1
Тема уроку: Радіоактивність. Радіоактивні випромінювання
Мета уроку: сформувати знання про явище радіоактивності, склад радіоактивного випромінювання.
Очікувані результати: учні повинні наводити приклади речовин – радіонуклідів, давати означення радіоактивності, пояснювати дослід із вивчення природи радіоактивного випромінювання, називати види радіоактивних променів, усвідомлювати способи захисту від кожного з видів.
Тип уроку: комбінований.
Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник, Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
1. Провести бесіду.
Бесіда за питаннями
1. Опишіть дослід Е. Резерфорда із розсіяння α-частинок та його результати.
2. Із яких частинок складається атом? атомне ядро?
3. Що таке зарядове число? масове число?ядерна взаємодія?
4. Як визначити кількість протонів і нейтронів у ядрі? Наведіть приклад.
5. Що таке ізотопи?
6. Назвіть ізотопи Гідрогену.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Яка будова атома?
Чи може атом одного елементу перетворитися на атом іншого елементу?
IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Історія відкриття радіоактивності
Один із доказів складної будови атома – явище радіоактивності, відкрите французьким фізиком Анрі Беккерелем (1852 – 1908) у 1896 р.
Анрі Беккерель вивчав явище флюоресценції – здатності деяких речовин випускати випромінювання внаслідок дії, зокрема, сонячного світла. Але весна 1896 р. була похмурою, тому досліди довелося відкласти в буквальному значенні в довгий ящик – фотопластинки з досліджуваними мінералами були покладені в ящик лабораторного стола. Нарешті видався сонячний день. Перед новою серією дослідів Беккерель вирішив перевірити якість фотопластинок. Проявивши одну з них, він побачив чіткий силует мінералу у вигляді хреста. Повторивши свої досліди, Беккерель переконався в тому, що сіль Урану сама, без впливу зовнішніх факторів, випускає невидиме випромінювання.
Ці промені проникали навіть крізь тонкі металеві пластинки! Причому зовнішні умови: температура, освітленість, тиск, наявність електромагнітного поля – жодним чином не впливали на цю дивну здатність урану. Подальші досліди показали, що цей вид випромінювання здатний іонізувати повітря.
Радіоактивність – здатність атомів деяких хімічних елементів до мимовільного випромінювання.
Проблемне питання
• Чи тільки Уран випускає «промені Беккереля»?
2. Склад радіоактивного випромінювання
Досліди з вивчення природи радіоактивного випромінювання показали, що радіоактивні речовини можуть випромінювати промені трьох видів. На рисунку зображено схему одного з таких дослідів: пучок радіоактивного випромінювання потрапляє спочатку в сильне магнітне поле постійного магніту, а потім на фотопластинку. Після проявлення фотопластинки на ній чітко видно три темні плями.
α-випромінювання – це потік ядер атомів Гелію .
Швидкість: vα порядку 107 м/с.
Заряд α-частинки: qα = +2e.
Захист: затримуються аркушем паперу завтовшки 0,1 мм.
β-випромінювання – це потік електронів .
Швидкість: vβ близько 3⋅108 м/с.
Заряд β-частинки: qβ = – e.
Захист: затримуються листом алюмінію завтовшки 1 мм.
γ-випромінювання – це електромагнітні хвилі надзвичайно високої частоти (понад 1018 Гц)
Швидкість: vγ = c = 3⋅108 м/с.
Не заряджене.
Захист: затримується шаром бетону завтовшки декілька метрів.
3. Правила заміщення
Радіоактивність – здатність ядер радіонуклідів довільно перетворюватися на ядра інших елементів із випромінюванням мікрочастинок.
Правила заміщення:
1. Під час α-розпаду кількість нуклонів у ядрі зменшується на 4, протонів – на 2, тому утворюється ядро елемента, порядковий номер якого на 2 одиниці менший від порядкового номера вихідного елемента.
2. Під час β-розпаду кількість нуклонів в ядрі не змінюється, при цьому кількість протонів збільшується на 1, тому утворюється ядро елемента, порядковий номер якого на одиницю більший за порядковий номер вихідного елемента.
4. Радіоактивні ряди
Радіоактивний ряд – це сукупність усіх ізотопів, які виникають у результаті послідовних радіоактивних перетворень даного материнського ядра.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
1. Чому радіоактивні препарати зберігають в товстостінних свинцевих контейнерах?
2. Який з трьох видів радіоактивного випромінювання – α, β, γ – має найбільшу проникну здатність? має найбільшу іонізуючу здатністю?
3. Ядро радону випустило α-частинку. В ядро якого елемента перетворилося ядро радону?
4. Як змінюється в результаті α- розпаду, β- розпаду номер елемента у таблиці Менделєєва та кількість нуклонів у ядрі?
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Як було відкрито явище радіоактивності?
2. Наведіть приклади природних радіоактивних елементів.
3. Опишіть дослід із вивчення природи радіоактивного випромінювання.
4. Які види радіоактивного випромінювання ви знаєте?
5. Як захиститися від радіоактивного випромінювання?
6. Наведіть означення радіоактивності.
VI. Домашнє завдання
Опрацювати § 23, Вправа № 23 (2, 6)