Психологічна гра " Мій дім - наш дім"

Про матеріал

Дана психологіна гра може бути використана шкільними психологами, класними керівниками, соціальними педагогами і творчо працюючими педагогами, спрямована на згуртування класного колективу.

Перегляд файлу

Психологічна гра «Мій  дім  - наш дім»

Мета: згуртування колективу

Доступність: досвід може бути використаний шкільними психологами, класними керівниками, соціальними педагогами і творчо працюючими педагогами.

Обладнання: шаблон будинку, виконаний з картону (розмір: 50см. На 70см.), камені (галька, плоска, велика), камінці (галька дрібна) за кількістю учасників гри, декоративні скляні або пластмасові камені (як для акваріуму) середнього розміру, одного кольору, але різного відтінку (темного, світлого), декоративні різнокольорові скляні або пластмасові камені (як для акваріуму) маленького розміру, намальовані двері, два вікна, труба з прикріпленою шовковою стрічкою сірого кольору, картки (характеристики сприятливого психологічного клімату в колективі).чисті аркуші паперу, фломастери.

Хід гри

I. Орг. момент. Пояснення мети  заняття.

-  Сьогодні заняття присвячене нам, одному колективу, нам, однокласникам, і кожному зокрема.  Результатом нашого заняття повинен стати побудований  ДІМ.

II. Інформаційне повідомлення

Наш ДІМ - це не тільки наша фортеця, а й наш внутрішній світ. Це, з одного боку, втілення нашого добробуту, з іншого - матеріалізація наших уявлень про затишок і комфорт, інтересів і захоплень, звичок і смаків. Кажуть, що у власній оселі людину і стіни лікують. Але вони не тільки і не стільки лікують - вони, перш за все, вселяють в людину впевненість, навівають відчуття стабільності. Знайома обстановка, звична ситуація - дуже важливий фактор людського самовідчуття. До речі, тут варто згадати одне з тих найважливіших якостей, за яке ми дуже цінуємо своїх друзів: ми добре їх знаємо, несподіванки в їхній поведінці малоймовірні, ми звикли до них, ми впевнені в них. А наш будинок - це саме наш друг, в якому ми впевнені, свій куточок - свій простір.

III. Основна частина.

  • З яких матеріалів будують будинки?

Відповіді дітей (дерево, шлакоблоки, камені, бетон).

  • Друзі, ви знаєте, що  при першому дотику  камінь - холодний, але якщо його трохи потримати в руках, він зігріється і сам почне віддавати тепло. Кожен з вас влітку відчував, як за день камінь нагрівається і ввечері стає дуже теплим і деякий час зберігає тепло.

Будівництво будинку. Фундамент.

-  Будівництво будинку починається з закладки фундаменту. Від фундаменту залежить міцність будівлі. У житті для фундаменту використовується бетон, каміння, кам'яні блоки, і ми для будівництва нашого будинку розуміння і дружби будемо використовувати камені, подивіться які.

Психолог викладає на шаблон будинку галькові камені (камені можна привезти з пляжу морського узбережжя), або дає можливість дітям викласти камені, беручи їх з коробки. Після того, як камені викладені, психолог дає запитання дітям:

  • Що можна вважати фундаментом хороших відносин в колективі?

Відповіді дітей узагальнюються, психолог підводить дітей до того, що в основі "будівництва" міцних відносин і сприятливого клімату в колективі можна вважати спільні інтереси, захоплення, схожі людські якості.

Завдання: в групах школярам необхідно визначити риси необхідні для хороших відносин і написати на картках розміром з камінь (щоб потім можна було приклеїти ці картки на камінь). Відповіді дітей узагальнюються в загальній роботі. Таким чином, створюється "фундамент": камені з приклеєними на них картками.

Стіни.

  -  Молодці, ви добре впоралися з першим завданням, тепер нам належить вибудувати каркас нашого будинку - стіни, дах. Яку функцію виконують стіни і дах в будинку? Правильно, захищають від вітрів, ураганів, словом, руйнувань. Що може зруйнувати добрі стосунки в колективі?

Відповіді дітей: образи, сварки, плітки, обмови, образи, наклепи і т.д.

Завдання: викласти камені по контуру ДОМУ, називаючи якості характеру, або особливості поведінки, які допоможуть зберегти комфорт спокій в колективі.

Наприклад, дружелюбність, толерантність, посмішка, вітання, вміння прощати.

Вікна.

 - Ви прекрасно виконали таке складне, але важливе завдання, але все ж чогось не вистачає в будинку.

Відповіді дітей: не вистачає вікон і дверей.

 - Вікна - це очі на світ. Подивіться, які гарні, яскраві камінці у мене в коробці, саме з них ми будемо створювати наші вікна. Скажіть, чому попередні камені були схожі за кольором, а тут я пропоную вам різнокольорові камінчики - "цеглинки"?

Психолог підводить дітей до того, що в колективі хоча і є багато спільного між людьми, але кожна людина - особистість - індивідуальна, неповторна (як ці різнобарвні камінці)!  Хлопці, щоб зрозуміти інших людей, щоб вони були для нас цікаві, необхідно зрозуміти власну індивідуальність, унікальність, бути самому собі цікавим. І  зараз ми поговоримо про те, чим кожен з вас цікавий, у чому ваша неповторність:  це може бути ваше хобі, якісь риси характеру, ваші таланти та здібності.

Психолог викладає на шаблон  Будинку  два вікна (заздалегідь намальовані) - теж шаблони: квадрати з паперу, можна намалювати штори, горщики з квітами.

Всі діти стоять навколо Будинку  (столу, де лежить шаблон будинку), робота відбувається одночасно для всіх, кожна дитина по черзі висловлюється.

Завдання: беручи камінчик з коробки і кладучи його на шаблон вікна, необхідно назвати ту  якість або особливість, яка відрізняє його від всіх інших, тобто проговорити, в чому він індивідуальний.

Завдання виконує кожна дитина. Коли вікна "створені", психолог звертає увагу дітей на те, що вийшло дуже красиво, але все-таки не єдине ціле.

  • Друзі , ми з вами одна команда, може, і вікно нам зробити одне? Подумайте, як це можна зробити?

Психолог спостерігає за тим, що відбувається: як буде відбуватися об'єднання вікон. Обов'язково знайдеться дитина, яка   візьме ініціативу на себе, пересуваючи камені, інші діти будуть реагувати по-різному. Головна ідея в тому, щоб цей процес відбувався за згодою всіх членів колективу мирно, доброзичливо.

 - Всіх влаштовує нове положення в Домі? Але це не все. У мене є для вас сюрприз!

Психолог в об'єднане вікно викладає загальну фотографію класу.(Фотографію необхідно підготувати заздалегідь, тут необхідна допомога класного керівника)

Можна використовувати і інший прийом: діти малюють свої індивідуальні фотографії (мордочки з посмішками) і викладають так само у вікно БУДИНКУ

При виконанні даного завдання можна включити веселу музику.

На даному етапі роботи психолог вибудовує взаємодію дітей на власний розсуд і відповідно до особливостей класу, групи.

спільне обговорення

Двері.

 - Молодці, але  Дім наш все ще не закінчений. (Двері).

Загадки: По сінях і так і сяк, а в хату ніяк (двері) .

- Двері - це наші контакти. Через двері входять і виходять гості зі своїми радощами і бідами. У шкільному житті вам доводиться спілкуватися не тільки зі своїми однокласниками, а й з педагогами, дітьми з інших класів, можливо, з батьками своїх однокласників і іншими людьми. У процесі спілкування можуть виникати різні ситуації: конфліктні і безконфліктні.

Завдання по групах: психолог роздає картки, на яких описані різні шкільні ситуації. Необхідно обговорити в групі дану ситуацію і винести своє рішення.

Ситуація 1

Однокласник запросив на день народження. Там збереться не надто цікава компанія, йти не хочеться, але ви боїтеся образити одного. Як діяти? Якщо відмовитеся, то, як поясните свою відмову?

Ситуація 2

У вашому класі прийнято дарувати подарунки на день народження. Ви отримуєте подарунок від однокласника, який вам не подобається або образливий для вас. Ваші дії.

Ситуація 3

Ваші однокласники звинувачують вас у вчинку, який ви не робили. Ви намагаєтеся пояснити, що звинувачення помилкове.

Загальне обговорення.

5. Горище.

- Діти, зверніть увагу на той простір, який у нас не заповнений - це місце між стелею і дахом, воно називається горище. Що в реальному житті зазвичай зберігатися в будинку на горищі? Правильно, люди зберігають там ті речі, якими активно вже не користуються, але викинути шкода, тому що вони зберігають пам'ять, тепло і, можливо, надію на краще. Ці речі пов'язують людей, що живуть в будинку з минулим, сьогоденням і майбутнім. У відносинах між людьми так само існують невидимі нитки - правила, які дозволяють зберігати шанобливе ставлення один до одного і сприятливу атмосферу в колективі.

Завдання: психолог роздає дітям картки (заздалегідь підготовлені) з описом позитивного, сприятливого мікроклімату (характеристиками). Дитина читає вголос і кладе картку на місце будинку, де окреслено горище.

Характеристики:

  • У колективі переважає бадьорий, життєрадісний настрій.
  • Членам групи подобається брати участь в спільних справах, разом проводити вільний час.
  • Відносини будуються на принципах:

співробітництво;

• взаємна допомога;

• доброзичливість;

• схвалення і підтримка;

• критика висловлюється з добрими побажаннями.

  • Допомога "новачкам"!
  • Члени колективу вміють співпрацювати (працювати разом, швидко, ініціативно, якісно).
  • Гордість за спільні досягнення, індивідуальні досягнення.
  • Все співпереживають за невдачі.
  • У відносинах між групами всередині колективу існує розуміння, співпраця.
  • Група відкрита - готова спілкуватися і взаємодіяти з іншими групами.

* У групі старшокласників таке завдання можна дати по групах, щоб діти самостійно змогли визначити характеристики сприятливого психологічного клімату в колективі.

6. Димар

 - Продовжуємо будувати ДІМ.

Загадки: Взимку все їсть, а влітку спить; тіло тепле, а крові немає (піч)

  •  Яку роль виконує димар у будинку? Правильно, через нього виходить дим, шкідливий для життя і здоров'я людини. У будинку є піч, яка зігріває жителів цього будинку, тепло залишається в приміщенні, поруч з людьми, а все шкідливе (чадний газ) виходить назовні.

Психолог: У відносинах між людьми можна побачити схоже: гарне ми зберігаємо, бережемо, а все погане, негативне відкидаємо, забуваємо, прощаємо.

Психолог викладає димар(вирізану з кольорового картону) з прикріпленою до неї шовковою стрічкою сірого кольору, стрічку розкладає "кільцями".

Вправа  "Тепло каменю"

Психолог роздає дітям по камінчику – дрібній гальці.

  • На початку заняття ми дізналися деякі властивості каменів. Потримайте цей камінець в руках, зігрійте його в своїх долонях, і згадайте повністю наше заняття, подумайте, про що ми говорили, запам'ятайте свій стан, почуття дружби, підтримки, уважності один до одного.

Обговорення.

Обговорення емоцій, думок по грі.

Висновок: "ось до чого прагнули, будуючи  наш ДІМ, ось до чого повинні прагнути в побудові відносин в нашому колективі".

IV. Заключна частина.

  • Діти, тепло в ваших долонях ще збереглося, давайте візьмемо один одного за руки і "передамо" по колу тепло.

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
1248
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку