1
8 клас. План-конспект уроку
Тема: Психологічні і соціальні наслідки ранніх статевих стосунків, підліткової вагітності.
Мета: сформувати поняття про фізіологічну та соціальну зрілість, їх ознаки; поглибити уявлення учнів про небезпеку для здоров’я раннього статевого життя і вагітності неповнолітніх;
розвивати здоров’язбережувальну компетентність шляхом набуття учнями навичок здорового способу життя та безпечної поведінки;
виховувати розуміння необхідності побудови стосунків між дівчатками та хлопцями на основах дружби і поваги; виховувати свідоме ставлення до свого життя і здоров’я.
Тип уроку: засвоєння нових знань, вмінь і навичок.
Хід уроку.
Продовжіть речення. Мені сказали … Мені пощастило…
У Гренландії, навіть коли за вікном температура повітря сягає позначки -400С місцеві жителі вітаються один до одного словами «Гарна погода!». То ж давайте привітаємось по-гренландськи.
II. Активізація опорних знань і практичного досвіду учнів.
Зворотний зв’язок. Мозковий штурм «Фактори, що негативно впливають на репродуктивне здоров’я».
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Протягом другої половини XX ст. і на початку третього тисячоліття спостерігається стійка тенденція як у Європі, так і в Україні зниження віку сексуального "дебюту" молоді та підлітків. Переважно для періоду початку статевого життя характерна повна непоінформованість або недостатня інформованість партнерів щодо можливих негативних та небезпечних наслідків незахищених сексуальних стосунків.
Тема уроку…
V.Основна частина.
Репродуктивне здоров’я – це стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя, що характеризує здатність до зачаття й народження дітей, можливість сексуальних відносин без загрози захворювань, що передаються статевим шляхом, гарантія безпеки, пологів, виживання та здоров’я дитини, благополуччя матері, можливість планування наступних вагітностей і попередження небажаної вагітності.
1. Обговорення ситуації у параграфі підручника
Причини порушення репродуктивного здоров’я:
1. Що таке раннє статеве життя.
Раннє статеве життя – це початок сексуальних стосунків до того моменту, як молода людина стала зрілою: біологічно, психологічно та соціально.
Причини раннього статевого дозрівання:
- надлишкова вага дітей (наростаючий вплив гормону лептину, що виробляється в жировій тканині). Кожне наступне покоління має все більшу середню вагу, оскільки збільшуються жирові запаси організму і рівень лептину. Джерелом цього процесу є те, що сучасні діти споживають більше калорійної їжі, в тому числі фаст-фуду, і менше свіжих овочів, фруктів, менше ходять пішки, менше рухаються;
- постійний стрес в сім'ї, відсутність стабільності в навколишньому середовищі їх (спрацьовує древній еволюційний механізм, що стимулює більш ранню передачу генетичного матеріалу новому поколінню);
- вплив шкідливих речовин у харчуванні (можливо, вживання у їжу м’яса, вирощеного з використанням гормонів росту) та навколишньому середовищі (екологічні чинники та використання хімічних сполук у побуті).
Інтимні статеві стосунки – частина повноцінного життя більшості дорослих людей
2.Вправа "Асоціативний кущ".
"Психологічні і соціальні наслідки ранніх статевих стосунків".
Підручник с87-88
3.Вправа «Твій свідомий вибір»
Учні витягують зі скриньки. Обговоріть, які з цих причин, на вашу думку, є відповідальними, а які - ні. Обговорюють в парах
Причини, з яких люди погоджуються на сексуальну близькість:
Рефлексія вправи: Що ви відчували під час виконання цієї вправи? Які думки у вас виникали?
Висновок: хоча ранні статеві стосунки породжують багато проблем, молоді люди часто погоджуються на них. Рішення про це зазвичай приймається необдумано, під впливом алкоголю.
Дуже важливо, щоб рішення про статеві стосунки приймалися завчасно у спокійній атмосфері.
Ваша позиція має бути зваженою і чітко визначеною. Лише в цьому випадку ви зможете пояснити її своєму другу й відстояти.
Приймаючи це важливе рішення, беріть до уваги свої життєві цінності і плани.
Впевнена, чітка відмова - запорука уникнення небажаних стосунків. Наведені поради допоможуть вам відмовитися від статевого життя, уникнути небажаних стосунків. Прочитайте їх.
4. Руханка «Родинне дерево». Підведіться, уявіть себе деревом своєї родини, в якого широке та високе гілля, покажіть наскільки…
5. Обговорення ситуації. Робота в групах.
Послухайте історію, подібні до якої трапляються в реальному житті.
Історія.
Олена, як і багато її подруг, давно задивлялася на одиннадцятикласника Максима : гарний, дотепний, має мотоцикл. Щоправда, репутація в нього не вельми - багатьох дівчат довів до сліз. Та це лише додавало йому популярності.
Одного разу Максим зустрів Олену після школи і запросив покататися. Дівчина одразу погодилася: нарешті її мрія здійснилася! «Головне, - подумала вона, - не розчарувати його».
Коли вони залишилися на одинці, Максим запитав: «Я тобі подобаюся? Ти мене любиш?» Дівчина зашарілася і тихо відповіла: «Так». «Тоді довірся мені, - сказав Максим, і вона не насмілилась відмовити... »
Наступного дня Олена побачила Максима у школі. Він розмовляв з хлопцями. Підійшла, привіталася, але Максим навіть не глянув у її бік. Дівчина кілька тижнів переживала, шукала зустрічі з ним, а він уникав її. Невдовзі Олена відчула, що вагітна...
Групи отримують один з варіантів подальшого розвитку подій та питання, на які потрібно відповісти.
Варіанти розвитку подій:
II. Олена вирішує народити дитину, не виходячи заміж.
1.Які можливі негативні наслідки для здоров'я дитини під час вагітності і матері - підлітка?
2.Які шанси має Олена продовжити навчання і здобути професію
3.Які наслідки цього рішення для Максима (тест на ДНК крові є підставою для визначення батьківства і призначення аліментів на дитину)?
III. Олена зважується на аборт.
1. Як це вплине на фізичне здоров'я дівчини?
2. Як це вплине на психічний стан Олени і Максима?
3. Як можуть поставитися до цього її батьки, родичі, знайомі?
IV. Олена вирішує народити дитину і віддати її на всиновлення
5. Як почуватиметься дівчина в подальшому житті?
6. Як це може вплинути на її подальший шлюб?
7. Як це може позначитися на долі її дитини?
Виступи груп.
Рефлексія вправи: Що ви відчували під час виконання цієї вправи? Які думки у вас виникали?
Висновок: Ранні статеві стосунки призводять до багатьох проблем. Утримання від раннього статевого життя єдиний засіб уникнення небажаної вагітності, осуду оточуючих, психологічних травм.
Часом підліток вважає, що він вільна особистість і може робити все, що захоче, зокрема й у сексуальній сфері. Однак свобода завжди передбачає відповідальність. Там, де немає відповідальності, там немає й свободи. Вільна людина за все відповідає сама, і тому вона вільна. Свобода існує для того, щоб ми могли приймати виважені, розумні рішення.
Рішення почати сексуальнее життя треба приймати, маючи відповідну інформацію. Треба враховувати, що раннє статеве життя призводить до багатьох негативних наслідків. А якщо сексуальні стосунки закінчилися нервовим зривом, небажаною вагітністю, безпліддям, одруженням «через потребу», а не через любов, або вихованням дитини в неповній сім’ї, то яка ж це свобода?
Раннє статеве життя геть не потрібне підліткові, воно шкодить його психічному та фізичному здоров’ю. Організм підлітка не готовий до цього фізіологічно й психологічно, підліток не може брати на себе відповідальність за складні стосунки, оскільки соціально й економічно він залежить від батьків.
Вагітність неповнолітніх – це важке фізичне й моральне випробовування. Вагітність у дівчаток-підлітків дуже часто спричинена їхньою безграмотністю, невмінням відповідально приймати рішення, неприпустимою в таких ситуаціях легковажністю
Вправа «Подаруй серце».
Напишіть на сердечках, як можна виразити свою симпатію до людини протилежної статі, не вступаючи у статеві стосунки.
VI. Домашнє завдання.
1.Вивчити матеріал підручника.19 параграф Підготувати інформацію про статистику захворюваності на ВІЛ та ІПСШ по Україні та Чернігівській області
2. Знайти народні звичаї в яких йшлося про збереження цнотливості дівчат.
VII. Прощання.
- Прошу вас всіх піднятися, взятися за руки й повторити:
«Нехай наше життя супроводжують тільки позитивні емоції» Додаток
Додатки
II. Олена вирішує народити дитину, не виходячи заміж.
1.Які можливі негативні наслідки для здоров'я дитини під час вагітності і матері - підлітка?
2.Які шанси має Олена продовжити навчання і здобути професію
3.Які наслідки цього рішення для Максима (тест на ДНК крові є підставою для визначення батьківства і призначення аліментів на дитину)?
III. Олена зважується на аборт.
1. Як це вплине на фізичне здоров'я дівчини?
2. Як це вплине на психічний стан Олени і Максима?
3. Як можуть поставитися до цього її батьки, родичі, знайомі?
IV.Олена вирішує народити дитину і віддати її на всиновлення
5. Як почуватиметься дівчина в подальшому житті?
6. Як це може вплинути на її подальший шлюб?
7. Як це може позначитися на долі її дитини?