Завдання психологів та педагогів Сьогодні зусилля педагогів і психологів спрямовані на створення школи, яка б забезпечила сприятливі умови для процесів, що формують унікальну особистість дитини. Завдання психологів – сприяти тому, щоб школа стала для кожної дитини, для кожного учителя досвідом цінним і позитивним. Психологи пропонують психогімнастичні ігри та вправи, які допоможуть учням зняти фізичну напругу – розслабити м’язи тіла, дати відпочинок очам, і найголовніше – внутрішньо розслабитися та отримати заряд позитивної енергії. Це дасть змогу продовжити продуктивно працювати на уроці та легше засвоювати нові знання. А також створити у класі дружню атмосферу взаємодопомоги, довіри, доброзичливого відкритого спілкування учнів між собою та з учителем
Психологічний комфорт Психологічний комфорт необхідний не тільки для розвитку дитини і засвоєння нею знань. Від цього залежить фізичний та емоційний стан дітей, що, в свою чергу, теж сприяє успішному навчанню, забезпеченню якісного засвоєння знань «Комфорт – умови життя, вимоги, обстановка, що забезпечують зручність, спокій і затишок» .
Гра «Мокрий собака» Мета: навчити позбавлятися негативних емоцій. Учитель: я хочу показати вам, як можна легко і просто позбавитися неприємних відчуттів. Ви бачили мокру собаку? Що вона робить? Правильно, вона обтрушує з себе воду – від носа до кінчика хвоста! Почніть обтрушувати долоні, лікті, плечі. При цьому уявляйте, як усе неприємне – погані відчуття, нехороші думки – злітає з вас, як вода з мокрої собаки. Потім обтрусіть свої ноги від кісточок до стегон. Потрусіть головою. Як почуваєтеся?
Вправа “Долоньки” Мета:визначити очікування вчителя від процесу навчання учнів Учасники на аркуші паперу обводять долоню.У центрі долоні пишуть “ Я –учитель”, на пальчиках- відповіді на запитання: ”Що я ,як учитель, хочу дати своїм учням?” Потім учасники обєднуються у 2 команди. Кожна команда, у результаті колективного обговорення, визначає спільні відповіді, записує їх на спільну “долоньку” і презентує свої долоньки тренінговій групі
” Мета: нагадати важливу роль першого вчителя у формуванні особистості дитини. Пригадайте своє навчання в початкових класах школі. 1.- В якій школі навчалися? 2.- Як звали першого вчителя? 3.- Хто був сусідом по парті? 4- Як ставився до вас учитель? 5- Які емоції у вас виникли, коли ви згадували своє навчання в першому класі? 6- Хто був для вас найважливішою людиною в той період? Вправа “ Спогади про школу
Психогімнастичні ігри і вправи, рекомендовані педагогам для проведення з учнями у класі Вправа «Усмішка по колу» Усі беруться за руки і «передають» усмішку по колу: кожна дитина повертається до свого сусіда праворуч і, побажавши йому щось приємне, усміхається, а той передає усмішку далі. Педагог цікавиться враженнями учнів, дякує за чудові усмішки.
Гра «Дзеркало» Мета: навчати умінню розуміти внутрішній стан іншої людини. Учитель: Прошу вас стати одне навпроти одного і домовитися, хто буде «дзеркалом», а хто – стоятиме перед ним. «Дзеркало» має повторювати все те, що відбуватиметься з дитиною, яка стоїть навпроти. А вона передаватиме емоцію («гнів», «радість», «сум», «втома», «образа», «страх», «задоволення», «захоплення» тощо) за допомогою міміки. Зрозуміло? Що ж, тільки-но я плесну в долоні, можна розпочинати. Якщо я плесну в долоні двічі, ви маєте помінятися ролями. Починаймо!
Гра “Австралійський дощ” Учитель: чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно! - В Австралії піднявся вітер (ведучий тре долоні). - Починає крапати дощ (клацання пальцями). - Дощ посилюється (почергове плескання долонями по грудях). - Починається справжня злива (плескання по стегнах). - А ось град — справжня буря (тупіт ногами). - Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах). - Дощ стихає (плескання долонями по грудях
Гра «Сонячний зайчик» Мета: зняти напруження м'язів обличчя. Учитель: давайте пограємо у «сонячного зайчика». Уявіть, як сонячний зайчик зазирнув вам у вічі. Заплющте їх. Він побіг далі по обличчю, ніжно погладьте його долонями на лобі, на носику, на ротику, на щічках, на підборідді, погладьте акуратно голову, шию, руки, ноги. Він забрався на живіт – погладьте животика. Сонячний зайчик – не пустун, він любить і пестить тебе, потоваришуй із ним. Дуже добре! Ми подружилися із сонячним зайчиком, зробимо глибокий вдих-видих та усміхнемося одне одному
Кричалка «Я дуже хороший!» Мета: зняти емоційне напруження. Учитель: а тепер повторюйте за мною... Я дуже хороший! (ведучий вимовляє фразу спочатку пошепки, відокремлюючи слова, потім голосніше, ще голосніше, аж доки не переходить на крик. Діти повторюють за ним). У вас гарно виходить! Тепер зробимо глибокий вдих-видих та усміхнемося одне одному.
Гра «Лісоруби» Мета: зняття психоемоційного напруження. Учитель: давайте встанемо. Уявіть собі, що ви лісоруби, які чистять ліс. На рахунок «раз» підніміть руки вгору (долоні в замку), зробіть глибокий вдих. На рахунок «два» опустіть руки – видих. Ще раз, але видих супроводжуємо голосом. І ще раз, коли робите видих, голосніше.
Вправа на завершення «Аплодисменти по колу» Ми плідно попрацювали сьогодні і на завершення пропоную вам гру, у процесі якої аплодисменти спочатку звучать зовсім тихенько, а потім усе сильніше і сильніше. Ведучий починає аплодувати, дивлячись і поступово наближаючись до одного з учасників. Потім цей учасник вибирає з групи наступного, якому вони аплодують разом. Третій вибирає четвертого, а останньому учаснику аплодує вже уся група.