Інтегрований урок природознавство з мовою
Тема. Птахи навесні. Повернення перелітних птахів. Пора гніздування. Облаштування гнізд, насиджування та виведення пташенят. Вживання службових слів для зв’язку у реченні. Вправляння в усному переказі тексту.
Мета: уточнювати знання учнів про різноманіття перелітних птахів; розвивати вміння знаходити взаємозв’язки в природі; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи, до птахів; вчити правильно писати прийменники з іншими словами; розвивати образне мислення учнів; виховувати любов до природи.
Наочність: зошити, підручник.
Тип уроку: інтегрований.
Перебіг уроку
2.Вправа «Погода»
- Яка зараз пора року? Назвіть назви зимових місяців. Яка наступна пора року буде після зими? Скільки днів залишилося до кінця зими? Скільки днів в цьому році у лютому місяці? А як називають рік, коли у лютому 29 днів? (Високосний) Яке сьогодні число? Яка температура повітря була зранку? Чи спостерігали ви опади, йдучи до школи?
3. Запитання для повторення
— Діти, я прочитаю вам вірш. Уважно послухайте і скажіть, про яку пору року в ньому йдеться?
Зійшли сніги, шумить вода, земля вже квіти викида, буяє травка молода,
Все мертве ожива. Коли, діти, це бува? (Навесні)
Робота в зошиті з української мови
Мала буква н складається з трьох елементів: прямої похилої палички, горизонтальної палички і похилої палички із заокругленням унизу.
Написання літери н починається прямою похилою від верхньої до нижньої рядкової лінії. Від середини першого елемента праворуч проводимо коротеньку пряму. Третій елемент починаємо від верхньої рядкової лінії теж прямою, яку заокруглюємо на нижній рядковій лінії і закінчуємо близько до середини рядка.
Пишемо літеру під такт: раз-і-раз-і.
Робота в зошиті з української мови
Словникова робота
З…зуля, л…стівка, гор…бець, журав…ль, Суми, л..л..ка, жайв…ронок,.
Серед вільних просторів полісся,
Там, де Псел набирає розгін,
Розкинулось сонячне місто,
Наче пам’ять про кіш козаків.
Я люблю твої тихі провулки,
Старий парк і сади понад Пслом,
Три гербові мисливськії сумки
І казкове містечко з котом.
Я люблю кришталеві фонтани,
Шепіт лип стародавніх алей,
Як танцюють в альтанці сумчани
Під врочистий оркестр духовий.
Суми, я люблю тебе, Суми,
Рідне місто – краса і любов,
Де живуть ще козацькії думи
У малиновім дзвоні церков.
1-й учень
Я грак. Раніше говорили: «Грак на горі — весна надворі». Я великий чорний птах, маю міцні крила і сильні ноги, якими розкопую ґрунт, оскільки живлюся насінням, черв’яками, комахами. І хочу, щоб ви це запам’ятали і записали.
-Дякуємо, тобі граче! Сідай, будь ласка!
Робота в зошиті з української мови
2-й учень
2-й учень
3-й учень
Пташка я маленька, лагідна, сіренька.
В небесах співаю, сонце зустрічаю. (Жайворонок)
— Складно відповісти? Тоді послухайте уривок з вірша Олександра Олеся.
В небі жайворонки в’ються, заливаються, сміються, грають, дзвонять цілий день, і щебечуть, і співають, і з весною світ вітають дзвоном радісних пісень.
Робота в зошиті з української мови
Услід за граками і шпаками прилітають жайворонки.
— Потім прилітають інші птахи, зграями різної форми: журавлі і гуси — шеренгою, гуськом, кутом, клином, деякі птахи — безладною зграєю, зозулі — самостійно, деркач — пішки.
— Отже, діти, від чого залежить приліт птахів до нашого рідного міста? (Від способу їх живлення)
Фізкультхвилинка
Скік, скік! Всі на гілки,
Розімнемо наші спинки.
А тепер іще крилята,
Щоб могли швидко літати,
Прошу я усіх сідати,
Будем далі працювати.
— Діти, а ви знаєте, де зимують птахи? Граки, шпаки — в Середній Азії, ластівки — в Африці, куличок-плавунчик — в Америці.
А чи замислювалися ви, як наші птахи знаходять дорогу додому? За горизонтом (1-й учень), висотою сонця (2-й учень), зірками, запахом (3-й учень) (у кожної місцевості — свій запах).
— Птахи знищують шкідливих комах, личинок, гусениць, гризунів. Цим вони приносять велику користь людині, зберігаючи врожай. Птахи дають нам м’ясо, яйце, пух, пір’я. Птахи є окрасою природи. Людям подобається, як співають у лісі — дрозди, в полях — жайворонки, в садах і гаях — знаменитий соловей. Співочий дрізд першим починає співати у весняному лісі, останнім замовкає ввечері. І, здається, усі інші лісові птахи тільки підспівують йому. Кожен, хто слухав польового жайворонка, радів сріблястим трелям його прекрасної нескінченної пісні. Жайворонок — співак ранку, співак весни.
Соловей починає співати з вечора і співає всю ніч. Немає у світі голосу багатішого, гнучкішого і прекраснішого, ніж голос цієї маленької пташки. Спів птахів — це не просто забава, це сигнал іншим птахам про те, що ця ділянка вже зайнята, тут є хазяїн. Іноді, якщо ще не прилетіла подруга, спів самця — це заклик-сповіщення, що тут є гніздо.
Птахи — наші друзі. Тож охоронятимемо їх і закликатимемо в наші парки, сади, гаї і ліси! Птахи можуть гніздитися і там, де їх раніше не було, треба тільки заздалегідь підготувати й уміло розвісити для них пташині будиночки. Птахи потребують нашої допомоги у всі пори року.
Підбиття підсумків. Рефлексія
Скажіть мені, будь ласка, що цікавого ви дізналися на уроці?
А закінчити урок мені б хотілося піснею про ластівку, яка є улюбленицею мешканців нашого рідного міста. (Діти співають пісню)
Серед вільних просторів полісся,
Там, де Псел набирає розгін,
Розкинулось сонячне місто,
Наче пам’ять про кіш козаків.
Я люблю твої тихі провулки,
Старий парк і сади понад Пслом,
Три гербові мисливськії сумки
І казкове містечко з котом.
Я люблю кришталеві фонтани,
Шепіт лип стародавніх алей,
Як танцюють в альтанці сумчани
Під врочистий оркестр духовий.
Суми, я люблю тебе, Суми,
Рідне місто – краса і любов,
Де живуть ще козацькії думи
У малиновім дзвоні церков.
1-й учень
Я грак. Раніше говорили: «Грак на горі — весна надворі». Я великий чорний птах, маю міцні крила і сильні ноги, якими розкопую ґрунт, оскільки живлюся насінням, черв’яками, комахами. І хочу, щоб ви це запам’ятали і записали.
2-й учень
Я не барюся і прилітаю услід за граками. Я справжній красень. Прилітаю раніше, ніж самка, підшукую шпаківню, нерідко виселяю з будиночку горобців.
2-й учень
Наряд у мене яскравий, увесь чорний, із жовтим дзьобом, а по чорному кольору пера розбігається металевий відлив. Самиця теж чорна, але без яскравого металевого відливу.
3-й учень
Пташка я маленька, лагідна, сіренька.
В небесах співаю, сонце зустрічаю.
Птахи знищують шкідливих комах, личинок, гусениць, гризунів. Цим вони приносять велику користь людині, зберігаючи врожай. Птахи дають нам м’ясо, яйце, пух, пір’я. Птахи є окрасою природи. Людям подобається, як співають у лісі — дрозди, в полях — жайворонки, в садах і гаях — знаменитий соловей.