Починати 2023-2024 н.р. вчителю варто з побудови психологічно безпечного освітнього середовища в учнівських колективах, що буде позитивно впливати на психоемоційний стан здобувачів освіти та підвищить якість засвоєння знань. Для цього рекомендується здійснити у перші дні/тижні навчального року: Виділити час на встановлення довірливого контакту з здобувачами освіти, батьками (техніка «Як ти?»);
У перший навчальний день скажіть учням, які ви раді бачити їх живими та здоровими, наголосіть, що пишаєтеся їхньою стійкістю й умінням справлятися з труднощами. Добре було б для кожної дитини підібрати особливі слова похвали, які підкреслювали б її найкращі риси, а наприкінці – додати, що всі ваші учні для вас супергерої. Такі слова підтримки має почути кожна дитина від вчителя. Зараз наше головне завдання – створити на уроках довірливу і невимушену атмосферу поваги й взаємної підтримки, де учні не бояться ділитися своїми думками та емоціями.
Усім своїм виглядом педагог повинен випромінювати спокій, впевненість, добродушність та готовність вислухати й розрадити. Для цього вчитель має вміти сам себе психологічно стабілізувати, адже це частина його професії. У процесі навчання застосовувати ігрові, інтерактивні завдання та інші позитивні активності. Формування позитивного тла уроку – найголовніше правило підтримки дитини. Забуваємо про критичні зауваження, осуд, звертаємося на ім’я, допомагаємо учням краще пізнати один одного використовуючи на уроках вправи, ігри на знайомство, на формування позитивного мікроклімату (до 5 хвилин).
Психологічні аспекти організації освітнього процесу в умовах воєнного/післявоєнного стану. Вина в Україні стала стресом для усіх учасників освітнього процесу. За таких умов істотно зростає роль всіх педагогічних працівників, які можуть надавати першу психологічну допомогу та підтримку усім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань функціонування системи освіти. Першу психологічну допомогу може надати не лише практичний психолог, а також вчитель, знайомий з правилами надання першої психологічної допомоги. Її надання не передбачає значної професійної підготовки, достатньо педагогічних знань, отриманих в межах загальноосвітнього психологічного інформування, і природної здатності проявляти співчуття, людяність. Рекомендуємо впровадження «психологічної хвилинки», яка допоможе здобувачеві освіти впоратися зі стресом та його наслідками, емоційно налаштуватися на урок, на плідну роботу. Це дасть змогу створити сприятливу атмосферу, що дозволить дітям розслабитися, зняти емоційне напруження, відновити почуття безпеки та психоемоційного комфорту, що є природним механізмом стабілізації. Звертаємо увагу, що вчитель має сам визначити, коли і у який час потрібно провести «психологічну хвилинку»
Тому актуальним залишається впровадження «Психологічних хвилинок» педагогами на уроках з метою психоемоційної стабілізації та налаштування дітей на навчання. Регулярне виконання «психологічних хвилинок» у зручний час та слушній нагоді допоможе здобувачеві освіти стати більш спокійним, врівноваженим, а також дозволить краще зрозуміти свої почуття. Наголошуємо, що психологічні хвилинки важливо впроваджувати з учнями усіх класів. З підлітками, старшокласниками рекомендуємо застосовувати відео із стабілізаційними техніками з Всеукраїнського проєкту «Скажи чесно: Як ти?» http://howareu.com