Сучасна мода одна – здоров'я. Бути здоровим – модно, стильно, красиво. По-справжньому сучасний еталон краси: здорова людина, яка обирає здоровий спосіб життя.
Що стосується вчителів, тут треба зупинитися на специфіці їхньої роботи та професійних захворювань. Професія вчителя вважається однією з психологічно напружених і виснажених. І на це є причини: комунікаційне навантаження, поява певних «професійних деформацій», соціальна незахищеність, часто складний психологічний клімат у колективі, тривале перебування на ногах…
Метою семінару є
підвищення грамотності вчителів із питань збереження та зміцнення їхнього професійного здоров'я; попередити професійні деформації, допомагати усувати їх, допомагати психологічно захищатися від стресу, долати наслідки стресових ситуацій, синдрому емоційного вигорання.
Психолого-педагогічний семінар «Як допомогти вчителю зберегти своє здоров’я та подолати стрес»
Актуальність. З кожним роком все більше людей обирає здоровий спосіб життя, спрямовує свої зусилля на збереження і зміцнення свого здоров'я. Адже здоров'я – той чарівний ключ, який відчиняє двері до можливостей прогнути і досягти, мріяти і здійснювати, розвивати себе, встановлювати орієнтири майбутнього, насолоджуватися життя, крокувати в ногу з часом, не відставати від моди.
Сучасна мода одна – здоров'я. Бути здоровим – модно, стильно, красиво. По-справжньому сучасний еталон краси: здорова людина, яка обирає здоровий спосіб життя.
Що стосується вчителів, тут треба зупинитися на специфіці їхньої роботи та професійних захворювань. Професія вчителя вважається однією з психологічно напружених і виснажених. І на це я причини: комунікаційне навантаження, поява певних «професійних деформацій», соціальна незахищеність, часто складний психологічний клімат у колективі, тривале перебування на ногах…
Як наслідок, за відсутності додаткової роботи над собою, без створення певних компенсаторних механізмів, простежується неминуче збільшення психосоматичних захворювань, на основі яких розвиваються всі інші. Це призводить до того, що до 40-45 років мало хто з учителів може похвалитися своїм здоров'ям.
Мета: підвищити грамотність вчителів із питань збереження та зміцнення їхнього професійного здоров'я; попереджати професійні деформації, допомагати усувати їх, допомагати психологічно захищатися від стресу, долати наслідки стресових ситуацій, синдрому емоційного вигорання.
Хід заняття
Прагніть до вищої з доступних цілей
і не вступайте в боротьбу із-за дрібниць.
Р. Селье
Робота з людьми, а особливо з дітьми, забирає багато сил. Причиною цього є не лише фізіологічні фактори, пов’язані з умовами праці, а також психологічні та організаційні труднощі: необхідність весь час бути «у формі», відсутність емоційної розвантаження, велика кількість контактів протягом робочого дня, високий рівень відповідальності, агресивність, негативізм - з боку батьків, учнів та інших.
Психологічний дискомфорт вчителя негативно впливає на його здоров’я, а нездоровий педагог, у свою чергу, не може приділити учневі достатньо уваги, забезпечувати індивідуальний підхід, створювати відповідні сприятливі умови для успішного навчання. Щоб учитель залишався здоровим, йому вкрай необхідно навчитися знімати стрес, а краще вміти його попереджати.
Тривожність, депресія, емоційне виснаження, професійне вигорання - ось ціна, яку платить кожен з нас за отриманий стрес, обмінюючи власне здоров’я на гроші.
Людина повинна вміти контролювати свій емоційний стан: відволікатися, переключатися або впоратися зі стресовими ситуаціями іншими способами. Саме цьому і присвячена наша сьогоднішня зустріч.
Мета: прийняття правил роботи групи.
Інструкція. Щоб тренінг був ефективним, потрібно прийняти правила роботи групи. Вони у нас сьогодні зашифровані. Кожному правилу відповідає українське народне прислів’я.
Українські народні прислів’я
Правила тренінгу
Мета: визначити фактори, які впливають на здоров'я особистості.
Психолог. Існує дуже багато визначень поняття «здоров'я». в основі цієї вправи покладено концепцію здоров'я перших поселенців Канади, які сприймали життя як колесо. Відповідно до цього світогляду, все в житті має бути в гармонії.
Потім подаємо інструкцію, малюючи схему колеса життя на дошці.
Інструкція. Намалюйте велике коло на аркуші паперу, потім намалюйте маленьке коло в центрі великого і помітьте його як центр. Намалюйте 8 спиць від центра до великого кола, кожна з яких прямо протилежна іншій і може продовжуватися за межами великого кола. Позначте кожну спицю так: духовна, інтелектуальна, екологічна, фізична, професійна, емоційна, соціальна, психологічна. Кінець і початок спиць позначте таким чином, щоб біля центра були назва з негативним відтінком, тобто зі знаком «-», а біля великого кола – назви з позитивним відтінком, тобто «+»: духовна (неактивний – активний), інтелектуальна (самовдоволений – допитливий), екологічна (недбалий – дбалий), фізична (нездоровий – здоровий), професійна (незадоволений – задоволений), емоційна (нестійкий – стійкий), соціальна (самотній – не самотній), психологічна (неадаптований – адаптований).
Тепер знайдіть і позначте на кожній спиці місце, яке найбільше відповідає вашому стану, і з’єднуйте їх суцільною лінією. Якщо ви все зробили правильно, то повинно утворитися коло.
Рефлексія:
Слід підвести учасників до висновку, що кожна із спиць утримує наше колесо життя в рівновазі, кожна потребує нашої уваги. Щоб прожити життя гармонійно, слід розвивати усі аспекти здоров'я рівномірно.
Стрес - стан психічної напруги, що виникає в процесі діяльності в найбільш складних і важких умовах. Життя часом стає суворою і безжалісною школою для людини. Виникаючі на нашому шляху труднощів (від дрібної проблеми до трагічної ситуації) викликають у нас емоційні реакції негативного типу, що супроводжуються цілою гамою фізіологічних і психологічних зрушень.
Психологічна специфіка стресу залежить не тільки від зовнішніх факторів але й від особистісного змісту мети діяльності, оцінки ситуації, в якій знаходиться людина. Тому професійна діяльність може виступати лише приводом для виникнення стресового стану. При цьому справжні причини стресу – в особистісних особливостях людини: в її світогляді, потребах, мотивах і цілях, стереотипах сприймання, позиціях в міжособистісній взаємодії тощо. Список стрес-факторів досить широкий. Будь-які аспекти професійного середовища можуть розглядатись як причина стресу, якщо вони розцінюються особистістю як такі, що перевершують її можливості.
Фактори, що сприяють виникненню професійних стресів та синдрому емоційного вигорання у вчителів:
- Високий рівень відповідальності за учнів;
- Дисбаланс між інтелектуально-енергетичними затратами та морально-матеріальною винагородою;
- Напруженість і конфлікти в професійному оточенні;
- Недостатні умови для самовираження;
- Одноманітність діяльності;
- Відсутність позитивного оцінювання;
- Відсутність перспектив у роботі;
- „Непомітність” результатів роботи;
- Невирішені особисті проблеми.
Які ж ознаки допомагають визначити тривалий професійний стрес та початок емоційного вигорання? В наш час таких симптомів дослідниками виділено більше 100. У багатьох джерелах симптоми вигорання розділяють на три категорії: фізичні, поведінкові та психологічні. До найпоширеніших ознак тривалого стресу та синдрому вигорання можна віднести наступні:
- Виснаження, втома;
- Безсоння;
- Негативні настанови стосовно роботи, незадоволення роботою;
- Нехтування виконанням своїх обов’язків;
- Порушення апетиту;
- Посилення агресивності;
- Негативне самооцінювання;
- Пасивність;
- Збільшення прийому психостимуляторів (кава, тютюн, алкоголь...);
- Втрата концентрації, збільшення помилок;
- Невиконання строків роботи;
- Пошук виправдань замість рішень;
- Конфлікти на робочому місці;
- Частий головний біль;
- Розлади шлунку;
- Продовження роботи вдома;
- Невпевненість;
- Почуття розчарування;
- Почуття неусвідомленого неспокою;
- Роздратованість.
На сьогоднішньому занятті ми намагатимемося показати вам способи профілактики та боротьби зі стресовими ситуаціями.
Вправа «Болгарська руханка»
За допомогою тесту ми пізнаємо себе тож спробуйте відчути «Чи все у вас гаразд з нервами?» за допомогою тесту
Стреси, постійні перенавантаження нерідко називають «хворобою століття». Багато хто з нас помічає, що стає дедалі дратівливішим, запальним, нервовим. Як же ми долаємо повсякденні турботи? Наскільки нам вдається опанувати себе у важливий, критичний момент? Хоча б приблизну відповідь на ці запитання, можливо, дасть цей тест.
Оберіть один із варіантів відповідей:
а) дуже;
б) не надто;
в) у жодному разі.
Чи виводять вас із рівноваги:
Обговорення результатів.
За кожну відповідь:
Більше від 50 балів – ви не з терплячих і спокійних людей. Вас дратує усе, навіть незначні речі. Ви запальні, легко втрачаєте контроль над собою. А це дуже розхитує нервову систему, від цього страждають люди довкола вас.
Від 12 до 49 балів – вас дратує найнеприємніше, але з буденних негараздів ви не робите драми. До неприємностей ви вмієте «повертатися спиною», досить легко забуваєте про них.
11 і менше балів – ви дуже спокійна людина, реально дивитеся на життя. Вас не так легко вивести з рівноваги.
Висновок: для того, щоб успішно будувати контакти з оточуючими, зовсім непогано спочатку налагодити стосунки з самим собою.
Перегляд філософського мультфільму «Сенс життя»
Техніка «Живий дім»
Загальні рецепти позбавлення від стресу:
- спробуйте розробити систему пріоритетів у своїй роботі, вчитися планувати (накопичення великої кількості планів уроків, незакінчених проектів призводить до плутанини і тривоги; дезорганізація може привести до стресового стану);
- уникайте нездорової конкуренції (в багатьох ситуаціях ми не можемо уникнути конкуренції, але занадто велике прагнення вигравати в багатьох галузях попри будь-які обставини призводить до конфліктів, напруження і тривоги, робить людину агресивною);
- налагоджуйте ефективні взаємовідносини з керівництвом (від ефективності професійної взаємодії з керівництвом в значній мірі залежить адекватність оцінки професійної діяльності вчителя);
- не ставте перед собою недосяжних цілей (мета повинна бути реальною та досяжною в часі, коли людина ставить перед собою надто глобальні або невизначені задачі, вона часто не може визначитись з чого почати здійснення своїх планів; тому доцільно масштабні цілі розбивати на кілька досяжних);
- зосередьтесь на позитивних якостях оточуючих, намагайтесь не критикувати інших ( у позитивної особистості більш ефективні соціальні зв’язки та вищий рівень соціальної підтримки в колективі);
- знаходьте час для відпочинку;
- ведіть активний спосіб життя, виконуйте фізичні вправи (це підвищує стресостійкість та адаптаційні можливості організму);
- не відкладайте надовго важливі справи (тягар незакінченої справи знижує адаптаційні ресурси);
- не ставтесь до себе як до жертви обставин (таке відношення знижує адаптаційні можливості організму, заважає прийняттю ефективних рішень).
Дуже важливим аспектом як у подоланні так і у попередженні виникнення надмірного, негативного стресового стану та розвитку емоційного згорання є стресостійкість людини.
Для активізація ресурсів стресостійкості особистості потрібно:
- Розвивати навички позитивного мислення.
- Позбавитись від ірраціональних переконань і суджень.
- Виражати свої почуття та емоції соціально прийнятним формам.
- Проявляти гнучкість мислення та поведінки
- Вчитися у будь-якій ситуації визначати власну мету, результат, якого ви хотіли б досягти.
Перегляд презентації «Квіти»
Висновок: напевно, на сьогоднішній день ніхто не буде заперечувати силу позитивного мислення
Практичний психолог І.І. Ткачук