Мета: ознайомлення педагогів із розумінням власного емоційного стану в стресовій ситуації, із термінами з даної проблематики; виокремити причини, наслідки стресу та шляхи його подолання; активізувати навички самодопомоги в стані емоційної напруги.
Вступне слово психолога.
Добрий день, шановні колеги! Тема сьогоднішнього психолого-педагогічного семінару «Самозбереження особистості в ситуації тривоги». Я рада, що сьогодні ми змогли зібратися в очному форматі. Хотілося б, щоб ви, спілкуючись, змогли приділити увагу собі та своєму внутрішньому світу, замислились на хвилинку про те, що ви єдині і неповторні у цьому світі.
І щоб відчувати себе просто радісною людиною, ми повинні жити надією, вірою та любов’ю. Тоді ми будемо сильними, красивими та спокійними.
Вправа «Чарівний кошик».
Колеги, ви знаєте, що будь-які думки, які проговорені вголос матеріальні, тому пропоную вам дістати по одному папірцю з чарівного кошика, який підкаже, що на вас чекає сьогодні або що вам необхідно робити в найближчий час. Ці побажання впливають на настрій, підбадьорюють, надають упевненості
Варіанти побажань.
Принципи самозбереження особистості вчителя.
Самозбереження особистості педагога є надзвичайно важливим аспектом професійної діяльності. Це означає, що педагог повинен дбати про своє фізичне і психічне здоров'я, розвивати особистісні якості і здібності, а також забезпечувати свою емоційну стабільність.
Основними принципами самозбереження особистості вчителя є:
1. Забезпечення відпочинку і відновлення енергії. Педагог повинен приділяти достатньо часу на відпочинок і релаксацію, зберігати баланс між роботою і особистим життям.
2. Підтримка фізичного здоров'я. Регулярна фізична активність, здорова харчова поведінка і належний сон допомагають підтримувати фізичну силу і життєву енергію педагога.
3. Розвиток професійних навичок і компетентностей. Педагог повинен удосконалювати свої знання і вміння у своїй професії, брати участь у тренінгах і семінарах, читати професійну літературу.
4. Сприяння емоційному благополуччю. Педагогові важливо знати свої емоції та вміти керувати ними. Він може застосовувати релаксаційні техніки, практикувати медитацію або займатися хобі, яке допомагає йому розслабитися.
5. Забезпечення підтримки та міжособистісних відносин. Важливо мати підтримку від колег, брати участь у педагогічних об'єднаннях або професійних спілках, а також зберігати гарні відносини з родиною та друзями.
Впровадження цих принципів самозбереження допоможе педагогові зберегти свою ефективність, мотивацію та задоволення від професійної діяльності.
Інформаційне повідомлення «Тривога як психологічне поняття».
Визначення тривоги було введене в психологію 3игмундом Фройдом і зараз вченими визначається як різновид страхів. Тривога це результат активної уяви та фантазії про майбутнє. Вона виникає в особистості коли наявні нескінченні ситуації заблокованої активності, що мають можливості розрядити збудження, що виникає. Саме тому тривога визначається як емоційний стан гострої внутрішньої болісної беззмістовної небезпеки, яка зв’язується в свідомості людини із прогнозуванням неудачі, небезпек чи очікування чогось значимого для індивіда в умовах невизначеної ситуації.
Щоб краще зрозуміти природу тривоги, подивимось на те, що це таке і чим це не є. Наприклад, тривогу можна відрізняти від страхів декількома способами. Коли людина боїться, то страхи, зазвичай, спрямовані на якісь конкретні зовнішні об’єкти чи ситуації. Події, яких ви боїтеся знаходиться в межах можливості. Коли людина відчуває тривожність, то вона часто не може визначити, через що вона хвилюється. Фокус тривожності є більш внутрішнім, ніж зовнішнім. Тоді особистість може турбувати «втрата контролю» над собою, чи якоюсь ситуацією. Тривожність - фізіологічна, поведінкова і психологічна реакція одночасно.
Фізіологічна тривога включає такі реакції організму:
прискорення серцебиття; напруженість у м’язах;
нудота або сухість у роті;
пітливість, лихоманка, тремор.
Поведінкова тривога зменшує можливість діяти, розмовляти, самостійно справлятися з певними повсякденними ситуаціями. На психологічному рівні тривога схожа до почуття голоду. Людина, що перебуває в тривозі, не здійснює дію і зайнята тим, що пригнічує зростання агресії, в результаті чого впадає в апатію.
Карл Ізард пропонує, визначення тривоги – як не якогось окремого самостійного феномену, а комбінацію станів страхів з кількома емоціями, такими як: гнів, провина, сором, інтерес. Люди, що належать до категорії високотривожних, є схильними сприймати загрозу самооцінці і життєдіяльності у великому розмаїтті ситуацій і реагувати вираженими ознаками стану тривоги. Кожна людина в певний період може відчувати тривожність. І в багатьох це відчуття недовготривале – від кількох хвилин до кількох днів. Але для певних індивідів відчуття тривоги – це більше як тимчасове переживання або важкий день на роботі. Занепокоєність може не зникати протягом тривалого часу. Якщо людина почуває тривожність, то організм перебуває в стані підвищеної активності, шукаючи можливу небезпеку і активізуючи реакції боротьби чи втечі.
Представимо певні симптоми тривоги:
Класифікація тривоги.
Тривога для особистості є нормальним захисним механізмом, який вона отримала уипроцесі еволюції. У нормі вона буває транзиторною та контрольованою. Визначають такі критерії здорової тривожності. Загальне хвилювання, занепокоєння щодо болі і почуттів у тілі, бажання перебільшити соматичні відчуття. Занепокоєння та страх, асоційований конкретною подією.
Американським психологом Архібальдом Хартом у книзі «Ліки від тривоги» представлене твердженгя про те, що одним із найдієвіших засобів покращити становище, коли людина подчуває тривогу є спілкування з близькими людьми. Це допоможе визначити і обговорювати свої почуття.
Вправа «Кола довіри».
Тому пропонуємо вам ресурсну вправу «Кола довіри».
1. В центрі аркушу намалюйте коло. В ньому напишіть своє ім’я, а також імена тих людей, яким ви повністю довіряєте і можете звернутися по допомогу у будь-який час.
2. Навколо першого малюєте друге коло, до нього записуєте тих людей, з якими маєте добрі стосунки і які час від часу допомагають вам, з якими ви можете ділитися почуттями, але не всіма.
3. Далі малюємо третє коло, в яке вписуєте людей, з якими спілкуєтесь іноді, проте вони не є друзями, а близькими приятелями.
А зараз уважно подивіться на свої кола довіри. Чи задовольняє вас розташування людей, які знаходяться у тому чи іншому колі, чи хотіли б ви когось наблизити, чи, навпаки, віддалити від себе. Подумайте про це, будь ласка. Чи достатня кількість людей у кожному з кіл? На вашу думку, у якому колі для цих людей перебуваєте ви?
Висновок. Іноді, коли нам буває складно, нам здається що біля нас нікого немає, що ми самотні. Проте ця вправа свідчить, що навколо нас доволі багато людей, які можуть прийти нам на допомогу в складні часи. Ми можемо розмістити цей малюнок як нагадування, у зручному місці та час від часу звертатися до нього, іноді щось змінювати. Пам’ятайте про це!!!
Поради для покращення психологічного стану.
Проективна вправа «Синій птах» (Додаток 1).
Притча «Все минає».
І насамкінець нашої зустрічі хочу поділитися притчею про те як перемогти стрес. Колись у давнину жив мудрий король Соломон. Одного разу до нього прийшли його радники з питанням: «Як дізнатися, що таке справжнє щастя?». Соломон замислився і сказав їм: «Принесіть мені персня. На ньому має бути ви гравійований напис «ВСЕ МИНАЄ». Радники знайшли такого персня і віднесли його царю. Соломон узяв персня кільце і протягнув його одному зі своїх радників. «Носи цього персня і сподівайся на краще, коли ти відчуваєш печаль або горе», - сказав Соломон. Пройшов деякий час, і радник повернувся до короля. Він розповів про те, як це перстень допоміг йому пройти через безліч труднощів і болю. Неприємності і проблеми що були нестерпними, змінювалися часом і відходили в минуле. Радник став мудріший і навчився цінувати кожну мить життя. Він зрозумів, що увесь біль і горе, які він переживав, теж пройшли. Король Соломон посміхнувся і сказав: «Ось чому цей перстень має таке значення. Він нагадує нам, що все швидкоплинне, і що навіть в скрутні часи, проходячи через них, ми можемо знайти щастя. Немає нічого вічного в житті, і все зрештою пройдеЯк і царю Соломону, нам необхідно пам’ятати, що всі явища в нашому житті минають, і чорна смуга завжди змінюється білою. Побільше позитиву, шановні, адже земну кулю, як відомо, вертять саме оптимісти!Дякую за увагу!
Додаток 1