Тема: « Весна на порозі».
Мета: ознайомити дітей з народними традиціями зустрічі весни, виховувати інтерес до історичного минулого, збагачувати словниковий запас.
Вид заняття: бесіда.
Обладнання: сонечко з промінчиками, плакат із зображенням птахів, тематичні ілюстрації, розмальовка сойки.
Хід заняття:
1.Організація групи. Привітання «Сонячні промінчики»
- Ось і прийшов час нашої бесіди. А бесіда наша сьогодні не звичайна, а весняна. Щоб налаштуватись на неї, послухайте вірш.
Весна-красна надходить,
Свої крила підводить,
Над полями та гаями,
Над вишневими садами,
Над левадами студеними
Віє крилами зеленими.
Каже: «Земле, пробудися,
Квітом чистим одягнися!».
- А давайте і ми разом з вами повторимо чарівні слова для пробудження Землі після зимового сну. (Діти повторюють останні рядки заклички: «Земле, пробудися, Квітом чистим одягнися!» , супроводжуючи їх магічними рухами).
2. Повідомлення теми, мотивація роботи.
- Сьогодні ми будемо говорити про прекрасну пору – весну. А які слова спадають вам на думку, коли ви чуєте слово «весна»? (Відповіді дітей)
Разом з весною і сонечко сьогодні раненько прокинулось і дарує нам свої промінчики.(Учитель тримає сонечко, від якого розходяться ниточки – промінчики). Зараз кожний спіймає свій промінчик і скаже весняне побажання своєму сусідові. Розпочинати побажання ми будемо словами: «Цієї весни я бажаю тобі….». (Діти по черзі беруть промінчики і вимовляють побажання).
3. Робота над темою заняття.
- Один з весняних промінчиків вирішив вам подарувати казку.
І.Слухання казки.
Олег Буцень
ЯК ПРИХОДИТЬ ВЕСНА
Зустрілись якось на кущі глоду дві сойки.
Одна каже:
— Ну й холоднеча! Забарилася весна, не йде до нас.
А друга їй:
— Напевно, десь у снігу загрузла, не добереться ніяк.
І справді, розгулялась наостанку зима. То лютим вітром подме, то віхолу напустить — жбурляє пригорщами снігу. То затягне небо густими хмарами — ясному сонечку годі й пробитися. Сутужно птахам, важко в такий час відшукувати їжу.
Перша сойка каже:
— Щоранку сиджу на верхівці дуба, все весну виглядаю.
— І я,— мовить друга,— вже всі очі видивила. Моя сосна вища за твій дуб. Вона і на пагорку стоїть — однак не видно весни.
— І дарма ви там сидите,— почувся нараз тоненький голосок.
Озирнулися пташки, бачать: коло пенька вистромився з-під снігу пролісок. Зелененький, тендітний такий і киває до них білою голівкою:
— Ви краще на землю подивіться!
Глянули сойки на землю, а воно й справді: проліски на снігу то тут, то там видніють.
Ось як непомітно весна підкралася!
Змахнули весело крилами пташки і полетіли в ліс розповісти подружкам цю радісну новину.
ІІ. Обговорення змісту казки.
- Про яку пору року розповідається в казці? (Про весну)
- Які пташки чекали на прихід весни? ( Сойки)
- А чи знаєте ви, як виглядає ця пташка?
(Діти пробують впізнати сойку на фотографіях, називаючи птахів, яких вони вже бачили).
ІІІ. Інформаційна хвилинка.
- Сойка – дуже цікава пташка. Це лісовий птах родини воронових. В природі сойка уникає відкритих місць, більше полюбляє перельоти з крони на крону. По землі пересувається невпевненими стрибками, тому внизу довго не затримується. Також сойка має здатність переймати звуки інших птахів. Послухайт е, як співає ця пташка. (Слухання аудіозапису https://www.youtube.com/watch?v=XyoDlxEzQmI ).
- А які ще прикмети весни ви знаєте?
- Як називаються весняні місяці?
- А яка квіточка сповістила про прихід весни? (Пролісок).
- Які ще весняні квіти ви знаєте?
ІV Гра. «Знайди свою групу»
А зараз кожний з вас витягне картку з ілюстрацією, яка пов*язана з весною. По моїй команді ви маєте розглянути свою картку і знайти учасників з картками за такою ж темою.
(Діти отримують картки і утворюють групи за темами:
1.Весняні квіти: сон – трава, підсніжник, конвалія, нарцис.
2.Птахи, які прилітають навесні : грак, шпак, соловей, ластівка.
3. Комахи, які прокидаються навесні: сонечко, хрущ, мураха, метелик.
4. Весняні свята: зустріч весни, День Матері, вербна неділя.
V. Інформаційна хвилинка.
- В давнину люди випікали з тіста пташок і виходили закликати весну. Називалися ці пташки журавлики, а щоб весна прийшла якнайшвидше, люди чіпляли пташок на дерева, щоб пригостити птахів, які після довгої холодної зими поверталися в свої оселі. А потім хлопці і дівчата водили хороводи, співаючи заклички. Одну з них ми вивчимо зараз.
VI. Вивчення заклички.
ВИЙДИ, ВИЙДИ, СОНЕЧКО
Вийди, вийди, сонечко,
На дідове полечко,
На бабине зіллячко,
На наше подвір'ячко,
На весняні квіточки,
На маленькі діточки.
Тут вони граються,
Тебе дожидаються.
4.Підведення підсумків.
- Весні дуже сподобалось, як ви працювали і вона вирішила зробити вам подарунок. Ось ця розфарбовка сойки буде нагадувати вам про наше заняття. (Додаток 1). А що вам найбільше сподобалось на сьогодні на занятті?