Раціональні числа. Додавання раціональних чисел

Про матеріал
Розробка уроку з математики на тему "Раціональні числа. Додавання раціональних чисел" з використанням інтерактивних технологій
Перегляд файлу

Урок математики в 6 класі

Тема: Раціональні числа. Додавання раціональних чисел.

Мета:

Дидактична: Повторити, систематизувати та узагальнити набуті під час вивчення теми знання.

Розвивальна: Розвивати логічне та творче мислення; пам'ять; уяву; увагу; навички усної мови та усного розв’язування задач; цікавість до математики.

Виховна: Виховувати культуру письма, почуття взаємоповаги, вміння раціонально використовувати час, організованість та культуру поведінки.

Застосовані технології: презентація уроку, інтерактивні технології «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Продовж речення», «Знайди помилку», «Вірю – не вірю», «Робота в парах», «Робота в групах».

Епіграф:

«Математика – гімнастика розуму»

    О.В. Суворов

Девіз:

Ми з насолодою пізнаємо математику, вона захоплює нас, наче квітка лотоса.

    Аристотель.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Вчитель: Розпочинає урок.

Давайте розкладемо слово «урок» по літерах

У – успіх

Р – радість

О – обдарованість

К – кмітливість

Я сподіваюсь, що сьогодні на уроці на вас чекають успіх і радість, і ви зможете продемонструвати свою обдарованість та кмітливість.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Колись в Америці було обіцяно велику премію тому, хто напише книжку під назвою «Як людина жала без математики». Бажаючих одержати премію знайшлось чимало, та написати таку книжку ніхто не зміг. Дуже важко уявити життя людини без математичних знань.

Учениця: Математика виникла дуже давно. Але абсолютно безумовно можна стверджувати, що ще дві тисячі років до нашої ери люди розв’язували задачі на арифметичні дії, застосовували математику при будівництві палаців і споруд, у фінансових розрахунках, землеробстві, при прогнозі затемнень. Сьогодні без математики не може обійтися жодна сфера людської діяльності. Математика потрібна інженерові, агрономові, психологові, лінгвістові. Сьогодні математика потрібна не тільки в професійній діяльності, а й в звичайному житті кожній освіченій людині.

Вчитель: Тому дуже важливо  в шкільні роки навчитися застосовувати математичні знання для розв’язування різних задач. Так от сьогодні ми покажемо, як вміємо робити.

Учениця (вірш):

І сувора, й солов’їна

Математики країна.

Праця тут  іде завзята,

Вмій лиш спритно рахувати.

Вмій ділити, віднімати,

Множить швидко й додавати.

Вмій кмітливо все збагнути

Першим в відповіді бути.

Ледарів у нас не має.

Хто руки не підіймає?

Вирушаймо всі у путь –

Нас цікаві речі ждуть.

 

  1. Актуалізація опорних знань.
  1. Інтелектуальна розминка (інтерактивна технологія «Мікрофон»)

Проведемо розминку:

  1. Які числа називаються натуральними?
  2. Чи є число 0 натуральним числом?
  3. Які числа називаються протилежними?
  4. Назвіть перші три натуральних числа та їм протилежні.
  5. Що таке координатна пряма?
  6. Де на координатній прямій розміщенні додатні числа? від’ємні числа? 0 ?
  7. Які числа називаються цілими?
  8. Які числа називаються раціональними?
  1. Інтерактивна технологія «Мозковий штурм» (дошка)
  1. Запишіть дані  числа

5;  - 13;  13;  -7;  6,2;  0;  -39;   -10.

в порядку зростання  (викликаю учня до дошки, який із карток складає цей ряд; пропоную перевернути картки, якщо ряд складено вірно, учні прочитають слово «пролісок». На слайді малюнок з проліском; учень розповідає про нього)

Учень: Це найперші квіти, що розквітають в Україні навесні. Вони квітнуть навіть тоді, коли на вулиці 00 С. Виявляється, що в цей час температура усередині квітки близько 80 С тепла. Квітка має таку будову, що її чашечка, немов маленьке дзеркальце, вбирає сонячне проміння. Пролісок здатний витримати до 100 С морозу.

  1. Обчисліть зручним способом:

А) 17 + (- 12) + 12 + (- 17)

Б)  - 90 + (- 113) + 90

В) – 99 +(- 500) + 600+ (- 1)

  1. Знайдіть усі цілі числа, для яких виконується умова:

- 3 ≤ х < 4 ;       0,5 <х ≤ 4,3;        - 6,5 ≤ х ≤ 0

  1. Назвіть найбільше і найменше цілі числа, для яких виконується умова   - 36≤  х < 10
  2. Між якими послідовними цілими числами розташоване  число:     - 4,3;      0,28;     - 0,65
  3. Яку цифру можна поставити замість зірочки, щоб утворилася правильна нерівність: -7,24* < -7,247?
  4. При яких значеннях а дріб     буде правильним?
  1. Інтерактивна технологія «Закінчить речення»
  1. Протилежні числа відрізняються один від одного лише …
  2. Число 0 протилежне …
  3. Відстань від початку відліку до точки, яка зображує число на координатній прямій називають …
  4. Модуль будь – якого раціонального числа є завжди …
  5. Модулі протилежних чисел …
  6. Щоб додати два від’ємних числа, треба …
  7. Щоб додати два числа з різними знаками, треба …
  8. Сума двох протилежних чисел …
  1. Інтерактивна технологія.

«Робота в парах», інтерактивна гра «Лабіринти знань»

(Дітям роздаються листочки з завданнями (рівневі)).

Вчитель: Перед вами листочки з завданнями. Ваша робота починається з виконання завдання в прямокутнику. Відповідь цього завдання записана у нижній частині одного з круга та склад слова, а у верхній частині кола з відповіддю – нове завдання. Вам потрібно перейти від круга до круга, розв’язати завдання і отримати слово:

А) високий рівень:

                       

                                                         

               ти                                  ма                                  ма

                       

                                                    | | + | |  

               ка                                  те                                  

     (математика)

Б)  достатній  рівень:

                       

                                          

                ка                                 нас               |                 

                     

                              

                     гім                                ти                                  

              (гімнастика)

 

В) середній рівень

 

                                    

                     зу

 

           0,25                               

 

                      му                              ро

          (розуму).

Математика – гімнастика розуму. Отже, ви отримали висловлення, що є епіграфом до нашого уроку.

  1. Хвилинка відпочинку.

Вчитель: Чи знаєте ви про що розповідають числа? (Дві учениці знайомлять учнів з числовими даними)

  1.               Без сну людина може прожити 10 діб, а без їжі кілька тижнів.
  2.               За ідеальних умов людське око може побачити світло сірника на відстані 80 метрів.
  3.               Протягом життя людина проходить приблизно 403 тисячі кілометрів.
  4.               На голові людини близько 125 тисяч волосин. Щоденно випадає 45 волосин. А за життя випадає  і виростає понад півтора мільйона.
  5.               З 1 грама золота можна витягнути дротину завдовжки 3 км 420 м.
  6.               Найтоншу нитку створює павук. Вона така тонка й легка, що 40 000 кілометрів цієї нитки важать 230 грамів.
  7.               У комарів є зуби. Під мікроскопом їх можна налічити 22.
  8.               Для того, щоб зібрати один кілограм меду, бджола повинна «налітати» близько трьохсот тисяч кілометрів і відвідати 12 мільйонів квіток.
  9.               У сороконіжок зовсім не сорок ніжок, їх може бути від 30 до 400.
  10.          Серце людини є дивним насосом, який працює впродовж життя людини. Воно перекачує за одну хвилину 6 л крові, за добу – 8600 л, за 1 рік – близько 3 млн л, а за 70 років життя  – близько 220 млн літрів.

Фізкультхвилинка.

Учениця:

Слухати ми перестали

І тепер всі дружно встали.

Будем ми відпочивати:

Руки – вгору, руки – вниз

І легесенько прогнись

Покрутились, повертілись,

На секунду зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз присіли, другий встали.

 

  1.               «Вірю – не вірю» (інтерактивна технологія)

Вчитель: перед вами у кожного є червона та зелена картка, я читаю речення, якщо ви згодні з ним, піднімаєте зелену картку, а якщо не згодні – червону. Зрозуміли?

  1. Чи вірно, що 0 натуральне число?
  2. Будь – яке додатне число є більшим 0?
  3. Будь – яке від’ємне число є меншим за 0?
  4. Будь – яке від’ємне число є більшим від додатного.
  5. Із двох від’ємних чисел більшим є те, модуль якого більший.
  6. Якщо число а – ціле, то число – а теж ціле?
  7. Модуль цілого числа завжди є число натуральне?
  8. Якщо число не є натуральним, то воно є дробовим числом?

 

  1.               Робота в групах (інтерактивна технологія), інтерактивна гра «Математичне лото».

Вчитель: перед вами лежать картки «Математичне лото», в клітинках якого знаходяться завдання, які необхідно розв’язати. Учні записують розв’язання в зошити, а знайшовши відповідь, накривають завдання карткою. На звороті кожної картки – буква. Таким чином, якщо ви розв’яжете вірно всі завдання і накриєте основну карту відповідями, ви отримаєте слово.

Роботу почали

А) високий рівень

Розв’язати рівняння

 

 

 

 

Розв’язати рівняння

 

Варіанти відповідей:

Якщо учні вірно накрили картки, то вони отримали слово «лебідь». Дитина з цієї групи зачитує: Найбільший пернатий птах в Україні, а також у Європі – лебідь – шипун. Довжина його тіла становить 180 см, важить від 8 до 18 кг. У Польщі кажуть, жив колись лебідь вагою 22,5 кг. Через таку вагу він не міг літати.

Б) достатній рівень:

 

Розв’язати рівняння:

 

 

 

 

 

Варіанти відповідей:

Якщо учні вірно накрили картки, то вони отримали слово «полоз». Учень з цієї групи читає:

Найбільшою змією фауни України є полоз жовтобрюхий, довжина якого сягає 2 метрів. Це – таємнича і найагресивніша змія, хоч і зовсім не отруйна. Захищаючись вона сичить і кидається передньою частиною тіла на відстань 1 м, при цьому чіпляється за руку або обличчя кривдника. Зустрічається полоз рідко і лише в Степовій зоні України.   Основна здобич полозів – гризуни, хоча вони можуть полювати і на птахів.

В) середній рівень:

 

 

 

 

 

 

 

Варіанти відповідей:

Якщо учні вірно накрили основну картку, то вони отримали слово «зубр».

Учень групи читає:

Найбільший звір фауни України – зубр, який має живу масу більше 1 тони, висота досягає 2 – 3 метрів, а тривалість життя – до 27 років.

  1.               Вчитель: Наш урок наближається до кінця, а тому пригадаємо про що йшла мова:
  1.               Як називається відстань від початку відліку до певної точки координатної прямої? (Модуль).
  2.               Які числа на координатній прямій знаходяться справа від 0? (додатні).
  3.               Як називаються числа, які різняться лише знаками? (протилежні).
  4.               Яке найменше натуральне число? (один).
  5.               Які числа на координатній прямій знаходяться зліва від 0? (від’ємні).
  6.               Натуральні числа, протилежні до них і число 0, називаються..? (цілі).
  7.               Цілі числа разом з дробовими, називаються ..? (раціональні).

Подивіться уважно на дошку, ми з вами розгадали кросворд.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Ключове слово цього кросворду «молодці»

  1. Підсумки уроку

Отже, всі ви сьогодні на уроці були молодці, і тому за гарну роботу кожен з вас отримує «золоту медаль».

  1.          Домашнє завдання: скласти цікаве оповідання або казку про раціональні числа.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 березня 2020
Переглядів
1184
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку