" Психологічна підтримка учнів під час війни"

Про матеріал
як організувати навчання в умовах війни, поради батькам, дітчм, чк зберегти психічне і фізичне здоров'я в умовах війни
Перегляд файлу

 

« Психологічна підтримка учнів в період війни»

підготувала вчитель фізики комунального закладу «Пересічанський ліцей» Солоницівської селищної ради

Руда Ірина Олександрівна

                                                                                                                                                                                                                                     Війна в Україні кардинально змінила наше життя. Сьогодення кидає нам виклики:

     Страхи за себе та рідних;

     Ситуація невизначеності;

     Коливання емоційних станів;

     Порушене відчуття безпеки;

     Постійна фонова тривога.

Психологічний стан та психічне здоров’я під час військових дій є вкрай важливим. Багато людей переживають виснаження, спустошення, втому, відчувають тривогу й паніку.

      З викликами, що принесла нам війна до цього дня не зіштовхнувся жоден  працівник освіти. В умовах війни діти часто зазнають  травматичного досвіду та потребують підтримки.  Вчитель повинен не тільки нести учням наукові знання , але й озброїти їх навиками безпечної поведінки, абеткою психологічних знань, які є вкрай необхідними в цей складний час. Це дасть можливість кожній дитині зберегти своє здоров’я та життя, навчить адаптації, вмінню орієнтуватися згідно ситуації, яка виникла, боротися зі страхами, тривогою, нападами паніки. Готовність швидко реагувати на зміни, жити і працювати в умовах невизначеності, працювати з дітьми з досвідом війни, працювати під час війни, з дітьми, які знаходяться в дуже різних умовах, зберігати себе в ресурсному стані, щоб забезпечити спокій і безпеку учням – все це завдання сучасного вчителя.                                                                                                                   

                                                                                                                                                              ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА В  УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

             1. Як розпізнати травматичний стрес у дитини?

              Дитячий травматичний стрес не завжди проявляється явно, інколи зміни в поведінці можуть відбуватися впродовж тижнів, місяців та навіть років. До того ж різні вікові групи можуть переживати стрес по-різному.

Діти дошкільного віку: плачуть або кричать частіше, ніж звичайно; відчувають себе пригнічено або боязко; переживають нові страхи, зокрема тривогу при розлуці з батьками; може мати місце нетримання сечі; розвиваються шкідливі звички в їжі, дитина може набирати зайву вагу; дитина відтворює травматичний досвід під час гри; може мати місце затримка в розвитку.

 

Діти, які навчаються в початковій школі: відчувають сором і провину; демонструють надмірну прив’язливість до дорослих, котрим довіряють; мають проблеми зі сном та концентрацією уваги; надмірно турбуються про свою безпеку; постійно розповідають про травмуючий досвід та бояться, що він повториться; засмучуються через найменші дрібниці; знижується успішність у школі.

 

Підлітки: мають ознаки депресії; почуваються самотніми; уникають місць, які можуть нагадувати негативний досвід; мають проблеми зі сном; вдаються до ризикованої поведінки; проявляються розлади харчової поведінки; можуть мати суїцидальні схильності; розповідають про травмуючий досвід з великою кількістю подробиць; можуть вживати алкоголь та проявляти  надмірну сексуальну активність.

                                                                                                                      

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        2. Надання перщої психологічної допомоги дітям.

      Три основні принципи надання першої психологічної допомоги: спостерігати, слухати та спрямовувати.

ДДДПП   1. Дотик(обійняти дитину). 2. Д – дія(струситися як песик; потягнутися, як котик; пострибати, як зайчик тощо).3.Д – дихання(техніка «Свічка і квітка» - уявляємо, що ми повільно задмухуємо свічку(робимо повільний видих через рот). Після цього ми уявляємо ніби вдихаємо носом аромат квітки(робимо повільний вдих через ніс) і затримуємо дихання. Робимо таких вдихів – видихів 2 -3 цикла. Починаємо з видиху. 4.ПП- позитивне переконання( ти- розумничка, ти – молодець, ти – справляєшся, у тебе виходить, ми- разом, ми- з тобою, Бог нас оберігає, ти- красунчик, ти – молодець, я в тебе є, ти в мене є, у нас є захищений простір, ми можемо погладити нашого котика (будь-які переконання в позитивному ключі, будь-яке позитивне послання).

     Наприкінці під позитивне переконання робимо вправу «Метелик»(праву руку згинаємо і кладемо на ліве плече, ліву руку кладемо на праве плече і по черзі кожною рукою легенько поплескуємо по плечу, при цьому в ритм повторюємо: «ти в мене-молодець» або « я- великий молодець», «я – розумниця / розумник», « я справлюся з цією ситуацією».

 

3. Рекомендації. Здоров’язбережувальна складова.

        Використання:

      Дихальних вправ. Психологічних хвилинок. Вправ на розпізнання емоцій.

      Вправ на зниження тривожності. Арт-терапевтичних вправ.

                                                                                                                               

                                                                                                                          

 

            

        Вправи на дихання. Здоров’язбережувальна складова               

 

 

                                                                                                                               

                                                                                                            

                                                                                                                             

    

                      

                      

                            

Вправи- антистрес. Здоров’язбережувальна складова

                                                                                                                                      

           

             

                            

       ВПРАВА НА РОЗВИТОК УЯВИ ТА ФАНТАЗІЇ. Здоров’язбережувальна складова. Вправа полягає в тому, щоб за допомогою уяви та фантазії перетворити тенісний м’ячик на уявний предмет. Наприклад, на- гарячу картоплю – павучка – маленького пухнастого котика – цибулину – авокадо – стигле смачне манго. Розпочинає гру вчитель, та, тримаючи м’яч , називає те, чим уявно віднині є даний предмет. Назвавши умову. вчитель

передає м’яч дитині поруч, а вона – наступній. Коли всі попрацювали з уявним  

                                                                                                                                

    предметом, вчитель називає нову умову .                    

          Гра на уяву зі смішними умовами. Здоров’язбережувальна складова.

Запропонуйте дітям конкретні нереальні умови та можливість зобразити їх на папері. Наприклад, уявити та зобразити, як і де буде ховатися прозора мавпа у супермаркеті., пудель в акваріумі.

      Уявімо себе. Здоров’язбережувальна складлва. Вправа полягає в тому, щоб діти могли себе уявити різними персонажами чи предметами і відтворити цю роль в ігровій формі. Вправа починається з того, що вчитель  всьому класу задає відповідну « роль», яку варто відіграти учням одночасно. Наприклад, діти уявляють себе:-гарним деревом – картиною, на яку всі дивляться, - квіткою- плющем, який плететься по стіні. По можливості діти рухаються або виконують вправу сидячи.

     Показати емоцію. Здоров’язбережувальна складова. Попросіть дітей показати свої емоції. Вправа виконується як сидячи , так і в русі. Вчителю потрібно слідкувати за груповою динамікою, особливо при прояві негативних емоцій, та вчасно переключатись на іншу (протилежну) емоцію.

     Запитання – відповідь. Здоров’язбережувальна складова. Діти розраховуються на «перший -другий». Перші мають право тільки ставити запитання, другі – тільки відповідати. При цьому діти задають умову – літери, на які мають  починаютися запитання і відповідь. Діти слухають одне одного та ведуть діалог у розважальній формі. Пропоновані теми для побудови діалогів: - Я і мої друзі. Смаки в музиці і кіно; - Здорове харчування; – Я і моє місто; - Моє хобі; - Мої мрії та бажання; - Мій клас. 


 

   

 

 

Вправа «Чотири папірці». Здоров’язбережувальна складова. Особистісний ресурс.

   Що робити, якщо дитина проявляє надмірну агресію до себе або до інших?

                                                                                                                            

                                                                                                                     

Намалювати об’єкт агресії, зкомкати, порвати, викинути. Зробити якісь фізичні дії. Покричати в стакан. Називаємо емоцію дитини. Називаємо можливу причину. Пропонуємо самодопомогу.

     Дитина плаче, закривається: попити теплої води, закутатися. Техніки фокусованого дихання. Техніки стабілізації

                                                                                                                           

                     4. Як проводити уроки під час війни

 

                                   Освіта – наша суперсила

 

 

 

 

 

 

 

  Головне завдання вчителя – створити на своїх уроках довірливу і невимушену атмосферу поваги й взаємної підтримки, де учні не бояться ділитися своїми думками та емоціями. Основна формула – чуйність + вимогливість.

 

 

 

                              НА УРОЦІ                                                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                    

                В полі зору вчителя повинні бути такі  питання:

  • Що мої учні сьогодні побачать? Зовнішній вигляд вчителя, очі, презентацію, відео…
  • Що і про що моїм учням варто чути? Як звучить мій голос, слова підтримки, цікава інформація, не можна обговорювати на онлайн- уроках переживання дітей та їх пережитий досвід, пов’язаний з воєнними подіями.
  • Які відчуття, емоції варто прийняти, перетворити, подарувати. « Я розумію, що тобі було(є) важко», « Я бачу, що ти хвилюєшся за батька, який захищає нашу  країну»…

 

Заборонено:

     Знецінювати.

     Коментарі « я ж тобі казала, а ти не зробив…»

Припини плакати.

 

                                                                                                       

5. Поради батькам.

Основне, що потрібно пам’ятати – якщо батьки поруч і здорові, вони можуть надати дитині психологічну підтримку. Головне правило: спокійні батьки – спокійні діти.

    Продовжуйте огортати дитину любов’ю і доглядом. Обіймайте, пояснюйте, відволікайте. Діти молодшого шкільного віку відчувають захист і батьківську любов через тактильний контакт, коли їх обіймають, читають разом або допомагають заснути.

    Не забувайте піклуватися про себе: сон, їжа та спілкування важливі.

    Піклуйтеся про власне психічне та фізичне здоров’я. Ви не  можете допомогти своїм дітям, якщо самі почуваєтеся погано. Позбавтеся почуття вини. Не звинувачуйте себе в тому, що сталося або що ви зробили щось не так.

    Якщо ви плачете разом з дитиною, не треба говорити, що вам щось потрапило в око. Поясніть свою поведінку відповідно віку дитини.. Дитині необхідно розуміти, що в мами чи тата бувають різні емоції , і це нормально .

    Говоріть про емоції, спілкуйтеся з важливими для вас людьми. Зателефонуйте. Просте «Як ти?» може

 

                                                                

 

надихати і вас, і того кому ви телефонуєте.

    Спостерігайте за емоційним станом дитини і реагуйте на її потреби.  Ставте дитині відкриті запитання, стежте за її емоційною реакцією та рівнем активності. Важливо, щоб дитина говорила, запитувала, показувала свій емоційний стан. Якщо діти грають або малюють «війну» - не забороняйте. Емоції треба програти, озвучити,  витягти. Це допоможе справитися з емоціями  і зменшить тривожність і стрес.

    Реагуйте на потреби дитини, по можливості задовольняйте їх – це поверне дитині відчуття безпеки.

Ви не маєте права давати обіцянки, які від вас не залежать: «все буде добре», «нічого не станеться». Краще скажіть: « щоб не сталось, головне, що ми є один в одного».

    Думайте про майбутнє, а не минуле. Мрійте, плануйте, обговорюйте, що ви зробите першим після настання миру. Такі міркування і розмови надихають і стабілізують.

    Попросіть допомогу, якщо вам потрібна підтримка.

 

                                                                         

      Діти сприймають небезпеку і світ через призму авторитетних для них дорослих. А це насамперед батьки і вчителі. Від дій самих батьків та майстерності вчителя цілком залежить поведінка дитини. Навчання у такий складний час – це новий виклик для педагогів. Вчителю як ніколи потрібно з  порозумінням відноситися до неуважності, незібраності, інертності учнів. Головне для вчителя - вчасно підтримати своїх вихованців, що допоможе їм стабілізувати свій  психологічний стан. Вчитель повинен так  організувати навчально – виховний процес, щоб переконати кожного  учня в можливості протидіяти негативним емоціям, стресам, запобіганню паніки. Кожен повинен переконатися в тому, що він супер – сила.

                        Я навчаюся = я захищаю свою країну.

                      Я несу відповідальність за те, якою буде моя країна у   майбутньому.

                       Я справлюсь.

                       Я обираю стійкість.

                        Єднаємося! Ми здатні вистояти і перемогти!

 

 

 

 

 

                                                                                                                             

 

 

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА

 

 

1.Посібник із психологічної підтримки для вчителів та дітей у часи війни. МОН України, 15.08. 2022.

2.Психологічна допомога та підтримка під час війни: добірка порад та рекомендацій. 07.03.2022.

3.Матеріали VI Всеукраїнських психологічних читань «Удосконалення майстерності майбутніх психологів» за темою: «Підтримка психологічного здоров’я особистості в умовах війни», 21.04.2023.

     4. Порадник для вчителя. Активності для учнів та учениць у бомбосховищах шкіл file:///C:/Users/Admin/Downloads/%D0%90%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%B7%20%D0%B4%D1%96%D1%82%D1%8 C%D0%BC%D0%B8%20%D0%B2%20%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B8%D1%82%D1%82%D1%96.pdf. Відпочинок за кілька хвилинок.pdfhttps://www.unicef.org/ukraine/media/26001/file/Breathe_cards_Royz.pdfhttps://www.dropbox.com/sh/9ott6lcyjy7fflv/AACqw. OTz. V9 U4nm_Fr5 Nt. JS4a/Videos/Breathe?dl=0&preview=Breathe_Animal+Arms+Butterfly.mp4&subfolder_nav_

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
1 лютого
Переглядів
610
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку