Національний характер — комплекс типових якостей і психологічних особливостей етнічної групи, яка має спільні територію, мову, культуру, звичаї, символи, що вирізняють її серед сусідніх народів.
Наталія ВОЙТЕНКО
практичний психолог
СЗОШ №1І-ІІІ ступенів по вивченню слов’янських мов
м. Біла Церква
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ
Духовне здоров'я нації загалом залежить від духовного здоров'я кожної особистості, так і національний характер не є сумою характерів окремих індивідів, а квінтенцією найхарактерніших особливостей, властивих народу.
Національний характер — комплекс типових якостей і психологічних особливостей етнічної групи, яка має спільні територію, мову, культуру, звичаї, символи, що вирізняють її серед сусідніх народів.
Тип національного характеру залежить від багатьох чинників: расових, геопсихічних, історичних, соціо-психічних, культуроморфічних та глибиннопсихічних.
Расою (лат. razza — порода) називають групу людей, яка має спільне походження, певні успадковані антропо - біологічні, духовні, психологічні риси, які вона витворила впродовж своєї історії і тривалого проживання на спільній території.
Концепцію української раси сформулював історіософ, письменник Юрій Липа (1900—1944) в книзі «Призначення України». На його думку, раса — це не стільки пропорції черепа, ширина обличчя чи колір очей, скільки етнопсихологія, генетика, дух нації. Хоча генетичний код зумовлює і певний антропологічний тип, що позначається на зовнішньому вигляді.
Територія кожного народу має свої природні особливості й певною мірою впливає на формування національного характеру. Так, багатство землі України сприяло закоханості в природу, ліризму, спогляданню, спокою. Проте властива і така якість як відсутність активності, бо плодюча земля обдаровує людину без її особливих зусиль. Історичні чинники впливали на войовничість українського народу, оскільки багата країна завжди потребувала захисту від численних завойовників. Отже, сформувався авантюрничо-козацький тип характеру.
Культура нації формується впродовж багатьох тисячоліть, починаючи із прообразів етнічної міфології і закінчуючи сучасною поетичною творчістю. Світовідчуття давніх українців вплинуло на ментальність їхніх нащадків — національний тип світовідчуття, який ґрунтується на етнічних образах і символах (часто підсвідомих), що зумовлюють стереотипи поведінки, психічні реакції, ставлення до навколишньої дійсності певних подій чи осіб.
Носії українського менталітету вирізняються толерантністю, працелюбністю, бережливістю, повагою до приватної власності, індивідуалізмом, в них слабко розвинений дух колективізму і прагнення поставити потреби держави вище потреб особистості. Українському менталітету не притаманна ксенофобія (вороже ставлення до чужоземців) й імперіалістичні устремління до розширення своєї території (ідеалом вважається інтенсивний, а не екстенсивний шлях розвитку).
Важливими складниками українського характеру є соціо-психічні риси та психологічні особливості.
Однією з умов всебічного вивчення життєдіяльності людини є врахування соціально-психологічного чинника, зокрема такого його елемента як психологія нації.
У 1935 р. на Першому українському педагогічному конгресі психолог, філософ, літературознавець Яким Ярема (1884 —1964) у своїй доповіді «Українська психіка в її історично-культурних виявах» визначив типи психології окремих націй залежно від того, що переважає у її виявах: екстраверсія чи інтроверсія, тобто світ об'єктів чи світ суб'єктів. У характері римлян, на його думку, переважала екстраверсія, в індусів — інтроверсія, у греків, німців — поєднання обох типів. Психологія американців має екстравертивний характер, спрямована на успіх, удосконалення умов життя, продукції тощо. Існує думка, що психологічні особливості українського народу ближчі до інтровертивних.
Феномен психологічної спрямованості притаманний і релігії. Вона також може мати екстравертивний (поєднання з життям, пристосування до його потреб) або інтровертивний (сепарація від життя, внутрішня побожність) характер. Це позначилося на українському і російському православ'ї. Російське православ'я прагнуло брати участь в управлінні країною, політиці, українське — було нейтральнішим.
За Я. Яремою, українській нації притаманні такі психологічні особливості:
Український педагог Григорій Ващенко (1878—1967), професор Вільного українського університету (Мюнхен), у своїй праці «Виховний ідеал», аналізуючи особливості українського інтелекту, наголошує на схильності до синтетичного мислення, яке є однією з найважливіших умов творчості. Він зазначає, що народна пісня свідчить про багатство, красу і силу відчуттів, а народ відзначається охайністю, чемністю, гостинністю, високою моральністю. Причиною невдач є хиби української волі, деформованої поневолювачами. Ващенко вказує на індивідуалізм українців з елементами аристократизму, який за несприятливих умов політичного і суспільного життя перетворюється на егоїзм, замикання в коло вузьких особистих інтересів, нехтування інтересами суспільними: «За відсутності високої життєвої мети амбіціонерство українця іноді набуває дріб'язкового характеру». Проте відсутність державності не притупила почуття громадянина, господаря своєї країни.
Сучасні етнопсихологи визначають українців як емоційних, сентиментальних, схильних до ліризму, працьовитих, гостинних, освічених, постійних у сімейних стосунках, духовних, уважних до старших, мужніх, оптимістичних, незалежних у своїх діях і вчинках. Водночас констатують багато негативних рис українського національного характеру, таких як взаємне нерозуміння, схильність до анархізму, неузгодженість між словами і справами, невизначеність, відособленість, мрійливість, імпульсивність, індивідуалізм.
Сьогодні неможливо відшукати представників лише одного конкретного типу характеру, якому б не були притаманні ознаки іншого типу. Будь-який індивід є носієм як позитивних, так і негативних особливостей психіки, сформованих під впливом низки історичних, географічних, соціальних та інших чинників.