Емоційне вигорання є актуальною проблемою сучасної школи. Втома, незадоволеність результатами власної діяльності, відчуття відсутності соціальної підтримки… Педагоги постійно відчувають великі нервово-психічні навантаження. Найскладнішим є те, що вигорання розвивається поступово, і в цьому його підступність. Людина часто не усвідомлює симптомів. Вона не може побачити себе з боку і зрозуміти, що відбувається.
Тому профілактика емоційного вигорання починається з уміння розпізнавати і розуміти суть проблеми, причини незадоволеності в професійній діяльності, правильно оцінити власні емоційні ресурси, визначити можливі шляхи та методи психологічної саморегуляції.
Міністерство освіти, науки молоді та спорту
Криворізька загальноосвітня школа № 30
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СЕМІНАР – ПРАКТИКУМ
«ПРОФЕСІЙНЕ ЗДОРОВ’Я ПЕДАГОГА.
ПРОФІЛАКТИКА СИНДРОМУ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ»
Підготувала
Практичний психолог
Приступа Я.В.
Кривий Ріг
2016
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СЕМІНАР – ПРАКТИКУМ
«ПРОФЕСІЙНЕ ЗДОРОВ’Я ПЕДАГОГА.
ПРОФІЛАКТИКА СИНДРОМУ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ»
Емоційне вигорання є актуальною проблемою сучасної школи. Втома, незадоволеність результатами власної діяльності, відчуття відсутності соціальної підтримки… Педагоги постійно відчувають великі нервово-психічні навантаження. Найскладнішим є те, що вигорання розвивається поступово, і в цьому його підступність. Людина часто не усвідомлює симптомів. Вона не може побачити себе з боку і зрозуміти, що відбувається.
Тому профілактика емоційного вигорання починається з уміння розпізнавати і розуміти суть проблеми, причини незадоволеності в професійній діяльності, правильно оцінити власні емоційні ресурси, визначити можливі шляхи та методи психологічної саморегуляції.
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СЕМІНАР – ПРАКТИКУМ
«ПРОФЕСІЙНЕ ЗДОРОВ’Я ПЕДАГОГА.
ПРОФІЛАКТИКА СИНДРОМУ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ»
«Людина живе - повинна жити,
та й хоче жити – працею,
бадьорістю, радістю, посмішкою,
добрим словом. Хоче, але не
завжди може так жити. Для
цього їй потрібне здоров’я,
насамперед здорові нерви, тай до того
ж уміння їх зберегти»
В. Проскурін
Мета:
Завдання:
ХІД
Доброго дня всім шановні колеги!
Хочу розпочати семінар з однієї притчі.
«Одна молода жінка дуже багато часу віддавала своїй роботі. Вона виконувала її швидко і якісно, але при цьому скаржилася на те, що не встигає зробити за день все те, що запланувала. Почув її скарги старець, який проходив мимо та й каже:
- А ходімо зі мною – може я зможу допомогти вирішити твою проблему. Але спочатку зроби ті свої справи, без закінчення яких неможливо відправитися у далеку дорогу. Як зробиш – поклич мене.
Жінка подумала зовсім небагато і відповіла:
Оголошення теми семінару.
Вправа «Баланс реальний та бажаний»
Педагогам пропонується попрацювати з зображенням кола
Обговорення:
Чи є різниця?
В чому вона полягає?
Чому так сталося?
До яких наслідків ці розбіжності можуть призвести?
Інформаційне повідомлення
Дійсно, щоденна робота педагога є досить великим навантаження на психіку, тому що увесь час перед ним стоять нові й складні завдання, без часу на обміркування або розрахунку найбільш вдалого рішення.
Створюючи для учнів умови емоційного комфорту, турбуючись про їх здоров’я, розвиток та безпеку, педагоги буквально «згорають» на роботі, частіше за все забуваючи про свої емоції, які «тліють» і з часом перетворюються у «полум’я».
Емоційне вигорання – це синдром, який розвивається під впливом хронічного стресу і постійного навантаження, що призводить до виснаження емоційно-енергетичних та особистісних ресурсів людини. Емоційне вигорання виникає в результаті накопичення негативних емоцій без «розрядки» або «вивільнення» від них.
Так само як вогнище поступово поглинає поліна, професійне вигорання відбувається не одразу. Бувають ситуації, коли впродовж тривалого часу неможливо точно сказати, що є найбільш вагомою причиною зниження якості життєдіяльності педагога.
Одним із найбільш важливих пускових механізмів професійного вигорання є звуження особистісного простору та інтересів до професійної діяльності.
Професійне вигорання має декілька стадій:
Стадію «Попередження» можна охарактеризувати як надмірну захопленість працівника робочим процесом.
Основним діагностичним маркером може бути відмова або мінімізація своїх потреб поза робочим процесом. Це може виражатися в скороченні часу на неформальне спілкування та відпочинок, витіснення зі свідомості переживань невдач. Педагог в цей період може часто говорити про безсоння, погіршення уваги, емоційне виснаження, втрату відчуття себе.
Втрата відчуття Я може виражатися в тому, що вчитель:
Іноді знеособлення може переноситися на дітей і виражатися в сприйнятті їх як «об'єктів практики». У педагогіці саме з таким знеособленням пов'язаний суб'єкт-об'єктний підхід до навчання та виховання. Здійснюючи «автоматичне професійне функціонування», спеціаліст маніпулює людьми, пояснюючи це начебто благом та необхідністю. А тоді, коли вони протестують проти такого підходу, дратується та злиться. Тобто, робота стає головним, а іноді єдиним, смислом життя людини. Робочий ентузіазм без належної винагороди, якщо не матеріальної, то хоча б моральної, є руйнівним.
Знецінення своїх професійних досягнень може розвиватися у двох різних напрямах:
У процесі занурення у вигорання все частіше приходять думки про бажання змінити професію. Варто звернути увагу, що таке бажання стосується саме професії, а не місця роботи.
Якщо розглядати професійне вигорання як процес, то його порівнюють з драбиною, якою можна як спуститися, так і піднятися. Оцінивши пройдені вниз «щаблі» можна сформувати індивідуальний план допомоги колезі. Слід пам’ятати, що кожний новий щабель міститиме в собі попередні симптоми і доповнюватиметься новими
Стадія «Відчуження»
Сигналом про те, що стадія відчуження настала, є втрата радості від роботи. Механізм відчуження набирає нових обертів. Емоції притупляються, в стосунках відчувається відстороненість. Дедалі частіше з'являється невизначене роздратування: «Дайте мені спокій!». Зникає емоційний підйом та позитив у спілкуванні з колегами. Діти замість допомоги та підтримки педагога починають страждати від його негуманного ставлення, контролю та нагляду. Власні невдачі приписуються іншим людям. Зникає емпатія, замість неї приходять байдужість та цинічність. Часто звучать саркастичні репліки про незадовільну матеріальну компенсацію, заклики саботувати через це робочий процес.
Стадія «Виснаження»
Відчуження набуває більш яскравого вираження. Негативні почуття щодо оточення і роздратування вже не можуть бути приховані. Просто неможливо тримати їх у собі. Незмінними супутниками таких зривів стають почуття вини та сорому, що отруюють навіть незначні проблиски радості та інтересу. Особливо важко переживаються ці почуття, коли людина не усвідомлює істинних причин того, що відбувається з нею. Вона наче застрягає між депресією та агресією. На цій стадії задіяні глибокі структури особистості. Емоційне ставлення до світу «сплощинюється». Проявляються переважно закладені раніше захисні установки та схеми. Спостерігаються гострі психосоматичні реакції (тривалий головний біль, біль у шлунку; стійке безсоння; раптові приступи нудоти, запаморочення). Можуть розвиватися різні види залежностей, змінюватися звички в харчуванні.
Стадія «Розчарування і відчай»
Це завершальна стадія. Її маркерами є відчуття порожнечі, безпомічності та беззмістовності не тільки роботи, а й життя в цілому. Спостерігається своєрідне оціпеніння, імпульсивність та хаотичність рухів, відсутній вираз обличчя та очей. У тих, хто досяг цієї стадії, є тільки два виходи. Перший — попрощатися з роботою, що пов'язана зі спілкуванням з людьми, другий — розпочати непросту тривалу роботу над відновленням своїх професійних та особистісних якостей в межах психотерапії
Синдром вигорання включає в себе 3 основних складника:
Вигорання – процес, який відбувається дуже повільно:
Вправа. Робота в групах
1 група визначає фактори, що сприяють виникненню професійних стресів у педагогів.
2 група визначає ознаки (симптоми) тривалого стресу.
Обговорення.
Інформаційне повідомлення
Фактори, що сприяють виникненню професійних стресів
Найпоширеніші ознаки (симптоми) тривалого стресу поділяються на психофізичні, соціально-психологічні, поведінкові.
Психофізичні:
Соціально-психологічні:
Поведінкові:
Блок діагностування
Вивчення рівня емоційного вигорання за експрес-методикою Бойко (додаток 2). Методика дає можливість діагностувати основні симптоми вигорання: симптом «незадоволеності собою», симптом «загнаності у клітку», симптом «редукції (некомпетентності) професійних обов’язків», симптом «емоційної відчуженості» та симптом «особистісної відстороненості
Профілактичний блок
Яким же чином ми можемо допомогти собі попередити вигорання? Найбільш доступним в якості профілактичних заходів є використання способів самоаналізу, саморегуляції та самовідновлення. Це, свого роду, техніка безпеки для фахівців, які мають багаточисельні контакти з людьми під час своєї професійної діяльності.
Вправа «Що приносить мені задоволення?»
Педагогам пропонується записати 10 справ, які доставляють їм задоволення (відповісти на запитання «Що приносить мені задоволення?»). Далі цей список потрібно проранжувати по ступеню задоволеності та частоті використання. Це дозволить вибрати найбільш приємні та доступні заняття.
Обговорення. Під час обговорення психологу можливо зробити висновок про те, що педагоги мають можливість до саморегуляції та самовідновлення, але, за різними причинами цього не роблять.
Приблизний список способів ефективної саморегуляції:
Робота в групах
Вправа «Створення умов для емоційного комфорту педагога на роботі та вдома
Мета: активізація групової взаємодії, визначення умов, які допомагають забезпечити емоційний комфорт педагога.
Обладнання: фото, журнали, ватмани, ножиці, клей, скотч, фломастери, олівці
Пропонується визначити ті умови, які допоможуть зберегти відчуття внутрішньої рівноваги та емоційного комфорту як на роботі, так і вдома.
Педагоги діляться на дві групи:
перша група – створює колаж на тему «Створення умов для емоційного комфорту педагога на роботі»;
друга група – «Створення умов для емоційного комфорту педагога вдома»
Захист проектів.
Вправа «Побажання»
Педагогам пропонується побажати що-небудь собі як спеціалісту на наступні 5 років
«Як спеціалісту на наступні 5 років я собі бажаю …» (прикріпити стікери до «Дерева побажань»)
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
\\
Додаток 1
Вправа «Баланс реальній і бажаний»
теперішній час ідеальне співвідношення
Додаток 2
Експрес-діагностика рівня емоційного вигорання
(за В. Бойко)
Інструкція. Дайте відповідь «так» чи «ні» на поставлені запитання.
Бланк
НС |
1 |
6 |
11 |
16 |
21 |
26 |
31 |
ЗК |
2 |
7 |
12 |
17 |
22 |
27 |
32 |
РПО |
3 |
8 |
13 |
18 |
23 |
28 |
33 |
ЕВ |
4 |
9 |
14 |
19 |
24 |
29 |
34 |
ОВ |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
30 |
35 |
Ключ
НС |
- 1(36) |
+ 6(2) |
+ 11(2) |
- 16(10) |
- 21(5) |
+ 26(5) |
+ 31(3) |
ЗК |
+ 2(10) |
+ 7(5) |
+ 12(2) |
+ 17(2) |
+ 22(5) |
+ 27(1) |
- 32(5) |
РПО |
+ 3(5) |
+ 8(5) |
+ 13(2) |
- 18(2) |
+ 23(3) |
+ 28(3) |
+ 33(5) |
ЕВ |
+ 4(2) |
+ 9(3) |
- 14(2) |
+ 19(3) |
+ 24(5) |
+ 29(5) |
+ 34(10) |
ОВ |
+ 5(5) |
+ 10(3) |
+ 15(3) |
+ 20(2) |
+ 25(5) |
+ 30(2) |
+ 35(10) |
Результати:
9 балів і менше – симптом не склався;
10-15 – симптом складається;
16 і більше – симптом склався.
Нс. Симптом «незадоволеності собою»: людина не задоволена рівнем докладених зусиль та результатом власної діяльності, вважає, що здатна на більше, але через власні лінощі або малодушність виявилася неспроможною. Причиною НС може бути внутрішній моральний конфлікт між загальнолюдськими цінностями та принципами особистості або між останніми та вимогами дійсності. Відчуття НС може виникати у творчих особистостей, людей, чий розум потребує інтелектуально складних завдань, коли вони тривалий час опиняються у «простої». Таким чином, НС такого ґатунку характерна для особистостей, що самоактуалізуються, вона є імпульсом для внутрішньої роботи над собою та самовдосконалення. НС може бути фоном негативної самоконцепції – негативних установок щодо себе, які склалися під виливом думок, висловлювань значущих для особистості людей. В такому випадку НС являє собою неадекватну занижену самооцінку, що спричиняє негативне ставлення до себе, а загалом і до світу. Характерна для людей, які знаходяться у депресивному стані.
ЗК. Симптом «загнаності у клітку»: людина реально оцінює обставини, що склалися, але и вважає, що не здатна щось змінити і в результаті досягти бажаної мети. У особи виникає почуття фатуму – нездатності на хід подій. Характерно для станів, що передують афекту, або після шокових станів (залежно від домінування симпатичної або парасимпатичної НС у людини). За наявності симптому ЗК, рівень працездатності та ефективності праці значно знижується. Можливе загострення хронічних захворювань. Більш яскраво виявляються психосоматичні ознаки. У чоловіків ЗК частіше виявляються за несприятливих економічних умов або/та в ситуаціях цейтноту на робочому місці. У жінок симптоми ЗК частіше виявляються з негативними емоційними переживаннями у зв’язку з конфліктною сімейною ситуацією. ЗК властива для людей пенсійного та перед пенсійного віку, що може тягнути за собою неадекватність поведінки, оцінки намірів оточуючих, нівелювання цінностей прожитого життя, «безперспективний трудоголізм».
РПО. Симптом «редукція професійних обов’язків»: часто викликана «паперовою тяганиною», непродуктивною організацією робочого місця та/або робочого дня. У деяких випадках РПО може бути пов’язана з несприятливим психологічним кліматом у колективі або мікро групі, в якій працює людина. Спостерігаються за сімейних негараздів, що не дають сконцентруватись на роботі. РПО можлива за асинхронності темпів професійного росту працівника та темпів його кар’єри, за відсутності виконання значущості особистого внеску у загальну справу.
ЕВ. Симптом «емоційна відчуженість»: спостерігається ефект «кам’яного обличчя», людина справляє враженість над ділової та зібраної. Високий рівень самоконтролю. ЕВ властива для осіб, що займають керівні посади: необхідність приймати «об’єктивні рішення» змушує не звертати увагу на «людський фактор». Людина з симптомами ЕВ відчуває себе ніби чаша, наповнена негативними емоціями. Захисні механізми психіки запобігають психічному «згоранню», тому людина закривається, замикається у собі, відгороджуючись від будь-яких емоційних подразників. Наслідки – психосоматичні хвороби, міжособистісне відчуження, відчуження дистресу, депресія.
ОВ. Симптом «особистісна відстороненість/деперсоналізація»: людина відчуває себе спостерігачем, глядачем, а «справжнє життя » відбувається не за її участю, а ніби на сцені чи на екрані. Відчуття власної відсутності у житті близьких людей, зокрема, збідніння емоційної насиченості стосунків («мене не розуміють»). За духовної кризи – відчуття відсутності власного Я. Симптом ОВ спостерігається за деяких акцентуацій характеру та/або хронічних психічних станів, що межують з психопатологією. Людина не спроможна приймати рішення. «Сильні» особистості наполегливо, іноді нав’язливо займаються самоаналізом. «Слабкі» виявляють схильність до втечі від самого себе за допомогою алкоголю, наркотиків, самообману.
Додаток 3
ПОРАДИ ЩОДО САМОСТІЙНОГО ПОДОЛАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ
1