Психолого-педагогічний консиліум "Адаптація учнів 5-го класу до умов навчання в основній школі"

Про матеріал
Протягом багатьох років проблема переходу із початкової школи до основної шукає свого рішення. Вірно організована робота над цією проблемою – запорука успішного навчання дітей в школі. Мета: • залучити учасників педагогічного консиліуму до активного обговорення проблеми адаптації п'ятикласників до навчання в основній школі; • створити умови для аналізу свого особистісного досвіду і професійної компетентності; • виробити рекомендації для всіх учасників навчально-виховного процесу з проблемних моментів адаптації.
Перегляд файлу

Психолого-педагогічний консиліум

Адаптація учнів 5-го класу

 до умов  навчання в  основній школі

 

Мета:

• залучити учасників педагогічного консиліуму до активного обговорення проблеми адаптації п'ятикласників до навчання в основній школі;

• створити умови для аналізу свого особистісного досвіду і професійної компетентності;

• виробити   рекомендації для всіх учасників навчально-виховного процесу з проблемних моментів адаптації.

Порядок денний:

  1. Актуальність проблеми адаптації учнів 5-х класів до навчання в основній школі та учнів 10-х класів до профільного навчання. 

Заступник директора з навчальної роботи

  1. Стан здоров'я п'ятикласників та учнів 10-х класів.

Медична сестра.

  1. Я, ти, він, вона – разом дружний клас. Характеристика класного колективу.

 Класний керівник 5 класу, вихователь

Класні керівники 10х класів

        4. Психологічний портрет учнів 5-х, 10х   класів.

Практичний психолог

 

5. Соціальний портрет учнів 5, 10 класів.

Соціальний педагог

6. Співпраця «Учитель – учень». Перші кроки до порозуміння.

Вчителі – предметними

           7. Висновки адміністрації.

Директор

заступники директора

           8. Рішення психолого – педагогічного консиліуму.

 

 

 Потрібно знати дитину, знати її силу і слабкості,

розуміти її думки, переживання,

бережно доторкнутися до її серця.

В.О. Сухомлинський

 

Вступне слово

Протягом багатьох років проблема переходу із початкової школи до основної шукає свого рішення.

Вірно організована робота над цією проблемою – запорука успішного навчання дітей в школі.

Тому традиційним в нашій школі став психолого-педагогічний консиліум з адаптації п’ятикласників до навчання в середній школі та учнів 10 класу до профільного навчання.

Сьогодні ми з вами вивчимо та проаналізуємо процес адаптації наших учнів, розробимо рекомендації для роботи з учнями 5 та 10 класів.

Допоможуть нам в цьому гарний настрій, бажання дізнатись нове, поділитись з колегами тим, що ви вже знаєте та вмієте.

Вправа «Мозковий штурм».

У кожного з вас є свій власний досвід з адаптації, всі ви колись пішли до школи, мабуть хтось з вас переходив із однієї школи в іншу, потрапляли в різні групи людей в таборі, музичній школі, спортивній секції, далі в інститутах, приходили молодими спеціалістами на роботу, переходили із одного колективу в інший.

Згадали? А тепер запишіть асоціації, які у вас викликає  адаптація до нових умов.

Готові? (Педагоги називають свої асоціації по черзі).

 

Адаптація до нових умов: тривога, страх, труднощі, випробування, очікування, надія, зміни, невпевненість.

    Адаптаційний період наступає в житті школяра 3 рази: при вступі до 1 класу, при переході до середньої школи, при переході в 10 клас. Ці періоди справедливо називають кризовими. Багатолітні спостереження показують, що цей перехід повязаний із зниженням успішності, інколи ненадовго. Учням, які звикли до порядку в початковій школі, необхідний час,  щоб пристосуватись до нового стилю та темпу життя. Чи можна уникнути ці труднощі, досвід підтверджує, що можна.

1. Актуальність проблеми адаптації учнів 5-х класів до навчання в основній школі  та учнів 10 класу до профільного навчання.

Забезпечення наступності та здійснення заходів, спрямованих на адаптацію дітей до основної школи, є важливою передумовою успішного навчання школярів у 5-му класі.

Нові умови навчання у середній школі висувають високі вимоги до інтелектуального розвитку учнів, підвищують темпи навчальної діяльності. Усі ці навантаження викликають напруження психіки дитини, що може призвести до перевтоми, високого рівня тривожності, труднощів у соціально-психологічній адаптації. Щоб запобігти серйозним проблемам при переході до середньої ланки школи, необхідно враховувати всі чинники , які впливають на якість навчання у 5 класі.

                Перехід від початкової школи до середньої – процес непростий як із фізіологічної, так і з психічної точки зору. На жаль, у сучасній психології та педагогіці цій проблемі майже не приділяють належної уваги. Вважається що все відбувається досить природно, планомірно, без протиріч, оскільки дитина має вже певний досвід навчання. Але дуже часто виникає низка проблем, які потребують вирішення.

Від першої вчительки, яку діти сприймають як «другу маму», має відбутися перехід до викладання предметів різними фахівцями. За 3-4 роки малюк уже звик до певного стилю спілкування, виробив своєрідні механізми пристосування до вимог однієї людини. Тепер протягом дня у 5 класі він матиме справу з 4-5 різними педагогами, які відрізняються індивідуальними особливостями поведінки та діяльності, рівнем вимог, оцінювання тощо.

Зазначимо, що діти із сильною нервовою системою, швидким перебігом психічних процесів такий «калейдоскоп» сприймають природно, чого не скажеш про інтровертів, уповільнених, уразливих, некомунікабельних. Вони можуть не сприймати пояснень у незвичній для них манері і бурхливо реагувати на незнайомі інтонації; важко пристосовуватися до нових вимог. Це врешті негативно відображається на настрої, якості засвоєння інформації, взаєминах з оточенням.

Специфіка адаптації 10-класників визначається особливостями віку та специфікою профільного навчання. Важливою соціальною потребою даного віку є потреба у пошукової активності, у самовизначенні життєвих перспектив.

Практика показує, що якщо обраний напрям в навчанні відповідає психофізіологічним і особистісним особливостям, інтересам і схильностям учня, то, незважаючи на підвищені вимоги і збільшення навчального навантаження, стомлення і пов'язані з ним невротичні явища спостерігаються набагато рідше, а ефективність навчання підвищується.

Старші школярі вже включаються в новий тип діяльності - навчально-професійний. Навчальна діяльність для учнів 10-11 класів є засобом реалізації життєвих планів, тому вона спрямована на структурну організацію і систематизацію індивідуального досвіду шляхом його розширення і поповнення. У цьому віці навчальна інформація може бути осмислена самостійно і учні здатні самостійно вибирати форми отримання інформації.

 Розвиток пізнавальних процесів досягає досить високого рівня і діти нарівні з дорослими виконують розумову роботу. Якісно змінюється мислення, досягаючи теоретичного рівня. Підлітки тепер завжди намагаються зіставити різні теорії, точки зору, тобто «Докопатися до істини».

В цьому віці багато хто прагне долучитися до "дорослого" життя - природно, все має бути в міру.

Стан здоров'я п'ятикласників та учнів 10-х класів.

Зміни відбуваються не лише  у навчальній діяльності, спілкуванні,   а й  у анатомії та фізіології дітей.  До слова запрошуємо медичну сестру з аналізом стану здоров'я  учнів 5, 10 класів та рекомендаціями щодо його збереження. 

 

Я, ти, він, вона – разом дружний клас. Характеристика класного колективу.

 

Як показує практика, основні труднощі у дітей в цей період — у сфері спілкування з однолітками, у вмінні «зайняти певну сходинку», завоювати статус у групі. Це для дитини важливіше, ніж проблеми у навчанні. Кожна дитина повинна мати можливість проявити себе у чомусь іншому. Особливо важливою тут є робота класного керівника та вихователя. Саме вони мають допомогти дітям, у яких щось не складається, «підняти» її в очах однокласників.

До слова запрошуємо класного керівника та вихователя 5 класу, класних керівників 10-А, 10-Б класу.

 

Психологічний портрет учнів 5-х, 10х   класів.

Для попередження можливих негативних явищ на етапі розвитку особистості школяра, виявлення труднощів адаптації психологічною службою школи проведено спеціальне психологічне дослідження. З висновками запрошуємо практичного психолога Базаренка М. М.

Соціальний портрет учнів 5, 10 класів.

Нової якості у п'ятикласників набувають стосунки з однолітками. Діти хочуть почувати себе частиною цілого колективу, жити з ним спільним життям, бути визнані друзями. Спілкування з друзями стає самостійною діяльністю. Вона існує, з одного боку, у вигляді вчинків підлітків по відношенню один до одного, а з іншого - у формі осмислення вчинків однолітків і стосунків з ними  та  має значення для формування уявлення про себе. Ця сфера життя та спілкування стає для підлітків надзвичайно важливою й особистісно значущою: зменшується згуртованість, зростає страх самовираження (Що думають про мене мої друзі? Як сподобатися новому класному керівникові та новим вчителям?)

Запрошуємо до обговорення соціального педагога Шару Н. В.

Співпраця «Учитель – учень». Перші кроки до порозуміння.

Дитина вчиться встановлювати стосунки з іншими людьми. Закладаються мораль, етика. Але як часто доросла і дитяча моралі не співпадають. Звідси — стихійні дитячі норми поведінки, пов'язані з поняттям «справжнього друга», тенденції закріплення негативного статусу у системі спілкування в класі. Тут широке поле діяльності для дорослих (насамперед у моральному вихованні). Самооцінка дитини дедалі менше починає залежати від навчальних успіхів, а дедалі більше — від того, як її цінують та сприймають. У цей період як ніколи дитина починає відчувати потребу у позитивній оцінці себе (не свого тільки навчання), з боку дорослого. Ось чому педагоги повинні приділити п'ятикласникам особливу увагу, краще наглядати за ними (мається на увазі створення певної психологічної атмосфери з боку всього педколективу: доброзичливість, уважність, тактовність). Для учнів 5-го класу багато що стає новим і непізнаним: нові вчителі, нові предмети, форми навчання, а іноді і однокласники. Звичайно ж, є діти, які легко й вільно вливаються в шкільну систему вимог, а є діти, які відчувають потребу в допомозі вчителів, батьків, психолога. Але ми, вчителі, також проходимо період адаптації: нам потрібно запам’ятати нових учнів, вивчити їхні особливості, переключитися на роботу з п’ятикласниками, враховуючи основні психологічні особливості дітей цього віку. І чим швидше ми, вчителі, і учні знайдемо ті спільні шляхи, тим швидше пройде адаптація в учнів 5-го класу. А це є ( я маю на увазі спільні шляхи):

--- вміння вчителя ставити посильні вимоги зі свого предмета;

--- уміння класного керівника згуртувати колектив, сформувати культуру поведінки й навички спілкування;

--- уміння учнів реально оцінювати свої можливості.

Вправа «Незакінчені речення». 

1. Мені в 5-му класі працюється добре, тому що…

2.Мене турбують такі учні, як….

3.Проблеми у 5 класі…

 

Висновки адміністрації.

         Діти чекають змін, чекають що в школі їм буде цікаво. Досить поширеним є явище, коли вчителі-предметними приходять у п’ятий клас, випустивши зі школи старших школярів. Вони переносять на учнів 10—12 років методи навчання, характерні для старшої школи: висувають дуже серйозні вимоги до самостійності, різко збільшують темп вивчення навчального матеріалу, вводять одразу багато нових понять із різних навчальних галузей, розібратися в яких діти неспроможні. Усе це негативно впливає на результати навчання школярів.

        Вивчаючи стан адаптації учнів 5 класу до навчання в основній школі, адміністрацією закладу відвідано майже усі уроки у 5 класі. Під час відвідування уроків була оцінена робота вчителів-предметників з погляду їхньої психолого-педагогічної майстерності. При цьому було встановлено, що практично всі педагоги вживають певних заходів для ефективної адаптації п’ятикласників до навчання у основній школі. Вчителі враховують індивідуальні особливості учнів, їх швидку втомлюваність, потребу хоча б в епізодичному заохочуванні, використанні ігрових моментів. На всіх уроках спостерігається сприятлива психологічна атмосфера, доброзичливе ставлення поєднується з вимогливістю вчителів до учнів.

        Аналіз відвіданих уроків та вивчення навчально-виховного процесу у 5 класі показали, що в основному п’ятикласники мають сформований комплекс організаційних навичок: уважно слухають пояснення вчителів, старанно працюють на уроках, сприймають навчальний матеріал, виконують домашнє завдання, інколи їх виконують частково.

           У ході відвідування уроків відзначається, що діти на уроках активні, проявляють інтерес до знань, вміють аналізувати, узагальнювати, робити висновки.

     Вважаємо, що успішній адаптації учнів 5-х класів до навчання в основній школі сприятимуть цілеспрямована координація дій учителів, їхній професіоналізм і досвідченість.

         Відвідування уроків у 10-х класах показало, що вчителі знають психофізичні особливості учнів даного віку, володіють методикою викладання свого предмета.етапи уроків чітко простежуються, на уроках використовуються завдання розвивального характеру, різні форми та методи роботи.

 

Усі сторони мали можливість висловити свою думку, але мовчить наш головний герой консиліума.

Що ж думають учні 5 класу про своє шкільне життя, чи задоволені вони навчанням у нашому закладі. Для того, щоб виявити ступінь задоволеності учнів шкільним життям було проведено анкетування. Пропонуємо вам ознайомитися з його результатами.

 

Результати опитування учнів  5 класу  за анкетою «Ставлення учнів до  школи»

Таким чином, як свідчить аналіз проведеного опитування учнів 5 класу,  можна зробити висновок  про позитивну динаміку адаптаційного процесу: майже в усіх учнів з'явились улюблені вчителі, навчальні предмети, нові друзі. Більшість учнів позбулись страху переходу до старшої ланки і  можливих образ від старших учнів.   В учнів не виникає  особливих  проблем із засвоєнням змісту навчального матеріалу основних предметів.

 

РІШЕННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОПЧНОГО  КОНСИЛІУМУ

 

1. Вивчити і враховувати вікові особливості дітей молодшого підлітко­вого віку у навчально-виховному процесі.

Усі вчителі. Постійно.

 

  1. Продовжити роботу щодо формування класного колективу учнів 5, 10 класів .

Класні керівники.  Протягом навчального року.

 

  1. Враховувати рівні розвитку загальних розумових здібностей, процесів пізнаваль­ної сфери, характерологічні особливості п'ятикласників у навчально-виховному про­цесі, сприяти позитивній динаміці розвитку.

Усі вчителі. Протягом року.

 

  1. Організувати повторне діагностичне дослідження змін в адаптаційному про­цесі учнів 5 класу, провести повторний аналіз отриманих результатів.

Практичний психолог. Березень 2014 року.

 

  1. Під час навчально - виховного процесу та на уроках фізичного виховання, під час позаурочних заходів врахо­вувати стан здоров'я дітей.

Усі вчителі. Постійно.

   6. Вчителям предметникам, які викладають у 5, 10 класах з метою попередження перевантажень строго регламентувати подачу нового навчального матеріалу, дотримуватися норм домашніх завдань, диференціювати завдання на всіх етапах уроку, регулярно проводити фізкультпаузи.

Усі вчителі. Постійно.

   7. Бібліотекарю, вчителям – предметникам  розвивати читацькі інтереси п'ятикласників та учнів 10 класу.

Постійно.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бирченко Наталя Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Марієнко Світлана Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
30 вересня 2019
Переглядів
12571
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку