Розвивати особистісну культуру учнів, шану та повагу до старших, толерантне ставлення до людей з обмеженими можливостями, вміння долати соціальні бар'єри.
Мета : Розвивати особистісну культуру учнів, толерантне ставлення до людей з обмеженими можливостями, вміння долати соціальниі бар’єри.
Обладнання:.Малюнки-фрагменти з мультфільму «Квітка-семицвітка», фото інвалідів та параолімпійців, квітка-семицвітка, фото виробів, картин створених інвалідами.
На дошці лозунг:
Воскресайте камінні душі,
Розчиняйте серце і чоло,
Щоб не сказали про вас грядущі:
Їх на Землі не було.
(В.Симоненко)
Хід заняття
І. Організаційна частина.
ІІ.Основна частина.
1. Гра «Загадай бажання».
-Усі ви, мабуть, бачили мультфільм «Квітка-семицвітка», а, можливо, читали казку про дівчинку Женю, якій бабуся-чарівниця подарувала незвичайну квітку.
Квітка мала сім пелюсточок і виконувала будь-які бажання, лише треба було відірвати пелюстку і промовити чарівні слова:
--Ти, пелюсточко, лети,
Схід і Захід облети,
Ти на Північ завітай,
Південь, теж, не обминай!
Облети Землю усю,
Повернись в руку мою!
Доторкнувшись, ти, руки,
Збутись мрії ти вели!
Вели, щоб…
Діти відривають по пелюсточці з квітки, загадують бажання і записують його на пелюстці, зачитують вголос.
2. Актуалізація опорних знань.
--Давайте пригадаємо, які бажання загадувала дівчинка Женя.
(Користуючись епізодами з мультфільму, діти називають бажання дівчинки.)
-- Які, на вашу думку, бажання Жені були безглуздими?
-- Яке бажання було найрозумнішим? Чому?
-- Як називають людей з психічними і фізичними вадами?( інвалідами).
-- Це не жорстоке звертання, яке інколи люди промовляють, принижуючи гідність інших, а гіркий вирок долі, який забирає віру в майбутнє, руйнує мрії.
-- Давайте, ми з вами в майбутньому будемо називати таких людей «людьми з обмеженими можливостями», «людьми з особливими потребами».
3. Оголошення теми заняття.
Не говори про доброту,
Коли ти нею сам не сяєш,
Коли у радощах витаєш,
Забувши про чужу біду
Бо доброта не тільки те,
Що обіймає тепле слово.
В цім почутті така основа,
Яка з глибин душі росте,
Коли її не маєш ти,
То раниш людяне в людині.
Немає вищої святині,
Ніж чисте сяйво доброти.
Доброта. Милосердя. Риси притаманні ураїнському народу. Про ці риси людського характеру йтиме мова на сьогоднішньому занятті.
3 грудня відзначають всесвітній день інвалідів.
Інвалідність. На жаль це слово не нове і нікого не дивує. Адже такі трагедії, як землетруси, паводки, транспортні аварії, вибухи побутового газу та предметів чи речовин з якими допитливі діти, а, інколи, й дорослі необережно поводяться, трагедія на ЧАЕС… безслідно не минають. А події на Майдані, про які ми всі з вами, звичайно, знаємо, війна, яка забрала тисячі людських життів, а ще більше покалічила, залишила на все життя інвалідами.
Йдучи по вулиці, ми бачимо людей у візочку чи у темних окулярах. Сліпота, церебральний параліч, глухота… З такими хворобами народжуються діти і ніхто не застрахований від такого лиха протягом свого життя. Дуже жорстоко з боку здорової людини насміхатися над такими людьми.
4. Оповідання про незрячу дівчинку.
Сергійко гуляв собі коло ставка. І побачив дівчинку, що сиділа на березі. Підходить до неї, а вона й каже:
--Не заважай мені слухати , як хлюпочуть хвилі.
Сергійко здивувався, а потім взяв і кинув у ставок камінець.
--Що ти кинув у воду?
Сергійко ще більше здивувався.
--Хіба ти не бачила? Я кинув камінець.
Дівчинка й каже:
--Я нічого не бачила, бо я сліпа.
Сергійко довго дивився на дівчинку. Він не міг уявити, як це воно, коли нічого не бачиш?
Настала ніч. Сергійко довго не міг заснути, а серед ночі прокинувся. Його розбудив шум за вікном. Шумів вітер, у шибки стукав дощ. А в хаті було темно.
Сергійкові стало страшно. Йому пригадалася сліпа дівчинка.Тепер уже не дивувався – йому серце стиснув жаль. Як же вона бідна живе в темряві? Хлопчикові хотілося,щоб швидше настав день. Він піде до сліпої дівчинки і пожаліє її.(В. Сухомлинський.)
--Що відчув Сергійко, коли дізнався, що дівчинка нічого не бачить?
5. Бесіда з елементами розповіді.
-- Чи здатне милосердя на, вашу думку,зробити світ кращим?
-- Чому? Яким чином?
--До кого можна і треба проявляти милосердя?
6. Сьогодні в Україні проживає багато одиноких людей, інвалідів, які потребують нашої підтримки, співчуття, милосердя, допомоги.
На даний момент налічується близько 2,5 млн. інвалідів, тобто кожен
18-й наш співвітчизник – інвалід. Та не дивлячись на проблеми, ці люди живуть, працюють, творять, перемагають. Це мужні люди! Хто, як не вони добре розуміють прислів’я „Випадкових перемог не буває!» (на дошці)
Жити на Землі - велике щастя,
Якого ти не помічав.
І пам’ятай, що ти – Людина,
Творець краси і добрих справ.
Сьогодні ми хочемо пригадати тих людей з обмеженими можливостями, які мають значні досягнення у спорті. Параолімпійські ігри – це спортивні змагання, у яких беруть участь люди з обмеженими можливостями.
Про досягнення українських параоліймпійців нам розповість наш Всезнайко.
Розповідь учня.
Уперше збірна України взяла участь у змаганнях з легкої атлетики на Параолімпійських іграх в Атлантиці в 1996 р., на яких українські легкоатлети завоювали золоту, срібну і бронзову медалі. З того часу вже десятки нагород привезли українські параолімпійці, а на останній 10-ій, білій Параолімпіаді збірна України поділила третє місце з параолімпійцями Канади, загальною кількістю завойованих медалей - 19 (5 золотих, 8 срібних, 6 бронзових).
Сильні духом, наділені витривалістю, люди з обмеженими можливостями, є прикладом для наслідування у вмінні ставити перед собою цілі і досягати їх, для нас, здорових, але інколи слабодухих…
Пригадайте випадки зі свого життя й чесно зізнайтеся собі, скільки разів ми щось недовчили, недопрацювали, залишили почату справу незавершеною…
Тільки тому, що нам було лінь, тільки тому, що не вірили у свої сили, знаходили масу причин, щоб виправдати свою бездіяльність.
Тому, як взірець сили духу, працьовитості, витримки та наполегливості можуть бути досягнення цих істинно мужніх людей.
7. Розповідь про досягнення людей з обмеженими можливостями.
Не лише в спорті, а й в інших сферах проявляють себе люди з обмеженими можливостями. Багато творів мистецтва народилось з-під пера, пензля, олівця людей зособливими потребами. І не має значення, у який спосіб вони, написані, надруковані, намальовані: руками, ногами, чи тримаючи пензлик в зубах.
Розгляньте картини, які є результатом неабияких зусиль.
(На дошці фото з інтернету – художні роботи роботи інвалідів)
8. Вірш «Татова порада».
Хлопчина вбіг із двору в хату,
До тата голосно гука:
--А я провідав у лікарні
Свого найкращого дружка!
То ж, правда, тату, я—чутливий
І маю серце золоте?
Замисливсь тато на хвилинку
І так сказав йому на те:
--Коли тебе в лиху годину
Людина виручить з біди,
Про це добро, аж поки віку,
Ти ,синку, пам’ятай завжди!
Коли ж людині щиросердно
Ти зробиш сам добро колись,--
Про це—забудь, аж поки віку,
Мовчи й нікому не хвались!
--Чи сподобалась вам татова порада?
--Чого саме батько навчив сина?
9. Підсумок заняття.
-- Я попрошу вас, повернути пелюсточки квітки-семицвітки іншим боком і написати на зворотньому боці ще одне своє бажання.
--Давайте, ми порівняємо їх з попередніми, чим вони відрізняються?
--Яким повинно бути наше відношення до хворих, немічних людей?
--Що таке милосердя?
ІІІ. Заключна частина.
--На згадку про сьогоднішнє заняття я хочу подарувати кожному з вас сердечко, яке б нагадувало вам, що ми завжди повинні бути милосердними до довколишніх.