Психологічний порадник «Психологія успіху для академічно обдарованих дітей»

Про матеріал
Психологічний порадник,спрямований на підвищення рівня самооцінки, формування стресостійкості академічно обдарованих здобувачів освіти під час участі в предметних олімпіадах та конкурсах
Перегляд файлу

Психологічний порадник

«Психологія успіху для академічно обдарованих дітей»

 

Мета: підвищення рівня самооцінки, формування стресостійкості

під час участі в предметних олімпіадах та конкурсах

 

Олена ГАРМАШ, практичний психолог, соціальний педагог

                                       Ніжинської гімназії №3 Ніжинської міської ради Чернігівської області

 Важкі часи народжують сильних людей.

Сильні люди створюють хороші часи.

                                                                         Платон

 

Освіта — основа держави, без якої нічого не буде. Замисліться на секунду: якою зброєю воюють українці? Високотехнологічною. На опанування такої зброї на Заході відводять значну кількість часу. У той час як наші захисники й захисниці опановують нову техніку за тижні. І саме це — заслуга нашої школи та її вчителів. Тож згадаймо мудру істину, яку озвучив Отто фон Бісмарк: «Війни виграють не генерали, війни виграють шкільні вчителі».

ПАМ’ЯТАЙ, що перемога на олімпіаді – це не кількість балів, ранг чи медалі, це випробування на інтелектуальну та психологічну витривалість, здатність опанувати зайві емоції.

Права та обов'язки батьків здобувачів освіти | Конотопська початкова школа  “Лідер” Конотопської міської ради Сумської областіНайтиповіша проблема під час олімпіад –  це стрес та тривога через невпевненість у власних силах. Помірне хвилювання у таких випадках може бути цілком корисним, адже в цей час мозок мобілізується і його продуктивність підвищується. Але коли переживання межують із панікою, то це лише заважає зосередитись. Як впоратися з емоціями на цьому етапі?

 

Тобі стануть у нагоді кілька порад

         зі Всеукраїнської  програми ментального здоров’я

«Ти як?»

Це надзвичайно потужний ресурс психічного здоров’я та психосоціальної підтримки в умовах надзвичайних ситуацій, адже кожна методика покликана задовольнити базові потреби та безпеку дітей.

Незважаючи на простоту деяких вправ, кожна з них несе певне наповнення, допомагає дітям стабілізуватися, відволіктися та заспокоїтися. Такі техніки можна використовувати самостійно або комбінувати з іншими. Першочергово навчаємо вправ, які стабілізують емоційний стан – це методики заземлення, заспокоєння,  дихальні вправи, техніки миттєвої допомоги. А ще це своєрідні стратегії виживання, які дозволяють тілу заспокоїтися, віддалитися від емоційного болю, зрозуміти дійсність та адекватно реагувати на ситуацію.

        Під час олімпіади чи конкурсу:

  1. Переключи увагу. Щоб опанувати надмірне хвилювання, яке заважає сконцентруватися на завданнях, варто на мить відволіктися. Можна сконцентруватися між різними каналами сприйняття –прислухатися до звуку навколо, вдихнути запах, подивитися у вікно, відчути на дотик предмети поряд.  У цьому випадку допоможе  вправа «5, 4, 3, 2, 1». Техніка полягає в тому, що людина повинна задіяти всі органи чуттів. Спочатку огляньте приміщення, у якому перебуваєте, назвіть 5 кольорів, які ви бачите (це може бути одяг, меблі чи інші предмети інтер’єру). Далі треба доторкнутися до будь-якої поверхні, відчути її, помітити всі деталі та описати їх. Назвіть 4 ознаки поверхні (холодна/тепла, гладка/шорстка, з якого матеріалу зроблена, на що схожа). Наступним етапом потрібно задіяти слуховий канал.  Зверніть увагу на звуки в кімнаті й назовні. Що ви чуєте в приміщенні? А які звуки чуєте за вікном? Звертайте увагу на звуки, що допомагають вам повернутися в зону стійкості (наприклад, клацання годинника). Почуйте та назвіть 3 звуки. Далі підключіть нюхові та смакові рецептори. Відчуйте 2 запахи, назвіть їх. Наостанок можна уявити річ, яку хотілося б скуштувати, відчуйте післясмак і назвіть його. Ви відновилися, можете зосередитися на завданнях.
  2. Стабілізуйся. Виконай вправи на самозаспокоєння «Обійми дитину» або «Метелик». Техніка дозволяє заспокоїтися за допомогою легкого постукування по передпліччю. Для цього складаємо руки навхрест, торкаємося долонями до передпліччя й тихенько по черзі робимо постукування чи погладжування. Також допоможе «дихальна гімнастика»: зроби глибокий вдих носом на рахунок 1,2,3,4  і видих ротом на рахунок 4,3,2,1. Попий води маленькими ковтками (5-6 ковтків)
  3. Не піддавайся емоціям. Інколи під час змагання виникає відчуття, що навколо усі значно розумніші, немає жодного шансу на перемогу. Опускати руки не можна, здатися ніколи не пізно. Не піддавайся на «групове зараження», якщо хтось панікує чи поспішає, не зважай, роби свою справу впевнено і до кінця! Викладайся по максимуму, продемонструй свою впевненість та стійкість.
  4. Розумно розподіляй час. Не піддавайся бажанню зробити все швидко і абияк, чи навпаки відкласти серйозні завдання на потім.  Виконуй все по порядку, якщо не знаєш розв’язку, то  пропусти це завдання, але обов’язково повернися до нього. Буває, що рішення може прийти згодом.
  5. Особливе випробування - повітряна тривога. Ні в якому разі не можна нехтувати своєю безпекою. Переходь у надійне місце і обов’язково продовжуй працювати. У нагоді може стати вправа «Рахунок навпаки». Проста вправа, що дозволить зосередитися на рахунку й відсторонитися від надмірних переживань. Потрібно порахувати від 20 до 1 у зворотному напрямку.
  6. Самомотивація. Змагання – це один із серйозних  викликів. У цьому можуть допомогти прийоми приборкування негативних емоцій: Самонаказ: «Стоп. Спокійно. Тільки вперед».

Установка: «Я зроблю все можливе»

Настанова на успіх: Уяви, що ти супергерой і тримаєш свій фронт – освітній, ти гідно представляєш свій заклад. Не панікуй, зберись, покажи свої вміння та силу.

Якщо результат виявився гірше, ніж очікувалося, не варто впадати у відчай. Необхідно пам'ятати, що кожна невдача – лише сходинка до нової перемоги. Це можливість зосередитися на позитивних моментах, які можна виокремити з отриманого досвіду (знайомство з новими друзями, пізнання нового досвіду, подолання перешкод, цікаві завдання).

У будь-якому випадку олімпіада чи змагання – це привід поставити виклик самому собі, перевірити свої здібності та можливості, це рух вперед, це ще одна сходинка до успіху)))

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАПАМ’ЯТАЙ, ТИ – ГОРДІСТЬ СВОЄЇ РОДИНИ,

ТИ – НАДІЯ НАШОЇ ГІМНАЗІЇ,

ТИ – ПОТУЖНА СИЛА ДЛЯ РОЗВИТКУ НАШОЇ ДЕРЖАВИ!!!

 

 

 

 

 

 

2024/2025 н.р.

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
24 грудня
Переглядів
24
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку