розробка уроку на тему "Конфлікт реального і фантастичного в баладі Й. Гете "Вільшаний король"

Про матеріал
План-конспект до уроку на тему "Конфлікт реального і фантастичного в баладі Й.Гете "Вільшаний король" побудовано відповідно до сучасних вимог. Застосовано такі види роботи з учнями: кластер, постер, порівняльну таблицю героївтвору , таблицю символів, фішбоун, схему кола Вена тощо. Використано дослідницько-пошуковий, компаративний методи роботи, евристична бесіда, індивідуальна робота, культурологічний аспект. У кінці розробки уроку подано список використаних джерел.
Перегляд файлу

Тема.              “ТАЄМНИЦЯ ЖИТТЯ НЕЗБАГНЕННА…”

Конфлікт реального й фантастичного в баладі Й. Гете «Вільшаний король»

Мета: розкрити новаторство Гете в царині поезії, показати зв'язок його лірики з міфологічно-фольклорним контекстом, здійснити цілісний аналіз балади; розвивати навички критичного мислення, аналітичного дослідження; сприяти формуванню культурологічного сприйняття творів світової поезії; виховувати гармонійне ставлення до природи і світу.

Обладнання: портрет Й. Гете, презентація, схема «Ознаки балади», аудіозапис музичного твору Ф. Шуберта «Лісовий цар», тексти балад Й.Гете «Вільшаний король» та Т. Шевченка «Причинна».

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу з елементами компаративістики.

Природа!.. Непрошено й несподівано

вона захоплює нас у свій круговий танок

І крутить, аж поки ми, знесилені, не

випадаємо з її рук.

                                               Й. Ґете (слайд 1)

Хід уроку

І. Актуальність опорних знань

1. Четвертий зайвий

а) закон рівності, б) закон сили, в) закон розуму, г) закон свободи.

б) просвітницький реалізм, просвітницький класицизм, сентименталізм, романтизм.

в) Д. Дефо, Дж. Свіфт, Д. Дідро, Мольєр.

г) «Травнева пісня», «Вільшаний король», «Прометей», «Буря і натиск».

- Розкрийте сутність і значення  терміну «Буря і натиск». Яку роль цей рух відіграв у житті і творчості Й. Гете?

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності (слайд 2)

- Яким ви уявляєте Й. Гете?

Слово вчителя. Й. В. Гете – німецький поет, прозаїк, драматург, мислитель. Уже в молоді роки його вважали генієм, а на схилі літ шанобливо називали «олімпійцем». Напівжартома про нього говорили, що «природа захотіла дізнатися, якою вона є, і створила Гете».

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Реалізація мети

Це унікальна та дивовижна людина: знав кілька іноземних мов, а в 60 років почав вивчати перську. Він прагнув якомога продуктивніше провести свій день: його обов’язковим заняттям було читання, а щоденна норма складала 80 сторінок книжки. Митець створив 1600 віршів, 54 віршові та прозові п’єси, 3 великі поеми, 4 романи, понад 2000 афоризмів, приказок і повчань, величезну кількість наукових, філософських, естетичних, літературно-критичних статей, мемуари, щоденники; перекладав з італійської та французької мов. Він поєднав у своїй творчості різні течії і художні напрями: просвітницький реалізм, просвітницький класицизм, сентименталізм, елементи передромантизму.

   - Яке середовище виховувало всесвітньо відомого генія? Що ж вплинуло на формування світогляду поета?

   - Які риси вдачі поета вам імпонують?

   ЗАВДАННЯ. Складання конспекту. Тезами самостійно занотувати найважливішу для вас інформацію про Й. Гете, або скласти запитальник.

   КЛАСТЕР (слайд 3)

Індивідульно-групове випереджальне завдання: визначити найголовніші моменти з життя і творчості  Й. Гете і створити розповідь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КЛАСТЕР

 

Слово вчителя. У творчому доробку Й. Гете існує так званий «баладний» період, у який навіть відбувалися мистецькі змагання з Ф. Шиллером. У перше веймарське десятиліття Гете створив балади «Рибалка», «Вільшаний король». Після поїздки до Італії митець охоче продовжує працювати в жанрі балади: «Коринфська наречена», «Бог і Баядера», «Учень чаклуна», «Щуролов», «Танець мерців» тощо.

- Дайте визначення балади, вкажіть її ознаки (слайд 4).

   Виразне читання в особах балади «Вільшаний король» Й. Гете у перекладі М. Рильського.

- Чи справилися з завданням учні, які читали в особах баладу?

- Чи вдалося їм передати почуття героїв?

- Що вас найбільше вразило у творі?

 ГЛОСАРІЙ (слайд 5). Визначити значення слів: ельфи, Пан, пантеїзм.         ІНФОРМАЦІЙНИЙ ПЛАКАТ (слайд 6)

- Випереджальне домашнє завдання: створити інформаційний плакат до балади            Й. Гете «Вільшаний король» за алгоритмом:

- історія створення

- жанр

- композиція

- тема

- головні герої

- сюжет

- художній час і місце дії

- головний конфлікт

- форма опису

- віршовий розмір

- головний принцип зображення

- художні засоби

- символи

- переклади

- зв'язок з іншими видами мистецтва (музика, ілюстрації до балади) тощо

- Які художні плани необхідно виділити у структурі балади (слайд 7). Про що це свідчить? Підтвердити свою відповідь прикладами з тексту.

- Чому батько залишився живим, а син загинув?

 ХАРАКТЕРИСТИКА БАТЬКА І СИНА (слайд 8)

- Скласти порівняльну характеристику реальних образів балади, використовуючи текст твору.

БАТЬКО

СИН

* доросла людина

* малолітній хлопчик - дитина

* досвідчений

* непізнаний світ, уява

* гаряче любить сина, переживає за нього

* довіряє ба * довіряє батькові, сподівається на його захист, але страх перевершує вмовляння батька

* “малого тулить і гріє він ”

* “тремтить щомить”

*не вірить у чудеса, в існування таємничих, незвичайних сил

* інтуїтивно відчуває вплив невідомих сил

* позиція відзначається врівноваженістю, поміркованістю, раціоналізмом; з реальними поглядами на життя

* схвильований, сповнений нічних страхів

* уособлює прагматизм, знання про світ, силу духу, сміливість у діях

* уособлює людство, яке не досягло гармонійних стосунків з природою, світом, самим собою

 

- Кому ви вірите: батькові чи сину?

- Як ви сприймаєте появу вільшаного короля?

УСНЕ МАЛЮВАННЯ (слайд 9)

- Яким постає вільшаний король у вашій уяві й уяві хлопчика?

- Опишіть вільшаного короля. Що вказує на те, що він є втіленням Природи?

(«Він у короні, хвостатий пан!» Його дії: кличе до себе дитину: «Любе дитя, до мене мерщій!»; намагається заманити: «У злото матуся одягне моя»; пропонує розваги: «Дочки мої тебе вийдуть стрічать, Вітати, співати, тебе колихать!». Отже, король намагається забрати життя малого. )

 - Укажіть художні засоби, якими описує автор короля лісу?

- Яка особливість його зображення в баладі і на малюнку?

- Порівняти вільшаного короля з іншими  персонажами балади. Чи знаходите щось спільне між усіма героями?

- Чи схожий фантастичний герой Й. Гете на інші фантастичні персонажі прочитаних вами творів?

ЕВРІСИЧНА БЕСІДА (слайд 10)

  • У конфлікті беруть участь дитина й дорослий. Як ви вважаєте, чому батько не вірить сину?

( Батько – доросла людина, яка вже давно перестала вірити у дива. Його світосприйняття відзначається поміркованістю, врівноваженістю. І хоча він дуже любить сина й усіляко намагається розвіяти його страхи, спочатку він просто не вірить у видіння хлопчика. Але поступово страх охоплює і його. Залишається одне – прискорити біг коня, але все даремно – сина він втрачає).

  •   Що, на вашу думку, є причиною загибелі дитини?
  •   Що викликає страх у героїв?
  • Порівняйте психологічний стан батька й сина, їхнє ставлення до того, що відбувається.
  •  Який загальний настрій балади?
  •  Які фольклорні елементи використовуються у творі?

ОБРАЗИ-СИМВОЛИ БАЛАДИ  (слайд 11), (індивідуальне дослідження).

Завдання: з’ясувати значення фольклорних образів-символів, які використав автор у баладі.

Символ

Тлумачення символів

Ніч

Стихія непізнаного, нерозвинених можливостей, злих сил

Вітер

Символ руйнації й оновлення, швидкості, невловимості

Туман

Символ блукання, не визначення шляху

Верба

Символ Космічної гармонії, духу; а ще печалі, туги, долі

Вільха

Поєднання в одне ціле води і землі

Тупіт коня

Рух природи й людства вперед

Вільшаний король

Символ природи, творця й володаря усього сущого

Хлопчик

Молоде малоосвічене покоління, недосвідчене людство

Батько й син

Утілення різних поглядів на світ, природу

 

КЛАСТЕР (слайд 12)

- Які просвітницькі ідеї знайшли відображення в баладі?

КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ

ХУДОЖНІЙ ТВІР І МУЗИКА (слайд 13)

- Прослухати музичний твір  Франца Шуберта «Лісовий цар», написаний до балади Й. Гете «Вільшаний король» та пояснити, яке значення має зображення стрімкого бігу коня? Який характер музики?

   (Музична балада починається великим фортепіанним вступом. Далі  - вокальний вступ та передмова, що ведеться від імені особи оповідача і створює похмурий тон. Мелодія передає тривожні нічні події, переживання героїв. Вона дуже динамічна, вокальні можливості співу допомагають розкрити поведінку батька, сина, вільшаного короля).

-  Чи вдалося композитору передати загальний настрій твору?

- Яке враження на вас справив музичний твір? Що ви уявляли, слухаючи музику?

ФІШБОУН (слайд 14)

 

 

                                                                                                                              

                                                                                                                                 Глибокі                                                                                                                                      Глибокі                                                                                                                                      знання про

                                                                                                                                                       світ                                                                                                                                               світ                                                                                                                                          допоможуть 

                                                                                                                                                 пізнати

                                                                                                                                                 реальність

                                                                                                                                 

 

 

 

 

ДОСЛІДНИЦЬКА РОБОТА (слайд 15). Випереджальне індивідуальне завдання: дослідити спільне й відмінне в баладах Й. Гете «Вільшаний король» та                         Т. Шевченка «Причинна», оформити схемою «кола Вена».

Конфлікт реального й фантастичного в баладах

Й. Гете та Т. Шевченка

                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

РЕФЛЕКСІЯ.  

1) Творче завдання: скласти сенкан до характеристики образів балади «Вільшаний король»: І варіант – реальні образи, ІІ варіант – фантастичній образ.

2) Висновки

- У чому полягає своєрідність балади Й. Гете?

 СЮЖЕТ

Напружений, стрімкий, в основі – одна незвичайна подія

 КОМПОЗИЦІЯ

Чітка, лаконічна форма діалогу

 ЗМІСТ

Фатальна доля персонажів

 ПРОСТІР

Поєднання реального, міфологічного, філософського планів; охоплює всі сфери буття

 АВТОР

Приховує свою позицію, змушує читача самого шукати відповідь; водночас – не споглядач, бо поєднує почуття краси із прагненням пізнати таїну природи (філософсько-естетичний погляд)

 ОБРАЗНА    СИСТЕМА

Діють реальні та міфологічні істоти, образи протиставлені один одному за різними ознаками

 ЖАНРОВА   ПРИРОДА

Балада, за словами Гете, - “змагання епосу, лірики, драми”.

Наявні всі три складові: епічність – система зовнішніх подій; ліричність – вираження почуттів і думок людини, драматизм - конфліктність

 ПАФОС

Трагічний, однак система поглядів Гете передбачає можливості подолання трагізму

 ХУДОЖНІ  ПРИЙОМИ

Символіка, фольклорні елементи, міфологізм, музичність, метафоричність, алегоризм

 

V. Домашнє завдання

  •    - Робота в групах: І група – скласти візитівку до вірша “Травнева пісня”;            ІІ група – візитівку до твору “Прометей”;
  •  творче завдання: написати відгук про поезію Й. Гете або намалювати ілюстрації до вивчених творів Й. Гете (за вибором учнів);
  •  індивідуальне завдання: порівняти образ Прометея, якого створив Й. Гете та Есхіл, указати спільне та відмінне.

 

 

 

VI. Список використаних джерел

1. Давиденко, Г. Й. Історія зарубіжної літератури ХVII - ХVIII століття [Текст] : навчальний посібник / Г. Й. Давиденко, М. О. Величко. – Київ : Центр учбової літератури, 2007. – 292 с.

2. Зарубіжна література [Текст] : методичні матеріали до уроків зарубіжної літератури в 9 класі  / за заг. ред. Н. В. Химери. – Біла Церква : Олімп, 2017. -   с.

 3. Ковбасенко, Ю. І. Зарубіжна література [Текст] :  підручник  для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів / Ю. І. Ковбасенко. – Київ : Літера ЛТД, 2017. – 304 с.

4. Ніколенко, О. М. Бароко, класицизм, просвітництво [Текст] : посібник для вчителя / О. М. Ніколенко. – Харків : Веста : Видавництво “Ранок”, 2003. – 224 с.

5. Шалагінов Б. Б. Шлях Гете: життя, філософія, творчість [Текст] : посібник для вчителя / Б. Б. Шалагінов. – Харків : Веста : Видавництво “Ранок”, 2003. – 288 с.

    6. Журнал.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тіканюк Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В.)
Додано
28 вересня 2022
Переглядів
4759
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку