Психологічні методи роботи з обдарованими дітьми
Талант – це високий розвиток здібностей. Діяльність талановитої людини відрізняється принциповою новизною.
Здібності – це особливості людини, які забезпечують їй успішне виконання певної діяльності.
Обдарованість – якісне своєрідне поєднання здібностей, які є умовою видатних досягнень у діяльності.
Види обдарованості:
Для виявлення обдарованої дитини проводимо анкету «Як виявити обдаровану дитину?» (Додаток 1)
Обдарована дитина виділяється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями (або має внутрішні передумови для таких досягнень) у тому чи іншому виді діяльності.
Пізнавальний розвиток обдарованих дітей має такі особливості:
допитливість, надчутливість до проблем, пов’язаних з характером навчання, надситуативна активність, високий рівень розвитку логічного мислення , підвищений інтерес до диверґентних завдань (розв’язування завдань вимагає пошуку), оригінальність та гнучкість мислення, легкість генерування ідей, легкість асоціювання, здатність до прогнозування, висока концентрація уваги, чудова пам’ять, здатність до оцінювання, особливості схильностей та інтересів. Для виялення творчих здібностей у здобувачів освіти проводимо тест.
(Додаток 2). Схильність дитини до творчості виявляється через розмаїття інтересів, пластичність розуму, зацікавленість , наполегливість. Суттєве значення мають умови в сім’ї дитини. Саме тест дає можливість проаналізувати деякі з них: розмаїття інтересів, незалежність, зацікавленість, наполегливість, допитливість, відомості про сімейне оточення. На запитання тесту можуть давати відповіді як учні так і батьки.
Додаток 1
«Як виявити обдаровану дитину?»
Анкета
І. Загальні риси обдарованості: |
Так |
Ні |
1. Творче оволодіння знаннями. |
|
|
2. Збереження знань у довготривалій пам’яті |
|
|
3.Розуміння значення того, що пізнають. |
|
|
4.Вміле користування знаннями та перенесення їх у нестандартну ситуацію. |
|
|
5. Критичне сприйняття всього нового |
|
|
ІІ. Автори ідей і цікавих думок: |
|
|
1.Особливості мислення. |
|
|
2.Розвинене абстрактне мислення. |
|
|
3.Високий рівень логіки. |
|
|
4.Високий рівень розумових операцій (аналіз, синтез, порівняння). |
|
|
5.Наполегливий пошук виходу із складних ситуацій. |
|
|
ІІІ. Мова: |
|
|
1.Великий словниковий запас. |
|
|
2.Вільні й чіткі висловлювання. |
|
|
3.Розуміння мови. 4.Гнучкість мови. |
|
|
IV. Поведінка: |
|
|
1.Подолання труднощів. |
|
|
2.Наполегливість. |
|
|
3.Уміння передбачати наслідки. |
|
|
4. Самостійність. |
|
|
V. Риси математичної обдарованості: |
|
|
1.Здатність до математичних узагальнень (послідовність і закономірність). |
|
|
2.Раціоналізм у розв’язуванні (знайти найбільш конкретний шлях). |
|
|
3.Почуття математичної естетики (здатність бачити красу в простому, розумному, короткому та економному способі розв’язування). |
|
|
4.Гнучкість (наскільки легко учень уміє переключатися з прямого на зворотний хід думки при розв’язуванні). |
|
|
5. Математична індукція (до розв’язування задачі йде відразу). |
|
|
VІ. Риси гуманітарної обдарованості: |
|
|
1.Здатність робити узагальнення. |
|
|
2.Здатність знаходити причинно- наслідкові зв’язки у галузях історії, мови. |
|
|
3.Абстрактне та образне мислення і творча уява. |
|
|
4.Великий словниковий запас, добірність та вишуканість мови, здатність до аналізу смислових непорозумінь |
|
|
5.Розвинута емоційна сфера. |
|
|
Додаток 2
Тест на виявлення творчих здібностей учнів
Так |
Ні |
Я люблю писати свої пісні, вірші, твори |
|
|
Я люблю гуляти сам |
|
|
Мої тато та мама полюбляють гратися зі мною |
|
|
Я ставлю чимало запитань |
|
|
Складати оповідання чи казку – безглузда справа |
|
|
Я маю одного чи двох друзів |
|
|
Я не заперечую, коли змінюються правила гри |
|
|
Я маю кілька хороших ідей |
|
|
Я люблю малювати |
|
|
Я люблю речі, які складно виготовити |
|
|
Сонечко на малюнку завжди має бути жовтого кольору |
|
|
Мені більше подобається розмальовувати малюнки в книжці, ніж малювати їх самому |
|
|
Легкі загадки – найцікавіші |
|
|
Іноді тато з мамою займаються чимось разом зі мною |
|
|
Я цікавлюся новинками про тварин |
|
|
Мій тато любить працювати по господарству , а я йому допомагаю |
|
|
Я не люблю, коли інші діти ставлять надто багато запитань |
|
|
Нелегко знайти собі зайняття, коли залишаюся сам |
|
|
Мій тато (батьки) вважає що я загалом поводжуся правильно |
|
|
Я люблю розповіді про далеке минуле |
|
|
Я із задоволенням граю в старі ігри |
|
|
Коли я хочу щось зробити, але мені складно , я відмовляюсь від цієї ідеї та займаюся чимось іншим |
|
|
Я люблю гуляти з друзями, а сам – ні. |
Підбиття підсумків:
За кожну позитивну відповідь «так» зараховується один бал, за «ні» - 0 балів.
У пунктах 5,6,11,13,14,18,19,22,23,24 – за відповідь «так» зараховуємо 0 балів, а за відповідь «ні» - 1 бал.
Підрахуємо загальну суму балів за відповідями дитини в пунктах 1,5,9,16,21. Кількість набраних балів відповідає ступеню вираження розмаїття інтересів дитини:
І ступінь – 0-1 бал (погано виражене);
ІІ ступінь – 2-3 (посередньо виражене);
ІІІ ступінь – 4-5 (добре виражене).
І ступінь – 0-1 бал (погано виражене);
ІІ ступінь – 2-3 (посередньо виражене);
ІІІ ступінь – 4-5 (добре виражене).
Підрахуємо загальну суму балів за відповіді в пунктах 6,7,22. Кількість набраних балів відповідає ступеню вираження зацікавленості дитини:
І ступінь – 0-1 бал (погано виражена);
ІІ ступінь – 2 бали (посередньо виражена);
ІІІ ступінь – 3 бали (добре виражена).
Підрахуємо загальну суму балів за відповіді в пунктах 10,14,23. Кількість набраних балів відповідає ступеню вираження наполегливості дитини:
І ступінь – 0-1 бал (погано виражена);
ІІ ступінь – 2 бали (посередньо виражена);
ІІІ ступінь – 3 бали (добре виражена).
Підрахуємо загальну суму балів за відповіді в пунктах 4,12,18. Кількість набраних балів відповідає ступеню вираження допитливості дитини:
І ступінь – 0-1 бал (погано виражена);
ІІ ступінь – 2 бали (посередньо виражена);
ІІІ ступінь – 3 бали (добре виражена).
Підрахуємо загальну суму балів за відповіді в пунктах 3,15,17, 20. Кількість набраних балів відповідає ступеню сприятливого впливу сімейного оточення для розвитку творчих здібностей дитини:
І ступінь – 0-1 бал (погано виражений);
ІІ ступінь – 2 - 3 бали (посередньо виражений);
ІІІ ступінь – 4 бали (добре виражений).