Тема. Публій Вергілій Марон. «Енеїда». Образ Енея та його значення в композиції твору.
Мета: схарактеризувати образ Енея як людини, діями якої керує Доля; визначити провідні риси характеру античного героя у зв’язку з авторським задумом поеми Вергілія «Енеїда» та моральними цінностями Давнього Риму; показати розвиток типу античного епічного героя у Вергілія порівняно з епічними образами у Гомера; розвивати навички осмисленого вдумливого прочитання художнього тексту та вміння характеризувати на його основі літературні персонажі; формувати бачення і розуміння взаємозв’язку авторського задуму та особливостей створення образу головного героя твору; показати вплив Вергілія на наступні культурно-історичні епохи, узагальнити та поглибити учнівське розуміння нерозривного зв'язку розвитку давньоримської літератури та історії Римської держави.
Обладнання: портрет Вергілія; твориживопису, героєм яких є Еней.
Збройного славлю звитяжця, що перший з надмор’їв троянських,
Долею гнаний нещадно, на берег ступив італійський...
Вергілій. «Енеїда»
Перебіг уроку
Літературознавчий коментар «Міфологічна основа поеми «Енеїда».
Цікаво, що легенда про мандри Енея не була плодом римської народної творчості, а являла собою книжний пам’ятник, до того ж іноземного походження.Відомо, що грецькі письменники — поет Стесіхор та історики Гелланік, Тімей і Діонісій Галікарнаський — пов’язали особу Енея з Італією і зробили його засновником Риму. Цей переказ ще до Верґілія знайшов визнання в Римі.
Чимало пихатих римських родів усілякими засобами намагалися довести своє по ходження від самого Енея. Зокрема, на це претендував рід Юліїв, до якого належав славнозвісний римський політичний діяч, полководець і письменник Гай Юлій Це зар і всиновлений ним Октавіан.
За легендами, син Енея Асканій мав ще й друге ім’я — Іул чи Юл, а довести, що Юл є прабатьком юлійського роду, не становило жодних проблем. Якщо так, то Юлій Цезар і Октавіан Август — нащадки Енея і через те мають божественне походження, оскільки їх міфічний предок був сином Анхіса і богині Венери.
Така псевдонаукова версія мала обґрунтувати особливе соціальнополітичне стано вище їх у римському суспільстві та узаконити узурповану владу. Сучасники стверджу вали, що Гай Юлій Цезар збирався навіть відбудувати Трою й зробити її столицею Рим ської імперії. А Октавіан Август, прикрашаючи римський форум статуями славних діячів стародавнього Риму, на чільному місці поставив скульптуру Енея.
Отже, обравши за сюжет легенду, Верґілій використав її для прославлення Августа й освячення його режиму як «золотої доби» в історії римського народу, тобто надав поемі актуального політичного забарвлення.
4. Літературний диктант за змістом „Енеїди”
На минулому уроці відбулося наше загальне знайомство з розвитком літератури та культури у Давньому Римі, а також з однією із найдорогоцінніших перлин «золотої доби» Августа - поемою Публія Вергілія Марона «Енеїда».
«Енеїди» був вже заздалегідь визначений Долею, і в «Заспіві» автор проголошує цю думку. Герой, «Долею гнаний нещадно», йде визначеним шляхом. У цьому сенсі Енея можна назвати «людиною Долі».)
- як ви розумієте це твердження?
Сьогодні ми будемо з’ясовувати, що означає бути «людиною Долі» і як Вергілію вдалося втілити цю ідею в поемі «Енеїда». Важливо також зрозуміти, в чому полягають особливості створення античного епічного героя за Вергілієм, чим він відрізняється від образів епічних героїв, створених Гомером. Виконання цих завдань буде у нас підпорядковане створенню всебічної характеристики образу Енея на основі тексту поеми Вергілія. Головне, що ми маємо усвідомити, - як пов'язані між собою авторський задум поеми Вергілія «Енеїда», образ Енея та провідні політичні й моральні ідеї Давнього Риму.
Заспів — це уривок з поеми «Енеїда» Вергілія.
ЗАСПІВ (книга І, уривок)
Збройного славлю звитяжця, що перший з надмор’їв троянських,
Долею гнаний нещадно, на берег ступив італійський.
Горя він досить зазнав, суходолами й морем блукавши,
З волі безсмертних богів та мстивої серцем Юнони,
Лиха він досить зазнав у бою, поки місто поставив,
Лацію давши пенатів, а з ними — і плем’я латинське,
І Альбалонгу стару, і мури високого Рима.
Музо, повідай мені, чим саме прогнівана тяжко,
Чи то покривджена чим, цариця богів засудила
На незліченні труди та нещастя побожного духом
Батька й вождя, як богиня — і гнівом таким пойнялася!
(Переклад М. Зерова)
- чи є зрадою його втеча із Трої?
«безсердечний» (Дідона), «добрий», «мужній», «суворий», «грізний», «троянець Еней».)
-Схарактеризуйте дії і вчинки Енея у ставленні до родини (батька, сина, дружини), до батьківщини (Трої), до Дідони, до богів, до Долі, до Латина, до троянців-побратимів, до Турна, до Лавінії. Визначте, в яких стосунках переважає особистісне начало, а в яких суспільне, державницьке. Зробіть висновок, чи має право Еней на особисте щастя, і якщо має, то в чому воно для нього полягає. Доведіть, що Еней діє не як пересічна людина, а як політик.
Переклад М.Зерова
Щит Енея (Вергілій) Там-бо на тому щиті, прозираючи роки майбутні, Вирізьбив владар огню італійців майбутні пригоди Римського роду тріумфи, Асканіїв рід знаменитий І незчисленні усі, послідовно проваджені війни Вирізьбив він і Вовчицю у Марсовій тихій печері І коло неї близнят-сисунців, двох хлоп'ят нетямущих Як вони граються сміло, до матері як припадають, Як і вона, повернувши до них свою шию могутню Пестить по черзі обох і тіло вилизує ніжне Гам - підіймається Рим, там - сабінських жінок викрадають - Лиже насильство під час циркової забави; ще далі Вирізьбив бог бойовище нове, що схопилося раптом Поміж куретами, Тацієм давнім та римським народом Далі обидва царі, військове покінчивши змагання Перед жертовником, збройні, з вином у руках поставали І, заколовши свиню, мирову виробляють угоду Переклад М.Зерова
|
Щит Ахілла (Гомер) Щит той з п'ятьох був шарів шкіряних, а поверх він багато Вирізьбив різних оздоб, до дрібниць все продумавши тонко. Землю на нім він зобразив майстерно, і небо, і море, Сонця невтомного коло, і срібний у повені місяць, І незліченні сузір'я, що неба склепіння вінчають, Посеред них і Плеяди, й Пади, і міць Оріона, Й навіть Ведмедицю - інші ще Возом її називають. Крутиться Віз той на місці й лише вигляда Оріона, - Тільки один до купань в Океані-ріці непричетний. Вирізьбив ще на щиті він для смертних людей два прекрасні Міста. В одному із них - весілля та учти справляють, Юних дівчат при світлі ясних смолоскипів виводять З їхніх світлиць і ведуть через місто під співи весільні. Жваво кружляють в танку юнаки, і лунають довкола Флейти й формінги дзвінкі, а жінки, стоячи на порозі Власних осель, на юні веселощі з подивом зирять. Сила народу на площі міській гомоніла. Знялась там Буча бурхлива - двоє мужів про пеню сперечались За чоловіка убитого. |
Еней Ахілл
Спільне
Мужні звитяжці, сильні, горді, кращі з кращих у бою, майже непереможні, в обох матері богині, а батьки - земні чоловіки; обидва люблячі сини, обидва покірні богам
Відмінне
Образу Енея притаманні риси, не характерні ідеальному епічному героєві. Він - «людина Долі». Йому Він мудрий політик
Образ Ахілла є образом ідеального епічного героя, для якого на першому плані завжди стоять поняття воїнської доблесті, бойового побратимства, патріотизму, звитяги й мужності
Слово вчителя. Як і Ахілл в «Іліаді» Гомера, Еней в «Енеїді» виступає як ідеальний воїн. Його відвага і мужність не мають меж, без нього не може бути переможною жодна битва. Проте образ Енея — якісно новий в античній літературі. Найголовнішою його відмінністю від попередніх образів ідеальних героїв є те, що він був створений з метою уславлення імператора. Щоб досягнути цієї мети, в образі головного персонажа потрібно було підкреслити не тільки риси воїна, але й інші, за уявленнями римлян, ідеальні риси. Щоб одягнути нову римську владу в пишні шати, Вергілій у характері Енея намагався узагальнити всі позитивні моральні якості, притаманні героям римської давнини.
Крім хоробрості й мужності, серед найважливіших рис Енея поет підкреслює його благочестя. «Благочестивий», «побожний» — постійні епітети Енея. Він навіть сам представляє себе таким матері Венері, коли вона з’явилась у постаті мисливиці:
Я — той побожний Еней, що пенатів1 від ворога вирвав.
1.Боги-охоронці домашнього вогнища.
Еней — щирий шанувальник богів (він завжди прислухається до їхніх порад, ніколи не чинить усупереч їхній волі), і полум’яний патріот (він до останнього б’ється за звільнення рідного міста від завойовників-греків, і тільки прохання Гектора, який являється Енеєві уві сні, примушує його покинути Трою), і зразковий громадянин з високим почуттям обов’язку, і ніжний сім’янин, і людина справедлива та жаліслива до інших.
Приваблюють в образі головного героя синівські почуття: як добрий син, Еней не залишає немічного батька в Трої, а виносить його з полум’я; потім наполегливо прагне потрапити до царства Аїда, щоб побачитися з батьком. Як відданий і люблячий чоловік, Еней повертається до охопленої пожежею Трої, щоб відшукати свою дружину Креузу. Еней дуже добросердний, він сповнений жалості навіть до ворогів.
Образ головного героя сповнений трагічного пафосу, адже Еней несе на собі високу божественну місію — він повинен збудувати Римську державу.
...Святі свої речі
Троя тобі доручає й пенатів; бери їх з собою,
Будеш в них мати супутників долі; великих шукай їм
Мурів; ти сам побудуєш ті мури, проїхавши море, —
такий заповіт отримує Еней від славного Гектора, який все зробив для визволення батьківщини і загинув, укривши себе славою героя. І тому всі прості людські почуття: любов до батька, дружини, потім кохання до карфагенської цариці Дідони відходять на другий план. Еней — спочатку громадянин, а потім уже все інше. Протягом усієї поеми Вергілій підкреслює, що Еней понад усе ставить громадянський обов’язок, жертвує особистим щастям заради вищих інтересів.
Образ Енея живив уяву багатьох європейських митців. Це й «парубок моторний» Івана Котляревського, і скульптура італійського майстра Джованні Лоренцо Берніні «Еней несе на спині старого батька, тікаючи з Трої» (XVII ст.), й полотно італійського художника Помпео Батоні «Венера, що дарує Енеєві обладунки, виготовлені Вулканом», і серія картин італійського художника Джамбаттіста Тьєполо «Апофеоз Енея», якими розписані стіни Мадридського палацу, та чимало інших.
6. Знаходимо зв’язок літератури з іншими видами мистецтва. Аналізуємо героя.
Завдання для учнів:
Венера являється Енею у берегів Карфагена Джованні Баттиста Тьєполо, 1757 р. Віченца, вілла Вальмарана
Венера передає Енею зброю
Нікола Пуссен, 1639 р.
Руан, Музей
Завдання: доповнити твердження
Виразно читати уривки з поеми «Енеїда», виконати завдання 6,7 стор. 113.
Високий рівень. Написати твір-мініатюру на одну із тем: «Еней - людина Долі»
1