Тема. Публій Вергілій Марон. Коротко про митця. Поема «Енеїда» як літературна обробка римської легенди про троянця Енея»
Мета: дати загальне уявлення учням про "золоту добу" римської культури та літератури, розкрити значення творчості Вергілія як найвидатнішого римського поета, творця національного героїчного епосу, пояснити, що “Енеїда” є літературною обробкою римської легенди про троянця Енея — легендарного засновника Риму; виховувати повагу до набутків світової культури.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Портрет Вергілія, мультимедійне обладнання, дидактичний матеріал, кросворд.
Обираючи богів, ми обираємо свою долю.
Вергілій
І. Привітання. Рефлексія настрою і готовності учнів до уроку
- Доброго дня, шановні восьмикласники. Сьогодні урок зарубіжної літератури ми проведемо з вами разом. Я хочу, щоб ви закрили очі і пригадали найприємніший момент у своєму житті. На душі стало приємно і тепло, а на обличчі затамувалася легенька посмішка. Ось з таким настроєм я запрошую Вас до уявної подорожі через віки, у глибини античної літератури.
ІІ. Активізація знань
Антична література — це література греко-римського рабовласницького суспільства, яка мала найбільше значення для формування європейської
культури.
ІІ. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми продовжимо з вами пізнавати такий далекий у часі, але такий близький світ античної літератури. А саме познайомимося із творчістю Публія Вергілія Марона – видатного римського поета. Уже сам факт, що ми читаємо його твори більш ніж через 2000 років, говорить сам за себе. Цей поет геній, а твори його геніальні. Його творчістю захоплювалися багато відомих нам літературних діячів в усі епохи., дехто намагався наслідувати, але перевершити Вергілія не вдалося нікому.
Слайд 1
Микола Зеров, український поет, перекладач не тільки займався перекладом його творів, а й присвятив йому сонет з якого я б хотіла розпочати нашу роботу по дослідженню творчості Вергілія. Сонет нам підготував... Щоб краще ви зрозуміли зміст вірша прослідкуйте за текстом. І спробуйте уявити людину, якій присвячений сонет.
«Вергілій»
Мужик із Мантуї, повільний і смаглявий,
З дитинства ніжного колисаний селом,
Звеличив кий, і плуг, і мідяний шолом,
І знявся до вершин нечуваної слави.
...Той час минув - і Рим, і цезарів діла
Рука історії до трун поволокла,
Де сплять усіх часів ілюзії й корони.
Та він живе, і дзвін гучних його поем
Донині сниться нам риданнями Дідони,
Бряжчанням панцирів і сплесками трирем.
М. Зеров
- Скажіть, будь ласка яким ви уявили собі Вергілія?
- Чим він займався і про що його твори?
ІІІ. Уявна подорож до Риму (відеоролик про Рим)
Говорять, щоб краще зрозуміти письменника потрібно побувати на його Батьківщині… Що ми зараз з вами і зробимо.
Слайд 2
Історія Римської держави
Історію Римської держави традиційно поділяють на три великих періоди: ранній Рим, або царський період, Римська республіка та Римська імперія. Рим з’явився як один із землеробських полісів на південній периферії етруського світу.
Частиною Римської культури, безперечно, є легенда про заснування Риму. До нас дійшли твердження, що Рим був заснований між 754 і 753 роками до нашої ери латинськими колоністами зі стародавнього міста Альба Лонга. За легендою, римляни пов’язували заснування Рима з Троянською війною. Легенда розповідає, що коли загинула Троя, деякі троянці на чолі з Енеєм повтікали на кораблях до Італії. Вони прибули в Лацій, де заснували місто Альба, в якому й зацарював Еней.
Легенда розповідає,що першими жителями Рима були юнаки – супутники Ромула та його дружина. Сусідні общини з недовірою ставилися до нових поселенців і не хотіли одружувати з ними своїх дочок. Тоді Ромул улаштував свято, на яке запросив сусідів-сабінів. Під час бенкету римляни викрали дівчат-сабінянок. Сабіни пішли війною на Рим, але сабінянки зуміли помирити своїх батьків і чоловіків. Як наслідок злиття латинської і сабінської общин утворилась єдина Римська держава, в якій стали спільно правити два царі – Ромул і сабінянин Тит Тацій.
Слайд 3
До кінця 3 століття до нашої ери Рим стає великою середземноморською державою. Підкоривши в останній чверті 3 та в першій половині 2 століття до нашої ери Карфаген, Рим став керівною силою в Центральному та Західному Середземномор’ї.
Високий економічний розвиток Римської імперії призвів до того, що місто Рим стало економічним, культурним і політичним центром величезної держави. В цей час велика кількість міст у своєму архітектурному стилі намагалися наслідувати приклад столиці - Риму.
Центральні площі всіх міст (ці площі називалися агорами на Сході й форумами на Заході) були прикрашені численними портиками, храмами й базиликами
Зрозуміло, що особливою розкішшю відрізнявся сам Рим.
Слайд 4
Із правлінням Августа збігається період «золотої доби» Римської імперії. Август прийшов до влади після громадянських воєн. Після смерті Цезаря перемагає Октавіан Август - прізвисько, «священний», тому що приніс на римську землю мир. Державі була потрібна ідеологія. Початок - роздача орних земель ветеранам своїх військ, тому що вважав, що праця на землі облагороджує. Август розумів, що без культури немає ідеології. У нього був багатий друг - Меценат. Він створює умови для бідних поетів, а ті підтримують Августа. У цей гурток входили: Вергілій, Горацій, Проперцій, Варій та інші римські поети.
ІV. Робота над епіграфом уроку
Обираючи богів, ми обираємо свою долю.
Вергілій
Вергілій, один із найвідоміших римських поетів, вважав: «Обираючи богів, ми обираємо свою долю».
Як ви розумієте ці слова?
Слово вчителя
Вергілій-один із небагатьох римських поетів, твори якого було перекладено грецькою мовою. Великий був його вплив на латинську середньовічну поезію та епос. Особистість Вергілія стала легендою, а на його віршах навіть ворожили.
Розповідь учня про життя Вергілія
V. Робота з підручником
Героїчний епос — збірна назва фольклорних творів різних жанрів, в яких у легендаризованій формі відображено волю, завзяття народу в боротьбі проти ворогів, зла, гноблення. В такому епосі прославляється розум, сила, мужність воїнів, богатирів, народних героїв. Витоки героїчного епосу лежать в усній народній творчості.
Поема (від грец. ποίημα — твір) — це великий віршований твір, у якому порушуються важливі проблеми минулого, сучасного чи майбутнього
Слайд 4
Задум твору
1.Планував написати воєнно-героїчну поему про подвиги Августа
2.Згодом він залишив цей свій задум і взявся за епопею, яка ,зв’язуючи міфічні розповіді з новим політичним ладом, прославила б увесь римський народ, його легендарних предків та водночас підносила б і заслуги імператора та роду Юліїв.
3. Ідеальним для такої мети здавалась історія мандрів і воєн героя Єнея , що начебто заснував на латинській землі царство, яке стало основою Римської держави.Так була взята легенда про родовід римлян від поєднання італійців з нащадками троянців.
VІ. Розповідь учня про історію створення „ Енеїди” та її сюжет.
«Енеїді» Вергілій віддав десять останніх років життя. Спочатку поет склав план і написав епопею прозою, а потім завіршував уподобані частини. Щоб оглянути місця, зображені в поемі, він вирушив у подорож до Греції та Малої Азії. Проте Трою йому не довелося побачити.
Тяжко захворівши в Афінах, він припинив мандрівку. Август порадив хворому повернутися разом з ним до Італії, там 21 вересня 19 р. до н. є. й обірвалося життя Вергілія. Прах його було перевезено до Неаполя і там поховано при Путеоланській дорозі. На надгробній плиті викарбовано: „В Мантуї я народився, умер у калабрів. Неаполь Прах береже. Оспівав череди, ниви, вождів.”
Вергілій не встиг остаточно опрацювати своєї поеми. За нака¬зом Августа її було оприлюднено вже після смерті поета, можливо, в 17 році до н. є.
Римський народ визнав Вергілія першим своїм поетом, римським Гомером. Про те, яку загальну шану здобув автор «Енеїди» за життя, говорить хоча б свідчення історика Таціта, що коли присутні в театрі почули вірші Вергілія, вони всі підвелися і віддали їх авторовітаку саму честь, як імператорові Августу.
Слово вчителя
«Енеїда»-перший твір римської літератури,який серйозно вивчали в римських школах. На дві тисячі років вона стала «хрестоматійним», «програмним» твором і залишається таким до сьогодні.
Ви, можливо, не помітили, але в кожного генія є свій критик. Для Гомера ним був Зоїл, для Вергілія-перш за все Нуміторій. Як одне з основних звинувачень Вергілію висувалось те, що він, мовляв, украв у Гомера не тільки задум і форму, але й деякі рядки поеми. На ці звинувачення Вергілій відповів мудро, запропонувавши критикам самим що-небудь запозичити у Гомера: мовляв це не легше, ніж підняти палицю Геркулеса або відібрати блискавку у Юпітера.
Слайд 5
Поема складається з 12 книг
1) 1-6 кн. наближені до «Одіссеї» -мандри Єнея(втеча Єнея з Трої, перебування в Карфагені у Дідони та подальша подорож)
2) 7-12кн.. наближені до «Іліади» (війна на території Італії
«Енеїда» суттєво відмінна від гомерівських поем,незважаючи на численні запозичення мотивів,сюжетних схем,поетичних формул. На цьому і базується,згідно з античними розуміннями літературне суперництво» зі зразком:зберігаючи зовнішність,створити дещо нове.
У долі Енея наче сконцентрована доля всього римського народу,а, можливо,й роду людського. Саме тому ми зараз ,більш ніж через дві тисячі років переймаємося думками та переживаннями людини,яка втратила вітчизну,кохання,батька;людину,яка торує свій життєвий шлях,не знаючи його кінцевої мети.
Слайд 6 (ілюстрації до твору)
VІІ. Узагальнення та систематизація вивченого
1. Узагальнююча бесіда
- Чому добу правління Октавіана Августа називають золотою?
- Яка мета написання поеми «Енеїда»?
-Які твори Вергілія принесли йому світову славу?
(Світову славу Вергілій здобув завдяки ліричним збіркам «Буколіки», «Георгіки» та поемі «Енеїда».)
2.Літературний диктант
Слайд7
Вставити пропущені слова в текст.
Публій Вергілій ….. народився на півночі Італії, в селі …., поблизу …., освіту здобув у Кремоні та …. Готувався стати ритором - ……і вчителем красномовства. Після закінчення навчання, приблизно у 42 р. до…., повернувся до рідної …. Але довго насолоджуватися ….. ідилією ….. не довелося. Вигнаний щоб ….. отримав новий маєток у Кампанії та …. у Римі. Вдячний … вступив до літературного гуртка…. і став щирим та палким прихильником імперії ….
Помер…. після мандрівки в Грецію, яка завжди була для нього країною…. натхнення. Поема …. складається з ….. книг. Традиційно поему поділяють на …. Частини.
3. Рефлексія
«Продовжіть речення»:
Сьогодні на уроці я:
Дізнався…
Познайомився…
Зробив висновки…
4. Оцінювання учнів з коментарем
VІІІ. Інструктаж домашнього завдання