Заняття з елементами тренінгу " Знай свої права, дитино!"

Про матеріал

Заняття розраховане для учнів початкової школи . Діти не лише можуть отримати знання щодо їхіх прав, але й зможуть за допомогою ігор їх добре запамятати.

Перегляд файлу

Знай свої права дитино!

Вступне слово. 

Сьогодні наша зустріч присвячена правам і обов’язкам кожної дитини нашої країни. Ми не лише дізнаємося про права і обов’язки, а й зрозуміємо значущість таких важливих документів, як Декларація прав дитини та Конвенція про права дитини. Дізнаємося про те, як закони захищають і охороняють дітей у нашій країні.
Кожна дитина потребує піклування і доброзичливого ставлення до себе, відчуття своєї необхідності. Ці чинники впливають на здоровий розвиток дитини, формування її особистості, моральних та етичних норм.
Метою сьогоднішнього заняття з елементами тренінгу є:

Ознайомити учнів з їхніми основними правами та обов’язками. Вчити відрізняти права від обов’язків, закріпити їх в пам’яті учнів. Навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини. Розвивати культуру дітей, акторські здібності . Виховувати дисциплінованість, повагу до законів України, товаришів.

Організаційна частина.
Таємнича хвилина.
- У мене в руках чарівна скринька, у ній – найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого він там побачив і мовчати аж доки всі найдопитливіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.(Діти по черзі заглядають у скриньку).
- То кого ви побачили у чарівній скриньці?(Діти називають себе, бо на дні скриньки – дзеркало).
- Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе. Людина – найцінніший скарб.

Діти, а зараз я вам розповім історію одного хлопчика? 
- Жив-був маленький хлопчик, який виховувався у лісі. Його друзями були звірі: пантера, ведмідь, сокіл, удав. Жив хлопчик по певних законах – законах джунглів. А закони джунглів були дуже жорстокими. Не було у нього ані даху над головою, ані свого куточка, де можна було погратися, відпочити, тим більше не було в нього школи, де він міг би навчатися та спілкуватися с іншими. Часто звірі його ображали тільки за те, що він не був схожий на них. І вирішив він шукати інше місце, де йому буде краще жити і закони були б біль добрішими. Довго блукав він по лісу, поки його не знайшли добрі люди и не забрали його с собою. Виявилось, що хлопчик дуже схожий на них. І хлопчику дуже захотілося залишитися з ними, але він відчував страх і невпевненість, він не знав як люди до нього поставляться, по яких законах вони живуть. 

Гра «Передай по колу посмішку»

 (для досягнення згуртованості, для позитивного настрою на роботу)

Діти кожного ряду повертаються обличчям один до одного і передають посмішку.

 Вправа « Вузлики»

- На дошці ви бачите вузлики. Сьогодні на уроці ми спробуємо розв’язати їх

 

                                                                         

 

                                                                        ни

                         

          Пра        ва         ди             ти              

 

-     Давайте прочитаємо, що написано в ланцюжку.

-     Ми говоримо: права дитини. А хто така дитина?

-     (Це людина, якій ще не виповнилося 18 років)

       У неньки народилося дитя,

        Дитя моє! Бог дав тобі життя,

        І щоб ніхто не заподіяв шкоди

        Тобі, малесенький громадянине,

         Бог дав закони нашого народу.

                                                                        І.   Жиленко

Конституція – Основний Закон будь – якої держави. У ній записані усі правила, з якими повинні жити люди цієї країни. І правила ці ні в якому разі не можна порушувати! За допомогою Конституції держава піклується про своїх громадян. Але в усіх малих громадян є ще своя Конституція. Вона називається «Декларація прав дитини».

За допомогою Конституції Держава піклується про своїх громадян. Але у маленьких громадян є ще своя Конституція.Вона називається «Декларація прав дитини". Декларація прав дитини дуже важливий документ, в якому визначені права дитини. Вона була проголошена 20 листопада  1957 року Генеральною Асамблеєю ООН. Цей закон  повинні виконувати люди всієї нашої Землі.

Метод «Сценарно – рольова гра»

 - Діти, сьогодні на уроці для всіх присутніх сюрприз. Чи любите ви казки? Їх люблять і діти, і дорослі. Отже до нас на урок завітала казка Але казка наша незвичайна, вона більш сучасна. Послухаємо наших героїв.

 

Буратіно : Виходить, що наша держава повинна піклуватися про своїх дітей?

Мальвіна : О, ви робите незвичайні успіхи, Буратіно! І лише одна – однісінька країна відмовилася. Це Країна Дурнів.

Буратіно: А цікаво, що це за права, які начебто я маю?

Мальвіна: Ну, ось, наприклад: «Ніхто не має права ображати іншого, принижувати його, карати» . Як це робив Карабас – Барабас.

Буратіно: Ух ти! Здорово!  А ще!

Мальвіна: А ще кожна дитина має право ходити до школи і вчитися безкоштовно, щоб стати грамотним, розумним і  вихованим.

Буратіно: Подумаєш, а,  якщо я не хочу вчитися?

Мальвіна: Значить, ви порушуєте виконання Конституції. Адже крім прав кожна дитина повинна пам’ятати про свої обов’язки. Ходити в школу, Буратіно, - це і ваш  обов’язок.

Буратіно: Я так і знав! Зразу палки в колеса! Я думав, якщо мені дають права, це значить, можна робити що завгодно!

Мальвіна: Ох, який же ви негідний хлопчисько! Ви не маєте жодних здібностей до правознавства.

 - Усі люди народжуються вільними і рівними, усі мають однакові достоїнства і права. Усі наділені розумом і повинні ставитись один до одного, як брати і сестри, незважаючи на колір шкіри.

Буратіно: Та це дурість якась написана! Люди не можуть народжуватись однаковими, рівними: наприклад, мій сусід, хлопчик, коли народився, важив 3 кг, а його братик – 2 з половиною…

Мальвіна: Послухай: народжуватись рівними – це не значить народжуватись однаковими на зріст і вагу або однаково сильними чи красивими. Це значить – народжуватися людьми маленькими і голими. Адже ж ніхто ще не народився на світ міністром з портфелем або генералом з пагонами!

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

- Сьогодні на уроці ми дізнаємось про права та обов’язки дитини, навчимося їх розрізняти. Допоможемо Буратіно розібратися, що таке права дитини та її обов’язки.

Дитина, як і кожна людська істота, від народження має права.
Дитя моє! Бог дав тобі життя,
І щоб ніхто не заподіяв шкоди
Тобі, маленький громадянин,
Бог дав закони нашому народу.
Від дня народження, від іменин –
Він твій, цей світ широкий за вікном,
Ти на життя і щастя маєш право
Під золото-блакитним знаменом
Своєї Української Держави.
(Витяг із «Конвенції про права дитини»).
Створення асоціативного куща.
Кожна дитина має невід'ємне право на життя.
Не меркнуть зорі,
Йдуть у небуття,
Бо мають право вік світити.
Я ж маю право на життя,
Я гідно мушу жити.
- Про яке право йде мова?
Правильно! Життя кожної дитини є найціннішим. І ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Отже, перше найголовніше, невід'ємне право – на життя.
(На дошці вчитель прикріплюється табличка: ПРАВО НА ЖИТТЯ).
Робота в групах. Для роботи потрібно три (шість) групи. Кожній групі буде роздана невелика інформація. Ваше завдання – визначити, про яке право йде мова. Намалювати його. І представити командам, щоб ті відгадали.
1. Кожна дитина має право на ім'я.
Гомер казав: «Немає між живих людей та й не може бути безіменних».
Тобто кожна дитина після народження має бути зареєстрована в державному органі з одночасним визначенням її походження та присвоєнням прізвища, імені та побатькові.
Ім'я має велике значення в житті кожного з нас, воно супроводить усіх, мов вірний друг.
Як маленьке немовля
У світ двері відчиня.
То дарують йому слово,
Слово це – його … (ім'я).
(Той, хто відгадав, про яке право йде мова, прикріплює на дошці табличку: ПРАВО НА ІМ`Я).
2. Право на повноцінне харчування.
У сім'ї ми маєм право
На добре харчування.
Від того, що і як їмо,
Залежить і здоров'я, і навчання.
- Як ви думаєте, про яке право розповіли діти?
(Прикріплюється  табличка: ПРАВО НА ПОВНОЦІННЕ ХАРЧУВАННЯ).
3. Право на здоров'я та медичну допомогу.
- Відпочинок дуже важливий для організму.
Якщо ж погано стало нам,
Батьки заб'ють тривогу.
Для цього право є у нас
На медичну допомогу.
(Прикріплюється  табличка: ПРАВО НА МЕДИЧНУ ДОПОМОГУ).
4. Право на освіту.
Змалку кохайтесь в освіті,
Змалку розширюйте ум,
Бо доведеться у світі
Всяких назнатися дум.
- Дитина має право на освіту
Бо всім відомо, що без школи,
Без знань, шо мусиш там набуть,
Не станеш у житті ніколи
Тим, ким з дитинства мрієш буть.
(Прикріплюється  табличка: ПРАВО НА ОСВІТУ).
5. Право на любов і піклування.
Право на любов і піклування.
Сім'я – це слово дороге.
У слові цім тепло і ласка,
Нехай же уряд захистить
Дитяче і сімейне щастя.
Сім'я – це родина,
У родині – дитина.
А для України –
Сім'я головна.
6. Право на відпочинок і дозвілля.
Трішки ми попрацювали,
Наші сили підупали.
Отже, слід нам відпочити,
Знову сили відновити.
(Прикріплюється  табличка: ПРАВО НА ВІДПОЧИНОК І ДОЗВІЛЛЯ).

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

 

на відпочинок і дозвілля                                   на любов і піклування

 

на медичну допомогу                                                        ?

                                                                        ?

  на спілкування                      ПРАВА

                                                  ДІТЕЙ

                                    

                                        ?                      ?

Вправа  «Голівка до голівки». Робота в парах.

- Діти, попрацюйте в парах і доповніть асоціативний кущ «Права дітей»

А зараз ми запрошуємо Вас до вирішення казкових судових справ.
Справа 1
Учитель. Всім відома казка«Попелюшка». Пригадаймо події в цій казці. - Які права дитини було порушено? (Відповіді дітей.)
Учень-суддя. Суду все зрозуміло, оголошуємо рішення.
Мачуха та її доньки порушили низку прав. У Конвенції ООН про права дитини зазначено, що діти:   
1) мають рівні права;
2) не повинні залучатися до важкої праці;
3) мають право на відпочинок;
4) не повинні бути скривдженими;
5) і головне – мають право на любов і піклування.   
Суд зобов’язує мачуху вивчити права дитини.
Справа 2
Учитель. Казка «Червона Шапочка». Пригадайте її зміст.  - Які закони порушив вовк? (Відповіді дітей.)
Учень-суддя. Суд оголошує рішення.
Вовк порушив такі права, закріплені Конституцією України:
1) право на життя бабусі;
2) незаконно ввірвався до оселі.
Не будьте такими довірливими до незнайомців!
Справа З
Учитель. Які права було порушено в казці «Снігова королева»? (Відповіді дітей.)
Учень-суддя. 1. Право на захист від викрадення. 2. Позбавлення дитини власної думки за допомогою чар.      
Суд зобов'язує Снігову Королеву взяти на виховання дитину з дитячого будинку і виховувати згідно з Конституцією України.
Діти! Будьте обережними з незнайомцями, не впускайте в будинок, коли немає вдома батьків, не сідайте в незнайомі машини, не беріть гостинців.
Учитель. Дякуємо нашим суддям! Я впевнена, що на основі наших добрих казок, які відомі нам ще змалечку, ви будете обережними і пам'ятатимете про права дитини.
Відомий російський поет О. С. Пушкін Сказав: «Казка - брехня, та в ній натяк, добрим молодцям урок».
У житті не все так добре, як на папері. Позбавлені батьківського піклування, діти жебракують, блукають і тікають, щоб не потрапити до притулків і дитячих будинків. Часто навіть живучи в сім'ї, діти зазнають принижень образ, катування.

Наші «дослідники» зібрали інформацію про життя дітей на планеті та в України.
   250 млн. дітей живуть за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань.
   30 млн. дітей у світі не можуть навчатися.
   Щороку від хвороб помирає 6 млн. дітей.
   Поширюється торгівля дітьми.
   Використовують дітей для пересадки органів.
   Сьогодні в Україні понад 96 тис. дітей не мають батьків, зокрема 86 тис. цих дітей утратили батьків не через смерть – батьки відмовилися від своїх дітей.
   145 тис дітей не мають де жити, жебракують.
• 136 хворих дітей-інвалідів не можуть своєчаcно отримати медичну безкоштовну допомогу або зовсім її не отримують.
   В Україні кожна двадцята дитина змушена самостійно заробляти гроші.
. Вправа «Мікрофон».
Роздивіться малюнки. Які права й обов'язки мають учні?
Здобувати освіту шляхом ріних форм навчання.
Користуватися бібліотеками, спортивними залами.
Отримувати гарячі сніданки.
Мати охайний зовнішній вигляд.
Дотримуватися правил безпеки.
Ставитися з повагою до символів України, школи.
"Мозковий штурм"

  • Які права Попелюшки порушувала її мачуха?
  • Які права Дюймовочки порушила жаба?
  • Які права Червоної Шапочки порушив вовк?
  • Який закон не хотів виконувати Буратіно?
  • Яке право порушували графині Вишні стосовно свого племінника Черешеньки з казки "Цибулино"?
  • Які права козенят порушував Вовк у казці "Вовк і семеро козенят"?
  • Які права Журавля порушила Лисиця у казці "Лисиця і Журавель"?
  • Які права порушувала мачуха стосовно своєї прийомної доньки у казці "Морозенко"?

Гра «Чи знаєш ти зміст Конвенції про права дитини?»
(«Так» - плескати в долоні, «Ні» - тупотіти ніжками.)
1.  Усі діти мають право на любов і піклування.
2.  Кожна дитина має право їсти тільки: гамбургери.
3.  Усі діти рівні у своїх правах.
4.  Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни.
5.  Кожна дитина може нецензурно висловлюватися, якщо вона цього схоче.
6.  Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
7.  Усі діти мають право на освіту.          
8.  Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату.
9.  Діти мають право висловлювати свої погляди.
10. Кожна дитина має право відмовитися від обіду.
11. Усі діти мають право на медичну допомогу.
12. Кожна дитина має право одержувати сніданок у ліжко.
13. Особлива турбота – дітям-інвалідам.

фізкультхвилинка

Айболить: Здравствуйте, дітлахи, 
Дівчата і хлопці! 
У кого болить животик? 
У кого чхає ротик? 
У кого температура? 
Хто не робив фізкультуру? 
-А що ви повинні робити, щоб не захворіти? 
Діти: займатися фізкультурою, робити зарядку, є багато вітамінів, багато гуляти на вулиці, спортом займатися, загартовуватися, влітку по траві гуляти босоніж. 
Айболить: Покажіть, як ви робите зарядку. 
Ведучий: Мерщій до кола вставайте, 
І зарядку починайте. 
Ми ногами топ-топ, 
Ми руками хлоп-хлоп. 
Ми очима мить-мить. 
Ми плечима чик-чик. 
Раз - сюди, два - туди 
Повернись навколо себе. 
Раз - присіли, два - підвелися, 
Сіли, встали, 
Сіли, встали. 
Руки до тіла всі притиснули 
І підскіки робити сталі. 

Закінчуємо наше заняття такою вправою.  Називається вона « веселий м’ячик».

У мене в руках є такий чарівний м’ячик. Я попрошу всіх встати в велике коло і я зачитаю віршик, ви передаєте кожен м’ячик із рук у руки. На кому віршик закінчиться, той розказує яке право дитини йому запам’яталось.

Ти котись веселий м'ячик,

Швидше, швидше по руках.

У кого лишився м'ячик,

                                                      Той розказує права
 

 

Підсумок заходу
Я маю право жити на землі,
Творити, дихати, учитись,
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право Україну восхвалять,
Боротись за неї і за честь стоять,
Безкрайні поля її любити,
І щовесни журавликів із вирію зустріти.
І маю право на веселку й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
І на лани із стиглим житом,
На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває,
На соловейка спів в гаях.
І на любов батьків, безмежну і безкраю.

 

Дякую всім за увагу…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття з елементами тренінгу

для учнів 2-4 класів

на тему :

« Знай свої права, дитино!»

http://ukr-school.hut.ru/2009/lib/lib1.jpg

 

 

                                                                         Підготувала:

                                                                                   соціальний педагог

                                                                                       СЗШ І-ІІ ст. с.Залужжя

                                                                                            Кунанець Іванна Андріївна

 

2018 н.р

docx
Пов’язані теми
Психологія, Сценарії
Додано
3 жовтня 2018
Переглядів
838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку