Птахи навесні. Повернення перелітних птахів. Пора гніздування.

Про матеріал
Птахи навесні. Повернення перелітних птахів. Пора гніздування. Облаштування гнізд, насиджування та виведення пташенят. Вживання службових слів для зв’язку у реченні. Вправляння в усному переказі тексту.
Перегляд файлу

Інтегрований урок  природознавство з мовою

Тема. Птахи навесні. Повернення перелітних птахів. Пора гніздування. Облаштування гнізд, насиджування та виведення пташенят. Вживання службових слів для зв’язку у реченні. Вправляння в усному переказі тексту.

Мета: уточнювати знання учнів про різноманіття перелітних птахів; розвивати вміння знаходити взаємозв’язки в природі; виховувати любов і дбайливе ставлення до при­роди, до птахів; вчити правильно писати прийменники з іншими словами; розвивати образне мислення учнів; виховувати любов до природи.

Наочність: зошити, підручник.

Тип уроку: інтегрований.

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент (звучить музика «Спів птахів»)
  •                   Діти, сьогодні у нас буде незвичайний урок,

 

     2.Вправа «Погода»

- Яка зараз пора року? Назвіть назви зимових місяців. Яка наступна пора року буде після зими? Скільки днів залишилося до кінця зими? Скільки днів в цьому році у лютому місяці? А як називають рік, коли у лютому 29 днів? (Високосний) Яке сьогодні число? Яка температура повітря була зранку? Чи спостерігали ви опади, йдучи до школи?

 

3. Запитання для повторення

— Діти, я прочитаю вам вірш. Уважно послухайте і скажіть, про яку пору року в ньому йдеться?

 

Зійшли сніги, шумить вода, земля вже квіти викида, буяє травка молода,

Все мертве ожива. Коли, діти, це бува? (Навесні)

 

Робота в зошиті з української мови

  •                   Розгорніть, будь ласка, зошити з української мови, напишіть в них сьогоднішнє число, класна робота.
  •                   На каліграфічній хвилинці я вам пропоную пригадати написання маленької літери н

Мала буква н складається з трьох елементів: прямої похилої палички, горизонтальної палички і похилої палички із заокругленням унизу.

Написання літери н починається прямою похилою від верхньої  до нижньої рядкової лінії. Від середини першого елемента праворуч проводимо коротеньку пряму. Третій елемент починаємо від верхньої рядкової лінії теж прямою, яку заокруглюємо на нижній рядковій лінії і закінчуємо близько до середини рядка.

Пишемо літеру під такт: раз-і-раз-і.

  •                   На наступному рядку я пропоную написати вам слово навесні. Це одне слово. 
  •                   Давайте спробуємо скласти і записати речення зі словом навесні. (Навесні птахи повертаються в рідні краї. Першими навесні повертаються граки. Навесні природа прокидається від зимового сну. Навесні буде велике свято Великдень. Навесні у моєї матусі день народження)
  •                   Молодці, мені дуже сподобалося речення, яке склала про птахів … . Давайте його і запишемо собі в зошити, адже мова сьогодні на уроці природознавства буде йти про птахів. Але не всіх, а тільки тих, які навесні повертаються в рідне місто.

 

  •                   Діти, нагадайте мені, будь ласка, як ми називаємо цих птахів? (Перелітні птахи – це ті птахи, які  восени відлітають до теплих країв, а на весні повертаються на рідну землю).
  •                   А чому птахи змушені відлітати восени до теплих країв? (тому що більшість перелітних птахів  комахоїдні, а восени комахи ховаються, птахам нічого їсти і вони бояться більше голоду, ніж холоду. Ось чому відлітають).
  •                   Діти, скажіть мені будь ласка, чи відбулися якісь зміни в природі наприкінці зими? (Так). Які?
  •  Стає тепліше, сніг починає танути, день стає довше, а ніч коротша,  на проталинах з’являються перші комахи, прилітають перші птахи.
  •       Чому відбуваються такі зміни? (В результаті того, що наша планета Земля повертається ближче до Сонця, і більша кількість сонячних променів потрапляє на нашу планету)

 

  •                    Подивіться, будь ласка,  і нам треба з вами  вставити пропущені букви в слова і записати ці слова в зошит.

Робота в зошиті з української мови

Словникова робота

З…зуля, л…стівка, гор…бець, журав…ль, Суми, л..л..ка, жайв…ронок,.

  •                   Назва якої пташки є зайвою в цьому переліку? Чому? Чи  всі слова-назви птахів? Яке слово зайве? Чому? На які питання відповідають птахи? (хто?) Чому? (тому що це назви істот). На яке питання відповідає слово Суми? Чому ми це слово пишемо з великої букви?
  •                   Послухайте, як діти люблять наше місто

 

Серед вільних просторів полісся,

Там, де Псел набирає розгін,

Розкинулось сонячне місто,

Наче пам’ять про кіш козаків.

 

Я люблю твої тихі провулки,

Старий парк і сади понад Пслом,

Три гербові мисливськії сумки

І казкове містечко з котом. 

 

Я люблю кришталеві фонтани,

Шепіт лип стародавніх алей,

Як танцюють в альтанці сумчани

Під врочистий оркестр духовий.

Суми, я люблю тебе, Суми,

Рідне місто – краса і любов,

Де живуть ще козацькії думи

У малиновім дзвоні церков.

 

1-й учень

Я грак. Раніше говорили: «Грак на горі — весна надворі». Я великий чорний птах, маю міцні крила і сильні ноги, якими  розкопую ґрунт, оскільки живлюся насінням, черв’яками, комахами. І хочу, щоб ви це запам’ятали і записали.

 

-Дякуємо, тобі граче! Сідай, будь ласка!

 

    Робота в зошиті з української мови

  • Першими навесні в наше місто прилітають граки. (знайдіть, будь ласка, головні слова в цьому реченні. Як ми їх підкреслюємо? Знайдіть в цьому реченні прийменник, обведіть його в кружечок)

 

2-й учень

  • Я не барюся і прилітаю услід за граками. Я справжній красень. Прилітаю раніше, ніж самка, підшукую шпаківню, нерідко виселяю з будиночку горобців.

 

  • Діти, хто впізнав цього красеня і може назвати його? 

 

2-й учень

  • Наряд у мене яскравий,  увесь чорний, із жовтим дзьобом, а по чорному кольору пера розбігається металевий відлив. Самиця теж чорна, але без яскравого металевого відливу.

 

3-й учень 

Пташка я маленька, лагідна, сіренька.

В небесах співаю, сонце зустрічаю. (Жайворонок)

 

— Складно відповісти? Тоді послухайте уривок з вірша Олек­сандра Олеся.

В небі жайворонки в’ються, заливаються, сміються, грають, дзвонять цілий день, і щебечуть, і співають, і з весною світ вітають дзвоном радісних пісень.

 

  Робота в зошиті з української мови

 Услід за граками і шпаками прилітають жайворонки.

— Потім прилітають інші птахи, зграями різної форми: жу­равлі і гуси — шеренгою, гуськом, кутом, клином, деякі птахи — безладною зграєю, зозулі — самостійно, деркач — пішки.

— Отже, діти, від чого залежить приліт птахів до нашого рідного міста? (Від способу їх живлення)

Фізкультхвилинка

Скік, скік! Всі на гілки,

Розімнемо наші спинки.

А тепер іще крилята,

Щоб могли швидко літати,

Прошу я усіх сідати,

Будем далі працювати.

— Діти, а ви знаєте, де зимують птахи? Граки, шпаки — в Се­редній Азії, ластівки — в Африці, куличок-плавунчик — в Аме­риці.  

А чи замислювалися ви, як наші  птахи знаходять дорогу додому? За горизонтом (1-й учень), висотою сонця (2-й учень), зірками, запахом (3-й учень) (у кожної місцевості — свій запах).

 

  • Діти, а навіщо нам потрібні птахи, яка від них користь?

 

— Птахи знищують шкідливих комах, личинок, гусениць, гри­зунів. Цим вони приносять велику користь людині, зберігаючи врожай. Птахи дають нам м’ясо, яйце, пух, пір’я. Птахи є окрасою природи. Людям подобається, як співають у лісі — дрозди, в полях — жайворонки, в садах і гаях — знаменитий соловей. Співочий дрізд першим починає співати у весняному лісі, останнім замовкає ввечері. І, здається, усі інші лісові птахи тільки підспівують йому. Кожен, хто слухав польового жайворонка, радів сріблястим трелям його прекрасної нескінченної пісні. Жайворонок — співак ранку, співак весни.

   

 Соловей починає співати з вечора і співає всю ніч. Немає у світі голосу багатішого, гнучкішого і прекраснішого, ніж голос цієї ма­ленької пташки. Спів птахів — це не просто забава, це сигнал іншим птахам про те, що ця ділянка вже зайнята, тут є хазяїн. Іноді, якщо ще не прилетіла подруга, спів самця — це заклик-сповіщення, що тут є гніздо.

Птахи — наші друзі. Тож охоронятимемо їх і закликатимемо в наші парки, сади, гаї і ліси! Птахи можуть гніздитися і там, де їх раніше не було, треба тільки заздалегідь підготувати й уміло розвісити для них пташині будиночки. Птахи потребують нашої допомоги у всі пори року.

 

 

  • Птахи навесні будують гнізда і виводять пташенят. Птахів на гніздах не можна турбувати і тривожити: вони можуть поки­нути свої гнізда, тоді пташенята загинуть.
  • Не можна чіпати руками яйця, не можна розоряти гнізда.
  • Не можна приносити пташенят додому.
  • Не можна стріляти в птахів з рогаток, кидати в них каменями.

 

Підбиття підсумків. Рефлексія

  • — Як змінюється життя птахів з приходом весни? (Поверта­ються в рідні краї перелітні птахи. Птахи будують або ремонту­ють гнізда, відкладають яйця, виводять пташенят.)
  • — Чому стали можливі такі зміни в житті птахів? (Стало більше корму. Багато птахів живляться комахами, а з приходом тепла комахи вибираються зі своїх укриттів.)
  • — Чи можна чіпати гнізда птахів? Чому?
  • — Що ви можете зробити для охорони птахів? (Не тривожити і не турбувати птахів на гніздах, інакше вони можуть покинути свої гнізда, і тоді пташенята загинуть. Розвісити шпаківні. Не розоряти гнізда, не торкатися яєць і пташенят у гніздах птахів тощо.)
  • — Чому ми вважаємо птахів своїми друзями?

Скажіть мені, будь ласка,  що цікавого  ви дізналися на уроці?

А закінчити урок мені б хотілося піснею про ластівку, яка є улюбленицею мешканців нашого рідного міста. (Діти співають пісню)

 

 

 

 

Серед вільних просторів полісся,

Там, де Псел набирає розгін,

Розкинулось сонячне місто,

Наче пам’ять про кіш козаків.

 

Я люблю твої тихі провулки,

Старий парк і сади понад Пслом,

Три гербові мисливськії сумки

І казкове містечко з котом. 

 

Я люблю кришталеві фонтани,

Шепіт лип стародавніх алей,

Як танцюють в альтанці сумчани

Під врочистий оркестр духовий.

 

 

 

Суми, я люблю тебе, Суми,

Рідне місто – краса і любов,

Де живуть ще козацькії думи

У малиновім дзвоні церков.

 

 

1-й учень

Я грак. Раніше говорили: «Грак на горі — весна надворі». Я великий чорний птах, маю міцні крила і сильні ноги, якими  розкопую ґрунт, оскільки живлюся насінням, черв’яками, комахами. І хочу, щоб ви це запам’ятали і записали.

 

2-й учень

Я не барюся і прилітаю услід за граками. Я справжній красень. Прилітаю раніше, ніж самка, підшукую шпаківню, нерідко виселяю з будиночку горобців.

 

2-й учень

Наряд у мене яскравий,  увесь чорний, із жовтим дзьобом, а по чорному кольору пера розбігається металевий відлив. Самиця теж чорна, але без яскравого металевого відливу.

 

3-й учень 

Пташка я маленька, лагідна, сіренька.

В небесах співаю, сонце зустрічаю.

 

Птахи знищують шкідливих комах, личинок, гусениць, гри­зунів. Цим вони приносять велику користь людині, зберігаючи врожай. Птахи дають нам м’ясо, яйце, пух, пір’я. Птахи є окрасою природи. Людям подобається, як співають у лісі — дрозди, в полях — жайворонки, в садах і гаях — знаменитий соловей.

docx
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
НУШ
Додано
23 березня 2020
Переглядів
9132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку