло проблем з відповіддю, і він був прийнятий на роботу. Рішення його було наступним: «Я б віддав ключі від автомобіля своєму старому другові і попросив би його відвезти літню жінку до лікарні. А сам же в цей час залишився з жінкою моєї мрії».
Іноді нестандартне мислення та творчий підхід до справи дає нам ключ до вирішення проблеми будь-якої складності. (Особистісний інтелект).
2. «Безсоння».
Вночі. Чоловік вночі довго крутився в ліжку і ніяк не міг заснути.
Потім він узяв телефон, набрав чийсь номер, прослухавши кілька довгих гудків - поклав трубку і спокійно заснув. Питання: чому він до цього не міг заснути?
Відповідь - За стіною голосно хропів сусід, який потім прокинувся від телефонного дзвінка. (Соціальний інтелект)
3. «Люк».
Щоб люди могли потрапити в каналізаційні колектори або дістатися до інших підземних комунікацій, використовуються люки. У переважній більшості випадків кришки люків мають круглу форму, а не квадратну або прямокутну. Чому?
Відповідь - Кришка квадратного або прямокутного люка може провалитися в люк, так як довжина діагоналі люка більше довжини сторони кришки. Кришка ж круглого люка провалитися не може, як її не поверни. Тому круглі люки зручніше і безпечніше квадратних.
4. «Замазура».
Петро та Михась грали на брудному й темному горищі будинку. Потім вони спустилися вниз. У Петра все обличчя було брудним, а обличчя Михась дивом залишилося чистим. Незважаючи на це, тільки Міхась відправився вмиватися. Чому?
Відповідь - Михась побачив, що у Петра брудне обличчя і подумав, що у нього також обличчя брудне, Петро, побачивши чисте обличчя Михася, подумав що з його особою також все гаразд. (просторовий).
5. «Скільки мені років?».
Коли моєму батькові було 31 рік, мені було 8 років, а тепер батько старший за мене в два рази. Скільки мені років тепер?
Відповідь - 23 роки. Різниця між роками батька і сина дорівнює 23 рокам; отже, синові треба мати 23 роки, щоб батько був удвічі старший за нього (логічно-математичний інтелект).
5. Чи може таке бути?
Одну людину запитали:
Може, наприклад якщо людині 50 років, а його онукові або внучці 1 місяць. (логічно-математичний інтелект)
5. Шкільний інспектор
Інспектор, який перевіряв школу, зауважив, що, коли б він не задав класу питання, у відповідь тягнули руки всі учні. Більше того, хоча шкільний вчитель кожного разу обирав іншого учня, відповідь завжди була вірною. Як це виходило?
Відповідь - Вчитель попередньо домовився з учнями, щоб вони піднімали руки незалежно від того, знають відповідь або не знають. Але ті, хто знає відповідь, повинні піднімати праву руку, а ті, хто не знає, - ліву. Учитель щоразу обирав іншого учня, але завжди того, хто піднімав праву руку (Особистісний інтелект).
6. «Вгадай мелодію».
Ставиться мелодія, хто швидше називає її - той і виграв.
Або ставиться магнітофонний запис, через деякий час людина повинна продовжити текст пісні (Музичний інтелект).
7. «Східні вірші».
Учасникам пояснюється, що таке східні вірші, і пропонується побути поетами. Можна складати індивідуально, а можна скласти групою (за результатами тесту).
Правила «східного віршування»:
Іменник (головне слово).
Прикметник, прикметник.
Дієслово, дієслово, дієслово.
Фраза, що виражає ставлення.
Наприклад: Вечеря!
Святкова, запізніла.
Розжувати, з'їсти, перетравити.
Блаженний смак їжі!
(Вербальний інтелект).
Інтелектуальна розминка «Запитання на кмітливість»
Відповідати можна групою або індивідуально.
Чи може чоловік одружитися із сестрою своєї вдови? (Ні, вдова – та, в якої помер чоловік).
У фермера було 10 овець. Усі, крім 9, померли. Скільки залишилося овець? (Дев’ять).
Ви – пілот літака, що летить із Гавани до Москви із двома посадками в Алжирі. Скільки років пілотові? (Стільки ж, скільки й вам).
Ви заходите в темну малознайому кімнату. У ній є дві лампи: гасова і бензинова. Що ви запалите в першу чергу? (Сірник).
Палицю треба розпиляти на 12 частин. Скільки ви зробите розпилів? (11).
Самотній нічний сторож помер удень. Чи дадуть йому пенсію? (Ні, він помер).
У 12-поверховому будинку є ліфт. На першому поверсі живе двоє, від поверху до поверху кількість мешканців збільшується удвічі. Яку кнопку в ліфті цього будинку натискають найчастіше? (Кнопку «1»).
Назвіть п’ять днів, не називаючи чисел (наприклад, 1, 2, 3) і днів тижня (понеділок, вівторок, середа). (Позавчора, учора, сьогодні, завтра, післязавтра).
О 12-й годині ночі падає дощ. Чи можна очікувати, що через 72 години буде сонячна погода? (Ні, через 72 години буде знову північ).
Коли чорній кішці найкраще пробратися до темного будинку? (Коли відчинені вхідні двері будинку).
Інформаційна сторінка.
«Обдаровані діти. Хто вони?»
Численні дослідження, проведені як у нашій країні, так і за кордоном, свідчать, що завжди народжується однакова кількість обдарованих, талановитих і геніальних людей. Обдаровані діти – унікальні. Їм нелегко в цьому неспокійному світі. Вони надзвичайно вразливі, тому потребують особливої уваги.
Обдарованих дітей, а особливо геніальних чи талановитих, які виділяються з-поміж своїх однолітків високим потенціалом, інтелектуальною розкутістю, схильністю до нестандартного розв’язання проблем, неординарністю сприйняття світу, – небагато. Вони завжди виділяються і запам’ятовуються, бо вимагають від більшості вчителів напруження усіх зусиль, уміння піднятися до розуміння своєї незвичайності, спонукають розвивати особистість учня, бажання довести його індивідуальні досягнення до максимального рівня. Є різні рівні обдарованості.
Вправа 3. «Золота рибка».
Мета: показати її учасникам недостатність інформаційної частини висловлювань, що часто проявляються в міжособистісному спілкуванні; неоднозначність сприйняття, розуміння інформації; різноманітність способів (у тому числі не завжди бажаних) вирішення поставлених задач.
Група за власним бажанням ділиться на гравців (2 людини) та експертів. Інструкції гравцям та експертам даються окремо.
Інструкція експертам: вам у грі відводиться найбільш складна роль. Ви будете спостерігати за тим, як «Золота рибка» виконає три бажання людини, яка її спіймала. Ваше завдання – безпристрасно, не піддаючись власним емоціям та почуттям, оцінити законність чи незаконність того, що відбувається.
Законно для людини:
Моральний кодекс людини вважає незаконним:
Законно для «Золотої рибки»:
Незаконно для «Золотої рибки»:
Інструкція «Золотій рибці»: зараз ви «Золота рибка», яку спіймала людина. Для отримання свободи ви повинні виконати три бажання рибака, викликавши у нього при цьому найбільші сильні емоційні переживання (не позитивні чи негативні, а саме сильні; що для людини добре, а що погано, вирішувати не вам, а їй). За вашою роботою будуть слідкувати незалежні експерти, які визначатимуть законність чи незаконність ваших дій (зачитуються вищеназвані закони для «Золотої рибки»). Головне – не порушувати Законів гри і природи. Якщо при цьому людина залишиться чимось незадоволеною, хоча її бажання в точності виконане, – це проблема людини. Наприклад, якщо людина хоче, щоб «мені не заважали»: а) її можна відправити по виграному лотерейному білету в морську подорож, у результаті якої вона потрапить на безлюдний острів, де їй ніхто не буде заважати, тому що там немає ні флори, ні фауни; б) її можна покласти в закритий психоневрологічний диспансер по невірному діагнозу або посадити в одиночну камеру за фальшивим звинуваченням і т.д. Емоції при цьому, напевно, будуть сильними.
Інструкція людині: надається в останню чергу при всіх і вголос. Після закінчення інструкції дається команда: «Почали!» – і людина протягом 3-х секунд повинна вимовити своє перше бажання.
За вами слідкують незалежні експерти. Ви можете загадати «Золотій рибці» три бажання, дотримуючись Законів (зачитуються Закони для людини). По шкалі від –100 до +100 ви повинні оцінити і записати на аркуші, яку емоцію викликало у вас виконання бажання.
Після виконання (не виконання) трьох бажань людина і експерти відкривають свої бланки, виносять рішення про законність виконання бажання і про їх емоційну оцінку. Якщо всі бажання виконано без порушення законів природи, «Золота рибка» отримує свободу.
Якщо під час виконанні бажань вона витратила більше 10 секунд на обдумування способів реалізації, їй вказується на недостатність професіоналізму. При отриманні «Рибкою» високої бальної оцінки (по модулю) за шкалою «емоцій», вона отримує звання «Заслужений чарівник».
Якщо людина під час загадування бажання використала більше часу, ніж передбачено Законом, їй вказується на те, що необхідно навчитися бути людиною. Якщо ж рибаком було порушено моральний кодекс, то він оголошується «не достойним носити ім’я Людина».
Гра закінчується обговоренням. Групова дискусія з приводу гри, взаємна оцінка і самооцінка гравців є обов’язковим її етапом.
Вправа 4. «Я вчуся в тебе».
Учасники кидають один одному в довільному порядку м'ячик зі словами: «Я вчуся в тебе ...» (називається особиста якість даної людини, яка дійсно має цінність). Завдання, прийнявши м'яч, перш за все, підтвердити висловлену думку: «Так, в мене можна навчитися ...» або «Так, я можу навчити ...». Потім він кидає м'ячик іншому учаснику.
Рефлексія заняття:
Мета: Розуміння функцій невербального спілкування, вдосконалення навичок отримання невербальної інформації, аналіз педагогічних стереотипів невербального спілкування.
Вправа 1. «Обери жест».
Мета: формування найбільш виразною системи жестів для кожного члена групи.
Вчителі сідають в коло. Кожен учасник отримує завдання: протягом 3-5 хвилин розповісти ситуацію зі своєї практики. Вчителі спочатку повинні згадати найсмішніші ситуації, а потім - найважчі. При цьому ставиться умова, щоб розповідь була виразним і цікавим. Рекомендується використовувати різні засоби зовнішньої пластики: пози, жести, вираз обличчя та інше.
Група спостерігає за кожним виступаючим. Після розповідей обговорюються найбільш вдалі індивідуальні жести учасників. У когось це буде рух руки, у когось відкрита посмішка або стійке поєднання слів. Кожному вчителю необхідно відібрати той жест, який буде ефективний у педагогічній роботі з молодшими школярами.
Вправа 2. «Чарівний мішечок».
Мета: розвиток тактильно-просторового сприйняття, пам'яті, зорових уявлень і експресивної мови.
Матеріали: різні дрібні предмети та іграшки в непрозорому пакеті або полотняній мішечку.
Кількість предметів - не менше 20 (з розрахунку, що на одного учасника припадає не менше 5-6 предметів).
Процедура проведення: Ведучий використовує підготовлений заздалегідь пакет з набором різних дрібних предметів та іграшок. Пакет повинен бути непрозорим, щоб учасники не могли розгледіти, які предмети знаходяться в мішку. Вправа виконується в двох варіантах.
Інструкція учасникам: Сьогодні ми зіграємо з вами в гру, яка називається «Чарівний мішечок». Ось в руках у мене цей мішечок, в ньому різні цікаві речі. Зараз кожен з вас, не дивлячись, - можна закрити очі, можна заховати мішечок під стіл - зможе дістати з мішечка одну, будь-яку, штучку. І, так само, не дивлячись, тільки на дотик потрібно визначити, що за предмет у вас в руках. І потім розповісти нам про цей предмет, все ще не дивлячись на нього, як можна докладніше: не тільки назвати його, а й описати як найбільше його якостей і властивостей - з чого він зроблений, яка в нього форма, поверхня, холодний він чи теплий і т.д. Подивитися на предмет можна буде тільки після мого дозволу, всім все зрозуміло?
Питання: «Ось зараз, коли Ви побачили предмет, що ми можемо ще про нього сказати?» Якщо учасник не може що-небудь додати, слід звернутися з цим питанням до інших вчителів. Таким чином, здійснюється робота з усіма учасниками групи.
Б) Ведучий використовує той же набір предметів. Цього разу учасникам пропонується, діставши з мішечка предмет і вивчивши його, загадати іншим загадку - тобто описати предмет, не називаючи його, таким чином, щоб інші учасники гри змогли здогадатися, про який предмет йдеться.
Ведучий організовує зворотний зв'язок працюючого учасника з групою: допомагає йому. Також ведучий повинен подбати про те, щоб всі учасники заняття активно працювали в цій вправі.
Інформаційна сторінка.
Невербальні засоби спілкування (психогімнастика) - метод роботи в групі, під час якого учасники виявляють себе і спілкуються без слів. Психогімнастика містить підготовчу, пантомімічну та підсумкову частини.У підготовчій частині виділяють три функції: гімнастична (вправи для всіх частин тіла), релаксаційну (зменшення страху і психологічної дистанції), виразну (готує виразні елементи, наприклад, розуміння емоцій без слів). У цій частині поєднуються рух, спілкування й уява. Поділяють психогімнастичні вправи за складністю їх виконання учасниками на три групи:
Пантомімічна частина є найважливішою. Тут учасники своїми рухами повинні виразити тему, запропоновану ведучим. Тема може задаватися як одній людині, так і парам. щоденні життєві ситуації («Вихід з дому», «Прихід на роботу», «Чуйне ставлення до когось» тощо); проблематика окремих членів групи («Який я є?», «Яким мене бачать оточуючі?», «Яким би я хотів бути?», «Що для мене найголовніше в моїй професії?»); типові людські конфлікти; тема формулюється як досить загальна, щоб кожен міг виразити в ній свої проблеми («Подолання перешкоди», «Заборонений плід», «Зустріч на вузькій стежці», «Втіха ображеної дитини»); ставлення в групі («Показати своє ставлення до інших», «Вибір членів групи», «Перебування на безлюдному острові» та інші); фантазії й казки («Ким із героїв казки ти би міг бути?», «Бал маскарад», «Що б я зробив, як би був добрим чарівником?» та інші); ставлення до групи, до самого процесу навчання («Почуття, зі яким я прийшов у групу», «Ставлення до навчання в групі», «Що робила б група, якби не було ведучого?» тощо)
Вправа 3. «У школі тварин».
Інструкція: Ведучий розповідає притчу: Була одного разу створена школа для тварин. Викладачі були впевнені, що у них дуже зрозумілий навчальний план, але, чомусь, учнів переслідували невдачі. Качка була зіркою уроку з плавання, але повністю провалювалася на лазінні по деревах. Мавпа була чудова в лазінні по деревах, але отримувала трійки з плавання. Курчата були чудові з пошуку зерен, але так зривали уроки по лазінню по деревах, що їх щодня відправляли до кабінету директора. Зайці робили сенсаційні успіхи з бігу, але їм довелося наймати індивідуального викладача з плавання. Найгірше йшли справи у черепах, які, після багатьох діагностичних тестів, були оголошені «нездатними розвиватись». І їх послали в спеціальний клас, у віддалену нору ховраха.
Розігрується сценка: всім учасникам роздають маски тієї або іншої тварини або птиці.
Виходить вчителька.
Вправа 4. «Дзеркало».
Мета: розвиток комунікативних можливостей вчителів.
Учасники заняття розбиваються на пари. У кожній парі вибирається ведучий, другий - його «дзеркало». У завдання ведучого входить здійснення спонтанних рухів руками. Другий учасник повинен намагатися синхронно повторювати ці рухи як би в дзеркальному відображенні.
Обговорюються моменти виникнення психологічного контакту між гравцями або труднощі, що з'являються при такій невербальної комунікації. Психолог говорить про те, щоб кожен член групи на своєму досвіді «тут і тепер» відчув, які індивідуально-динамічні відмінності існують між людьми (у тому числі вчителями та школярами) і як важливо налаштуватися на свого партнера по спілкуванню, щоб його правильно зрозуміти і відчути.
Рухлива гра «Масаж».
Інструкція: Встали в коло, обернулися так, щоб побачити потилицю учасника гри. Поклали руки на плечі партнера, зробили легенький масаж, погладили по спинці, по голівці, сказали: «Який ти хороший, Миколо!». Обернулися в інший бік, виконали те ж саме з іншим партнером.
Рефлексія заняття.
Мета: Діагностика рівня комунікативних навичок педагогів, засвоєння інформації про вербальні засоби впливу, практичне використання техніки активного слухання та управління діалогом з учнями та колегами.
Вправа 1. «Маленьке ім'я».
Інструкція: Уявіть собі, що ви знову стали маленькими. Як Вас називали в дитинстві? Давайте спробуємо пригадати. У кого виявляється м'яч в руках, повинен назвати своє маленьке ім'я, після цього, ми всі разом, хором вітаємо цю людину тим ім'ям, яке він назвав
Вправа 1. «Прізвиська».
Мета: пошук групою ефективних засобів спілкування з учнями молодших класів.
Вправа проводиться за аналогією з організаційної схемою вправи «Відгадай». За бажанням вибирається, що водить з групи. Він виходить з кімнати, а в цей час група задумує когось із числа присутніх. Коли ведучий входить в кімнату, кожен член групи називає своє «прізвисько» «задуманому» групою вчителю. Причому прізвиська даються таким чином, як якщо б група вчителів представляла б із себе клас, в якому викладає вчитель. Завдання, що водить полягає в тому, щоб відгадати «задуманого» учасника.
При груповому обговоренні результатів даної вправи необхідно проаналізувати, яке прізвисько було найвдалішим і схожим, а яке - не схожим. У цьому випадку слід вислухати думки всіх учасників, самого ведучого і того вчителя, якому група придумувала прізвиська. Цікаво буде також торкнутися питання про те, які прізвиська вчителям у школах дають хлопці і чому, які риси характеру і поведінки школярі точно помічають у своїх вчителях, як правильно слід реагувати на те чи інше прізвисько і т.п.
Інформаційна сторінка.
Активне слухання.
У сучасному житті багато прийоми та навички можуть значно поліпшити і полегшити ваше життя. Один з таких корисних навичок – активне слухання, яке полягає в умінні слухати співрозмовника з правильною зовнішньої і внутрішньої реакцією. Цей прийом дозволяє не тільки привернути співрозмовника до себе і зуміти зрозуміти його точку зору, але й впливати на неї. Завдяки цьому поняття активного слухання в даний час дуже популярно в самих різних сферах життя.
Існують різні принципи активного слухання, які відповідають трьом різним варіантам цього явища:
Зазвичай виходячи з цього складають і вправи на активне слухання. Люди діляться на пари і протягом 2-3 хвилин кожен з них відпрацьовує ці три способи активного слухання.
Для багатьох виявляється не під силу навіть такий найпростіший прийом, як уміння слухати співрозмовника, не перебиваючи його. Одже це – основа активного слухання і ознака елементарної вічливості. Розглянемо найпростіші прояви з області методу активного слухання:
Техніка активного слухання дозволяє розташувати співрозмовника до себе, переконати його в тому, що для вас дійсно важливі його слова і навіть дозволяє вам впливати на його точку зору, підводячи його до нових висновків, використовуючи тільки ту інформацію, яку він вам видав.
Вправа 2. «Говорити - слухати».
Кожному учаснику групи дається 5 карточок.
Інструкція: В ході обговорення певної заданої теми кожному учаснику необхідно висловлювати свою думку. Як що хтось хоче виступити – він віддає одну картку, яка в нього є і може висловлюватись. Не можна виступати більше 5 разів і залишати у себе картки теж не бажано.
Тема для обговорення може бути яка завгодно. Приклади тем: «Як працювати з обдарованими учнями», «Проблеми навчання обдарованих учнів» та інші.
Питання для обговорення результатів дискусії:
Релаксація. «Зустріч».
Мета: активізація у вчителів дитячих спогадів, розвиток емоційного сприйняття, формування «комплексу дитячості».
Організація групового заняття здійснюється по типу медитативного сеансу. Вчителі зручно влаштовуються на своїх місцях. Вони сідають півколом, а психолог встає перед ними. Після заспокійливих слів: «Розслабтеся, сядьте вільніше, спокійно подихайте кілька хвилин» психолог просить групу візуалізувати образи і картинки, які він буде словесно описувати.
Далі він каже: Уявіть, що зараз ви знаходитесь у себе вдома, в своєму будинку або квартирі. Ви сидите там, де ви зазвичай відпочиваєте, де вам особливо затишно і добре. Ви внутрішньо готуєтеся до зустрічі, важливою для вас. Ви зосереджені і уважні до самих себе.
А тепер ви подумки встаєте і йдете в напрямку до виходу. Відкриваєте двері і повільно спускаєтеся сходами. Виходьте з затемненого під'їзду на вулицю в світлий простір літнього сонячного дня. На вулиці назустріч вам йде дитина. Він наближається все ближче і ближче. Придивіться, ця дитина - ви самі, якою ви були, коли вчилися в початковій школі. Подивіться, як ця дівчинка одягнена, яке в неї вираз обличчя, настрій. Постарайтеся якомога більш докладно розглянути її. Задайте їй важливий для вас питання і постарайтеся почути від неї відповідь.
Після цього поверніться і повільно, не поспішаючи повертайтеся в свою квартиру.
Загальне обговорення базується на наступних опорних питаннях: «Опишіть образ себе, який ви були в дитинстві і який виник зараз у вашій уяві»; «Яке питання ви задали і яку відповідь отримали?»; «Опишіть ваші переживання і враження».
«Комплекс дитячості» - здатність дорослої людини уявити себе дитиною і відчути яскравість дитячого сприйняття світу.
Вправа 4. «Зіпсований телефон».
Учасники поділяються на 2 команди. Одному учаснику надається фраза, яку він повинен передати іншим учасникам по черзі один одному, так, щоб інший не міг слухати. Фраза: «Аборигени Австралії, коли запізнюються, заламують певним образом пагони дерев, щоб затримати хід сонця, так вони вірять, що це дійсно їм допоможе дістатися до місця засвітло».
Питання для обговорення:
Вправа 5. «Яблуко і черв'ячок».
Сядьте зручніше, закрийте очі і уявіть на хвилину, ніби ви - яблуко. Стигле, ароматне, наливне яблуко, яке мальовничо висить на гілочці. Всі милуються вами, захоплюються. Раптом підповзає до вас черв'як і каже: «Зараз я тебе буду їсти! Що б ви відповіли черв'яку? Відкрийте очі і запишіть свою відповідь.
6. Притча «На всіх не догодиш!».
Батько зі своїм сином і віслюком в полуденну спеку подорожували. Батько сидів верхи на віслюка, а син вів його за вуздечку. «Бідний хлопчик», - сказав перехожий, - його маленькі ніжки ледь поспівають за віслюком. Як ти можеш ліниво сидіти на віслюку, коли бачиш, що хлопчисько зовсім вибився з сил? «Батько прийняв його слова близько до серця. Коли вони завернули за ріг, він зліз з віслюка і велів сину сісти на нього. Дуже скоро зустрівся їм інший чоловік. Гучним голосом він сказав: «Як не соромно! Малий сидить верхи на віслюку, як султан, а його бідний старий батько біжить слідом». Хлопчик дуже засмутився від цих слів і попросив батька сісти на віслюка позаду нього. «Люди добрі, бачили ви що-небудь подібне? - Заголосила жінка під чадрою. - Так мучити тварину! У бідного віслюка вже провисла спина, а старий і молодий ледарі сидять на ньому, ніби він диван, бідна тваринка!» Не кажучи ні слова батько і син, посоромлені, злізли з віслюка. Ледве вони зробили кілька кроків, як зустрілась вся їм людина яка стала насміхатися над ними: «Чого це ваш віслюк нічого не робить, не приносить ніякої користі і навіть не везе кого-небудь з вас на собі?» Батько засунув віслюку повну пригорщню соломи і поклав руку на плече сина. ««Що б ми не робили», - сказав він, - обов'язково знайдеться хтось, хто з нами буде не згоден. Я думаю, ми самі повинні вирішувати, що нам треба робити».
7.Методика «Пральна машинка».
Учасники об’єднуються в трійки. За бажанням один гравець з трійки обирає, яка він річ, яку виперуть і озвучує це (обговорює які частини тіла можна чіпати). Бажаючий стоїть у центрі трійки, яка починає рух в режимі «замочування» - плавні, повільні рухи по тілу обраного учасника. Потім режим «прання» - більш інтенсивні рухи по тілу. Далі трійка працює в режимі «полоскання», потім режим «віджим» - інтенсивні рухи. Далі режим «сушка» - м'які погладжування по тілу. Після процедури виводимо зі стану «речі» учасника, говорячи: «Ти не сукня, ти Іра». Цікавимся який режим найбільше сподобався.
Рефлексія заняття:
Мета: Розвиток процесу саморозкриття, пошук талантів, які відрізняють конкретну людину від інших. Допомога у визначенні особистісних цінностей. Підтримка процесу формування у вчителів позитивної самооцінки. Розвиток рефлексії педагогів шляхом звернення до проективних форм. Формування здатності звертатись до внутрішніх резервів.
Вправа 1. «Квітка» (під музику)
Мета гри: допомогти учасникам пережити почуття взаємної підтримки і довіри, взаєморозуміння на глибинному рівні.
Учасники діляться на пари, один з них являє себе бутоном. Він описує свій колір, форму, грунт на якій росте.
Другий - представляє себе героєм, надає підтримку бутону.
Він підходить до сидить, згрупувавшись, бутону з боку спини, ніжно обхоплює його своїми руками, і починає заколисувати.
Бутон набирає силу і «розпускається». Потім партнери міняються місцями.
Аналіз вправи:
1. Розкажіть про свої відчуття після вправи?
2. З якими труднощами ви зіткнулися?
Тест «8 квадратів»:
Педагогам пропонується домалювати фігури, що знаходяться в таблиці:
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Інтроверсія - екстраверсія:
Якщо точка замкнута - інтроверсія;
Квіточку - стан кризи;
Сонечко - екстраверсія.
2. Наявність комплексу неповноцінності:
Якщо галочка замкнута - наявність комплексу.
3. Потенційні можливості інтелектуального зростання:
Якщо є перемички - є затримка;
Сходинки - зростання.
4. Способи вирішення проблем:
Квадратик в оточенні - необхідна допомога інших;
Шахи-самостійність.
5. Агресивність:
Якщо лінії з'єднані - виражена агресивність;
Шестикутна зірка - агресія.
6. Задоволеність сімейним станом:
Стійка фігура - задоволеність;
Трикутник - незадоволеність;
Транспорт - бажання змінити ситуацію.
7. Делікатність - конфліктність:
Їжачок - конфліктність;
Якщо стирчать голки назовні - конфліктність;
Якщо голки намальовані всередину - делікатність.
8. Механізми, що допомагають виходити з критичних ситуацій:
Їжа - харчові порушення;
Мурашник - родинні зв'язки;
Природні явища – самотність (додаток 3)
Інформаційна сторінка.
Більш широке осмислення креативності дозволяє визначати її як здатність привносити щось нове у досвід (Ф. Баррон), здатність породжувати оригінальні ідеї в умовах вирішення або постановки нових проблем (М. Уаллах), здатність усвідомлювати пробіли й протиріччя, а також формулювати гіпотези щодо відсутніх елементів ситуації (Е. Торренс), здатність відмовлятися від стереотипних способів мислення (Дж. Гілфорд).
У якості критеріїв креативності розглядається комплекс певних властивостей інтелектуальної діяльності:
1) швидкість (кількість ідей, що виникають в одиницю часу);
2) оригінальність (здатність робити «рідкісні» ідеї);
3) сприйнятливість (чутливість до незвичайних деталей, протиріч і невизначеності);
4) метафоричність (готовність працювати у фантастичному, «неможливому» контексті, схильність використовувати символічні, асоціативні засоби для вираження своїх думок).
Особливий інтерес представляє зіставлення показників творчих здатностей учнів з їхньою успішністю. Психологічним механізмом, що забезпечує реалізацію творчого потенціалу в навчальній діяльності є домінування пізнавальних потреб у порівнянні з іншими типами мотивації. Це виражається у формі дослідницької, пошукової активності й виявляється у більш високій сензитивності до новизни стимулу, новизні ситуації, виявленню нового у звичайному. Реалізація дослідницької активності забезпечує учню мимовільне відкриття миру, перетворення невідомого у відоме, творче породження образів, що завершується придбанням знання.
Дослідження у зазначеній області частіше стосуються шкільної успішності й не дають досить однозначної картини взаємозв'язків, що виявляються. Було показано, що успіхи у навчанні в творчо обдарованих дітей, як правило, вище ніж у менш здатних однокласників, однак, серед обдарованих зустрічаються випадки більш низької успішності.
Вправа 3. «Картки креативності».
Інструкція: Групи отримують завдання: розглянути групу карток, які отримали, та на їх основі придумати креативні назви для цих карток. Групи по черзі представляють свої назви. В кінці порівнюють, що було спільного між висловлюваннями групами. (Додаток 4)
Вправа 4. «Позитивне мислення».
Інструкція: Перефразуйте отриману інформацію в позитивному напрямку.
Картки із запропонованими ситуаціями і можливими варіантами відповідей до гри:
1. Директор виніс догану за погано виконану роботу.
• Я зроблю відповідні висновки і постараюся не допускати помилок.
• Наступного разу постараюся виконувати свою роботу краще.
2. Вам дали класне керівництво в проблемному класі.
• Є можливість спробувати свої сили в роботі з такими учнями.
• Це хороша можливість освоїти нові методи роботи з класом.
3. На роботі затримали заробітну плату.
• Можна заощадити на чомусь.
• Можна тепер сісти на дієту.
4. По дорозі на роботу ви зламали каблук.
• Хороший привід купити нові чоботи.
5. Більшість ваших учнів написали контрольну дуже слабо.
• Гарна можливість проаналізувати, який матеріал діти недостатньо добре засвоїли.
6. Ви раптово захворіли.
• Хороший привід відпочити.
• Зайнятися нарешті своїм здоров'ям.
7. Вас кинув чоловік.
• Тепер не потрібно витрачати час на прання, прасування, можна витрачати свій час на себе.
• Більше часу на хобі.
8. Ви потрапили під скорочення штату.
• Хороша можливість зайнятися чимось іншим, змінити професійну діяльність.
• Новий колектив, нові перспективи.
Рефлексія заняття:
Мета: Розуміння можливостей роботи з соціально обдарованою молоддю, розвивати вміння розпізнавати обдаровану молодь серед учасників навчально-виховного процесу, розвивати навички спілкування з ними.
Вправа 1. «Комплімент».
Мета: створення позитивного емоційного настрою на співрозмовника, оволодіння технікою компліменту.
Завдання: придумати комплімент, відповідний особистісних якостей співрозмовника.
Інструкція: згадаймо слова Б. Окуджави
« Давайте вигукувати, один одним захоплюватися,
Пишномовних слів не варто побоюватися.
Давайте говорити один одному компліменти,
Адже це все кохання щасливі моменти...!
Сьогодні будемо говорити один одному компліменти. Виберіть собі партнера для виконання завдання. Обмін компліментами буде відбуватися у формі діалогу. Потрібно не тільки отримати комплімент, але і обов'язково його повернути.
Наприклад:
Комплімент приймається у певній формі: Так, це так! А ще я...(додається позитивна якість) і комплімент повертається до мовця.
Аналіз вправи:
1. З якими труднощами ви зіткнулися при виконанні даної вправи?
2. Були приємні моменти у вправі, які?
Вправа 2. «Оцінка»
Мета: вироблення ефективних комунікативних засобів взаємодій з учнями при їх оцінці.
Група встає в коло, кожному учаснику треба висловити негативну і позитивну оцінку. Спочатку негативна оцінка, наприклад: «Сідай, два». Учитель має можливість сказати цю фразу своїми словами, зі своєю інтонацією, у своїй манері. При обговоренні, організованому як і в попередній вправі (група виступає з позиції учнів), психолог показує, що при реалізації вчителем негативної оцінки учня необхідно проявити своє особисте до нього відношення, а також висловити впевненість у тому, що вихованець може вчитися краще. Так, фраза для негативної оцінки може бути наступною: «Дуже шкода, Оля, що сьогодні мені довелося поставити тобі погану оцінку. Ти дівчинка здатна, і я впевнена, що в найближчі дні ти зможеш виправити свою двійку «.
При відпрацюванні професійних засобів позитивної оцінки учня піднімаються питання пошуку нових форм прояву вчителем радості успіхам дитини та її психологічної підтримки. Наприклад, фраза для позитивної оцінки може виглядати так: «Сьогодні ти молодець, отримав гарну оцінку! Постарайся і далі так само добре вчитися «.
Вправа 3. «Моя професійна роль».
Мета: пошук групою ефективних засобів спілкування з класом і внутрішньої позиції, з якою вчитель повинен взаємодіяти з учнями.
Група сідає в коло, і кожному учаснику психолог дає картку, на якій зафіксована певна професійна комунікативна позиція-роль. Рекомендується мати наступний набір карток: «Помічник», «Мама», «Вихователь», «Лідер», «Авторитет», «Інформатор», «Ідеал», «Най-най», «Добряк», «Спостерігач», «Посередник між учнем і батьком», «Інтелектуал», «Урокодавець», «Предметник», «Оцінювач», «Сухар», «Суддя», «Друг», «Гравець», «Товариш».
Кожен з учасників групи отримує свою картку, де позначена позиція-роль. Він читає картку і каже, в чому він згоден з такою характеристикою професійної позиції вчителя, а в чому ні. При активному незгоду з позначеної позицією-роллю вчитель може назвати роль, яку, на його думку, необхідно реалізовувати при спілкуванні з молодшими школярами.
Учасники висловлюються по колу або в тій черговості, яку самі віддадуть перевагу. При груповому обговоренні психолог прагне акцентувати увагу вчителів на таких моментах: пошуку кожним учителем власної внутрішньої позиції-ролі, прояві вчителями позитивного ставлення до дітей, прагнення транслювати учням тепло і доброту.
Вправа 4. «Тарілка з водою».
Мета: розвивати взаєморозуміння у групі, зрозуміти і обговорити закономірності виникнення взаємодопомоги
Завдання: група учасників, мовчки з закритими очима, передає по колу тарілку з водою.
В результаті при передачі розвиваються способи комунікації, пошук рук партнера до моменту передачі тарілки, попередження про передачу дотиком.
Аналіз вправи:
1.Що, на вашу думку, не вдалося?
2. Як це можна виправити, що необхідно зробити?
3. Які емоції відчували під час цієї вправи?
Вправа 5. «Я вчуся в тебе».
Учасники кидають один одному в довільному порядку м'ячик зі словами: «Я вчуся в тебе ...» (називається особиста якість даної людини, яка дійсно має цінність). Завдання, прийнявши м'яч, перш за все, підтвердити висловлену думку: «Так, у мене можна навчитися ...» або «Так, я можу навчити....». Потім він кидає м'ячик іншому учаснику.
Рефлексія заняття:
Мета: діагностика ефективності навчання; визначення певних задач індивідуальної роботи учасників тренінгу над собою для подальшого росту; мотивація учасників.
Вправа 1. «Налаштування»
Мета: підвищення працездатності і швидка мобілізація сил та енергії перед початком уроку.
Вчителі в групі сидять колом у зручних позах. Психолог рекомендує їм розслабитися, закрити очі і уявити те, про що він говорить. Спокійно, м'яко вимовляється наступний текст: «Сьогодні у вас немає бажання йти в клас. Постарайтеся мобілізувати свої сили і діяти в модальності, «якби ...»: Якби я була в гарному настрої, свіжа і відпочила, я з радістю поспішала б у свій клас. Я йду по вулиці, думаю о своїх хлопцях і хочу швидше їх побачити. Я заходжу до школи, зустрічаю колег по роботі, з усіма вітаюся, обмінююся посмішками. Іду до свого класу. Входжу і ось - дзвінок на урок! Добрий день, хлопці!».
Після того як вправа буде виконано, проводиться загальне обговорення, на якому вчителі і психолог обмінюються наявними в їх практичному досвіді та культурі психотехничними прийомами налаштування на роботу.
Інформаційна сторінка.
Близьким до методу аналізу конкретних ситуацій є кейс-метод. Завдяки йому можна розвивати в педагогів здатність до самоаналізу та самостійного вирішення проблеми, формувати навички компетентного спілкування, стимулювати творче мислення, а також уміння готувати письмові звіти, за результатами роботи з кейсами. Перед тим, як застосовувати кейс-метод, керівникові потрібно ознайомити учасників групи з методикою роботи з ним.
У науково-методичних колах прийнята певна послідовність роботи з кейсами.
Результати і ефекти, які отримують при використанні метода кейсів: всі учасники охоплені груповим процесом; тренеру легко працювати з групою, він економить свої сили; групова гра за кейс-методом постійно дає високі результати роботи: емоційний підйом, зацікавленість, активність, навчання дією; аналіз результатів нескладний, оскільки всі параметри, які аналізуються, чітко визначені. Висновки, конкретні та наочні, зрозумілі учасникам, примушують їх поміркувати і надовго запам'ятати цей досвід.
Вправа 2. «Чарівний магазин».
Інструкція: Сьогодні ми маємо можливість разом з групою поміркувати над тим, що він очікує від свого життя, які його бажання, які цінності для нього значущі. Запишіть 5 найбільш значущих для вас цінностей які ви маєте. Я пропоную вам прийти в «Чарівний магазин» і купити у продавця, тобто у мене, все, що можна для кращої роботи: знання, кар’єру, успіх, натхнення, любов дітей і т.і., але в якості оплати я вимагатиму, щоб ви заплатили за це тим, що маєте ви, але готові з ним розлучитися. (Під час торгівлі учасник починає активно роздумувати про справжні цілі).
Зверніть, будь ласка, увагу на те, що для вас виявилося найбільш значущим: цінність, пов'язана з матеріальним світом, духовним, професією або родиною.
Вправа 3. «Це моя річ».
Інструкція: Розкласти різні речі пов’язані з різноманітними сферами життя на стіл перед учасниками тренінгу ( олівець, дзеркало, підручник, болт, ганчірку та інше).
Завдання: «Підійдіть до столу та виберіть ту річ, яка вам більш подобається або підходить.» Після того, як учасники обрали собі певні речі дається завдання для кожного, знайти цікаве використання вашому предмету та презентувати його.
Питання для обговорення:
Вправа 4. «Кейси в дорогу».
Матеріали та обладнання: два невеличких сундучка; листки аркуша; ручки для кожного учасника.
Інструкція: Вам потрібно написати на листочках одного кольору мінуси нашої роботи, а на інших аркушах - плюси які ви отримали в ході нашої діяльності.
Учасники пишуть, а потім по черзі кидають свої листочки з плюсами і мінусами до сундучків. Кожен учасник озвучує те, що він написав. За тим проводиться рефлексія вправи. Учасники обговорюють, чого більше вийшло - плюсів педагогічної діяльності чи мінусів - і чому. Очікуваний результат: педагоги повинні побачити, що плюсів у роботі все-таки більше, і прийти до висновку, що робота педагога важка, але приємна. А також побачити всі сторони педагогічної діяльності, усвідомити, що труднощі у педагогів схожі.
Рефлексія:
Завершення. Обговорення по колу:
Матеріали до вправи: малюнки з героями казок «Віні – пух», «Чебурашка та Крокодил Гена», «Буратіно», «Карлосон», «Чіполіно», «Незнайка» (казки можна запропонувати на свій вибір).
(структура інтелекту відповідно до теорії Говарда Гарднера)
Відзначте номера тверджень, які Вам відповідають:
1 |
Я можу пояснювати теми, які іншим пояснювати важко. Я добре вчуся, слухаючи інших. У мене багатий словниковий запас. Я люблю робити записи, письмові замальовки. |
Вербальний |
2 |
Я завжди роблю все поетапно. Мені подобаються загадки, кросворди, логічні завдання. Я можу бачити закономірності між поняттями і явищами. Я можу оперувати числами і вирішувати складні математичні завдання. |
Математично-логічний |
3 |
У мене гарне почуття напрямки. Для мого навчання дуже важливо візуальне уявлення матеріалу: таблиці, графіки, схеми. Я можу візуально легко уявити сцени, які я пам'ятаю або які я придумав. Я спостережливий і часто бачу те, що не бачать інші. |
Візуальний |
4 |
Я можу легко запам'ятовувати слова пісень. Коли я слухаю музику, у мене змінюється настрій. У складних музичних творах я можу на слух вичленувати окремі музичні інструменти. Я люблю складати музику. |
Музичний |
5 |
У мене є природна здатність вирішувати спори між друзями. Мені подобається робота з громадськістю та громадські заходи. Я чутливий до настрою і переживань оточуючих. У команді я співпрацюю з іншими, прислухаюся до їхніх ідей. |
Соціальний |
6 |
Я добре знаю себе і завжди розумію, чому я поступаю так, а не інакше. Перед тим, як вчити щось, мені потрібно розуміти, що в цьому є щось потрібне. Я люблю самотність і тишу під час роботи і роздумів. Я люблю працювати і вчитися окремо від інших. |
Особистісний |
7 |
Я вміло працюю з предметами. Я вчуся краще, коли мені щось потрібно робити самостійно. У мене гарне почуття рівноваги, я люблю рух. Мене легко вивести з себе. |
Тактильний |
|
|
|
|
|
|
|
|
1