Заняття з елементами тренінгу для педагогів «Булінг .Допоможемо його подолати»

Про матеріал
Заняття з елементами тренінгу для педагогів «Булінг .Допоможемо його подолати»Мета: ознайомити педагогів з поняттям, формами та структурою булінгу; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки. .
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу для педагогів «Булінг .Допоможемо його подолати»

Мета: ознайомити педагогів з поняттям, формами та структурою булінгу; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки.

 

.

  1. Хід заняття              
  2. Привітання учасників (7 хв)

Мета: повідомлення теми заняття, установка на роботу.

         Тренер. Доброго дня, шановні педагоги. Сьогодні ми з вами тут для того, щоб обговорити важливу тему – тему насильства та жорстокості серед дітей.

Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлена на одну дитину. Це явище називають булінгом. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти почуття жертви булінгу, та поведінку агресора. І найголовніше, разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій дитині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей у булінгу.

Сподіваюся, вам буде цікаво та пізнавально і ви з користю проведете час.

 

 

      Вправа «Банка життя»

          Ставимо на стіл велику скляну банку.

Сьогодні ми хотіли б поговорити з вами про життя. Що ви можете сказати про цю банку? (учні починають давати відповіді. Наприклад: «Вона порожня» або «вона скляна» і т. д.)

Далі дістаємо з-під столу мішок із великими мушлями й починаємо вкладати їх у банку доти, доки вони не заповнять її до самого верху.

- А тепер що ви можете сказати про цю банку?

Далі дістаємо  пакет із горохом і  засипаємо його також. Горох заповнив простір між мушлями.

- А тепер?

 Тоді  дістаємо пакет із піском, його теж  засипаємо в банку. Через якийсь час у банці не залишилося вільного простору. Тоді витягаємо пляшку води і вливаємо її в банку.

- А от тепер банка повна!

   Тож зараз я буду пояснювати вам, що щойно відбулося. Банка – це наше життя. Мушлі – це найважливіші речі в нашому житті, це наша родина, це наші діти, наші кохані – все те, що має  для нас величезне значення.

   Горох – це речі, не настільки значимі для нас, це може бути дорогий костюм або машина тощо.

   Пісок – це все найдрібніше й незначне в нашому житті, всі ті дрібні проблеми, які супроводжують нас впродовж усіх прожитих днів.

    Якби ми  спочатку засипали у банку пісок, то в неї уже не помістилися б ані горох, ані камені. Ніколи не дозволяйте різній дрібноті заповнювати ваше життя, закриваючи вам очі на значно важливіші речі.

- А що ж означає вода?

- Наскільки б ваше життя не було заповнене, завжди є трішки місця для байдикування. Незважаючи ні на які проблеми, точно знайдеться час на те, щоб розслабитися й відпочити!

 Тренер. Сьогодні серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми один до одного.

 Останніми роками визнано поширення такого явища, як шкільний булінг. І ми, як педагоги, повинні вчасно зрозуміти і надати допомогу у вирішенні даної проблеми у нашому закладі.

Вправа “Мої очікування” (10 хв)

Мета: формування власної мети діяльності, мотивація та усвідомлення власної відповідальності за досягнення певних результатів.

Тренер. Наша наступна вправа так і називається. Пропоную вам на зірочках, які ви знайдете у себе на спинках стільців, написати, а потім озвучити, що ви чекаєте від нашої зустрічі і прикріпити їх до нашого зоряного неба.

 

Ознайомлення з поняттям булінгу та його видами (10 хв)

Мета: дати визначення поняттю «булінг» та розповісти про його види..

Хід проведення:

Нам подобається, коли нас люблять, поводяться з нами чемно, звертаються до нас на ім’я, особливо на лагідне.

А які відчуття у вас виникають, коли вас або когось з вашого оточення називають на прізвисько, принижують?

Отже, що це таке: булінг у перекладі з англійської – хуліганити, грубіянити, визначається, як утиск, цькування, дискримінація. Це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи підлітків до іншої дитини або дітей. 

4 головні компоненти булінгу:

– агресивна і негативна поведінка;

– здійснюється регулярно;

– відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;

– така поведінка є навмисною.

Соціальна структура булінгу:

  •    переслідувач (кривдник, агресор);
  •    постраждала дитина (жертва);
  •    спостерігач.

Зараз ми можемо пригадати, що можливо кожен з нас мав якусь свою роль у булінгу. Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником.

Як розпізнати жертву:

  •    діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків;
  •    невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні;
  •    діти, які мають руде волосся, повні чи худі;
  •    діти, які уникають певних місць у школі (наприклад, на перерві сидять у класі);
  •    діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.

Як розпізнати агресора:

  •    якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших;
  •    виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;
  •    вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до підлітківта дорослих;
  •    не дуже гарно вчаться;
  •    мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.

Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, вживання алкоголю, паління, думки про самогубство та інші.

Отже, як бачимо явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам’ятати, що сьогодні ти – спостерігач, а завтра — жертва.

Вправа «Правила  для уникнення булінгу»

Тренер об’єднує учасників в 4 групи та пропонує виробити правила уникнення булінгу.

Завдання написати «Правила  для  уникнення булінгу»

1 група. Правила уникнення фізичного булінгу

2 група. Правила уникнення психологічного булінгу

3 група. Правила уникнення економічного булінгу

4 група. Правила уникнення кібербулінгу

 

 

  

 

 Вправа "Я зможу допомогти"

 Тренер. Ви залишаєтеся працювати у підгрупах. Кожна підгрупа отримає певну ситуацію, де здійснюється насильство. Ваше завдання полягає у тому, щоб допомогти жертві та знайти для неї шляхи захисту та безпечної поведінки. 

 Ситуація 1.

 Вона як завжди сиділа за партою, хоча всі її однолітки метушилися та галасували під час перерви. Світлана спостерігала щодня одну й ту саму картину: дівчатка весело сміються, жартують та кокетливо поглядають на хлопців. Звичайно, адже вони не носять цих потворних окулярів та брекетів на зубах. Через них вона терпіла стільки знущань та насмішок серед однокласників..! Тільки вдома вона могла насолодитися любов’ю та теплом, яке дарували їй її батьки.

 Порожній клас. За партою самотньо сидить Світлана. До неї підходять двоє дівчат. Це її однокласнці. Починають насміхатися з дівчинки: забирають окуляри, кидають на підлогу зошити та книжки, топчуть їх. Дівчинка починає плакати.

 І раптом…..СТОП!    

 Ситуація 2.

 Кожен ранок Максима починався з того, що він чув чергову сварку батька та матері. Так сталося і цього разу. Проспавши, він похапцем одягнувся і вибіг на вулицю. Снідати не хотілось, та й ні мама, ні тато не помітять, що його вже нема. Він звик. Адже давно його у сім’ї не помічали.

 До школи також не хотілося іти. Адже там старші хлопці знову почнуть знущатися з нього: чіпляти на спину образливі прізвиська, давати стусани, ставити підніжки. Було дуже важко, адже пожалітися було нікому…

 Школа. Продзвенів дзвінок на перерву. Із засмученим обличчям Максим вийшов з класу.

 В цей час до нього підійшли троє старшокласників. Почали знущатися, насміхатися. Один з них поплескав Максима по спині, причепивши листок з написом «Вдар мене». Хлопець про це не знав. Максима боляче штовхнули і він упав. Було дуже боляче. На очі навернулися сльози.  І раптом………СТОП!    

 Ситуація 3.

 Колись Саша жив у щасливій та повноцінній сім’ї. Але після розлучення батьків мати була постійно зайнята. А він так хотів уваги та тепла. Адже він також важко переживав розлучення батьків, хоча і не показував цього. Через це він почав погано вчитися. Часто конфліктував з вчителями та дітьми.

 Цей день у школі не був винятком. Після уроку він побився з однокласником, нагрубив вчительці, яка зробила йому зауваження і як завжди прийшов на уроки не підготовленим. Однокласники Сашка незлюбили і часто насміхалися та глузували з нього, не приймали у спільну компанію. Але він не виказував свого болю через це. Насправді йому було страшно…

 Школа. Уроки давно закінчилися. Всі порозходилися. Сашкові не хотілося іти додому.

 Сашко одягає свою куртку. В цей час до нього підходять двоє старшокласників, пропонують цигарку. Сашко, спочатку вагається, але потім погоджується піти з ними закурити. Виходячи з гардеробу, старшокласники починають вимагати у хлопця гроші. Сашко пояснює, що у нього немає грошей. Хлопців це обурює і вони починають його бити.    І раптом…….СТОП! 

Ситуація 4

    Дівчинку звати Наталя. Вона з Львівської області. Їй нещодавно виповнилося 14 років.  Хобі – це спілкування в соціальних мережах. Десь місяць тому через соціальні мережі Наталя познайомилася з юнаком, якому 18 років. Спочатку з ним охоче спілкувалася. Це тривало майже тиждень. Потім дівчині стало нудно і вона відмовилася від спілкування з ним. Він цього не зрозумів і постійно пише, телефонує. Одного разу навіть чекав біля будинку. Це трапилось тому, що  всю особисту інформацію Наталя написала в соціальній мережі. Тепер їй дуже боязко. Хлопець постійно переслідує Наталю. І раптом…….СТОП! 

 

 

Питання для обговорення:

1. Чи були труднощі при виконанні завдання? Якщо так, то вчому саме?

2. Які емоції чи переживання ви відчували до дітей, які опинилися у складних ситуаціях?

 

Висновки до заняття (10 хв)

Мета: підбити підсумки заняття та обмінятись враженнями.

Хід проведення:

Тренер пропонує учасникам підбити підсумки заняття у форматі «запитання-відповідь» або, якщо дозволяє час, у формі брейн-рингу:

Запитання:

  1. Що таке булінг?
  2. Хто може страждати від булінгу?
  3. Які є види булінгу?
  4. Що таке економічний булінг?
  5. Що таке фізичний булінг?
  6. Що таке психологічний булінг?
  7. Що таке кібербулінг?
  8. Хто такий булер/булі?
  9. До кого звернутися в ситуації булінгу?
  10. Який номер елефону Національної дитячої «гарячої лінії»?
  11. Які ви можете дати поради як справитися з булінгом?
  12. Які ви можете дати поради як уникнути булінгу?
  13. Що таке насильство?
  14. Прощання «Оплески» (1 хв)

Мета: сприяти позитивному завершенню заняття.

Хід проведення:

Ведучі дякують учасникам за роботу та просять учасників подякувати один одному оплесками за активну участь під час заняття.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
12 січня
Переглядів
92
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку