Психологічна підготовка юних спортсменів в змагальний період

Про матеріал
Давно доведено, що успішний виступ у змаганнях залежить не тільки від високого рівня фізичної, технічної і тактичної підготовки спортсмена, але і від його психологічної готовності. Метою моєї роботи необхідно вважати адаптацію до змагальних ситуацій, вдосконалення та оптимізацію реактивності відображення і відповідної реакції на специфічні екстремальні умови діяльності. Актуальністю даної проблеми є управління станом і поведінкою спортсмена при недоліках в психологічній підготовці перед стартом, коли потрібно вплинути на психічний стан спортсмена.
Перегляд файлу

Департамент освіти і науки Криворізької міської ради

Відділ  освіти виконкому Саксаганської районної у місті ради

Комунальний позашкільний навчальний заклад «Центр дитячої та юнацької творчості «Сонях» КМР

 

 

 

МЕТОДИЧНА РЕКОМЕНДАЦІЯ

 

 

ПСИХОЛОГІЧНА ПІДГОТОВКА ЮНИХ СПОРТСМЕНІВ  В ЗМАГАЛЬНИЙ ПЕРІОД

 

Виконала керівник гуртка

 «Атлетична гімнастика»

Щербаченко О. О.

 

 

 

 

 

м. Кривий Ріг

2021р.

Зміст

 

1. Вступ

2. Загальна психологічна підготовка спортсмена до змагань

3. Структура загальної психологічної підготовки спортсменів

4. Психологічні особливості юних спортсменів. Особливості психічного розвитку юних спортсменів.

5. Висновок

6. Список літератури

7.Додатки

 


 

                                                         Вступ

Давно доведено, що успішний виступ у змаганнях залежить не тільки від високого рівня фізичної, технічної і тактичної підготовки спортсмена, але і від його психологічної готовності.

Психологічні особливості змагань, закономірності, причини та динаміка перед змагальних станів визначають високі вимоги до психіки спортсмена. Все те, що було відпрацьовано і накопичено в процесі навчання і тренувань протягом місяців або років, може бути розгублено в лічені хвилини, а деколи і секунди перед стартом або в ході спортивної боротьби. Тому слід пам'ятати, що психологічна підготовка спортсмена до змагань є важливий і обов'язковий елемент навчання і тренування.

Змагальна діяльність - це особливий вид діяльності людини, який може здійснюватися тільки за певних умов: змагання повинні бути змаганнями.

Природно, що найкращою школою психологічної підготовки є участь спортсмена в змаганнях. Змагальний досвід в спорті - найважливіший елемент надійності спортсмена. Але кожне змагання - це і розрядка накопиченого нервово-психічного потенціалу і нерідко причина значних фізичних і духовних травм. До того ж, участь в змаганнях це завжди отримання певних результатів, підведення підсумків конкретного етапу в удосконаленні спортивної майстерності спортсмена.

Отже, організація психологічної підготовки до змагань повинна бути спрямована на формування властивостей і якостей особистості і психічних станів, якими завжди обумовлена ​​успішність і стабільність в змагальній діяльності.

Метою моєї роботи необхідно вважати адаптацію до змагальних ситуацій, вдосконалення та оптимізацію реактивності відображення і відповідної реакції на специфічні екстремальні умови діяльності.

Актуальністю даної проблеми є управління станом і поведінкою спортсмена при недоліках в психологічній підготовці перед стартом, коли потрібно вплинути на психічний стан спортсмена.

Загальна психологічна підготовка спортсмена до змагань

У спорті існує поняття «класифікація змагань», яка передбачає їх поділ за видами: чемпіонати, першості, кубкові змагання, класифікаційні, відбіркові, попередні і т.д.

Рівень змагань значно впливає на психіку спортсмена, що, в свою чергу, вимагає певної міри психологічної готовності. Тому на практиці здійснюються два типи психологічної підготовки спортсменів до змагань: загальна та спеціальна до конкретного змагання

У програму психологічної підготовки повинні бути включені заходи, спрямовані на формування спортивного характеру.

Спортивний характер - це важливий елемент успішного виступу в змаганнях, де він по-справжньому проявляється і закріплюється. Але формується він в тренувальному процесі.

Основні критерії спортивного характеру:

- стабільність виступів на змаганнях;

- поліпшення результатів від змагань до змагань;

- більш високі результати в період змагань в порівнянні з тренувальними;

- кращі результати, ніж в попередньому виступі.

Психологічна готовність спортсмена до змагань визначається:

- спокоєм (холоднокровністю) спортсмена в екстремальних ситуаціях, що є характерною рисою його ставлення до навколишнього середовища (до умов діяльності);

- упевненістю спортсмена в собі, в своїх силах як однієї зі сторін ставлення до себе, що забезпечує активність, надійність дій, стійкість перед перешкодами;

- бойовим духом спортсмена. Як і ставлення до процесу і результату діяльності, бойовий дух забезпечує прагнення до перемоги, тобто до досягнення змагальної мети, що сприяє розкриттю резервних можливостей.

Єдність цих рис спортивного характеру обумовлює стан спокійної бойової впевненості.

Процес виховання в структурі загальної психологічної підготовки спортсменів

Загальним принципом методики психологічної підготовки спортсмена є вплив, як на свідомість, так і на підсвідомість. Методи і психологічно-педагогічні заходи повинні використовуватися з урахуванням рівнів впливу на організм і поведінку людини.

- лекції та бесіди спрямовані на психологічну освіту спортсменів

- бесіди з іншими людьми при спортсменах

- гетеро тренінга (сеанс навчання аутогенним тренуванням)

У стані розслаблення спортсмени вивчають і повторюють спеціально розроблені формули самонавіювання.

- викликаний відпочинок

Метод впливу - навіювання, вплив на свідомий і підсвідомий рівні.

- навіяна сон (гіпноз) зі збереженням високої сприйнятливості спортсмена до того, що говорить ведучий. Вплив на підсвідомість. Метод - імперативне навіювання.

- аутотренінг

Самостійне, без сторонньої допомоги використання заздалегідь підготовлених або вивчених раніше навіювань в стані глибокого розслаблення. Метою є переклад навіювань в самонавіювання, вдосконалення механізмів саморегуляції. Метод - самонавіювання.

- роздуми і міркування.

Це способи перекладу навіювань в самонавіювання, але тільки методом само переконання.

Комплексне використання даних методів удосконалює систему саморегуляції спортсмена. В подальшому (в період змагань) це полегшує роботу само регуляторні механізми свідомості, так як знижується негативний вплив підсвідомості.

Структура загальної психологічної підготовки спортсменів

Найефективнішим способом психологічної підготовки спортсмена до успішного виступу в змаганнях є участь в змаганнях. Для того щоб вирішити цю суперечливу задачу, необхідно реалізувати змагальні умови в навчально-тренувальному процесі. Відомо, що змагальні вправи досить часто і ефективно використовуються тренерами в ході підготовки спортсменів: як при здійсненні технічної та фізичної підготовки, так і при передачі спеціальних знань. Існують методи навчання і тренування спортсменів з метою підготовки їх до виконання цілісної змагальної діяльності: навчальні ігри в баскетболі, футболі тощо

Крім того, необхідно використовувати такі способи психологічної підготовки спортсменів до змагань.

-контрольні заходи

Проводяться у вигляді змагань в певному спортивному колективі (внутрішньо групові змагання), для яких характерні такі елементи психологічної напруженості: спортивна конкуренція, прагнення кожного спортсмена до перемоги, змагальний дух, бажання показати високі спортивні результати і т.д.

Важливо, що присутні на цих змаганнях сторонні люди (батьки, знайомі, друзі спортсменів, керівники спортивної організації), що підвищує значущість заходу в очах спортсменів-учасників. Також слід дотримуватися основних для даного виду спорту традиційні ритуали, правила ведення спортивної боротьби.

- товариські зустрічі

Проводяться у вигляді змагань в певній спортивній групі із запрошенням спортсменів з інших спортивних колективів (між групові змагання) в присутності інших людей і з дотриманням всіх правил і ритуалів з метою забезпечення високої значимості заходу для спортсменів-учасників.

- психофізичні вправи

Ці вправи характеризуються виконанням певних тактичних завдань при наявності фізичного навантаження і сприяють розвитку і вдосконаленню не тільки адаптаційних можливостей спортсмена до екстремальних умов, а й вихованню його вольових і фізичних якостей.

Психологічні особливості юних спортсменів

Багаторічне тренування юних спортсменів повинна сприяти створенню різнобічної підготовленості, що забезпечує в подальшому рівень результатів.

Істотний вплив на процес становлення спортивної майстерності надає динаміка психічного розвитку, що виявляється як у розвитку тих чи інших психічних якостей, так і в формуванні специфічних властивостей особистості юного спортсмена.

Особливості психічного розвитку юних спортсменів

У молодшому шкільному віці починається формування стійких мотивів до фізичної активності. У цей віковий період виникає необхідність розвитку у дитини почуття відповідальності за результат діяльності групи, команди, класу, своєї сім'ї. Саме в перших радощах перемоги або прикрощі поразки на дитячому спортивному майданчику народжується розуміння своїх можливостей діяти на користь колективу і разом з колективом і для своєї особистої радості, задоволення і користі. У цьому віці мотиви до фізичної активності ще не переростають в стійкі і усвідомлені інтереси до спортивних занять. Емоційний фактор залишається провідним для залучення до них, але разом з тим звички, які регламентують систематичність занять фізичними вправами, вже можуть бути досить стійкими.

Процес підготовки спортсмена умовно можна розділити на навчання і тренування, хоча це єдиний і нерозривний педагогічний процес.

Дійсно, навчаючи, ми тренуємо, а, тренуючи, навчаємо. Але слід пам'ятати, що навчання і тренування не тотожні за своїми завданнями, засобів і методів.

Навчання в спорті - це початковий етап оволодіння певною системою знань, період формувань практичних умінь і навичок. Основний зміст навчання - освоєння технічних елементів конкретного виду спортивної діяльності, найпростіших індивідуальних і групових тактичних дій.

Тренування - це етап підготовки, спрямований на закріплення і вдосконалення отриманих знань, умінь і навичок. Основний зміст тренування - вдосконалення технічних прийомів, індивідуальних  і командних тактичних дій, розвиток фізичних якостей, психічних процесів і функцій, виховання моральних і вольових якостей.

Процес підготовки спортсмена завжди має виховує характер: він повинен бути побудований так, щоб одночасно розвивати у займаються цілеспрямованість, ініціативність, рішучість, сміливість, волю, почуття дружби, товариства, колективізму, сприяти формуванню потрібної мотивації, інтересів, ідеалів, переконань - словом створювати їх світогляд.

Крім того, в процесі підготовки спортсмена відбувається спортивне вдосконалення.

Спортивне вдосконалення - це педагогічний процес, що забезпечує високий рівень спортивної майстерності за рахунок максимального розвитку психічних якостей, фізичних здібностей та формування позитивних властивостей особистості спортсмена.

У процесі спортивного вдосконалення потрібно дотримуватися таких психологічні вимоги:

- підвищувати активність всіх пізнавальних та інших психічних процесів (відчуття, сприйняття, пам'ять, мислення і т. П.);

- активізувати необхідні властивості уваги (інтенсивність, стійкість і ін.);

- розвивати здатність стимулювати вольові зусилля;

- формувати стійкі мотиви і глибокий інтерес до спорту;

- виховувати високі моральні, інтелектуальні та естетичні почуття;

- розробляти індивідуальний стиль спортивної діяльності, максимально відповідає індивідуальним особливостям спортсмена і сприяє його ефективної діяльності;

- планомірно використовувати засоби контролю і обліку поточних результатів.

Дані психологічні вимоги до спортивного досконалості є обов'язковими, що визначається особливостями спортивної діяльності людини.

Давно встановленим фактом є те, що результат виступу спортсмена в змаганнях визначається не тільки високим рівнем м'язової і функціональної тренованості, технічної і тактичної готовністю. Щоб реалізувати в повній мірі ці види готовності в умовах змагань, більше того розкрити резервні можливості, спортсмена необхідно психологічно готувати до напруженим умов конкретної діяльності. Без такої підготовки все, що було накопичено протягом місяців тренувань, може бути розгублено в лічені хвилини перед стартом. Те, що психіка, свідомість людини, особистості в цілому не тільки проявляється, але і формується в процесі діяльності, в доказі не потребує. Змагальний досвід в спорті має особливе значення, і найкращою школою психологічної підготовки, є участь в змаганнях.

 

 

 

Висновок

Працюючи над даною методичною рекомендацією, була переглянута велика кількість літератури даного напрямку, роблячи висновки, хочеться сказати: «Важливо виховувати дисциплінованість в поведінці не тільки на спортивних заняттях, на змаганнях, а й в школі, на роботі, вдома.»

Дуже корисно участь в змаганнях. Немає жодної людини, яка, беручи участь в змаганнях, примирилася б з невдачами, програшом, останнім місцем. В душі кожен буде прагнути на успішний виступ в наступний раз, а для цього краще підготуватися. Не випадково кажуть: «поразки в спорті - шлях до перемоги».

Участь в змаганнях - випробування не тільки фізичних навичок, це і велике психологічне навантаження. Від того, як ви з нею впораєтеся, залежить результат. І тому завжди кажу своїм юним спортсменам, тільки вперед !!!

Головне - позитивний настрій

Впевненість в своїх силах і підготовці, бажання розкрити свій потенціал і продемонструвати свої можливості, готовність перемагати і отримувати задоволення від цієї перемоги - ось складові позитивного настрою. Після довгої підготовки ви прийшли на ці змагання, щоб зібрати плоди своєї праці і зусиль, і ви покажіть все, на що здатні!

Не хвилюйтеся перед стартом і не накручуйте себе

Не хвилюватися - головне правило для учасника змагань. Довгі тренування зараз позаду і зайвими думками і переживаннями ви собі вже не допоможете, але нашкодити зможете запросто.

Найпоширеніша психологічна проблема - це коли спортсмен постійно думає про майбутні змагання. У більшості випадків це закінчується тим, що до старту спортсмен виходить морально виснаженим, що обов’язково  позначиться на результатах не в кращу сторону.

Поважайте, але не бійтеся суперників

Суперники - теж люди, вони теж тренувалися і збираються показати свій кращий результат. І, як і ви, вони теж хвилюються. Проявіть дружелюбність і повагу до своїх суперників, будьте ввічливі. Але пам'ятайте, що страх перед суперником - не найкращий союзник на помості.

Поставтеся філософськи до результату

Якщо ви показали на змаганнях не той результат, на який розраховували, поставтеся до цього філософськи. У всіх бувають злети і падіння. Адже той, хто не падає, той і не встає. Якщо ви зробили все можливе для перемоги - це вже перемога, ваша особиста перемога над собою, своїми страхами і сумнівами. Дорогу здолає той, хто йде, не здаючись, аналізуйте свої помилки і тренуйтеся далі і наступний результат обов'язково буде кращим !!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список літератури:

1. Безверхня Г. В. Психологія фізичного виховання. Методичні рекомендації. Умань, 2013. – 42 с.

2. 5. Вейнберг Р.С. Психология спорта / Р.С.Вейнберг, Д.Гоулд. – Изд-во Олимпийская литература, 2014. – 336 с.

3. Стеценко А. І. Пауерліфтинг. Теорія і методика викладання: [навч. посіб.] / А. І. Стеценко. – Ч.: Вид.

ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2008 – 460 с.

4. . Сергієнко Л.П. Практикум з психології спорту: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів фізичного виховання і спорту / Л. П. Сергієнко. – Харків : «ОВС», 2008. – 256 с.

5. Теория и методика юношеского спорта / В. Никитушкин. – Изд-во: Физическая культура, 2010. – 273 с.

Додатки

(юні атлети гуртка «Атлетична гімнастика» КПНЗ ЦДЮТ «Сонях»)

C:\Users\38098\Pictures\фото1.jpg

C:\Users\38098\Pictures\фото3.jpg

C:\Users\38098\Pictures\фото4.jpg

C:\Users\38098\Pictures\фото5.jpg

C:\Users\38098\Pictures\фото6.jpg

C:\Users\38098\Pictures\фото7.jpg

docx
Додано
24 лютого 2021
Переглядів
1936
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку