22 квітня о 18:00Вебінар: Інтегроване навчання – вимога сучасності

Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці Г. К. Андерсена «Соловей». Соловей як втілення сили природи і мистецтва Урок-подорож з елементами гри

Про матеріал

Мета: допомогти п'ятикласникам розрізнити справжні та удавані цінності на прикладі образів живого і штучного солов'їв; вчити читати вдумливо, аналізуючи художній текст; розвивати уміння осмислювати емоції, викликані прочитаним, образне мислення; підтримувати й поглиблювати зацікавленість читанням.

Перегляд файлу

pero05Додаток

 

Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці Г. К. Андерсена «Соловей». Соловей як втілення сили природи і мистецтва

 

 

 

Урок-подорож з елементами гри

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                              Конспект  уроку,  

                                              проведеного вчителем світової

                                              літератури Скуріхіною Т. П.

                                              в 5-А класі у 2013-2014 н. р.

 

 

 

 

 

 

 

 


Тема. Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці «Соловей». Соловей як втілення сили природи та мистецтва

 

Мета: допомогти п’ятикласникам розрізнити справжні та удавані цінності на прикладі образів живого і штучного солов'їв; вчити читати вдумливо, аналізуючи художній текст; розвивати уміння осмислювати емоції, викликані прочитаним, образне мислення; підтримувати й поглиблювати зацікавленість читанням.

 

Обладнання: портрет казкаря, ілюстрації до казки «Соловей», уривки з мультфільму за мотивами казки, роздатковий матеріал.

 

                                                   Хід уроку

І Мотивація навчальної діяльності

 - Як починається казка «Соловей»? Прочитайте.

 - Чому для автора важливо, щоб ця історія не забулася?

 - Для мене ваші відповіді не були беззаперечно переконливими, мабуть, тому, що не всі таємниці казки нам розкрилися. Отже, запрошую вас у подорож сторінками казки. Сподіваюся, що в кінці уроку ви зможете переконати всіх присутніх і щодо своїх знань про казку Соловей», і щодо головної думи твору. А для цього треба бути вдумливим, уважним читачем.

ІІ Повідомлення про мету уроку

 - Налаштуйтеся на гру  у Клубі знавців казки «Соловей». Проти вчителя грає весь клас. На табло мій асистент буде вести рахунок. Текстами казок можна і треба користуватися. Завдання розташовані у тій самій послідовності, що й події у казці. За кожну правильну відповідь команда отримує один бал. Якщо відповіді немає або всі спроби відповісти невдалі, бал отримую я.

ІІІ Сприймання навчального матеріалу

Тема нашого уроку, отже, і мета нашої подорожі  - «Справжні та уявні цінності в казці Андерсена «Соловей».

    1.Перший етап подорожі

 - Який будівельний матеріал, якщо вірити казці, використовувався в Китаї?

(Порцеляна).

 - А тепер пригадаємо одиниці виміру довжини.

(Метр, кілометр, дюйм, ярд, аршин…)

 - А яка одиниця виміру довжини названа у казці?

(«Далеко» - цитата).

 - Наступне завдання. Треба зобразити  на малюнку маршрут нашої прогулянки садом богдихана. Якщо завдання не виконають більше трьох чоловік – бал на мою користь. Думаю, вам достатньо три-чотири хвилини.

(Один учень малює на дошці)

                              Оголошення результатів І етапу гри

Зупинка – відпочинок (питання поза конкурсом)

 - Чи знав богдихан, що у його володіннях живе Соловей?

 - А хто знав?

(Дівчина-куховарочка).

 - Як же так сталося, що весь світ знав про солов'я, а богдихан не знав?

 - Чи не здається вам, що Соловей і мешканці палацу  живуть у різних світах?

    2. Другий етап подорожі

Індивідуальне завдання (виконують двоє учнів окремо).

 - Заповніть порожні місця у таблиці (завдання додаються, нижче подається зразок заповненої таблиці).

 

Соловей

Імператор

Де живуть?

густий ліс

чудовий палац

Що бачать?

Глибокі озера, берег синього моря, кораблі, бідні рибалки

Крихкий палац, у якому стіни й підлога з дорогоцінної порцеляни

Що чують?

Шум моря, плескіт хвиль,шелестіння листя

Дзвін дзвіночків, прив’язаних до квітів

Чим відрізняється світ Солов’я від світу богдихана?

Природна краса живого світу

Штучна краса палацу

 

 

  - А в цей час ми просуваємося далі. Але тепер наш шлях спрямований не в довжину, а вглиб.

 - На попередніх уроках ми вже говорили про основну думку казки. А чи зможете ви довести, що «Соловей» - це твір і про користь читання книжок?

(Імператор ніколи не дізнався, що в його країні є таке диво, як соловей, якби не читав книжок).

 - Подивіться на ілюстрацію. Чи згодні ви з тим, що вона – саме до казки «Соловей», а не до якоїсь іншої казки Андерсена?

                      Виступи з індивідуальними завданнями

 

 - Яким видом спорту мимоволі прийшлося зайнятися першому придворному?

(Правильно, бігом – цитати)

Зупинка – фізкультхвилинка  (проводить учень).

                                  Оголошення результатів ІІ етапу гри

3. Третій етап подорожі

 - Наступне питання: хто найправдивіше людина, на думку китайського імператора?

( У книзі не може бути неправди, якщо надіслана вона самим імператором Японії).

 - А тепер питання, не пов’язане з казкою Андерсена: хто з літературних героїв вважав себе найправдивішою людиною у всьому світі?

( Барон Мюнхаузен).

 - Наступне завдання звукове. Покажіть, будь ласка, як би «співав» соловей. Якби шукати його пішли б самі молоді придворні, без дівчини-куховарочки?

(Мукав би).

 - А тепер уявіть, що ви – жителі Китаю. Як би ви продемонстрували своє захоплення?

(Вигук «О!», піднятий догори вказівний палець і кивок головою).

                              Оголошення результатів ІІІ етапу гри

Зупинка-розминка  

Мова жестів дуже виразна. Зараз зупинимося у своїй подорожі і потренуємось у використанні мови жестів, міміки та пантоміміки.

  Уявіть, що ви:

 - когось сварите;

 - дивуєтеся;

 - не знаєте, що відповісти;

 - глибоко замислилися;

 - когось хвалите;

 - радієте.

4. Четвертий етап подорожі

 - Деякі з вас зараз отримають завдання на картках і будуть виконувати їх у парах (2-3 хв.). Завдання складні, тому за умови правильного виховання принесуть команді учнів  5 балів.

rast55
                                                    ……………………………            ……………………….

Де живуть?

……………..

чудовий палац

Що бачать?

Глибокі озера, берег синього моря, ……., …………….

Крихкий палац, у якому стіни й підлога з дорогоцінної порцеляни

Що чують?

Шум моря, плескіт хвиль,шелестіння листя

……………….

Чим відрізняється світ Солов’я від світу богдихана?

………………..

Штучна краса палацу

 

Де живуть?

густий ліс

чудовий палац

Що бачать?

…………….., берег синього моря, кораблі, бідні рибалки

Крихкий палац, у якому стіни й підлога з……. ………………..

Що чують?

…………, плескіт хвиль,шелестіння листя

Дзвін дзвіночків, прив’язаних до квітів

Чим відрізняється світ Солов’я від світу богдихана?

Природна краса живого світу

……………….

 

                                                      ………………………..               богдихан


                                                  (завдання додаються)

 - Одного разу богдиханові надіслали великий пакунок, в якому був штучний соловей. Птах був дуже схожий на справжнього, тому при дворі вирішили, що обидва солов'ї повинні співати дуетом. Але дует не відбувся. Автор знову використовує антитезу. Спробуємо знайти різницю між солов'ями.

                           Колективне складання таблиці

Справжній соловей

Штучний соловей

Душа

Механізм

Проста, непоказна зовнішність

Прикрашений діамантами, рубінами, сапфірами

Співає по-своєму

Співає як заведена шарманка

Не можна заздалегідь знати, що заспіває

Все відомо наперед

Не можна примусити

 Заводять 33 рази

- Який повний титул штучного солов'я? Поясніть його.

 - А тепер конкурс на кращу міні-розповідь «Хвороба і чудове зцілення богдихана». (3-5 речень).

 -Чия розповідь краща?

Перевірка завдань, які виконували в парах

                                    Підведення підсумків гри

IVПідсумки

 - Що, на думку письменника, може перемогти смерть?

(Мистецтво, природа – краса)

 - Повернемося до питання початку уроку: чому для оповідача казки так важливо, щоб історія про солов'їв не забулася? До речі, чому казка називається «Соловей», а не «Солов’ї»?

 - Сьогодні ми говорили про справжні та уявні цінності. Справжня творчість безкорислива. Це доводить Андерсен, використовуючи художній засіб, який має назву…

 - Знайдіть антитезу в темі уроку.

 - Що для автора казки важливо. А що – ні?

(Автор прославляє свободу, дружбу, взаємодопомогу, красу живої природи. Багатство, любов до влади, до грошей, золота, зарозумілість, нагороди, механічне наслідування – це уявні цінності).

 -У яких інших казках Андерсена пропагуються такі само цінності?

                                           Виставлення оцінок

V Домашнє завдання

Написати лист Андерсену «За що я люблю Ваші казки?»

Література

Головко Л. Як людині стати творцем власного життя? Компаративний аналіз казки Г. К. Андерсена «Соловей» та однойменного оповідання Костянтини Малецької/ Всесвітня література в сучасній школі, №6, 2013.

Гузь О. Система уроків за казками Г. К. Андерсена «Соловей», «Дикі лебеді», «Непохитний олов’яний солдатик». Екранізації казок Г. К. Андерсена/ Всесвітня література та культура в навчальних закладах України, №10, 2013.

Морар В.А. Урок-игра по сказке Х.-К. Андерсена «Соловей». 5-й класс/ Литература в школе, №2, 1996.

 

 

 

 


fotoramka_64_small 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка № 1. Дзвіночки

 

1. В якому епізоді згадуються дзвіночки?                                             

 

2. Як дзвіночки характеризують тих людей, хто

ними користується? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fotoramka_64_small 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка № 2. Книга

 

1.У якому епізоді згадується книга?

 

2.Як книга характеризує свого хазяїна, воло-

fotoramka_64_smallдаря?
                   

 

 

 

 

 

                      Картка № 3

                  Шовкова стрічка

 

1. У якому епізоді згадуються шовкові стріч-

 ки?

 

2.Як цей предмет характеризує тих, хто нею

скористувався?

 

 

 

 

 

 

 

 

fotoramka_64_small
                            

 

 

 

 

 

                      Картка № 4

  Вода (в чашці, у глечику)

 

1. У якому епізоді згадується вода?

 

2. Як вода характеризує тих, хто нею особливим

чином скористався?

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 січня 2018
Переглядів
1566
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку