Пряма і непряма мова

Про матеріал
Презентація з теми: "Пряма і непряма мова" підійде як наочний матеріал для учнів 9х класів
Зміст слайдів
Номер слайду 1

"Пряма і непряма мова, її призначення і граматичні особливості.’’

Номер слайду 2

У процесі спілкування в мовців виникає потреба передавати чи відтворювати висловлювання інших. Які ж існують способи передачі чужого мовлення?

Номер слайду 3

чуже мовлення. Непряма мова. Пряма моваце чуже мовлення, що передається не дослівно, а зі збереженням лише основного змісту висловлювання це чуже мовлення, передане дослівно, з повним збереженням змісту, форми та інтонації

Номер слайду 4

ПРЯМА МОВАсупроводжується словами автора, які вказують, кому вона належить. Слова автора є синтаксичним центром, що організовує конструкцію з чужим мовленням, а також є засобом уведення його в розповідь. Наприклад: Діти кажуть: «Ми Вітчизну нашу любимо святу!» (П. Тичина) 

Номер слайду 5

РЕЧЕННЯ З ПРЯМОЮ МОВОЮ СКЛАДАЄТЬСЯ З ДВОХ ЧАСТИНслів автора прямої мови ТАоб'єднуються за змістом та інтонаційно, без допомоги сполучників

Номер слайду 6

Розділові знаки в реченнях із прямою мовою. А: «П»Приклад: Гриць подумав:«Отут відпочину»»А: «П!(?)»Приклад: Його непокоїло, коли діти на питання: «Яким ти хочеш вирости?»«П», - а. Приклад: «Еге» — догадалась Катря«П!(?)» - а. Приклад:«Прокинулась?» — одказала баба

Номер слайду 7

Розділові знаки в реченнях із прямою мовою«П, -а,- п». «П, -а:- п!(?)».1. Наприклад:«Еге, — догадалась Катря, — це ж у нас дитина знайшлася»2. Я чув про це, — сказав він і додав: — А хто не чув!» «П! –а.- П». «П? –а.- П»1.«Ти ба! – дивується Данило, високо зводячи брови. – Сиплються, як горох»2. «З якою бригадою? – раптом поповзли брови офіцера. – Поблизу Одеси наших бригад немає» Знак запитання, знак оклику, три крапки беруть разом із прямою мовою в лапки, а кому й крапку виносять за лапки.Інколи для передачі емоційності, експресивності слова автора не використовують. У такому разі між репліками героїв ставлять тире.

Номер слайду 8

НЕПРЯМА МОВА На письмі непряма мова в лапки не береться. Речення з непрямою мовою є складнопідрядним із підрядним з'ясувальним, яке приєднується за допомогою сполучників  що, щоб, ніби і сполучних слів (сполучників) хто, що, який, чий, котрий, де, коли, як 

Номер слайду 9

УВАГА!!!Під час заміни прямої мови на непряму слова автора стають головним реченням, а пряма мова - підрядним. ПОРІВНЯЙТЕ! Пряма мова:«Ну й чого ж ти мовчиш?» - спитала жінка. Непряма мова: Жінка спитала, чого він мовчить.

Номер слайду 10

Діалог Пряма мова може бути у формі діалогу. Діалог — це розмова двох осіб. Полілог — це розмова кількох осіб. Кожне окреме висловлювання персонажа називається реплікою, яку можуть супроводжувати слова автора. Кожну репліку записуємо з нового рядка й перед нею ставимо тире. Решту розділових знаків ставимо так само, як і при прямій мові (крім лапок).

Номер слайду 11

Цитата — це дослівно наведений уривок з якогось тексту (із висловлювань чи творів). Цитата завжди береться в лапки. Цитування буває кількох видів.1. Цитата у вигляді прямої мови (супроводжується словами автора): розділові знаки ставляться так само, як і при прямій мові. Приклад: Ґете казав: «Хто хоче зрозуміти поета, мусить піти в поетову країну».2. Цитата у вигляді непрямої мови є складовою частиною в авторському реченні; розділові знаки в такому випадку такі ж, як при непрямій мові, а сама цитата береться в лапки й пишеться з малої літери.image. Приклад: На думку Г. Сковороди, «духовна людина вільна». ЦИТАТА

Номер слайду 12

Номер слайду 13

3.  Якщо цитата подається у вигляді вірша, то вона в лапки не береться. Приклад: У вірші «De libertаte» Григорій Сковорода ставить питання й сам на них відповідає: Що є свобода? Добро в ній якеє?Кажуть, неначе воно золотеє?Ні ж бо, не злотне: зрівнявши все злото, Проти свободи воно лиш болото. Якщо після віршової цитати авторський текст продовжується, то після цитати ставимо тире. Приклад: Ідея вірша Олександра Олеся висловлена в символах: О слово! Будь мечем моїм!Ні, сонцем стань! Вгорі спинися,Осяй мій край і розлетися. Дощами судними над ним —де меч символізує войовничу грань українського слова, а сонце — миролюбну, окрилену, творчу. (З підручника)Якщо цитований поетичний уривок треба записати суцільним рядком, то у вірші зберігається велика літера, яка була на початку кожного віршового рядка. Приклад: Щоб підкреслити ідею незламності борця, І. Я. Франко використовує анафору «ні»:«Ні попівськії тортури, Ні тюремні царські мури, Ані війська муштровані, Ні гармати лаштовані, Ні шпіонське ремесло В гріб його ще не звело»

Номер слайду 14

ЗАПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ1. Що називається прямою мовою? 2. Як розставляють розділові знаки в реченнях із прямою мовою? 3. Що таке непряма мова? 4. Яка найсуттєвіша відмінність між прямою і непрямою мовою? 5. Як пряму мову замінити непрямою? 6. Що називають діалогом? 7. Чи є він різновидом прямої мови?

Номер слайду 15

Вправа 1 Скласти речення за схемою«П!? — а. — П...»«П, — а: — П!» А : «П!»

Номер слайду 16

Вправа 2 Відновіть речення: переставте їхні частини так, щоб вийшли речення з непрямою мовою1. Люди – це завжди діти своїх матерів, Максим Горький колись сказав.2. Весна… ще одна весна, Світлана Кузьмівна, трохи сумно, сказала замріяно й .3. Молодий Горпищенко, як їхній степ, приїжджаючи до батька у відпустку, ніщо йому так не пахне, льотчик реактивної авіації, говорив.

pptx
Додано
14 вересня
Переглядів
80
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку