Конспект уроку с предмету «Я досліджую світ»
Тема: «Чим я пізнаю світ. Про що дізнаюсь на дотик.»
Мета: навчальна: формувати, розширювати та збагачувати уявлення про органи чуття та їхню роль у житті людини;
розвивальна: сприяти розвитку вмінь розпізнавати різні предмети, визначати властивості предметів, розрізняти в них схоже та відмінне, виділяти в них істотні ознаки; на основі визначення особливостей предметів на дотик розвивати тактильні відчуття;
виховна: виховувати повагу до результатів праці людей інших професій, прищеплювати навички до санітарно – гігієнічних правил догляду за шкірою; виховувати охайність, дбайливе ставлення до свого здоров'я.
Обладнання: мультимедійна презентація, навчальне відео, дрібні предмети у скриньці для дослідів, лупи, зошити, підручники, наочність на дошці.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання
Діти стають у ранкове коло.
Посміхніться враз гарненько
Дзвоник дзвонить: «Дзень – дзелень»
Привітайтесь: «Добрий день!» (Діти вітаються з вчителем)
2. Створення позитивного емоційного настрою.
(Діти сідають на місця)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
1. Бесіда за запитаннями.
- Які запахи ви відчули, коли прокинулися вранці? (Запах їжі)
- Хто вас покликав до столу снідати?(Мама, бабуся)
- Що ви побачили на столі?(Сніданок)
- Яка була чашка з чаєм на дотик?(Гаряча)
- Який був чай на смак?(Солодкий)
- За допомогою чого ви про все це дізналися? (Ніс – запах, вухо – слух, очі – зір, пальці – дотик, язик – смак)
2. Розповідь вчителя з демонстрацією відео
- Впродовж усього життя людина отримує інформацію з навколишнього середовища. Світло, кольори, форму предметів бачать очі. Очі – орган зору. Звуки природи, мовлення, музику чують вуха. Вуха – орган слуху. Аромат мила, запах їжі, приємні пахощі квітів ми відчуваємо носом. Ніс – орган нюху. Смак фруктів, овочів, цукерок, будь якої їжі ми відчуваємо язиком. Язик – орган смаку. Холод, тепло, біль ми відчуваємо шкірою. Шкіра – орган дотику. Отже у нас виникає безліч відчуттів, а органи, які є своєрідними датчиками, що приносять сигнали від зовнішнього середовища, називають органами чуття.
3. Читання вірша О. Шелухіної «Органи чуття»
- Прослухайте вірш.
Знає нас і він і ти.
Між собою ми брати.
Робимо життя яскравим,
Все навкруг стає цікавим.
Вушка чують спів пташок,
Голос батька, рідної неньки.
Смак відчуває язичок_
Чи гірке, чи солоденьке.
Очі бачать кольори,
Розмір, форму всіх предметів.
Носик нюха навкруги,
Ловить запахи в повітрі.
Шкіра може підказати,
Чи колюче, чи гладеньке,
Чи холодне, чи тепленьке.
Пам'ятайте п'ять братів,
Звуть нас – органи чуттів.
- Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами поговоримо про органи чуттів.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником.
Бесіда з опорою на малюнки в підручнику «Чим я пізнаю світ».
- Людина дізнається про себе та навколишній світ завдяки зору, слухові, запаху, смаку, дотику.
- За допомогою чого ми бачимо? Покажіть їх.
- За допомогою чого ми чуємо? Покажіть їх.
- За допомогою чого ми відчуваємо? покажіть їх.
- За допомогою чого ми відчуваємо запах? Покажіть його.
- За допомогою чого ми відчуваємо смак? Покажіть його.
2. Рухлива фізхвилинка.
(Фізкультхвилинка Бедрик. Наталя Гуркіна. З любов'ю до дітей.)
3. Робота з зошитом.
- Відкрийте зошити на сторінці 1. Ми продовжуємо досліджувати. І зараз виконаємо завдання що і як ви будите пізнавати, ставлячи позначку за зразком.
4. Робота з підручником.
- Відгадайте загадку.
П'ять братів, п'ять силачів.
Хоч і здаються малими,
Можеш все робити ними:
І писати й майструвати…
Хто вони? Зумій вгадати.
(Пальці)
- Подивіться, які вони гарненькі на малюнку у підручнику. За допомогою рук людина може робити багато речей, а що саме? Подивіться на дошку. Малюнки допоможуть вам дати відповідь. (Писати, малювати, варити їжу тощо)
- На малюнку поряд що ви вважаєте буде колючим на дотик? (Кактус, голка, каштан)
- А що буде гладеньким? (Кіт, зошит, капелюх)
5. Асоціативний кущ
- Дітки, давайте спробуємо створити асоціативний кущ. Сьогодні ми тримали своїми ручками сусіда за плече, гладили себе по голівці, плескали у долоньки. Подивіться на свої ручки і скажіть одним словом те, що приходить вам на думку.
(Вчитель записує слова на дошці навколо намальованої долоньки)
6. Практична робота
- Діти, на ваших партах лежать лупи. Візьміть їх і уважно роздивіться свою шкіру. Бачите маленькі дірочки? Через них шкіра виділяє піт. Вона пружна і чутлива.
Візьміть пальчиками та трохи потягніть її. Бачите вона розтягується. А ще шкіра є захисником організму людини від пошкоджень та бактерій.
7. Робота з зошитом.
- Кожен пальчик на ваших ручках має свою назву. Давайте спробуємо запам'ятати. (Вчитель показує і називає пальці, а діти повторюють)
- У вашому зошиті, на сторінці 2, вони теж намальовані. Подивіться. А зараз у порожньому квадратику обведіть свою долоньку і на пальчиках напишіть цифри від 1 до 5. Починаючи з великого.
- Виконаєм наступне завдання. Візьміть синій олівець і обведіть все, що холодне. Візьміть жовтий олівець і обведіть все, що тепле. Візьміть червоний олівець і обведіть все, що гостре. Візьміть зелений олівець і обведіть все, що гладке.
8. Робота з підручником.
- Бесіда з опорою на малюнки «Коли я мию руки»
(Після їжі, після прогулянки, коли спілкуюсь с тваринами, перед їжею, після туалету, після того, як потримаю гроші)
9. Фізхвилинка з елементами нейробіки та пальчикової гімнастики.
(Пісенька родини пальців)
Іv. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з зошитом.
- Виконаєм завдання в зошиті. Візьміть простий олівець. Давайте разом пронумеруємо від 1 до 6 що за чим треба робити коли ми миємо руки.
2. Гра. «Розпізнаєм на дотик»
Вчитель об'єднує учнів в групи і дає дві скриньки з предметами. Діти на дотик відгадують, що це.
3. Робота з підручником.
- Подивіться на малюнок у підручнику внизу та поясніть чи можна так робити?
(Пояснення дітей)
4. Дидактична гра «Так чи ні» .
- Я буду ставити вам запитання. Якщо можна відповісти «так», плескайте у долоньки.
- Можна торкатися незнайомої тварини?
- Треба мити руки?
- Можна їсти брудними руками?
- Треба підстригати нігті?
- Можна торкатися вогню?
- Треба слідкувати за чистотою своїх рук?
v. Підсумок уроку. Створення сенкану.
- Давайте спробуємо ще раз описати нашу шкіру.
(За допомогою вчителя діти приходять до створення сенкану:
Шкіра.
Пружна, чутлива.
Захищає, розтягується, виділяє піт.
Допомагає відчувати біль, холод, тепло.
Орган дотику.