Тема: Зоряна мандрівка Маленького принца Мета:завершити роботу над вивченням казки – притчі А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц», виявити в тексті систему життєвих цінностей; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення; виховувати благородство, доброту, вміння дружити. Тип уроку. Урок - подорож. Обладнання: маршрут подорожі, троянда, аудіо запис пісень,мультимедійна презентація, буктрейлер.
Епіграф:Ні, не марно я жив, — я боровся, шукав ідеалу. ХІД УРОКУ
ІІ. Мотиваціянавчальноїдіяльності
« Маленький принц».
Слово вчителя.
Є на світі чимало книжок, Що наповнюють душу по вінця.
Та з усіх оберу я стежок Казка ця облетіла весь світ. У ній мудрості чисте озерце. Шле вам зоряний принц заповіт: «Вчіться, люди, «бачити серцем»!
О. Надворна «Зоряна згадка»
1.Актуалізація опорних знань
Ассоціативний диктант(повторення матеріалу по біографії письменника) –про що говорять вам ці предмети:телефон, велосипед, ;троянда; військовий корабель;пензель; літак;крила; карти; зірка
Друзів обирають не очима, не розумом, а серцем. Цієї мудрості і навчив Маленького принца Лис. Не можна набути досвіду, придбати знання, не заплативши за це собою, не віддавши частку себе, не можна пізнати радість зустрічі, не відчувши болю розлуки. Треба дійсно мандрувати, пройти випробування, щоб зрозуміти тих, хто був із тобою поруч. Тому сьогодні я запрошую вас у зорянумандрівкуВсесвітом, побувати на тих планетах, яківідвідав Маленький принц. Дуже хочеться, щоб визрозуміли, що в житті людини найцінніше, що робить людину щасливою. А що вам відомо про головного героя творуЕкзюпері?
Завдання. Давайте заповнимо анкету Маленького принца.
Вчитель. Щоб ми не заблукали у Всесвіті, нам потрібен маршрут подорожі. А назви станцій, де будуть зупинки, будуть такими ж, як і назви планет, які відвідав Маленький принц.
У мене записані назви планет, але вони переплутані і їх треба розкласти у правильному порядку,щоб не заблукати
Вчитель: Карта подорожі готова, тому можна вирушати в політ. На кожній станції на вас будуть чекати різні завдання, виконуючи їх, ви зможете дати відповідь на проблемне питання уроку «Що робить людину щасливою,» 1.Планета Маленького принца 2.Планета короля 3.Планета честолюбця 4.Планета пияка На цій планеті нас чекає гра, ми будемо розгадувати кросворд 5.Планета ділка 6.Планета ліхтарника 7.Планета географа 8.Земля Яку добру пораду дав хлопчику географ? (Відповідь. «Відвідай планету Земля,- відказав географ.- Вона має добру славу».)
Вчитель. «Отож сьома планета була Земля. Земля - планета неабияка! На ній сто одинадцять королів … сім тисяч географів, дев'ять тисяч ділків, сім з половиною мільйонів п'яничок, триста одинадцять мільйонів шанолюбців, себто десьіз два мільярдидорослих. Аби ви уявили, яка то велика Земля, скажу лиш, що до винайдення електрики доводилося на всіх шести материках утримувати цілу армію ліхтарників – чотириста шістдесят дві тисячі п'ятсот одинадцять душ. Як глянути збоку - то було прегарне видовисько. Дії цієї армії відзначалися злагодженістю, як у балеті. Починали ліхтарники Нової Зеландії та Австралії…Тоді виступали ліхтарники Китаю та Сибіру. Виконавши свою партію, вони ховалися за лаштунками. Потім надходила черга ліхтарників у Росії та Індії. Далі - в Африці та Європі. Тоді в Південній Америці. За ними - в Північній Америці. I всі вони з’являлися на кону своєчасно й ніколи не помилялися».
Сьома планета — сім днів творення (за релігійною міфологією) — сім днів у пустелі — сім істот за рік — сім днів спілкування з пілотом — завершення шляху пізнання, «щоб знайти якесь діло та чогось навчитись». Сім — символ всього земного, бо Земля творіння божественне.
Маленький принц. Я мешканець планети- астероїда В- 612. Сталось так , що я опинився перед льотчиком- землянином, який зазнав аварії в пісках Сахари. З льотчиком ми подружились. Я допомагав льотчику як міг. Я розповідав йому про мою загублену у Всесвіті планету. І ось я потрапив на вашу планету, на Землю. Тут я зустрівся з різними людьми: добрими, мудрими, лихими, діловими. Я витримав багато випробувань на Землі, навчився мудрості у Лиса, отримав звання людини. Але я повертаюсь на свою планету, до улюбленої троянди, тому що кожен відповідає за свою планету і за тих, кого він приручив.
Робота в групах(ассоціативний кущ до слів- 1-гр.-дружба, 2 гр.- друг, 3 гр.- щастя
«Мудрістьказки-притчі»
вони стали крилатими тому, що наповнені істиною. Саме цю істину шукає Маленький принц. Крилаті вислови -Зірко бачить тільки око -Усі дороги ведуть до людей -Немає у світі досконалості -Вода буває потрібна і серцю -Одні діти знають, що шукають -Є таке правило:прибрався саму ранці-ретельно прибери і свою планету
А допомагає йому знайти істину пілот, якому пощастило зустріти Маленького принца. Не випадково пілот і його маленький друг побачили криницю. Вода з криниці — це та духовність, якої бракує людям, зокрема тим персонажам, з якими розмовляв Маленький принц на астероїдах. Отже, вода — це символ. У казці Сент-Екзюпері чимало символів, розгадавши які, можна зрозуміти глибинний зміст філософських і морально етичних істин, які втрачає людство. Давайте разом “розгадаємо” ці символи, що присутні в казці Сент-Екзюпері: Робота в групах 1 гр.-троянда,баобаби, астероїд; 2гр.-вулкани, вода з криниці, лис; 3 гр.- зорі, змія . «Ланцюжок думок» троянда — символ краси, жіночості; самозакоханість, егоїстичність. баобаби — символ бездуховності, перешкоди на шляху людини, з якимислідборотися; астероїд — символ батьківщини, рідного дому; вулкани символізують цінності, які треба захистити, за які люди відповідають; вода з криниці — духовність; Лис — символ мудрості; зорі - доля людини, їїмрії, недосяжністьбажань. змія символізує зло, підступність. Слово вчителя. Саме зустріч з Маленьким принцом допомогла нам прозріти душею. - А які істини відкрили ви для себе? (Можливий варіант: любити ближніх, бути щирими, як діти, дотримуватися моральної і фізичної чистоти, судити людей не за словами, а за справами, визнавати свої помилки, бути справжнім другом). - Що в житті людини найцінніше? (Можливий варіант: любов, дружба, відповідальність, праця, домівка, родина)
Гра – троянда «Який я друг». На пелюстках троянди записані початки фраз, учні мають їх закінчити
1. Якщомій друг помиляється, то... . 2. Якщо друг зрадив мене, то ... 3. Якщо друг опинився в неприємній ситуації, то ... 4. Якщо друг не виконав домашнього завдання, то ... 5 Якщо я посварився з другом, то... 6. Якщо про друга я почув щось погане, то ... 7. Якщо друг потрапив у біду, то ... 8. Якщо друг отримав нагороду, то ... 9. Якщо друг зробив мені зауваження, то... 10. Якщо друга звинуватили у чомусь, то ... 11. Якщо мені надовго довелося розлучитися з другом, то... 12. Якщо мій друг не вміє чогось робити, а я вмію, то ...
VІ. Підсумок уроку. 1. Слово вчителя. Образ Маленького принца є одним з найвеличніших образів ХХ ст., бо не розмірами планети вимірюється широта душі, а здатністю людини бути собою, житии заради інших. За рік до смерті А. де Сент – Екзюпері узяв до себе в кабіну літака 12-річного сина свого найкращого друга і подарував йому Землю з високого польоту. Так поєдналася його дитяча душа з дитинством щасливого маленького пасажира. А. де Сент-Екзюпері хотів, щоб усі люди були щасливими і часто повторював : «Звідки я родом? Я родом з дитинства, як з якої – небудь країни». Дійсно, у кожного бувають моменти, коли хочеться повернутися у світ, де все загадково, а водночас зрозуміло, де в рукавичці вміщається добірне лісове товариство, квіти розмовляють, а грізні леви всміхаються. Де все відбуваєтьсявперше…
VІІ. Рефлексія. -- Прочитавши притчу-казку Антуана де Сент-Екзюпері, ми стали мудрішими.Давайте повернемось до проблемного запитання, поставленого на початку уроку, і спробуємодати на нього відповідь.Отже, що робить людину щасливою? І я пропоную вам поділитися своєю мудрістю з оточуючими . Вчитель. “ - Ну от. Це все… Завагався ще з хвилину і встав. І ступив лише крок. Неначе жовта блискавка майнула біля його ніг. Якусь мить він стояв непорушно. Не закричав. Потім упав – повільно, як падає дерево. Повільно й нечутно, бо пісок приглушає звуки ”. Так завершуєтьсяі сторія Маленького принца. На думку одних літературознавців, Маленький принц помер від укусу змії, інші ж вважають, що він повернувся на свою планету. А як гадаєте ви?
VІІІ. Оцінюванняучнів.
IХ. Домашнє завдання:написати листа Маленькому принцу
|