Психологічне знищення особистості в творчості Франца Кафки та Миколи Хвильового. Урок компаративного аналізу новел «Перевтілення» та «Я(Романтика)»

Про матеріал
Наше сьогодення, сповнене постійних змін і звершень, вимагає від суспільства таку особистість, яка б змогла брати активну участь у розвитку майбутнього.У центрі цих подій залишається молодь, яка ще не готова самостійно розібратися в поглядах і може вибрати не правильний життєвий шлях. Саме тому одне із основних завдань літературної освіти в школі - формування такої особистості, яка здатна до самоосвіти та самореалізації. Тож я вважаю, що аналізуючи поведінку героїв, учні будуть вчитися робити правильний вибір свого місця в житті.
Перегляд файлу

 

 

 

Психологічне знищення особистості в творчості Франца Кафки та Миколи Хвильового.

  Урок компаративного аналізу новел «Перевтілення» та «Я(Романтика)»

 

Мета: Поглиблювати знання учнів про життя і творчість Ф.Кафки та М.Хвильового, удосконалювати вміння компаративного аналізу, розвивати творчу уяву, логічне мислення, виховувати доброту, чуйність, людяність, любов до ближнього.

Обладнання: Портрети авторів, ілюстрації до творів «Перевтілення» та «Я(Романтика)».

                                         

 

                                              Хід уроку

 

Слово вчителя: Література епохи ХХ століття ввійшла в історію як період всебічного матеріального оновлення та духовного занепаду людства. На основі історичних подій література прагнула показати справжні моральні цінності. В цей період в літературі відбувається переплетіння напрямків, течій, взаємовплив національних культур.

   Чільні місця в світовій літературі посідають Франц Кафка та Микола Хвильовий. Постає питання: «Що поєднує цих авторів – представників різних періодів і культур?». Саме цим ми з вами і займемося в аналізі їх творчості.

 

Клас поділено на 2 групи, кожна з яких має більш розширені знання про твори і намагаються їх донести до інших.

Завдання 1.

 Розгадати про кого із авторів іде мова

   «…у автора ( Кафки) абсурдний герой живе в

 абсурдному світі, але зворушливо і  трагічно б’ється,                                     намагаючись   вибратись із нього  в світ людських              

 істот – і помирає у відчаї…»

 

 

 

      «…автор має внутрішню роздвоєність і трагедію

 в своїх переконаннях, його герой стоїть перед вибором- залишитися вірним ідеям чи зберегти чистоту душі…»

Завдання 2.

 Аналіз новел «Перевтілення» та «Я(Романтика)

Учні по черзі відповідають на питання .

Головний герой …

-Що зним трапилося?

-Хто винен в його перевтіленні?

-Чи була можливість змінитися?

-Чому автор не скористався цією можливістю?

-Коли головний герой «Я» перевтілюється в дегенерата?

-Чи є майбутнє у головного героя «Я»?

-Хто міг змінити його переконання?

-Чому автор не скористався цією можливістю?

 

Вчитель.

Страшне в цьому те, що герой приймає таке ставлення до себе, погоджується з тим, що втратив людський облік і тим самим, приймає одинокість, біль, смерть.

Виходу з ужасної дійсності Кафка не бачить. Для нього майбутнє- глухий кут.

Головний герой в «Я» опиняється в бурхливому потоці життя, де іде вибір перед «молодим загір’ям», а другий-чорний трибунал комуни. Зіткнення людського фанатичного начала призводить до конфлікту в душі героя. «Я» стоїть перед вибором: зберегти чистоту душі, чи стати вірним революційним ідеям.

Завдання 3.

Виділити  характерні риси головних героїв та знайти  ті, що їх об’єднують. Робота в групах та заповнення таблиці на дошці.

 

Грегор

спільне

«Я»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 4.

Питання: Чим відрізняється кульмінація творів:

Для Грегора останній вирок-це слова сестри: «…далі так не буде. Я не хочу називати своїм братом цю потвору. Треба якось здихатись її». «…двері за ним зачинили та замкнули на ключ і на засув.»  «Вона здохла». «Ну, слава Тобі, Господи!- сказав пан Замза.., мати сумно усміхнулася».

Зустріч «Я» з матірю, яку приводять на допит. «Я» …остовпів. Блідий, майже мертвий… із розгубленими очима, як зацькований вовк». «Що я мушу робити?» . Невже я , солдат революції, схиблю в цей відповідальний момент?» Ні. Вірний пес революції не зрадив  трибуналу. Постріл у скороню матері- це не лише фізична смерть найріднішої людини «Я», це повна деградація, моральний занепад головного героя.

Висновок: Кафка- модерніст, тому зображує людину як розуміє і бачить її місце в суспільстві.

-Це він робить для чого?(Щоб більш яскраво відобразити проблему трагічного відчуження людини, її приреченість на одинокість).

Хвильовий  продовжує тему втрати моральних основ, деградацію особистості, її відчуження та самотність.

Два великих майстри показують через призму трагедій образ «маленької» людини, яка йде  «безумно» в нікуди.

Кафкіанські перевтілення героя відбуваються в фантастичному світі, а у Хвильового-в моральному.

Завдання 5.

Виразити в малюнку провідні настрої авторів  цих новел, показати яким постає світ в їх уяві.(звучить легка музика, яка надихає учнів на творчість).

Короткий аналіз малюнків.

Заключна частина:  звучить вірш Р.Симоненка «Ти  знаєш,   що ти  Людина».

doc
Додано
9 січня 2020
Переглядів
977
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку