Практичне заняття з елементами тренінгу
«Виховання толерантності починається з педагога»
Мета:
✓ ознайомити педагогів із поняттям «толерантність», «толерантна
особистість»;
✓ розвивати професійну самосвідомість педагогів;
✓ формувати толерантне ставлення до інших людей;
✓ гармонізувати взаємини в колективі.
Хід заняття
- Доброго дня, шановні колеги. Я рада вітати вас на нашій зустрічі, яка присвячена питанням толерантності, толерантної особистості та проявів інтолернатності в нашому світі. Сьогодні ми разом спробуємо розібратись чому ж в час інновацій та передових технологій, так важко залишатися толерантним і що робити, щоб цьому запобігти.
Правила роботи у групі:
Активність.
Правило «піднятої руки».
Принцип добровільної участі у групі.
Доброзичлива, відкрита атмосфера.
«Говори тут і зараз»
Не критикуй!
Вимкнений мобільний телефон.
1.Вправа «Голуб настрою» (3 хв.)
Мета: сприяти осмисленню поставлених завдань, формувати настановлення на співпрацю.
- Шановні колеги! Перед вами малюнок голуба, виберіть пір’ячко, яке відповідає вашому емоційному стану зараз, і прикріпіть до голуба.
Голубий колір—себе відчуваєте комфортно; сірий — щось середнє між
комфортом та дискомфортом.
Тема нашої зустрічі: «Виховання толерантності починається з педагога».
2.Вправа «Асоціативний ряд» (10 хв)
Мета: дати визначення поняттю «толерантність»; розвивати вміння логічно та послідовно висловлювати свою думку.
- Шановні колеги! У кожної з груп на столі знаходиться аркуш паперу зі словом. Необхідно напроти кожної букви написати характеристики людини, яка асоціюються з поняттям «толерантності» й починаються з букви вертикального рядка.
Т – терплячий, товариський, тактовний
О – обережний, об’єктивний, оригінальний, особливий
Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні
Е – енергійний, елегантний, ефективний, емпатія
Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний, радісний, рішучий
А – активний, акуратний, авторитетний, автентичний
Н – надійний, найдорожчий
Т – терплячий, толерантний, творчий
Н – необхідний людям, ніжний, незалежний, надійний
І – інтелігентний, ідеальний, ідейний, ініціативний
С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій
іншого, страждаючий, спокійний
Т – тактовний, товариський, талановитий
Ь
Висновок.
Поняття «толерантність» має багато аспектів. Кожне з визначень виявляє якусь грань толерантності.
Визначення толерантності:
- Співпраця, дух партнерства;
- Готовність приймати чужу думку;
- Повага людського гідності;
- Повага прав інших;
- Прийняття іншого таким, яким він є;
- Здатність поставити себе на місце іншого;
- Повага права бути іншим;
- Визнання різноманіття;
- Визнання рівності інших;
- Терпимість до чужих думок, вірувань і поведінки;
- Відмовлення од домінування, заподіяння шкоди і насильства.
Толерантність - готовність визнавати і приймати поведінку, переконання та
погляди інших людей, що відрізняються від власних, навіть у тих випадках, коли Ви не поділяєте цих переконань та поглядів.
Бути толерантним нині актуально. Кожна людина зацікавлена в тому, щоб
зберегти своє здоров’я. В соціумі, де особистість перебуває у безпосередній взаємодії з оточенням, отримуються різні позитивні й негативні емоції. Щоб уберегтися від негативних емоцій, потрібно бути толерантним незалежно від ситуації, відповідно до норм етикету, відповідати вчинкам і словам.
Вправа-демонстрація «Вплив слова на людину» (3 хв)
Матеріали: склянка з чистою водою, сіль, перець, грудка землі.
Візьмемо склянку води. Уявімо, що це людська душа – чиста, проста, наївна, здатна вбирати в себе все і хороше, і погане.
Сіль – грубі, солоні слова;
Перець – пекучі, образливі слова;
Грудка землі – неуважність, байдужість, ігнорування.
Коли ми це все змішаємо – отримаємо стан людини. Скільки пройде часу, доки все осяде, забудеться? А варто лише легенько збовтати – і все підніметься на поверхню. А це стреси, неврози.
Обговорення
– Які почуття у вас виникли під час цієї вправи-демонстрації?
Висновок. Коли ми з кимось сваримося і кажемо щось неприємне, ми залишаємо в душі людини ось такі сліди. І не має значення, скільки разів ми потім попросимо пробачення. Словесні рани заподіють такий самий біль, як і фізичні. Тому свою терпимість, розуміння ми можемо виявляти порізному: спокійно, витримано, доброзичливо, тобто толерантно.
3.Вправа «Побачення» (10 хв)
Тренер об’єднує учасників у 3 групи, роздає кожній групі конверти з набором
окремих речень, які потрібно розташувати послідовно, керуючись логікою, щоб вийшло змістовне оповідання. Потім представник кожної групи презентує результат.
Картки з реченнями:
Його серце тьохнуло.
Було вже пізно.
Десь загавкав пес.
Місяць - немов великий апельсин.
Потяг рушив.
Чи має щось сенс у цьому житті?
Він узяв її за руку.
Почулося скреготання заліза.
Він поглянув на неї.
Пролунав постріл.
Він зрозумів, що тільки вона могла зробити його щасливим.
ЇЇ очі були заплющені.
Це зустріч остання.
Легкий вітерець доносив схвильований шепіт.
Зазвичай звучить питання: «А як же правильно звучить оповідання?».
Люди звикли діяти стереотипно, оглядаючись на кимсь придумані канони. Тут немає правильної або неправильної відповіді. У кожного вийшло своє оповідання, і кожний може пояснити логіку його побудови. Ми вчимося приймати і поважати думку інших, адже вони мають право на існування.
Небажання зрозуміти іншого, впевненість, що ваша думка єдино правильна,
невміння зняти свої «стереотипні окуляри» - найкоротший шлях до непорозуміння, а часто і до виникнення конфлікту.
Отже, якщо ви прагнете до продуктивного спілкування, необхідно вести себе
так, щоб не ображати партнера, поважати точку зору іншого та його особистість, індивідуальні особливості, захоплення тощо. Тобто бути толерантною особистістю.
Інформаційне повідомлення «Толерантна особистість» (3 хв).
Поняття толерантності вперше почали вживати у XVIII сторіччі. У своєму
«Трактаті про віротерпимість» видатний французький письменник і філософ Вольтер писав: «Безумством є переконання, що всі люди повинні однаково думати про певні речі».
Розуміння толерантності не однакове в різних культурах і залежить від
історичного досвіду народів. У англійців толерантність розуміють як готовність і здатність без протесту сприймати іншу особистість, у французів — як свободу думок людини, поведінки, політичних і релігійних поглядів. У китайців бути толерантним означає великодушно і щиросердно ставитися до інших. В арабському світі толерантність — це вміння вибачати, терпимість, співчутливість, а в персидському — ще й здатність до примирення.
У наш час толерантність розуміють як повагу і визнання рівності, відмову від
домінування та примусу, визнання права інших на власні думки і погляди. Отже, толерантність насамперед має па меті прийняття інших такими, якими вони є, і взаємодію з ними па основі згоди.
Розподіл людей на толерантних та інтолерантних є досить умовним. Кожна
людина у своєму житті здійснює як толерантні, так і інтолерантні вчинки. Але здатність поводитися толерантно може стати особистісною рисою, а відтак — забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги. Вони критично ставляться до себе і не прагнуть у всіх бідах звинувачувати інших. Толерантна людина не поділяє світ на два кольори — чорний і білий. Вона не акцептує па розбіжностях між «своїми» і «чужими», а тому готова вислухати і зрозуміти інші точки зору.
Почуття гумору і здатність посміятися над своїми слабкими сторонами —
особлива риса толерантної людини. У того, хто здатний до цього, менша потреба домінувати і зверхньо ставитися до інших.
Отже, толерантна особистість знає і правильно оцінює себе. Її добре ставлення до себе співіснує з позитивним і доброзичливим ставленням до інших.
Що ж таке «педагогічна толерантність»? Це - терпимість до власних дітей, вихованців, учнів, вміння зрозуміти, пробачити їх недосконалості.
Що значить хороший вчитель? Це насамперед людина, яка любить дітей,
знаходить радість у спілкуванні з ними, вірить у те, що кожна дитина може стати хорошою людиною, вміє дружити з дітьми, бере близько до серця дитячі прикрощі та радості, знає душу дитини, ніколи не забуває, що він і сам був дитиною.
Отже, толерантний вчитель, це вчитель, який має не лише такі риси характеру як: терплячість, психічна стійкість, але і врівноваженість, справедливість, почуття такту, людяність, доброзичливість, спостережливість, близькість до учнів, мудрее терпіння, чуйність, вимоглива доброта, відсутність фальші у взаєминах і спілкуванні
з учнями, ненасильство. І звичайно ж комунікативна толерантність, яка
проявляється в його умінні побудувати педагогічне спілкування на рівні діалогу, рівноправних взаєминах, довіри і доброзичливості.
Анкета «Чи толерантні ви?»
Пропонуємо вам відповісти на запитання «так» чи «ні»
Якщо у ваших відповідях більше чотирьох «ні», тому вам варто попрацювати над формуванням толерантного ставлення до інших людей.
і доброту ваших близьких і рідних.
Але вчитель повинен не лише сам бути толерантним, а й формувати у дітей
готовність до розуміння інших людей і терпимого ставлення до їх своєрідних
вчинків.
Методи виховання толерантності - це способи формування у дітей готовності до розуміння інших людей і терпимого ставлення до їх своєрідним вчинків.
Виділяють велику кількість методів виховання толерантності (переконання,
самопереконання, навіювання, стимулювання, методи вимоги, корекції поведінки та
ін )
Форми і методи виховання толерантності :
• бесіда
• зустрічі з цікавими людьми
• екскурсії
• подорожі, вихід на природу
• спільні творчі справи
• дискусії
• ігрові та конкурсні програми
• класні години
• ігрові тренінги
Кожного дня ми спілкуємося з іншими людьми. Під час спілкування, отримуючи певну інформацію, ділячись нею ми вживаємо фрази і слова, над якими не задумуємося, але які можуть образити партнера, призвести до непорозуміння, і іноді навіть до виникнення конфлікту. Це слова і фрази, за допомогою яких ми висловлюємо свою згоду чи незгоду, даємо оцінку діям людей, якимось подіям.
Пам’ятай!
Висловити згоду тобі допоможуть такі фрази:
Я готовий з цим погодитися…
Мені близькі ці думки…
Я поділяю (підтримую) точку зору (думку)…
Я теж хотів це (про це) сказати…
Моя точка зору (позиція) цілком збігається…
Ніхто і не заперечує…
Ти не скривдиш іншого, якщо висловлення своєї незгоди почнеш зі слів:
Мені так не здається…
Я думаю по-іншому (навпаки)…
Я дотримуюсь іншої думки…
Я дозволю собі не погодитися з вами…
На жаль, не можу погодитися з вами…
Кожен з нас бажає жити в світі толерантності. В світі де кожного люблять,
розуміють, співпереживають, чують і поважають, де немає нетерпимості, злості і ненависті. Тому зараз, я пропоную вам чудову нагоду - створити свій світ – «Світ толерантності».
Вправа «Світ толерантності» (10 хв)
Висновок: Людина, яка живе в толерантному світі, по-справжньому
щаслива і дарує це щастя, любов людям довкола.
Ось і підійшла до закінчення наша зустріч, наша розмова з вами про
толерантність, про розуміння один одного.
Закінчити її я хотіла б віршем учасника всеукраїнської акції «Толерантність – це шлях до Європи».
Написаний він підлітком, але скільки важливих, сильних слів міститься в цьому вірші.
Миронов Андрій,м. Житомир Вікова категорія від 13 до 17 років
Як легко буває комусь нагрубити,
Як тяжко сказати : «Прости».
Як легко буває нечесному жити,
Як тяжко до храму прийти.
Частенько далеко гріхи чужі бачим,
Під носом не бачим своїх.
Найменшу провину чужу не пробачим,
На кпини піднімем і сміх.
Як часто буває: не власного болю
Нам серцем не осягнуть,
І знов по життю понівечені долі
Пліч-о-пліч вже поряд ідуть.
Щоб горе, байдужість тебе обминули,
Щоб друзів не розгубив,
Треба щоб люди Людину відчули,
Щоб сам ти Людиною був.
Хай друзі отримають справжнього Друга,
В любові знайди свою ціль,
Підставити вмій де плече, а де руку,
Прости всі образи і біль.
Вмій стримати прояв нещадного гніву ,
Терпимим до інших ти будь,
Добрим, порядним, чутливим і ніжним,
Та посмішку не забудь!
Наостанок, я хочу побажати Вам, щоб у вашому житті зустрічалися лише надійні,
чуткі, турботливі люди, щоб Вас поважали, приймали і розуміли, і щоб кожного дня
ви відчували любов, повагу.