Публій Вергілій Марон. Коротко про митця. Поема «Енеїда» як літературна обробка римської легенди про троянця Енея»

Про матеріал
Мета матеріалу - дати загальне уявлення учням про "золоту добу" римської культури та літератури, розкрити значення творчості Вергілія як найвидатнішого римського поета, творця національного героїчного епосу, пояснити, що “Енеїда” є літературною обробкою римської легенди про троянця Енея — легендарного засновника Риму; виховувати повагу до набутків світової культури. Тип уроку. Вивчення нового матеріалу. Обладнання. Портрет Вергілія, мультимедійне обладнання, дидактичний матеріал, кросворд.
Перегляд файлу

Тема. Публій Вергілій Марон. Коротко про митця. Поема «Енеїда» як літературна обробка римської легенди про троянця Енея»

Мета: дати загальне уявлення учням про "золоту добу" римської культури та літератури, розкрити значення творчості Вергілія як найвидатнішого римського поета, творця національного героїчного епосу, пояснити, що “Енеїда” є літературною обробкою римської легенди про троянця Енея — легендарного засновника Риму; виховувати повагу до набутків світової культури.

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.

Обладнання. Портрет Вергілія, мультимедійне обладнання, дидактичний матеріал, кросворд.

Обираючи богів, ми обираємо свою долю.

Вергілій 

І. Привітання. Рефлексія настрою і готовності учнів до уроку

- Доброго дня, шановні восьмикласники. Сьогодні урок зарубіжної літератури ми проведемо з вами разом. Я хочу, щоб ви закрили очі і пригадали найприємніший момент у своєму житті. На душі стало приємно і тепло, а на обличчі затамувалася легенька посмішка. Ось з таким настроєм я запрошую Вас до уявної подорожі через віки, у глибини античної літератури.

ІІ. Активізація  знань

  •                Давайте пригадаємо, що означає слово «античний»? (давній)
  •                А дайте визначення, що таке антична література.

Антична література  це література греко-римського рабовласницького суспільства, яка мала найбільше значення для формування європейської

культури.

 

ІІ. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

 

Сьогодні ми продовжимо з  вами пізнавати такий далекий у часі, але такий близький світ античної літератури.  А саме познайомимося із творчістю Публія Вергілія Марона – видатного римського поета. Уже сам факт, що ми читаємо його твори більш ніж через 2000 років, говорить сам за себе. Цей поет геній, а твори його геніальні. Його творчістю захоплювалися багато відомих нам літературних діячів в усі епохи., дехто намагався наслідувати, але перевершити Вергілія не вдалося нікому.

Слайд 1

 Микола  Зеров, український поет,  перекладач не тільки займався перекладом його творів, а й присвятив йому сонет з якого я б хотіла розпочати нашу роботу по дослідженню творчості Вергілія. Сонет нам підготував... Щоб краще ви зрозуміли зміст вірша прослідкуйте за текстом. І спробуйте уявити людину, якій присвячений сонет.

«Вергілій»

Мужик із Мантуї, повільний і смаглявий,

З дитинства ніжного колисаний селом,

Звеличив кий, і плуг, і мідяний шолом,

І знявся до вершин нечуваної слави.

 

...Той час минув - і Рим, і цезарів діла

Рука історії до трун поволокла,

Де сплять усіх часів ілюзії й корони.

 

Та він живе, і дзвін гучних його поем

Донині сниться нам риданнями Дідони,

Бряжчанням панцирів і сплесками трирем. 

                                                   М. Зеров

- Скажіть, будь ласка яким ви уявили собі Вергілія?

-  Чим він займався і про що його твори? 

ІІІ. Уявна подорож до Риму   (відеоролик про Рим)

Говорять, щоб краще зрозуміти письменника потрібно побувати на його Батьківщині… Що ми зараз з вами і зробимо.

Слайд 2

Історія Римської держави

 Історію Римської держави традиційно поділяють на три великих періоди: ранній Рим, або царський період, Римська республіка та Римська імперія. Рим з’явився як один із землеробських полісів на південній периферії етруського світу.

 

    Частиною Римської культури, безперечно, є легенда про заснування Риму. До нас дійшли твердження, що Рим був заснований між 754 і 753 роками до нашої ери латинськими колоністами зі стародавнього міста Альба Лонга. За легендою, римляни пов’язували заснування Рима з Троянською війною. Легенда розповідає, що коли загинула Троя, деякі троянці на чолі з Енеєм повтікали на кораблях до Італії. Вони прибули в Лацій, де заснували місто Альба, в якому й зацарював Еней.

 

    Легенда розповідає,що першими жителями Рима були юнаки – супутники Ромула та його дружина. Сусідні общини з недовірою ставилися до нових поселенців і не хотіли одружувати з ними своїх дочок. Тоді Ромул улаштував свято, на яке запросив сусідів-сабінів. Під час бенкету римляни викрали дівчат-сабінянок. Сабіни пішли війною на Рим, але сабінянки зуміли помирити своїх батьків і чоловіків. Як наслідок  злиття латинської і сабінської общин утворилась єдина Римська держава, в якій стали спільно правити два царі – Ромул і сабінянин Тит Тацій.

Слайд 3

До кінця 3 століття до нашої ери Рим стає великою середземноморською державою. Підкоривши в останній чверті 3 та в першій половині 2 століття до нашої ери Карфаген, Рим став керівною силою в Центральному та Західному Середземномор’ї.

       Високий економічний розвиток Римської імперії призвів до того, що місто Рим стало економічним, культурним і політичним центром величезної держави. В цей час велика кількість міст у своєму архітектурному стилі намагалися наслідувати приклад столиці - Риму.

Центральні площі всіх міст (ці площі називалися агорами на Сході й форумами на Заході) були прикрашені численними портиками, храмами й базиликами

 Зрозуміло, що особливою розкішшю відрізнявся сам Рим.

Слайд 4

     Із правлінням  Августа збігається період «золотої доби» Римської імперії. Август прийшов до влади після громадянських воєн. Після смерті Цезаря перемагає Октавіан  Август - прізвисько, «священний», тому що приніс на римську землю мир. Державі була потрібна ідеологія. Початок - роздача орних земель ветеранам своїх військ, тому що вважав, що праця на землі облагороджує. Август розумів, що без культури немає ідеології. У нього був багатий друг - Меценат. Він створює умови для бідних поетів, а ті підтримують Августа. У цей гурток входили: Вергілій, Горацій, Проперцій, Варій  та інші римські поети. 

 

ІV.  Робота над епіграфом уроку

 

Обираючи богів, ми обираємо свою долю.

Вергілій 

Вергілій, один із найвідоміших римських поетів, вважав: «Обираючи богів, ми обираємо свою долю». 

Як ви розумієте ці слова?

Слово вчителя

Вергілій-один із небагатьох римських поетів, твори якого було перекладено грецькою мовою. Великий був його вплив на латинську середньовічну поезію та епос. Особистість Вергілія стала легендою, а на його віршах навіть ворожили.

 

Розповідь  учня  про життя Вергілія

 

V. Робота з підручником

 

  1. Читання статті підручника (Як творив Вергілій?)
  2.  
  3. Робота зі схемою.
  4.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Героїчний епос — збірна назва фольклорних творів різних жанрів, в яких у легендаризованій формі відображено волю, завзяття народу в боротьбі проти ворогів, зла, гноблення. В такому епосі прославляється розум, сила, мужність воїнів, богатирів, народних героїв. Витоки героїчного епосу лежать в усній народній творчості.

Поема (від грец. ποίημα — твір) — це великий віршований твір, у якому порушуються важливі проблеми минулого, сучасного чи майбутнього

Слайд 4

 Задум твору

1.Планував  написати  воєнно-героїчну поему про  подвиги Августа

2.Згодом він залишив цей свій задум і взявся за епопею, яка ,зв’язуючи міфічні розповіді з новим політичним ладом, прославила б увесь римський народ, його легендарних предків та водночас підносила б і заслуги імператора та роду Юліїв.

3. Ідеальним для такої мети здавалась історія мандрів і воєн героя  Єнея , що начебто заснував на латинській землі царство, яке стало основою Римської держави.Так була взята легенда  про родовід римлян від поєднання італійців з нащадками троянців.

 

VІ.   Розповідь учня  про історію створення „ Енеїди” та її сюжет.

    «Енеїді» Вергілій віддав десять останніх років життя. Спочатку поет склав план і написав епопею прозою, а потім завіршував уподобані частини. Щоб оглянути місця, зображені в поемі, він вирушив у подорож до Греції та Малої Азії. Проте Трою йому не довелося побачити.

 

Тяжко захворівши в Афінах, він припинив мандрівку. Август порадив хворому повернутися разом з ним до Італії, там 21 вересня 19 р. до н. є. й обірвалося життя Вергілія. Прах його було перевезено до Неаполя і там поховано при Путеоланській дорозі. На надгробній плиті викарбовано: „В Мантуї я народився, умер у калабрів. Неаполь Прах береже. Оспівав череди, ниви, вождів.”

 

    Вергілій не встиг остаточно опрацювати своєї поеми. За нака¬зом Августа її було оприлюднено вже після смерті поета, можливо, в 17 році до н. є.

 

    Римський народ визнав Вергілія першим своїм поетом, римським Гомером. Про те, яку загальну шану здобув автор «Енеїди» за життя, говорить хоча б свідчення історика Таціта, що коли присутні в театрі почули вірші Вергілія, вони всі підвелися і віддали їх авторовітаку саму честь, як імператорові Августу.

 

Слово вчителя

 «Енеїда»-перший твір римської літератури,який серйозно вивчали в римських школах. На дві тисячі років вона стала «хрестоматійним», «програмним» твором і залишається таким до сьогодні.

Ви, можливо, не помітили, але в кожного генія є свій критик. Для Гомера ним був Зоїл, для Вергілія-перш за все Нуміторій. Як одне з основних звинувачень Вергілію висувалось те, що він, мовляв, украв у Гомера не тільки задум і форму, але й деякі рядки поеми. На ці  звинувачення Вергілій відповів мудро, запропонувавши критикам самим що-небудь запозичити у Гомера: мовляв це не легше, ніж підняти палицю Геркулеса або відібрати блискавку у Юпітера.

Слайд 5

                              Поема складається з 12 книг

1) 1-6 кн. наближені до «Одіссеї» -мандри Єнея(втеча Єнея з Трої, перебування в Карфагені  у Дідони та подальша подорож)

2) 7-12кн.. наближені до «Іліади» (війна на території Італії

        «Енеїда» суттєво відмінна від гомерівських поем,незважаючи на численні               запозичення мотивів,сюжетних схем,поетичних формул. На цьому і базується,згідно з античними розуміннями літературне суперництво» зі зразком:зберігаючи зовнішність,створити дещо нове.

    У долі Енея наче сконцентрована доля всього римського народу,а,   можливо,й роду людського. Саме тому ми зараз ,більш ніж через дві тисячі років переймаємося думками та переживаннями людини,яка втратила вітчизну,кохання,батька;людину,яка торує свій життєвий шлях,не знаючи його кінцевої мети.

Слайд 6  (ілюстрації до твору)

VІІ. Узагальнення та систематизація вивченого

1. Узагальнююча бесіда

-  Чому добу правління Октавіана Августа називають золотою?

-   Яка мета написання поеми «Енеїда»?

 -Які твори Вергілія принесли йому світову славу?

           (Світову славу Вергілій здобув завдяки ліричним збіркам «Буколіки», «Георгіки» та  поемі «Енеїда».)

2.Літературний диктант

  1.            Прізвище українського перекладача, який присвятив сонет Вергілію (Микола Зеров).
  2.            Назва поеми Вергілія (Енеїда).
  3.            Давньогрецький поет, у якого Вергілій запозичив основу твору «Енеїда» (Гомер).
  4.            Поема Вергілія про важку працю землеробів («Георгіки»).
  5.            Пригадайте, що означає слово «античний» (давній).
  6.            Яку назву має доба в період правління Октавіана Августа («золота»).
  7.            Поема Вергілія в якій він уславив Октавіана, як миротворця, і римську землю та її трудівників («Буколіки»).
  8.            Головний герой поеми «Енеїда» (Еней).
  9.             

Слайд7

 

Вставити пропущені слова в текст.

 

Публій Вергілій ….. народився на півночі Італії, в селі …., поблизу …., освіту здобув у Кремоні та …. Готувався стати ритором - ……і вчителем красномовства. Після закінчення навчання, приблизно у 42 р. до…., повернувся до рідної …. Але довго насолоджуватися …..  ідилією ….. не довелося.  Вигнаний щоб ….. отримав новий маєток у Кампанії та …. у Римі. Вдячний … вступив до літературного гуртка…. і став щирим та палким прихильником імперії ….

Помер…. після мандрівки в Грецію, яка завжди була для нього країною…. натхнення. Поема …. складається з ….. книг. Традиційно поему поділяють на …. Частини.

3. Рефлексія

«Продовжіть речення»:

Сьогодні на уроці я:

Дізнався…

Познайомився…

Зробив висновки…

 4. Оцінювання учнів з коментарем

VІІІ. Інструктаж домашнього завдання

  1.            Читати поему»Енеїда»,
  2.            Порівняти заспіви у поемах Гомера «Іліада», «Одіссея» та в поемі  Вергілія «Енеїда».
  3.            «Художникам» — створити ілюстрацію до прочитаного уривка.

 

docx
Додано
27 березня 2019
Переглядів
3485
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку