QR- квест
«Дієслівний детектив»
Мета:
Тип уроку: урок формування та застосування знань, умінь і навичок.
Форма проведення: QR-квест;
Учасники: 7 клас.
Обладнання: смартфон з програмою розпізнавання Qr-коду, доступ в Інтернет, маршрутний лист гри, роздатковий матеріал для проходження станцій.
Детективний інструктаж.
Учасники збираються у зазначеному місці для отримання інструкції щодо гри. Після вступного слова вчителя, школярі поділяються на дві команди. Кожна команда пройде маршрут за сімома станціями, на яких гравці, відповівши на питання в стилі гри «QR- Квесту» або розв’язавши завдання - підказки, отримуватимуть пазл, що його наприкінці слід зібрати.
Загадкові правила участі в квесті
Хід квесту
І. Організаційний момент
Вступне слово вчителя
Усім привіт!!! Діти, сьогодні ми з вами станемо детективами, та розгадаємо таємницю самостійної частини мови – дієслово. В цьому вам допоможе QR-квест, де ви зможете дізнаєтесь, що таке дієслово. Використовуючи мобільні додатки зчитайте QR-коди, в яких закодовано посилання на джерела інформації. Також, ви вдосконалите навички визначення морфологічних ознак дієслова, вміння знаходити дієслова в текстах. Навчитесь визначати їх роль у реченнях, використовувати дієслова у власних висловлюваннях. Для цього ви об’єднаєтесь в 2 команди і отримаєте свій маршрут. Переможцем стане та команда, яка збере усі пазли.
Станція № 1
«Таємниця дієслова»
Завдання:
Просканувавши QR-код, розгадайте приховану інформацію.
Завдання:
Станція № 2
Завдання:
За своїм значенням і відношенням до різних частин мови дієслова поділяються на:
Перехідні Неперехідні
Зворотні
(як окремий розряд серед неперехідих дієслів)
Завдання:
Визначте їх вид та перехідність чи неперехідність.
Зозулині сльози Давно це було, принаймні, до того, як ми народилися. Зозуля робила свою справу — підкидала синичкам, плискам, сорокопудам та іншій лісовій дрібноті свої яйця, а ті виховували підкидьків.
— Ти ось все співаєш, — казали вони зозулі, — а на старість залишишся сама, як пень без пагонів. — Ха-ха-ха! — сміялася та. — Ви усе із колисками та пелюшками протеленькаєтесь, а я своїх дітей, як треба буде, знайду. І примушу годувати себе. Закон є закон! Але доля зле жартує з тим, хто сподівається задарма вік прожити. Коли прийшов час, усі діти зозулі не визнали строкатої матері, відмовилися її доглядати. І застогнала зозуля. Перші в її житті сльози покотилися з очей. А на галявині, куди вони впали, розкрили свої білі вінчики квіти, які так і називаються у народі: зозулині сльози, а ботаніки дали їм назву зозулець плямистий. А чи доводилося вам спостерігати, щоб зозуля плакала? І ніхто не бачив. Тому про безтурботну, самовпевнену людину, яка, потрапивши у скруту, починає бідкатися, кажуть, що вона ллє зозулині сльози.
Станція № 3
Завдання:
Використовуючи детективний мобільний додаток, зчитайте QR-код та розшифруйте закодоване посилання.
Вид- одна з найважливіших ознак дієслова.
За цією ознакою дієслова поділяються на:
Доконані Недоконані
Одновидові дієслова
Двовидові дієслова
Завдання:
Завдання для команди детективів.
Високо в небі пливло сонце, досушувало хліба. Ніжне голубе марево тремтить, переливається хмарами, і здається, що десь далеко-далеко грає велика ріка. На південь мчали легенькі попелясті хмарки, інколи закриваючи сонце. На жита впали тіні, злетів вітрець і приніс прохолоду.
Станція № 4
«Детективні способи дієслів»
Завдання:
Просканувавши детективний QR-код, перегляньте інформацію, що прихована.
Дійсний Умовний Наказовий
Однина Множина
Чоловічий рід Жіночий рід Середній рід
Завдання:
Прочитайте речення, проаналізуйте підкреслені дієслова і запишіть їх у три колонки, встановивши належність дієслів до певного способу: дійсного, умовного чи наказового. За якими граматичними ознаками ви відносите дієслова до різних способів?
Станція № 5
«Таємниця часу дієслова»
Завдання:
Детективи, проскануйте QR-код та розгадайте таємницю часу дієслова.
Теперішній час Минулий час Майбутній час
Завдання:
За допомогою розгадайте хмарами слів, де приховані ЧАСИ ДІЄСЛІВ.
Завдання:
Записати прислів’я, додаючи кінцівку.
Підкреслити дієслова, визначити час.
Народ скаже, як… зав’яже.
На чорній землі білий хліб… родить
Весняний день рік.. годує
Одна ластівка весни не… несе.
Діло майстра… величає.
Ранні пташки росу п’ють а пізні слізки… ллють
Осінь прийде-дощі… приведе.
Що посіяв, те й… пожнеш.
Станція № 6
«Таємнича особа дієслова»
(Дієвідмінювання)
Діти, сьогодні ми з вами розгадаємо таємницю особи дієслова. Для цього нам потрібний QR - додаток. Зчитайте QR-код та розшифруйте закодоване посилання.
1-а дієвідміна
Однина Множина
2-а дієвідміна
Однина Множина
Окрему групу складають дієслова їсти, бути, дати і вісти (в сучасній мові вживається лише з префіксами: розповісти, відповісти та ін.):
Однина Множина
Від дієслова бути вживається лише форма є (втім, інколи в поетичній мові зустрічаються єсть- для першої і третьої особи однини, а також суть- для третьої особи множини).
Завдання:
Станція № 7
«Таємниця форми дієслова»
Завдання:
Інфінітив
Завдання:
Детективи, розгадайте ребус, у якому, зашифровано неозначену форму дієслова.
Особова форма дієслова
Завдання:
Діти запишіть слова у дві колонки:
Неозначена форма і Особові дієслова.
Дорожити, вивчаю, іменувати, єднати, хочеш, прийдемо, складати, любити, знають, працюєш, ображати, входити, скажіть, обмежувати.
Безособові форми на -но, -то, -ло.
Завдання:
І так, детективи, утворіть від поданих неозначених форм дієслова форми на –но, -то, виділіть закінчення.
Робити – зроблено
помити – помито
сказати – сказано
показати – показано
прокладати – прокладено
іменувати – іменовано
відрубати – відрубано
Дієприкметник
Завдання:
Любі детективи, спишіть шпигунський текст. Випишіть дієприкметники та поставте до них питання.
Після довгого літнього дня, коли сонце сідає, а розпечена земля поволі скидає з себе золоті шати, коли на бліде, втомлене днем небо з'являються крадькома несміливі зорі, Маланка з Гафійкою волочать курною дорогою утому тіла й приємне почуття скінченого дня. Вони несуть додому спечене, як і земля, тіло, а в складках одежі пахощі стиглого колоса... Розігнута врешті спина, спущена вільно рука, ще злегка тремтяча од цілоденного напруження, м'який пил під ногами, замість стерні, здається тепер щастям (За М. Коцюбинським).
Дієприслівник
Завдання:
Спишіть, замінюючи взяті в дужки дієслова дієприслівниками. Поставте, де треба, таємні коми.
ІІ Підсумок квесту
Заключне слово вчителя.
Ну, що ж… Усі станції пройдені. Сьогодні ви на мить, стали детективами. Усі разом зіграли у квест-гру та розгадали таємницю самостійної частини мови – дієслово. Ви використовували шпигунські додатки та зчитували QR-коди, в яких були закодовані посилання на джерела інформації. Також, ви вдосконалили навички визначення морфологічних ознак дієслова, вміння знаходити дієслова в текстах. Навчились визначати їх роль у реченнях, використовувати дієслова у власних висловлюваннях.
Маршрутний лист
Тема станції |
Кабінет |
Відмітка про виконане завдання |
Станція № 1 «Таємниця дієслова» |
Кабінет української мови та літератури |
|
Станція № 2 «Загадкові розряди дієслів» |
Бібліотека |
|
Станція № 3 «Таємні види дієслів» |
Кабінет інформатики
|
|
Станція № 4 «Детективні способи дієслів» |
Кабінет української мови та літератури |
|
Станція № 5 «Таємниця часу дієслова» |
Кабінет музичного мистецтва |
|
Станція № 6 «Таємнича особа дієслова» |
Кабінет образотворчого мистецтва |
|
Станція № 7 «Таємниця форми дієслова» |
Кабінет зарубіжної літератури |
|
Відділ освіти
Яворівської районної державної адміністрації
Опорний заклад
«Івано - Франківська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів імені Івана Франка
Яворівської районної ради Львівської області»
81070, смт Івано - Франкове, вул. І.Франка, 1, cмт Івано – Франкове, Яворівський район, Львівська область
тел. (0259)3 - 35 – 72, e-mail:shkolayaniv@ukr.net
QR- квест
«Дієслівний детектив»
Вчитель української мови та літератури
Гриньків Наталія Романівна
Івано-Франкове 2020