Мета . Ознайомити з народними легендами, прислів'ями, притчами про дуб.
Розширити знання про оспівування дуба у народному фольклорі. Розвивати цікавість, уміння користуватися додатковими джерелами для поглиблення своїх знань.
Виховувати любов до природи, до народної творчості.
Ранкова зустріч
Тема дня. Дерева – символи України
Мета. Ознайомити з народними легендами, прислів'ями, притчами про дуб.
Розширити знання про оспівування дуба у народному фольклорі. Розвивати цікавість, уміння користуватися додатковими джерелами для поглиблення своїх знань.
Виховувати любов до природи, до народної творчості.
Хід заняття
І. Вітання.
Вчитель. Любі діти, я запрошую вас стати всіх у коло для нашого ранкового вітання. А вітання у нас буде з «секретом». Стуліть долоньки «човником» і не розтуляйте. Передаючи «секрет» по колу , подаруйте один одному свої найкращі побажання. «Секрет» і побажання почну передавати я. ( У вчителя в руках жолудь, всі діти передають його по колу і тільки останній учень відкриває «секрет»).
Вчитель. Дітки, то що це на долоньці ?
ІІ. Повідомлення
Вчитель. Для початку давайте заповнимо наш календар.
(На дошці висить календар. Вчитель разом з учнями його заповнює)
Доброго ранку, любі діти!
Сьогодні _____ листопада 2016р.
Пора року - осінь . місяць – листопад
- Чому він має таку назву?
- Назвіть всі осінні місяці.
Тема дня – Дуб (Заповнюється після того, як діти відгадають загадки)
2. Гілка загадок
Корона кучерява
Сучки кострюбаті
А плід полірований
Як з міді кований (дуб)
Богатир могутній
Голова - до хмар,
Плечі розсунув.
Руки розкирув,
Пальці вузлуваті,
сили неміряної. (дуб)
На сучку є паличка
А на ній черпалочка.
У тій черпалочці коробок.
У ньому лежить живий дубок. (дуб)
3. Динамічна пауза
( Танцювальні кроки під пісню «Ой на горі два дубки»).
ІІІ. Особа дня.
Вчитель. Діти, шанування дерев бере свій початок із сивої давнини, коли наші предки поклонялися деревам, як Богам. Особливу шану у них мали дерева, що вважалися священними.
Учень1
Дуб. Серед священних дерев українців найпочесніше місце займає дуб, недаремно його вважали “царем дерев” . Дуб вважається аналогом Світового Дерева. У його густій кроні живе “цар птахів” (орел, сокіл) . У давнину під дубом здійснювалися жертвопринесення. У народній релігії дуб вважається деревом Перуна-громовержця, символом мужності,.
Особливо шанували дерево, спалене грозовим ударом: на його місці будували капища, в яких завжди горів «вічний вогонь». За християнства виникло повір’я, ніби під дубом ховаються від Божого гніву чорти, й саме тому стріли-блискавки часто влучають у стовбур. Із тієї причини й остерігалися переховуватися від грози під цим деревом..
У давнину було поширеним вірування в те, що душа померлої людини переходить у дерево. Під дубами закопували загиблих героїв, святих.
Шанували дуб і як родюче дерево (на ньому багато жолудів). На Поліссі зберігся звичай садити дубок, коли народиться дитина. Якщо дуб гарно росте, це вважається доброю прикметою.
Дуб шанують за міцність, красу, довговічність. “Міцний, як дуб” - кажуть про сильного чоловіка. Листя дуба жінки використовують для своїх чоловіків та синів, щоб вони були міцними та дужими. Напар із листя мати доливає синам до купелі, замовляючи при цьому:
Гой, Дубе, Дубе, мій діду любий!
Ходи в господу до нашого роду,
на наших синів дай свою силу,
щоб зліє духи їх не косили.
Учень 2
Із дубом пов’язане також уявлення про річне коло. Наприклад, у народній загадці: “Дуб- довговік, на ньому 12 гілок, на кожній гілці по 4 гнізда, а у кожному гнізді по 7 яєць і кожному ім’я єсть”, що означає відповідно рік, місяці, тижні та дні року.
У казках дуб означає не так дерево-рослину, як особливе місце, з котрим пов’язана доля людини. У казках про Правду і Кривду або бідного й багатого брата на верхівку дуба сідають віщі птахи. Під дубом також збираються чорти, які розкривають секрети зцілення осліпленого героя, зачарованої царівни тощо. В іншій казці хлопець мусить виконати складне завдання і знайти могутнього дуба посеред моря. Отже, й тут дуб — світове древо, він поєднує, земний світ із водною стихією. Згідно з міфологічними уявленнями, дуби існували ще до народження світу. Про це співають у світотворчих колядках:
А на тім морі ой два дубочки,
На тих дубочках два голубочки…
Стали радити, як світ сотворити…
У величальній колядці господарю:
На твойому дворі дуб гіллянистий,
А в тому дубі та й три користі…
У корень дуба — сивії бобри,
Посеред дуба — ярії пчоли,
У версі дуба — ясні соколи.
Учитель
“Іди, іди дощику,
зварю тобі борщику,
на дубі поставлю,
дуб ізворухнеться,
горщик розіб’ється,
а дощик поллється”.
Учень 3
Дерево, якому судився довгий вік, стає священним. Так, на Рівненщині є дуб, якому близько 1300 років. Це найстаріше дерево в Україні. Священними також вважають дерева, з якими пов’язані історичні постаті та легенди. У с. Верхня Хортиця донедавна ріс дуб, під яким відпочивали Богдан Хмельницький, Тарас Шевченко, Ілля Рєпін, Микола Лисенко. Цьому дубові було 800 років. Нині цей дуб і музей, який був заснований поруч, уже перестали існувати. Але на Хортиці посаджено 2 000 дубків із жолудів цього історичного дуба-велетня.
Вчитель. Тепер послухайте вірш відомої сучасної поетеси Надії Красоткіної «Дуб».
Учениця
Дуб
На узліссі дуб виростав —
Хтось листки йому фарбував.
Це ж який художник зумів
Підібрати сто кольорів?
То червоним дуб весь горить,
То засвітить жовтим на мить.
Скільки ж ще відтінків в дубів...
Скільки в світі є кольорів?
Дуб такий розкішний стоїть,
Кольоровим листям шумить.
Той художник — осінь була —
Дубу фарби всі віддала.
Вчитель.
IV. Робота в групах
Вчитель. А зараз попрацюємо в групах. Спробуйте з’єднати частини прислів’їв. Прочитайте їх і поясніть їх значення.
За одним разом хвалить свій чубок
Кожний дубок малої сокири паде
І грубий дуб від дуба не звалиш
Дуб, мов богатир не пристане
Смола до дуба стоїть, не ворухнеться
V. Підсумок
Вчитель. Чи сподобалися вам новини про дерево – дуб. Сьогодні на уроках ми продовжимо дізнаватися багато нового і цікавого про властивості дуба, його плодів.
Математика
Тема. Розв’язування задач на рух. Задачі на визначення працездатності. Закріплення обчислювальних навичок.
Мета. Закріплення вмінь і навичок при розв’язуванні задач на рух. Вчити визначати працездатність. Удосконалювати обчислювальні навички.
Розвивати логічне мислення, увагу.
Виховувати самостійність, бажання удосконалювати свої досягнення.
Обладнання: гілочки дуба, дидактичний матеріал, схеми, формули, індивідуальні завдання, завдання для роботи в групі,різні за розміром (можна різні за кольором) листочки дуба для оцінювання учнів.
Тип уроку: комбінований
Епіграф уроку:
Із малого деревця -
Дуб великий виросте.
(Народна мудрість)
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Девіз уроку
Щоб знання були міцні
Треба гарно працювати
І уважно на уроці
Всі завдання розв’язати.
Праця плідна і старанна
Результати принесе
І у нас в кінці уроку
Дуб розкішний проросте.
ІІ. Мотивація дій
Запишіть каліграфічно цифри, які ви почуєте.
Продовжуємо роботу з нового рядка.
627563 6275 627500 627000 620000 6200 620.
7*8= 9*9= 5*6= 6*3= 9:9= 6*6= 10*1= 4*4= 6*4= 12:4= 18:6= 1*7= 8*8= 4*9= 64:8= 0*7= 18:3= 40:5= 32:8= 90:10= 9:1= 72:9= 1:1= 24:8=
|
(Учитель оглядає роботи учнів, при цьому роздає листочки дуба. Великий листочок - за високий рівень, середній – за достатній, маленький – за середній рівень виконання роботи).
ІІІ. Формування контрольно-оцінювальних дій
64:8-7 =1
5*8:5:4=2
360:60:2=3
42:7-30 :6=1
6*7-40=2
72:8-42:7=3
9-42:6=2
60:3-17=3
20*5-99=1
Сьогодні ми будемо допомагати нашим дубочкам набратися сил, щоб вони могли добре зиму перезимувати. Після кожного виконаного завдання на ваших дубочках з’являтимуться листочки. Чим більше листочків, тим міцніший дуб.
2. Повторення правил роботи в групі
3. Мотивація навчальних дій
4. Повторення формул.
5. Робота над задачею.
- У кожній групі на парті є картка з умовою задачі. Прочитайте уважно умову задачу, розділіть обов’язки. Вам потрібно накреслити схему, заповнити таблицю і записати розв’язок. Розв’язувати задачу можна за допомогою питань або з поясненням.
5. Задача
Їжачок і Хом’ячок домовилися зустрітися біля великого старого дуба. Будиночок Їжачка розташований від дуба на відстані 800 метрів. Їжачок рухався зі швидкістю 50м/хв..
Відстань від будиночка Хом’ячка до великого дуба - 1км 400м і він рухається зі швидкістю 100м/хв.. Хто витратить більше часу і на скільки більше, рухаючись від свого дому до великого дуба?
6. Презентація роботи. ( Після перевірки, учні прикріплюють листочки на свої деревця за виконану роботу)
7. Фізкультхвилинка
Станьте, діти, всі рівненько, (всі встають)
Потягніться всі гарненько. ( руки піднімають вверх)
Ми до лісу попрямуєм, (крокують на місці)
Біля дуба потанцюєм. (руки вбоки і виконують танцювальні кроки)
Вітер дуба похитає, ( махи руками)
Жолудів нам назбиває. (присідають)
Будем жолуді збирати, (нахили тулуба)
І у кошик їх складати.
Потім рушимо до класу (крокують)
Розв’язати задачу нашу. (сідають за парти)
8. Робота в парах
- А зараз ми розв’яжемо задачу на визначення результативності праці двох білочок, що збирають жолуді. Вам треба дуже постаратися, щоб на ваших дубочках виросли нові листочки.
Задача
Дві білочки збирали жолуді. Порівняйте їхню продуктивність праці, при цьому відомо, що Руденька назбирала 350 жолудів за 5 хв., а Червоненька - за 2 хвилини назбирала 70 жолудів?
9. Самостійна робота
- Працюючи самостійно, вам потрібно порівняти на скільки об’єм старого дуба більший за об’єм молодого.
Задача.
Об’єм столітнього дуба в діаметрі має 3м 18 см., а дуб якому 50 років – 106см. У скільки разів об’єм столітнього дуба більший?
(Після виконання роботи діти прикріплюють до своїх дубочків листочки).
IV. Підсумок уроку
Вправа «Куб»
- Що нового ти дізнався на уроці?
- Які знання були тобі корисними?
- Назви формулу знаходження швидкості, часу, відстані?
- Про що треба пам’ятати, щоб порівняти результативність праці?
- Як порівняти іменовані числа?
- Чи задоволений ти своїми досягненнями? Над чим би ти ще хотів попрацювати?
V. Домашнє завдання
VІ. Мотивація на наступний урок
Урок розвитку писемного мовлення
Тема: „Дуб і береза”. Опис - порівняння
Мета:
Обладнання: малюнки дуба і берези
ХІД УРОКУ
І. Організація учнів до уроку
Вчитель .
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Ми зробимо з вами ще один крок
В країну чудову, в країну казкову,
Що так нас чарує й збагачує мову.
ІІ. Робота над темою уроку
1) Стрімко вибігли на гору
дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски.
Звуть подружок цих... (Берізки)
2) Відгадайте, як звать наш дім,
Все про нього розповім.
Гарне дерево, міцне.
А на гілочках крилатих
Буде жолудів багато. (Дуб)
- Що ви знаєте про ці дерева?
- Де вони ростуть?
- Яку користь приносять людям?
2. Інформація членів довідкового бюро:
1 – ий учень: Цікаве і цінне дерево дуб. А щоб виростити його, не завжди вистачить віку навіть одного покоління людей. Тільки на 25 – 30 – му році життя він дає перші жолуді. У світі близько 600 видів дубів
В Україні в селі Верхня Хортиця на Дніпрі росте 800 – літній дуб,ширина його стовбура 6м. 32 см. Під ним запорізькі козаки писали листа турецькому султанові. А найстарішим вважається дуб з литовського поселення, якому 2тис. років. Дуби досягають висоти 40м.
2 – ий учень: Березу природа наділила красивою корою білого кольору. Але її люблять не лише за красу, головна цінність берези – деревина. Міцна, красива. З неї виготовляють дорогі вироби (меблі, шкатулки). Спалюючи березову деревину, отримують активоване вугілля, яке добре вбирає шкідливі речовини.
Міцний, як...
Струнка, як...
Хто на зиму листя не скидає?
Хто тонке та довге гілля додолу спускає?
|
Береза (лікарська рослина) |
Дуб (лікарська рослина) |
Стовбур |
стрункий, білокорий, тонкий |
товстий, кремезний, сильний, міцний |
Кора |
гладенька, зверху потріскана, чорно-біла |
коричнева з візерунком |
Крона |
гладенька, акуратна |
розложиста, розкішна |
Гілля |
довге, тонке, опущене до низу, звисаюче |
крислате, широке, міцне, сучкувате, високо підноситься вгору |
Листя |
світло-зелене, серцевидне, дрібне |
темно-зелене, різьблене, рясне |
Плід |
насіння |
жолудь |
|
|
|
|
|
|
7. Усне складання твору
8. Самостійне написання твору учнями
9. Зачитування творів окремими учнями
ІІІ. Підсумок уроку.
Тема . Іван Гнатюк. Козацький дуб
Мета: продовжити ознайомлення учнів зі славною історією українського козацтва;
вдосконалювати навички свідомого, виразного читання поетичних творів; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву;
виховувати гордість за свій народ.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Хочу побажати вам гарного уроку,
Щоб було цікаво всім нам працювати,
Щоб хотіли дуже всі відповідати,
Щоб допомагало вам уміння міркувати
І дванадцять балів легко заробляти.
ІІ. Мовленнєва розминка
Дубові дрова дід рубає,
В саду під деревом старим.
А дітвора допомагає
Носити дрова з дому в дім.
2. Артикуляційна розминка
«Термометр».
Широко відкривши рота, сказати: «жаааарко», а потім, максимально стиснувши губи, сказати: «хоооолодно».
«Чистимо зуби».
Розсунувши губи, ніби посміхаючись, провести язиком по внутрішній стороні нижніх, а потім — верхніх зубів, ніби чистячи їх.
«Труба».
Стиснувши зуби, максимально витягнути губи вперед, ніби граючи на трубі.
«Фарбуємо дах».
Широко розсунувши губи в усмішці, не стуляючи зубів, водити кінчиком язика по піднебінню.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Робота в парах. Гра «Обличчям до обличчя»
IV Повідомлення теми і мети
— Відгадайте загадку.
В кроні сил чимало має.
Кабани плоди смакують,
Люди міць його цінують.
(Дуб)
— Сьогоднішній урок ми присвячуємо величному дереву – дубові. Ми продовжимо роботу розпочату на ранковій зустрічі і ще більше нового і цікавого дізнаємося про дерево, яке так люблять усі українці. А також опрацюємо твір Івана Гнатюка «Козацький дуб».
V. Робота над спийманням і усвідомленням нового матеріалу
1. Виразне читання вчителем вірша Івана Гнатюка «Козацький дуб»
— Чи сподобався вам вірш?
— Які почуття ви переживали, слухаючи його?
— Які картини поставали у вашій уяві?
Цятка — маленька пляма на чому-небудь.
Гайвороння — перелітні птахи родини воронових з блискучим чорним пір’ям.
3. Робота в парах
Читання вірша учнями одне одному в парах
— У якому темпі, з якою інтонацією будете читати вірш?
— Які слова виділятимете голосом під час читання?
4. Читання вірша учнями за строфами
5. Фізкультхвилинка . Вправи для очей
«Жмурки». Міцно-міцно замруж очі на 5 секунд, а потім відкрий їх.
«Метелик». Поморгай оченятами, як махає крилами метелик – швидко і легко.
«Світлофор». По черзі закривай то лівий, то правий очей, як блимає залізничний світлофор.
«Вгору-вниз». Подивися спочатку вгору, потім вниз, не нахиляючи голови.
«Годинник». Нехай очі дивляться то вправо, то вліво, як годинки: «тік-так». Повтори цю вправу 20 разів.
«Хрестики-нулики». Намалюй очима велике коло за годинниковою стрілкою, а потім – проти. Тепер намалюй хрестик: спочатку подивися вправо вгору, потім вліво вниз, а потім навпаки, провівши поглядом дві умовні лінії хрест-навхрест.
«Масаж». Закрий повіки і акуратно помасажуй очі пальчиками.
«Далеко - близько». Сфокусується погляд спочатку на предметі, який знаходиться у протилежному кінці кімнати (шафа, класна дошка) дошка і т.п.) і дивись на нього протягом 10 секунд. Потім повільно переведи погляд на ближній предмет (наприклад, на свій палець) і також дивись на нього 10 секунд.
6. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— Де росте дуб?
— Як поет описує це місце?
— З ким поет порівнює дуб?
— Чому він уживає слово козарлюга, а не козак?
— Якими словами автор підкреслює непохитність дуба?
— Скільки років дубові?
— З чим поет порівнює його вік?
— Якими словами у вірші поет засвідчує силу дуба?
— Хто посадив дуба?
— Знайдіть у вірші слова-синоніми. Продовжіть синонімічний ряд.
Хуга, завія, завірюха... (метелиця, хуртовина...).
7. Гра «Диктор »
8. Цікаво знати!
- Преглянте слайди і уважно послухайте цікаві повідомлення , які нам підготували ваші товариші.
Учень . Про острів Хортицю згадували ще в давні часи.
— «Руси досягають острова, названого Георгієм, і на цьому місці здійснюють свої жертвоприношення, оскільки там росте величезний Дуб...» — писав у Х столітті візантійський імператор Костянтин Багрянородний.
То була перша задокументована згадка про найбільший річковий острів Європи. Тоді Дніпром проходив шлях «із варяг у греки», пропливаючи яким, іноземці могли бачити легендарну Хортицю.
Учень. Наприкінці минулого століття працівники місцевого музею дістали з дна Дніпра унікальний артефакт — старовинний дуб, вік якого, за експертними оцінками,— 8,5 тисяч років...
Відомо, що на Хортиці справді росли старезні дуби-велетні. З 1871 року існує легенда про «Священний Червоний дуб запорозьких козаків». Уже тоді його вік був понад 500 років, а товщина стовбура — 6 м в обхваті. Це було непросте дерево. У легенді розповідалося, що «його листя протягом усієї зими було червоним і не спадало аж до весни». На жаль, до наших днів дерево не дожило. Зараз вік найстарішого дуба на Хортиці оцінюють приблизно у 300 років, усі інші великі дуби були вирубані протягом XIX–XX століть.
Учень. 700-літній козацький дуб зараз росте в селищі Верхня Хортиця (правобережна частина Запоріжжя). Він справді жив за часів козаччини. Легенди розповідають, що попри цей дуб Богдан Хмельницький вів своє військо до переможних Жовтих Вод. І, зупинившись, побажав хлопцям бути такими ж нерозривними з Батьківщиною, як коріння дерева із землею.
VI. Підсумок уроку
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Чого навчилися? Які нові знання здобули?
VII. Домашнє завдання
Підготувати розповідь про знамениті дерева рідного краю.
Використано презентацію, яку створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
© ТОВ «Видавнича група Основа», 2016
Джерела:
1. Ковальчук Н. О., Настенко А. І. Літературне читання. 4 клас. І семестр (за підручником О. Я. Савченко) / Н. О. Ковальчук, А. І. Настенко. — 104 с. — (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).
Тема. Силуетно-площинне зображення дерев. Ознайомлення з технікою «гратографія». Столітній дуб.
Мета. Надавати початкові навички роботи у техніці гратографії (гратажу); поглиблювати знання про графічні способи передавання характеру поверхні, форми та декору зображуваних предметів;
формувати у дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні риси природних форм; розвивати дрібну моторику руки;
виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу; забезпечувати доброзичливу атмосферу; стимулювати розвиток допитливості.
Обладнання: навчальні плакати; репродукції картин відомих художників; навчальні роботи , альбом для малювання; віск (свічка); акварельні фарби; пензлі; простий олівець; гумка; ємність для води; зубочистки; аркуш картону; мильний розчин.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
III. Мотивація навчальної діяльності
Сучасна творчість пропонує масу цікавих і незвичайних технік, в тому числі техніку, коли картину малюють шляхом подряпування по воску. Називається така техніка малювання граттаж, або воскування. Результат такої роботи схожий на гравюру. Малювання в техніці граттаж – це своєрідна імітація гравюри.
IV. вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя
Ви коли-небудь звертали увагу, яким виразним стає контур предмета за певного освітлення? Окремі деталі зникають, видно лише обриси предметів, схожі на тінь, що падає на рівну, білу, добре освітлену поверхню. У таких випадках говорять, що видно не людину, дерево, будинок, а лише їх силуети.
У Давньому Китаї майстри мистецтва зображували тушшю на папері фігури і предмети суцільною, переважно чорною плямою, приділяючи особливу увагу виразності зовнішніх контурів. Так виник особливий різновид графічної техніки. ( учитель демонструє репродукції картин).
Учитель. Прості та виразні силуетні зображення подобалися багатьом художникам. Яскравими майстрами цього виду графічного мистецтва стали Є. Круглікова, Ф. Толстой, Г. Нарбут.
Ф. П. Толстой «Пастораль з танцем» (середина ХІХ ст.)
Г. І. Нарбут «Українська абетка. Літера „Ф»» (1917)
Організація сприйняття творів мистецтва
Ж.-Б. Коро «Ліс Фонтенбло. Дуб» (1835)
І. І. Шишкін «Старий дуб» (1897)
- Уважно розгляньте малюнки. Які засоби виразності (лінії, плями) використали художники?
- Який настрій викликає кожен із малюнків?
- Поясніть, як характер ліній та плям пов’язаний із зображенням.
- Складіть невеличку розповідь за малюнком, що сподобався вам найбільше.
Робота у техніці граттажу
Творче завдання
Учитель.
Робота над формуванням навичок і вмінь
Пам’ятайте, що лінія горизонту дуже рідко буває ідеально рівною. Зазвичай вона або піднімається, збігаючи на пагорби, або спускається в низини та яри.
Початок стовбура слід розташувати приблизно посередині тієї ділянки, яку ми відокремили лінією горизонту як землю.
Пам’ятайте, що стовбур та гілки у дуба мають бути товстими. А маленьких гілочок може бути зовсім небагато..
Послідовність виконання роботи
- Для створення шедевра в такій цікавій техніці для початку треба підготувати картон, або аркуш цупкого паперу. Можна використати кольоровий картон, або попередньо його розмалювати.
Індивідуальна робота учнів
Учні виконують роботу самостійно. Учитель надає індивідуальну допомогу. Колір для фону роботи учні обирають на власний розсуд.
VІ. Підсумок уроку
Кожний учень демонструє свою роботу. Відбувається обговорення учнівських робіт. Із малюнків створюють виставку «Могутній дуб».