Тиждень. Осіння мозаїка
Ранкове коло
День 1. Красуня-осінь завітала
Мета: збагачувати знання учнів про ознаки осені, про особливості умовних періодів осені - рання, золота, пізня; закріплювати уявлення про погодні та природні зміни восени; збагачувати словниковий запас дітей термінами «модульна картина», «триптих картина», словами-епітетами; розвивати сприйнятливість до краси; виховувати інтерес до осінніх явищ у природі, згуртованість, інтерес до спільної справи, доброзичливість.
Обладнання: малюнок сонечка,що посміхається; ватман з 3 частин для картини; шаблони листочків з дерев 3 розмірів (32 шт.); аудіо запис фрагменту концерту
А. Вівальді «Осінь»; фото осінніх краєвидів; осіннє листя з дерев.
1. Вітання
- Доброго ранку, діти. Спробуйте здогадатись, що намальовано на моєму малюнку (воно сяє).
- Так, це сонечко. А що є у сонечка на обличчі? Підказка: це буває в кожного на обличчі, коли він у гарному настрої і передає свій гарний настрій іншим. Від неї у нас стає тепліше на душі.
- Так, звичайно, це усмішка. Тож давайте подаруємо усмішки одне одному і згадаємо наше ранкове привітання:
- Доброго ранку ,- любо всміхаємось.
З сонечком, з небом, з людьми ми вітаємось.
І настрій – чудовий! Всім добре і весело!
Нехай добрий ранок триває до вечора.
Нестерович Т.М.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Красуня осінь завітала…»
Вчитель повідомляє тему тижня і дня.
Казка про Осінь
- Жив на розкішній, великій, багатій матінці-Землі король Рік, і мав він 4 доньок: Зиму, Весну, Літо, Осінь. Зима була холодна, біла, урочиста, Весна – юна, жвава, весела, дзвінка, Літо – тепла, іноді, спекотна, зелена, завзята. Але найяскравішою, найщедрішою та наймінливішою була Осінь, бо бувала вона ранньою, золотою і пізньою.
Рання – робила повітря прохолодним, ледь підфарбовувала листя жовтим, чи оранжевим, кликала хмаринки і крапала дощиком.
Золота - найрозкішніша – розфарбовувала всі дерева, кущі та трави у яскраві барви – жовтий, оранжевий, червоний, рожевий -, золотила сонячним промінням, годувала всіх стиглими плодами та пишалася багатим урожаєм.
Пізня ж Осінь сумувала, що скоро їй треба йти. Була сіра, похмура, віяла сильними вітрами й рясними дощами, обвивала прохолодою. Вона примушувала відлітати перелітних птахів у теплі краї, тварин – готуватись до суворої зими: кого – запаси зробити на зиму, кого – у сплячку залягти.
Нестерович Т.М.
Гра «Осінні зміни»
- Діти, я зараз передаватиму по колу красивий, яскравий, чарівний листок, який мені подарувала Красуня-Осінь, а кожен з вас по черзі назве по одній зміні в природі, що відбувається восени.
Гра «Компліменти осені»
- А тепер пограємо в гру «Компліменти Осені» я передаватиму листок, а ви скажете по одному слову-компліменту (-Яка вона, Осінь?)
Фізкультхвилинка «Осіння погода»
- Шурхотить осіннє листя від вітру (ш-ш-ш-ш-ш; згори вниз рухаємо руками);
- Накрапає дощик (плескаємо пальцями);
- Дощик сильнішає (плещемо в долоньки);
- Йде сильний дощ (б’ємо долоньками по стегнах);
- Дощ слабшає (плещемо в долоні);
- Дощик тихенько накрапає (плескаємо пальцями);
- Шурхотить осіннє листя від вітру (ш-ш-ш-ш-ш; згори вниз рухаємо руками);
- Сяє сонечко ( піднімаємо руки вгору, стискаємо-розтискаємо пальці)
3. Групове заняття
- Діти, як ви вважаєте, чи може композитор малювати картини?
- За допомогою чого він це робить?
- Зараз ми під музику видатного італійського композитора Антоніо Вівальді з концерту «Осінь» намалюємо спільну модульну триптих картину «Осінній листопад». Модульну, тому що складається з окремих частин – модулів, а триптих, тому що складається з трьох частин. Для цього кожен з вас розфарбує листок, який потім треба буде наклеїти на нашу спільну модульну картину. Великі листочки треба наклеїти на більшу частину картини (1 група), середні – на середню (2 група), маленькі – на меншу (3 група).
- Багато поетів писало віршів про осінь. І ваша вчителька теж склала про неї вірш. Коли ви виростете, можливо, хтось з вас теж стане письменником , чи поетом. Ви тихенько працюйте, а я вам цей вірш прочитаю (Вчитель читає вірш та ілюструє його фотографіями осінніх краєвидів).
Враження
З натхненням я складаю вірш
Про дивну осінь у природі:
З безмежжя барв – думковий вир,
Чарівність – в будь-якій погоді!
Казкова, пишна, витівна!
Яскрава, ніжна, урочиста!
То дуже лагідна вона,
То невгамовно надбарвиста!
То невибагливо проста
У тихім затишку для звірів,
То геть похнюплена, сумна –
І проганя птахів у вирій.
То вже насичена, сповна
Врожаєм добрим гордовита:
І сяє сонцем, і склика
Її плодами поживитись;
То безупинно слізно-зла,
В похмурості дощів пролитих,
Несамовито вітряна –
Зрива пожовкле листя з вітів.
Ти – найгарніша у дворах,
Промінням в золоті сповита.
О Осене, ти – та пора,
Яку не можна не любити!..
Нестерович Т.М.
Діти виконують і презентують за групами свою роботу.
4. Теми для щоденника вражень.
* Красуня-осінь
* На мій погляд, осінь…
* Я люблю (не люблю) осінню пору…
Підготувала вчителька початкових класів
КЗ СЗШ №25 м. Кам’янське: Нестерович Т.М.