ВСТУП
Комунікативна культура і компетентність, емпатія, толерантність є тими характеристиками, які потрібні кожному педагогу, щоб оптимально організувати власну професійну діяльність у середовищі школи та громади. Нинішній викладач мистецької школи має володіти високою загальною й педагогічною культурою, бути довершеним професіоналом. Професіоналізм людини в будь-якій царині багато в чому залежить від рівня сформованості майстерності. Цей чинник особливо значущий у педагогічній діяльності. Педагогічна майстерність тісно переплітається із поняттям "педагогічне мистецтво". Помилкою є бачити близькість цих понять лише в прямій ієрархічній залежності: педагогічне мистецтво — найвищий рівень прояву майстерності. Педагогічна майстерність — це досконале, творче виконання педагогами своїх професійних функцій на рівні мистецтва, в результаті чого створюються оптимальні соціально-психологічні умови для становлення особистості вихованця, забезпечення його інтелектуального та морально-духовного розвитку.
Педагогічна майстерність включає низку структурних компонентів: морально-духовні вартості, професійні знання, соціально-педагогічні якості, психолого-педагогічні уміння, педагогічну техніку.
Для вихованця мистецької школи особливу вагу має не тільки набуття професійних навичок і знань з тог чи іншого виду мистецтва, а і морально-духовне багатство викладача, тому що крізь призму цього багатства вихованець бачить і сприймає все інше. Людина, яка пов´язата свою долю з педагогічною діяльністю, має володівати загальнолюдськими й національними морально-духовними цінностями, сформувати в собі тверді переконання. Це один із найбільш надійних підмурівків становлення професійної майстерності педагога мистецької школи. Важливою складовою педагогічної діяльності є її гуманістична спрямованість. У центрі уваги навчально-виховного процесу має бути дитина. Викладач повинен виявляти глибоку повагу до її особистості, шанувати, оберігати від негативних впливів, створювати оптимальні умови для всебічного розвитку.
Володіння комунікативними вміннями визначають рівень сформованості у викладачів комунікативної культури. Ефективність професійної діяльності педагога значною мірою зумовлена не тільки здібностями людини, індивідуальними стійкими якостями особистості, рівнем сформованості професійних умінь та навичок, але й "суб'єкт-суб'єктними" відносинами, які необхідні в даному виді діяльності.
Сучасні вимоги, поставлені суспільством, державою потребують переосмислення професійної компетентності педагога. Навчання і виховання дітей мистецтву значною мірою залежить від потенціалу першопоштовху: умінь, зусиль, здібностей та професіоналізму викладача. Вочевидь, актуалізація проблеми підготовки сучасного викладача-професіонала зі сформованою комунікативною компетенцією, оскільки серед умов успішної його професійної діяльності є постійна комунікаційна взаємодія з колегами, учнями та їх батьками, громадськістю, порозуміння між ними.
У світовому просторі педагогічна професія належить до найбільш відповідальних. Серед інших професійних умінь особливу значущість становлять комунікативні вміння, володіння якими визначають рівень сформованості у викладачів комунікативної культури, оскільки основним інструментом роботи педагога-професіонала виступає спілкування. Професіоналом вважається людина, яка досягла високого вміння, мистецтва, майстерності в будь-якій галузі. Здійснити професійну підготовку фахівців професіоналів, які б володіли творчим професійним мисленням і здатні забезпечувати високу якість освіти і культури, досить складно. На перешкоді стають об'єктивні і суб'єктивні фактори..
Суттєвим показником професіоналізму сучасного педагога є рівень його комунікативної культури. Спираючись на сучасні дослідження у сфері спілкування, взаємостосунків і взаємодії суб'єктів і об'єктів, у структурі комунікативної культури педагога можна виділити такі складові:
світоглядна складова: система поглядів, переконань, принципів, знань і цінностей, етичних і естетичних норм;
мотиваційна складова: мотиви комунікативної поведінки, комунікативні установки, професійна спрямованість;
власне комунікативна складова: комунікативні вміння і навички (вербальні, невербальні), культура і змістовність мовлення;
емоційно-вольова складова: емпатія, тактовність, витримка, толерантність, почуття гумору;
конструктивна складова: адекватне сприйняття і самооцінка, гнучкість, рефлексивні здібності, здатність прогнозувати розвиток взаємостосунків і взаємодії.
Комунікативна культура передбачає також високі моральні якості педагога, його ставлення до особистості, а не як засобу досягнення мети. Комунікативна культура сучасного педагога – складова частина його професійної культури. У той же час, комунікативна культура – поняття більш широке, оскільки характеризує активність індивіда також і поза сферою його професійних інтересів.
У центрі уваги навчально-виховного процесу має бути дитина. Викладач повинен виявляти глибоку повагу до його особистості, шанувати, оберігати від негативних впливів, створювати оптимальні умови для всебічного розвитку.
Важливим чинником у системі морально-духовних якостей особистості викладача є рівень сформованості почуття національної гідності. Це почуття розкривається передусім через такі риси: любов до свого народу, Батьківщини; повага до Конституції та законів України, державних символів; досконале володіння державною мовою, турбота про піднесення її престижу й функціонування в усіх сферах суспільного життя; шанобливе ставлення до батьків, свого роду, традицій та історії рідного народу, усвідомлення своєї належності до нього; повага до культури, традицій та звичаїв народностей, що проживають на теренах України.
Викладачі всіх рівнів, а передусім викладачі мистецької школи, мають формувати в собі почуття інтелігентності. Інтелігентність — це дзеркало душі й розуму особистості, взірець для наслідування. Вона має виступати показником морально-духовного ідеалу для тих, хто нас оточує. Високе звання професора, доцента, викладача ВНЗ пов´язується з інтелектуальною і моральною довершеністю людини, з найвищим проявом професіоналізму у своїй галузі. Тому інтелігентність, безумовно, є стрижнем становлення педагогічної майстерності викладача.
Чільне місце в системі морально-духовних цінностей викладача посідають життєві ідеали. Це важливо ще й тому, що дитячий вік є періодом становлення, роздумів над вибором власної соціальної орієнтації та поведінки. Яскраво виражені життєві ідеали досвідченого викладача завжди знайдуть відгук у свідомості учня. Адже ідеал — це категорія етики, яка містить у собі довершені моральні якості; уособлення найбільш цінного й величного в людині, що дає змогу підростаючему поколінню успішно вдосконалюватися. Прояв викладачем своїх життєвих ідеалів особливо важливий у наш час, коли у зв´язку з історичними змінами, соціальними катаклізмами зникли звичні ідеали, що здебільшого мали фальшивий характер, а нові, справжні ще не утвердилися повною мірою. Залишати молоде покоління без істинних взірців — означає підштовхувати його до стану розчарування, пасивності, духовної деградації.
В умовах будівництва демократичного суспільства важливо, щоб у сім´ї, загальноосвітній та мистецій школах дитина повина прилучатися до дій, сповнених духом формування власних суджень про ті чи ті явища об´єктивної дійсності, готовності вільно висловлювати свої думки, судження, переконання, обстоювати їх. Період навчання у мистецькому навчальному закладі є гарною школою демократизму. На цьому етапі важливо сформувати в учнів таку якість, як толерантність, тобто терпимість і повагу до думки інших. Викладач мистецької школи має сам бути взірцем толерантності, спонукати студентів до сміливого висловлення власних думок, аргументації своїх поглядів.
Тактовність є свідченням сформованості педагогічної культури викладача. Це чутливий інструмент попередження міжособистісних конфліктів, яскравий показник педагогічної майстерності. Оскільки навіть пересічна людина, яка сповідує засади загальнолюдської та професійної культури, повинна володіти педагогічним тактом, то викладач мистецької школи в процесі спілкування з учнями, розв´язуючи перманентні педагогічні завдання, має виявляти довершені зразки тактовності.
Чільним модулем педагогічної майстерності є професійні знання. Учні завжди високо цінують викладача, який володіє глибокими знаннями зі свого фаху, виявляє обізнаність, відзначається ерудованістю. Без цього немає майстерності педагога. Це вимагає від нього щоденної наполегливої праці над собою, накопичення і систематизації нових знаньу своїй галузі. На цьому шляху кожного викладача підстерігає чимало труднощів: брак часу, великий обсяг інформації, віддаленість її від місця праці, тощо.
Одже, до основних психолого-педагогічних умінь, викладача мистецьцої школи входять: комунікативні, організаторські, дидактичні та прикладні.
Достатня сформованість у педагога названих умінь є необхідною умовою розв´язання різноманітних педагогічних завдань на рівні майстерності.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Гессен С. И. Основы педагогики: Введение в прикладную философию / С. И. Гессен– М. : Школа-Пресе, 1995. – 448 с.
2. Коломинский Я. Л. Психология общения / Я. Л. Коломинский. – М. : Знание, 1974. – 96 с.
3. Костюк Г. С. Исследования по проблеме обучения и развития / Г. С. Костюк // Сов. педагогика. – 1964. – № 5. – С. 148-151.
4. Культура. Ідеологія. Особистість: Методолого-світогляд. аналіз / В. Андрущенко, Л. Губерський, М. Михальченко. – К.: Знання України, 2002. – 578 с.
5. Практическая психология для преподавателей / В. Л. Васильев, С. А. Волков и др. / Под ред. М. К. Тутушкиной. – М.: ИИД "Филинъ", 1997. – 328 с.
6. Професійна підготовка сучасного учителя: проблеми і орієнтири [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://eenu.edu.ua/uk/articles/ profesiyna-pidgotovka-suchasnogo-uchitelya-problemi-i-oriientiri
7. Сагач Г. М. Мистецтво ділової комунікації : навчальний посібник / Г. М. Сагач. – К. : Київ. ін-т. банкірів банку "Україна", 1996. – 180 с.
8. Сухомлинский В. А. Потребность человека в человеке / В. А. Сухомлинский. – М. : Советская Россия, 1981. – 93 с.
1