Ранкові зустрічі: розвиток взаємоповаги та толерантності молодшого школяра.

Про матеріал
Пропоновані ігри і вправи допоможуть учителю урізноманітнити прийоми організації спілкування дітей, їх уміння керувати поведінкою, сприятимуть формуванню здатності до співбесіди, співпраці, співіснування в колективі, самокнотролю й самовдосконаленню - якостей соціально компетентного учня.
Перегляд файлу

image


Хоміч Т.С. Ранкова зустріч: розвиток взаємоповаги та толерантності молодшого школяра. Зарічне, 2024. – с.22

Автор-укладач:

Хоміч Т.С. – вчитель англійської мови Зарічненської гімназії

 

 

Анотація. Посібник містить матеріали для проведення ранкових зустрічей у 1-4 класах. Пропоновані ігри і вправи допоможуть учителю урізноманітнити  прийоми організації спілкування дітей, їх уміння керувати своєю поведінкою, сприятимуть формуванню здатності до співбесіди, співпраці, співіснування в колективі, самоконтролю й самовдосконаленню – якостей соціально компетентного учня. 

Для вчителів початкових класів.

 

 

Рецензенти:

Полюхович І.М. – заступник директора з навчально-виховної роботи Зарічненської гімназії

Полюхович Л.В. – вчитель української мови та літератури Зарічненської гімназії

 

 

 

 

Розглянуто та затверджено методичною радою школи

 Протокол № 4 від 13.02.2024 року

 

 

 

Зміст Вступ...................................................................................................... 4

1.Чотири компоненти ранкових зустрічей.......................................... 6

2.Розвиток соціальних навичок – необхідна умова для розвитку .

толерантності молодшого школяра..................................................... 10

Висновок........................................................................................................ 17

Використана література............................................................................... 18

Додаток........................................................................................................... 19

 

Вступ Однією з найважливіших особливостей творчості  педагога є те, що об’єкт його праці — дитина — постійно мінлива, завжди нова, сьогодні не та, що вчора.  Наша праця — формування людини,— і це накладає   на нас особливу, ні з чим не порівнянну відповідальність.

 В. О. Сухомлинський 

 

   Відповідно до Концепції Нової української школи, вимог нового Державного стандарту загальної початкової освіти, я використовую інтерактивні форми роботи, особистісно-орієнтований та диференційований підходи, упроваджую інноваційні технології навчання у практику, які допомагають зацікавити учнів, розвиваючи їх здібності та соціальні навички.

Психологічне налаштування учнів перед навчальним процесом є досить важливим етапом освітнього процесу. Діти приходять з дому з різним настроєм, різними відчуттями, за вихідні діти могли між собою як зблизитись так і посперечатись. Завдання педагога організувати учнів до навчального процесу, зблизити їх, створити з них єдину спільноту, яка буде налаштована на процес отримання нових знань. Діти мають розпочинати свій робочий день з позитивного налаштування адже протягом дня можуть бути різні ігрові та навчальні ситуації (робота в групах, в парах, рольові та сюжетні ігри і т. п.)

Актуальність даного компоненту на сьогодні є дуже важливою. Діти на даний час і більшості мають інформаційну перенасиченість різними технічними засобами, тобто вони знають все по трішки, але їм дуже важко систематизувати свої знання, а ще складніше застосувати теоретичні знання на практиці. Тому проводячи на початку дня ранкову зустріч вчитель націлює дітей на конкретну тему, частково перевіряє рівень їх знань з даної теми та разом з учнями вирішує як буде проходити робота протягом дня.

  Метою статті є обґрунтування необхідності застосування ранкових зустрічей для розвитку толерантності молодшого школяра.     

Ранкова зустріч – запланована, структурована зустріч, яка займає важливе місце в повсякденному розкладі діяльності класу, де панує атмосфера піклування та відповідальності. 

Ранкова зустріч - це спілкування, якого так бракує дітям. Вона допомагає дитині повірити в себе, побачити свою значущість.

    Ранкові зустрічі є однією з успішних практик, що допомагають вчителеві у створенні спільноти в класі. Їй присвячую 20 хвилин, щоб створити позитивну атмосферу у класі на весь час перебування дітей у школі. Учні збираються, щоб привітати одне одного, вислухати думки друзів про певне питання, поставити та обговорити запитання. Ранкова зустріч формує ті цінності, що стають основою для створення відповідальної та дбайливої спільноти дітей. Вона дає педагогу можливість навчити школярів взаємної поваги та позитивного ставлення одне до одного, сприяє формуванню цілісного колективу, психологічному налаштуванню дитини до навчання, об’єднує дітей, і що дуже важливо створює позитивний настрій учнів. 

    Ранкова зустріч допомагає створювати взаємини, які формують відчуття спільноти у кожного з її членів. Створення класної спільноти стає ефективнішим, коли учитель бере на себе роль фасилітатора (людини, яка допомагає зробити так, аби усе відбувалося належним чином, але не намагається жорстоко контролювати), зустріч стає інтерактивною та невимушеною. Коли значна частка відповідальності за допомогу в проведенні ранкової зустрічі перекладається на учнів, учитель використовує свій час на заохочення ініціативи, надання позитивних відгуків, полегшує спілкування дітей, надання їм допомоги.

    Ранкова зустріч дає учням змогу брати участь у групових обговореннях, а учителю – моделювати й активно розвивати у дітей вміння та навички ефективного спілкування. Діти, які можуть ефективно спілкуватися:

       Висловлюють свої думки таким чином, щоб їх розуміли інші.

       Уважно слухають, коли говорять інші.

       Вирішують проблеми за допомогою слів.

       Пропонують свої ідеї групі.

Завдяки практиці ранкових  зустрічей учні переходять від зосередження уваги на власній особистості до охоплення нею інших. Соціальні переваги цього підходу сприяють розвитку емпатії, активному слуханню однолітків, навчають дітей розуміти позиції інших людей. Уміння сприйняти точку зору іншої людини руйнує упередженість, сприяє толерантності та визнанню відмінностей. Такі соціальні компетентності допомагають дітям жити у взаємній повазі, створюють умови для позитивного, відкритого спілкування між учнями класу.

Позитивний настрій у класі створюється за рахунок:

   атмосфери довіри;

   відчуття приналежності до спільноти;

   участі в прийнятті рішень;

   доброти та заохочення з боку однолітків;

   вільного від критики ставлення вчителя; – очікування конкретних результатів; – справедливості та неупередженості.

  Коли учнів запрошують на ранкову зустріч, зазвичай, панує галаслива атмосфера хвилювання та очікування. Діти знають з попереднього досвіду, що на них чекають знайомі заняття – вітання, , групова робота, щоденні новини, обмін інформацією,а також несподіванки.

 

1.Чотири компоненти ранкових зустрічей

Діти повинні жити у світі краси, гри, казки, музики, малюнка, фантазії, творчості. І саме ранкові зустрічі це інструменти для створення спільноти та інтеграції навчання спільним та активним навичкам.

Ранкова зустріч містить чотири основні компоненти.

Привітання — перший компонент ранкової зустрічі.

Мета привітання - це встановлення позитивного, гарного  настрою на весь день, навчити навичкам дружелюбності та соціального інтересу через обмін, слухання та участь у діалозі. Забезпечити учнів відчути себе частинкою спільноти. Допомогти учням вивчити імена кожного однокласника, а особливо, якщо у клас приходить новий учень.

Привітання є ефективним засобом для формування дружного колективу та вироблення у дітей взаємної поваги.

Діти потребують уваги своїх однолітків, вони хочуть відчувати себе частиною спільноти.  Сидячи в колі, одне навпроти одного, кожна дитина вдумливо й поважно вітається з іншими дітьми. Під час вітання кожен з повагою звертається до інших на ім’я; у колі створюється доброзичливий настрій. Діти усвідомлюють свою важливість і допомагають іншим почуватися членами групи, яких цінують. Вітання створює спокійний і розважливий настрій для наступного етапу зустрічі —групове заняття. 

Привітання сприяє прийняттю дітьми норм поведінки в суспільстві.

ВПРАВИ:

Вправи знайомства або«Криголами»:

«Ти молодець!»

«Погляд збоку»

«Інтерв’ю»

«Моє ім’я»

«Що моя річ знає про мене»

«Прихований скарб»

«Літачок побажань»

«Капелюхи гарного настрою»

Групове заняття — наступний компонент ранкової зустрічі, що розпочинається після спокійного етапу обмірковування інформації. Під час роботи в малих групах, мовчазні учні стають активними учасниками навчального процесу. Така невеличка група перетворюється на малу учнівську спільноту у якій всі учні співпрацюють для досягнення певної мети. Мета групових занять полягає в об’єднанні групи, сприяти активній участі всих учнів у певній діяльності. Кожен її учасник приєднується до спільних розваг — співає, грається в ігри, бере участь у різних приємних заняттях. Серед цих занять повинні бути ігри, що не передбачають суперництво, а також завдання кооперативного характеру, де цінують та враховують індивідуальний рівень навичок та інтереси дітей. Цей вид діяльності потребує від учнів використання навичок критичного мислення і сприяє самовираженню. Групові заняття менш структуровані, аніж такі компоненти ранкової зустрічі, як вітання та обмін інформацією, спрямовані на задоволення притаманного дітям бажання рухатися.

ВПРАВИ:

«Загадкова скринька»

«Грім, ураган, землетрус»

«Театр»

«Оживи предмет»

«Броунівський рух»

«Чарівні рукавички»

Щоденні  новини — є третім важливим компонентом ранкових зустрічей. Кожна вищезгадана складова дозволяє навчати дітей правильній поведінці у різних ситуаціях. Обмін новинами дає змогу кожній дитині досить регулярно розповідати про що-небудь решті дітей. Завдяки цьому діти починають відчувати як те, що вони говорять, є важливим і цінується та поважається іншими. Інколи діти можуть повідомляти речі, які незручно або недоцільно виставляти на загальний огляд. Наприклад: «Моя мама і тато посварилися». Щоб попередити такі випадки, корисно на початку навчального року поговорити з дітьми про те, що деякі новини є приватними і говорити про них краще лише з членами родини. Якщо все ж таки вчитель чуєте подібні речі, просто  потрібно сказати: «Твої новини є приватними. Чи є у тебе ще про що розповісти?» Згодом, якщо це потрібно, можна продовжити розмову з дитиною на цю тему наодинці. Обмін інформацією складається із певних компонентів:

-         особливе вітання;

-         календарна інформація;

-         повідомлення або інформація про поточну тему навчальної програми або тему обговорення;

-         пояснення щодо плану роботи на день;

-         інформація про конкретні види роботи або обов’язки; - особливе прохання або завдання, що потребує виконання;  - спеціальні оголошення.

Щоденні новини складаються із певних компонентів:

-         особливе вітання;

-         календарна інформація;

-         повідомлення або інформація про поточну тему навчальної програми або тему обговорення;

-         пояснення щодо плану роботи на день;

-         інформація про конкретні види роботи або обов’язки; - особливе прохання або завдання, що потребує виконання;  - спеціальні оголошення.

     Обмін новинами можна проводити не кожного дня, а чергувати з ранковими повідомленнями. Ранкові зустрічі не повинні бути занадто довгими, щоб дітям не було важко сидіти на одному місці. На початку навчального року вони можуть продовжуватись 5-20 хвилин. Звичайно, їх можна скорочувати або подовжувати залежно від настрою дітей. 

 Піклування одне про одного, відчуття емоційної безпеки, потрібної для того, аби ділитися важливими ідеями та досвідом, готовність допомагати друзям — це саме ті якості, що відображають суть ранкової зустрічі.

Обмін інформацією - це найважливіший компонент ранкової зустрічі. Під час обміну інформацією діти висловлюють свої власні ідеї, стурбованість, досвід, почуття, а також обмінюються важливими для них речами. Діти ставлять запитання або коментують. Особа, яка висловлює свої думками, відповідає на запитання. Таким чином діти дізнаються про інших і надають можливість іншим пізнати себе.

      Обмін інформацією розвиває у дітей навички вільно висловлюватися перед однолітками та батьками. Діти потребують практики, аби спокійно й компетентно висловлювати свої ідеї у класі. Певні моделі, пов’язані з обміном інформацією, дають дітям досвід відчувати до себе відповідну увагу. Діти впевненіше висловлюються, коли знають, що їх поважатимуть і слухатимуть, що вони зможуть чітко висловлювати свої думки.

        Коли повідомлення адресують усій групі, а не лише близьким друзям, руйнуються соціальні бар'єри. Відповідно, уважне слухання, що практикується під час ранкової зустрічі, приводить до розуміння кожної дитини та її проблем, сприяючи розвитку соціальної свідомості.

Методи обміну інформацією

Важливо обговорити вимоги щодо обміну інформацією з дітьми. Дітям потрібно запропонувати приклади завдань і показати, як ділитися своїми думками, як слухати. Вчитель може допомогти дітям визначити коло своїх обов’язків. Наприклад: «Завдання для того, хто ділиться думками» мають відповідати таким вимогам: говорити голосно й чітко;

    стежити, щоб новини були стислі та сфокусовані;

    добирати новини, що відповідають особливостям групи;

    вітати запитання та коментарі не тільки від кращих друзів, а й від інших дітей;

    з повагою реагувати на всі запитання та коментарі.

    Слухання передбачає активну участь і пов’язане з певними обов’язками. Шляхом мозкового штурму педагог може  допомогти дітям розробити список «обов’язків слухачів». «Обов’язки слухача» охоплюють такі правила:

    Зосередьте увагу на особі, яка ділиться інформацією.

    Уважно слухайте повідомлення.

    З повагою ставтеся до нових ідей.

    Формулюйте запитання і коментарі, що демонструють справжню зацікавленість.

    Демонструйте повагу до особи, яка ділиться інформацією.

    Уважно слухайте інші запитання і коментарі.

    Намагайтеся зустрітися з особою, яка ділиться інформацією упродовж дня для того, щоб продовжити обговорення теми, яка вас зацікавила.

    Аналізуйте та оцінюйте нові та вже відомі ідеї й поняття

    Обмін інформацією передбачає як невербальне, так і вербальне спілкування. Коли педагог демонструє  моделі активного слухання, діти наслідуватимуть те, що бачать. Відповідні жести висловлюють справжній інтерес до інформації, що надається, демонструють турботу до особистих почуттів, а також передають відчуття безпеки в межах спільноти. учні висловлюють власні ідеї, почуття, а також обмінюються важливою для них інформацією та досвідом. Однокласники ставлять запитання або висловлюють коментарі з певної теми, проблеми. Таким чином учні дізнаються про інших і надають можливість решті дізнатися про себе. Обмін інформацією формує у школярів навички вільних висловлювань перед іншими дітьми та батьками. 

ВПРАВИ:

«Крісло автора»

«Розкажи другу»

«Чим би я хотів поділитися»

2.Розвиток соціальних навичок – необхідна умова для розвитку

толерантності молодшого школяра

Соціальне оточення дитини є основним джерелом її розвитку. Під час ранкових зустрічей вчитель формує соціальні компетентності учнів. Ранкові зустрічі допомагають:

-         навчити дітей піклуватися про себе та інших;

-         сторювати чутливу, відповідальну та дружелюбну атмосферу дня;

-         забезпечувати можливості участі кожного й усіх;

-         навчити важливим навчальним умінням, зокрема слуханню, мовленню, виділенню інформації, вирішенню проблем, прийняттю рішень, читанню, письму та математичним навичкам.

     Завдяки практиці ранкової зустрічі маленькі діти переходять від зосередження уваги на власній особистості до охоплення нею інших. Соціальні переваги цього підходу сприяють розвиткові емпатії, активному слуханню однолітків, навчають дітей розуміти позиції інших людей. Уміння сприйняти точку зору іншої людини руйнує упередженість, сприяє толерантності та визнанню відмінності. Такі соціальні компетентності допомагають людям жити у взаємній повазі, створюють умови для позитивного, відкритого спілкування між окремими членами суспільства. Це основні навички, необхідні для демократії.

            Соціальні навички розвиваються не в ізоляції і не тоді, коли діяльність і моделі поведінки жорстко визначені. «Здатність ефективно говорити та слухати, робити вибір, а також залагоджувати конфлікти, коли вони виникають, - усе це має найважливіше значення для функціонування будь-якої спільноти». Учні потребують спокійної та інклюзивної атмосфери. Їм потрібні «можливості експериментувати та різними способами розповідати, спілкуватися та отримувати задоволення від перебування в колі своїх ровесників».

 Результати численних досліджень свідчать, що ефективні програми, спрямовані на виховання в дітей позитивних рис характеру та соціальних навичок, знижують імовірність виникнення низки негативних явищ у суспільстві (насильства, наркоманії, вагітності серед неповнолітніх), оскільки негативні моделі поведінки мають тенденцію проявлятись у комплексі. Діти, які демонструють один із цих типів поведінки, зазвичай демонструють й інші.              Результати сучасних досліджень свідчать, що програми, які сприяють розвитку соціальних навичок, підвищують і академічні досягнення. Соціальні навички - це «помічники академічних успіхів». Якщо соціальні навички не розвинені належним чином, учителям доводиться марнувати дорогоцінний час на підтримування порядку й надання вказівок. Такий важіль, як соціальні навички, дає вчителям змогу забезпечити якісне викладання і навчання.

 

Крім того, ранкова зустріч сприяє розвитку: навичок говорити; навичок слухати; словникового запасу; уміння досліджувати; уміння аналізувати й оцінювати матеріал; уміння спонтанно відповідати на запитання; уміння приймати виклик від інших; уміння використовувати вивчену інформацію.

            Повсякденні вправи, які практикуються в ранковій зустрічі, допомагають учням зблизитися зі своїми ровесниками, навчатися співпрацювати, утримуватись від критики інших, поважати інших як особистості. Позитивний настрій у класі створюється за рахунок:

-         атмосфери довіри;

-         відчуття приналежності до спільноти;

-         участі у прийнятті рішень;

-         доброти та заохочення з боку ровесників;

-         вільного від критики ставлення вчителя чи вихователя; - очікування конкретних результатів; - справедливості та неупередженості.

            Позитивна атмосфера створюється за рахунок практичного використання:

-         інклюзії;

-         обміну інформацією;

-         піклування;

-         заохочення;

-         участі;

-         чесності; - самовираження.

          Ранкова зустріч ознайомлює дітей з демократичними ідеями в доступній їм формі.

          Незалежно від здібностей, соціальної, релігійної приналежності чи статі вчитель та діти сприймають внесок кожного з однаковою доброзичливістю та повагою.

           Участь у зустрічі беруть усі діти. Вони вітаються один з одним, мають змогу обмінюватись інформацією, ставити запитання, коментувати, приєднуватись до групової роботи, а також робити свій внесок у щоденні новини.

           Діти навчаються з повагою ставити запитання, піддавати сумніву й оцінювати ідеї, які можуть відрізнятись від їхніх власних або бути подібними.             Оскільки не кожна дитина має погоджуватися з ідеями інших однокласників, ці питання розглядаються під час вільної дискусії. Протилежні ідеї вислуховуються й обговорюються, тому що серед однокласників існує взаємодовіра.

             Учнів заохочують до обміну своїм досвідом та ідеями.

             Висловлюється та обговорюється низка ідей. У щоденних новинах повідомляється доступна для всіх інформація про те, що відбувається у класі.              Діти встановлюють правила власної поведінки та поведінки групи. Під час ранкової зустрічі й упродовж усього дня вони уважно слухають, з повагою відповідають, а також практикують доброзичливість.

Академічна успішність.  

Практика обміну інформацією підвищує академічні успіхи шляхом розвитку навичок дослідження та розуміння. Учні розвиваються концептуально, коли вони слухають, формулюють запитання або коментарі з приводу того, що почули, демонструють зацікавленість, аналізують коментарі інших. Уміння критично мислити, необхідне для подальшого розвитку навичок дослідження і реагування, сприяє академічній успішності, заохочуючи учнів оцінювати інформацію, яку вони отримують, здобувати знання.

Завдяки практиці обміну інформацією, учні ознайомлюються з певними ідеями та поняттями. Вони опановують навички дослідження й оцінювання.

Оскільки дітям пропонується дедалі складніший матеріал, у них є можливість удосконалювати ці навички.

Процес дослідження й оцінювання відбувається протягом усього дня, коли учні на практиці використовують навички спілкування і слухають те, що їм розповідають інші. Практика слухання і відповідного реагування через запитання й відповіді виховує повагу учнів до ідей і пропозицій інших людей. Таким чином відбувається обмін знаннями й інформацією, що іде на користь усій групі.

Планування обміну інформацією.

Процес обміну інформацією має свої певні особливості. їх слід вивчити, перш ніж впроваджувати цю практику в ранкові зустрічі. Учителям слід:

     врахувати соціальні та навчальні цілі відповідно до віку дітей;

     розробити план проведення обміну інформацією;

     визначити кількість учнів, які братимуть участь в обміні інформацією кожного дня;

     окреслити вимоги до тих, хто ділитиметься своїми думками під час обміну інформацією, а Також до тих, хто слухатиме;

     надати вказівки учням формулювати все більш складні запитання і відповіді під час обміну інформацією.

Можливості розвитку академічних навичок.

Щоденні новини допомагають дітям у розвитку і практичному опануванні мовленнєвих і математичних навичок, використовуючи для цього передбачуваний, визначений формат із різноманітними мовними моделями, лексикою і змістом. Вони дають учням змогу допомагати один одному розв'язувати «коди читання» або розшифровувати приховані повідомлення, що містяться в щоденних новинах, тренувати, заохочувати та реагувати, коли визначаються завдання.

Хоча, насамперед, щоденні новини виконують навчальну функцію, вони ще й сприяють розвитку дитини в цілому. Коли діти стоять перед класом, читають, складають повідомлення або розв'язують проблему, висвітлену в новинах, то відчувають впевненість у собі. Рівень впевненості учня в собі впливає на ефективність його роботи впродовж усього дня. Впевненість, яку отримують учні, роблячи свій внесок у щоденні новини, допомагає їм використовувати низку навичок під час індивідуальної або спільної з однокласниками роботи над розв'язанням навчальних завдань.

Якщо обговорення щоденних новин виявлятиме навички й академічні досягнення учнів класу, діти будуть прагнути удосконалюватися в читанні, письмі та виконанні математичних завдань. Повідомлення повинні бути певним викликом, але не надто складними. Якщо інформація буде складною для учнів, закріплення навичок не відбуватиметься.

Під час підготовки новин учителі обирають звичайний формат, водночас інформація та завдання для учнів можуть змінюватися протягом року з урахуванням цілей навчальної програми та нових інтересів дітей.

Під час ранкової зустрічі повідомлення читає вчитель, група або окремі учні. Щоденні новини сприяють динамічному розвитку писемних і читацьких навичок:

       допомагають учителю показати, що читання є цілеспрямованим процесом; •   дають можливість учителю моделювати ефективні методи написання журналу;

       дають нагоду учням удосконалювати на практиці навички, пов'язані з читанням, письмом, складанням творів, редагуванням.

Стиль написання і зміст повідомлення залежать від віку і навичок учнів. Учителі підтримують читачів-початківців, повторюючи деякі фрази в щоденних новинах, наприклад: «Сьогодні ми будемо...». Будова речення має бути простою й містити слова з активного словника дітей. Для учнів старшого віку зміст і формат письмового послання змінюються, щоб розкрити проблеми відповідної складності. Речення стають більш складними, можна розширити активну лексику, наприклад, написати курсивом повідомлення іншою мовою, яку вивчають учні класу.

Щоденні новини мають бути прості, чіткі та стислі, інформація — легкою для читання, розбірливо написаною, ілюструвати правильне написання літер і цифр. Щоб максимально використати всі можливості, щоденні новини повинні:

       бути візуально і фізично доступними для всіх;

       сприяти розвитку навичок читання і надавати змогу постійно виконувати адаптації;

       бути чіткими, простими, стислими;

       враховувати мовні знання, що відповідають віку;

       враховувати вміння читати і писати, що відповідають віку;

       бути в сталому форматі.

Залучення батьків та інших членів родин до ранкової зустрічі.

У відповідальній, дбайливій шкільній спільноті батьки грають важливу роль в  освіті своїх дітей. їх визначають першими вчителями дитини і вважають партнерами в її академічному, соціальному й емоційному розвитку. Учителі мають створювати в класі змістовні ролі для членів родин. Необхідно ефективно довести до відома родин цілі і вимоги шкільної програми. Можливість такого зв'язку забезпечують зустрічі випускників, Дні відкритих дверей, неформальні зустрічі, батьківські збори та опитування за допомогою бюлетенів.

Оскільки ранкова зустріч посідає важливе місце в повсякденному житті дітей, із нею треба ознайомити батьків. Окремі вчителі віддають перевагу проведенню ранкової зустрічі спеціально для родин, надаючи дорослим практичний досвід участі в занятті, у якому їхні діти беруть участь щодня. Коли родини беруть участь у зустрічі, вони отримують інформацію, що відбувається впродовж шкільного дня. Батьки починають розуміти важливість виховання соціальних навичок. Вони бачать, як учителі ефективно вплітають академічні та соціальні навички в повсякденні зустрічі. Найважливіше, що дорослі можуть відстоювати цінність розвитку соціальних навичок у шкільному середовищі, працювати разом з учителем, ліквідувати розрив між домівкою, школою та спільнотою.

Запрошуючи батьків і членів родин до участі в ранковій зустрічі, учителі сповіщають, що:

          члени родин є важливими членами спільноти і мають добре познайомитися один з одним;

          інформацію про заняття та навчальну програму в класі необхідно доводити ,до відома родин інтерактивно, змістовно й весело;

          спільна участь у ранковій зустрічі надає членам родин можливість запрошувати дітей до бесід стосовно їхнього перебування в школі.

Створення доброзичливої атмосфери сприяє залученню членів родини до спільної роботи. Коли родини знають одна одну та персонал і комфортно почуваються, вони з більшою вірогідністю братимуть участь у житті класу і школи. Учителі повідомляють, що діти частіше збираються разом за межами школи, батьки висловлюють готовність до добровільної участі в житті класу і школи, а родини стають активними учасниками життя школи.

Рекомендації щодо проведення ранкової зустрічі за участі родин.

Плануючи проведення ранкової зустрічі для членів родин, слід враховувати, що вони можуть почуватися невпевнено. Учителі можуть зменшити до мінімуму ніяковість та збільшити до максимуму участь родин, виконуючи такі рекомендації:

          Вітайте батьків біля дверей. Підготуйте для них бейджики з іменами. Повісьте вітальне послання, яке вони могли б прочитати, входячи до класу.

          Зберіть батьків у коло та ознайомте їх з особливостями ранкової зустрічі.

          Повідомте, що вони братимуть участь у ранковій зустрічі так само, як це щодня роблять їхні діти.

          Виберіть привітання, яке дасть змогу батькам щось дізнатися один про одного.

          Продемонструйте їм обмін інформацією. Дайте змогу впродовж короткого часу поділитися інформацією про їхніх дітей, наприклад, що діти роблять після школи, що їм подобається в школі, ким вони хочуть стати, коли виростуть.

          Виберіть групове заняття, пов'язане з невеликим ризиком, наприклад,

«Оцінювальну банку».

            

 

 

   

Висновок 

    Спостерігаючи за своїми учнями, я дійшла висновку, що діти які є активними учасниками ранкових зустрічей, демонструють вищий рівень відчуття спільності і ширший діапазон позитивних виявів:

       Краще ставлення до школи і навчання;

       Більшу довіру та повагу до вчителів;

       Вищий рівень навчальної мотивації;

       Глибше почуття власної гідності;

       Відповідні етичні стосунки і поведінку;

       Більшу турботу про інших;

       Більшу відданість демократичним цінностям;

       Кращі навички залагодження конфліктів;

Крім того, ранкова зустріч сприяє розвитку:

       Навичок говорити;

       Навичок слухати;

       Словникового запасу;

       Вміння досліджувати;

       Вміння аналізувати й оцінювати матеріал;

       Вміння спонтанно відповідати на запитання;

       Вміння приймати виклик від інших;

       Вміння використовувати вивчену інформацію.

Повсякденні вправи, які практикуються в ранковій зустрічі, допомагають учням зблизитися зі своїми ровесниками, навчатися співпрацювати, утримуватися від критики інших, поважати інших як особистості. Позитивний настрій у класі створюється за рахунок:

       Атмосфери довіри;

       Відчуття приналежності до спільноти;

       Участі у прийнятті рішень;

       Доброти та заохочення з боку ровесників;

       Вільного від критики ставлення вчителя;

       Очікування конкретних результатів;    Справедливості та неупередженість.

   

Ранкової зустрічі дають дітям змогу розвивати соціальні та навчальні навички, поєднуючи соціальний, емоційний та інтелектуальний розвиток кожного учня. Повторення позитивного досвіду сприяє розвитку доброти, емпатії та інклюзії, а також дає позитивні  результати як у спільноті класу, так і поза його межами.

 

Використана література:

1.     Десять новацій закону "Про освіту" // Початкове навчання та виховання. - 2017. - № 30 (502) жовтень. - С. 2 - 4. 

2.     Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.

3.     Нова Українська Школа. Ранкова зустріч: що це і навіщо? //Початкове навчання та виховання. - 2017.- № 28 - 29 (500 - 501) жовтень - С. 6 - 11. 

4.     Терефера А. Б. Ранкові зустрічі гуманістичного спрямування./ Терефера А.

Б.- Кам’янець-Подільський, 2018. – 58с. 

5.     Хортів Г.В. Ранкова зустріч:методичний збірник для вчителів початкових класів./ Р.В.Хортів - Миколаїв: ОІППО, 2017.- 40 с.

6.     Цікаві ранкові зустрічі: дидактичний матеріал (вірші, загадки, ігри)/ Н.Тріщ 

– Тернопіль:  Підручники і посібники, 2018. – 96с.

7.       Inquiry-based learning From Wikipedia, the free encyclopedia             https://en.wikipedia.org/wiki/Inquiry-based_learning  

8.       MON-EDERA-OSVITORIA: ST101 Онлайн-курс для вчителів                    початкової школи. Модуль 4 https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:MON-EDERA-OSVITORIA+ ST101+st101/courseware/c13a66cbe4de47069f7fe097183834e1/a5bb6d411f

914e6e9799e8cc507d06ca/

9.       What is inquiry-based learning?

https://www.thirteen.org/edonline/concept2class/inquiry/index.html

10.   Benefits Of Inquiry-Based Learning. https://www.teachthought.com/critical-thinking/10-benefits-of-inquirybased-learning/

11.   https://animowane-gify.pl/pobierz_Radosnylisc_2024

 12.http://konspektblog.pp.ua/konspekt-piznya-osin-rannij-vikdopovnennya/

 

Додаток  

«РАНКОВА ЗУСТРІЧ»

«ФІЛІЖАНОЧКА ЧУДОВОГО НАСТРОЮ»

для учнів 3 класів

 

Мета.  

Створити демократичне освітнє середовище, орієнтоване на дитину. Моделювати й активно розвивати в дітей уміння та навички ефективного спілкування (вербального і невербального).

Сприяти розвиткові емпатії, активному слуханню однолітків. Навчити співпрацювати, утримуватися від критики інших, поважати інших як особистостей.

 

Очікувані результати. 

                    Створення позитивної атмосфери в учнівському колективі на весь навчальний день у гімназії. 

                    Розвиток соціальних та навчальних навичок у поєднанні з соціальним, емоційним та інтелектуальним розвитком кожного учня.  

                    Виховання піклування та відповідальності в колективі.  

 

Обладнання та матеріали. Зображення великої однотонної (бажано теплих тонів) філіжанки, «чаїнки» (по кількості учнів класу), комп’ютер, мінус пісеньки «Не давайте суму жити», маркери. 

 

Зміст майстер-класу.

 

І. Вправа «Вітання» (1,5 хв.) 

У класі лунає музика (наприклад, «Не давайте суму жити» https://btrack.ru/track/детские-украинские-не-давайте-суму-жити-96904 ). Діти разом із учителем стають у коло обличчям один до одного і починають усі разом:  

- Ми, 3 клас, - одна сім’я:  

 

Він, ти, а також я! (промовляючи цей рядок, указують, роблячи рухи правою рукою)  

Дружно за руки візьмемось, (промовляючи цей рядок,беруться за руки)  

Один одному всміхнемось. (посміхаються один одному праворуч і ліворуч

від себе)  

Учитель: Хай проблеми нас оминають,  Учні разом: а щирі посмішки сяють!  

Учитель починає, а учні підхоплюють: Я Ольга, Віка, Іван, Влад (кожен називає своє ім’я по колу)… - (разом) бажаю тобі чудового дня! (дружні оплески)

  

ІІ. Вправа «Обмін інформацією» (2,5 хв.) 

 

1. Вправа «Запрошую на філіжаночку чудового настрою».

 

Учитель: Любі, гімназисти! Дозвольте запросити вас на філіжаночку чудового настрою. (вчитель вказує на зображення філіжанки, діти стають півколом, обличчям до зображення і самого вчителя) Так заведено у нашого народу, що за філіжанкою чаю чи кави, частувальники насолоджуються спілкуванням один із одним, обмінюються інформацією. Тож, давайте і ми поспілкуємося: я буду питати, а ви мені жестами і мімікою відповідати.  - З добрим ранком вас вітаю! Що у відповідь побачу я? (учні не  говорять, а лише показують)  

-   Як настрій? Покажіть. (учні не говорять, а лише показують)  

-   А як самопочуття? (учні не говорять, а  

лише показують)  

 

 

-   Що цікаве побачили дорогою до гімназії? (учні не говорять, а лише показують)  

-   Як вам погода сьогодні? (учні не говорять, а лише показують)  

-   Хто дома залишився у вас? (учні не говорять, а лише показують)  

-   А який перший урок? (учні не говорять, а лише показують)  

-   Як ви приготувалися до уроку? (учні не говорять, а лише показують)  

-   Як сьогодні має пройти день? (учні не говорять, а лише показують)  

2. Вправа «Похвастушки»  

 

Учитель: Сьогодні поговоримо з вами про котів. Чому? Уявіть собі, 1 березня відзначається Міжнародний день котів, тож не забудьте привітати вдома своїх пухнастиків.  

Бесіда:  

-   Розкажіть про свого кота: як звати, що полюбляє, а що – ні, як потрапив до вашого дому.  

-   Чи вміє ваш кіт дружити? 

-   Як ви визначаєте настрій свого кота? 

-   Навіщо людям коти? 

-   Які прикмети, пов’язані з котами, вам відомі? 

-   Які фразеологізми, в яких згадуються коти, вам відомі? 

-   Якщо бажаєте, намалюйте або сфотографуйте свого улюбленця, і ми оформимо виставку в класі.  

ІІІ. Вправа «Групові заняття» (5 хв.)  

Вправа «Геть страхи і опасіння» (додатки 1, 2): 

Учитель: Любі мої шестикласники. Що може завадити чудовому настрою протягом дня?  

Відповіді учнів (наприклад: сварка, погана оцінка через недовчений матеріал, поганий настрій)  

Учитель: Візьміть до рук чарівні «чаїнки» та напишіть на них маркерами свої страхи, опасіння щодо сьогоднішнього дня. (учні пишуть на «чаїнках» - різнокольорових кружечках із картону) А тепер сховаємо їх у філіжанці  чудового настрою. Хай вони там полежать і не заважатимуть сьогодні нам. (учні опускають свої «чаїнки» у потаємну кишеню філіжанки на її зворотньому боці)  

ІV. Вправа «Щоденні новини» (2 хв.)  Учитель:  

Тож чудовий день нам слід починати,  А при цьому й пам’ятати. 

Учень 1: Сьогодні 1 березня 2018 року. Четвер. Перший день весни.  Цього дня відзначають Всесвітній день імунітету, Міжнародний день боротьби з наркоманією і наркобізнесом, Всесвітній день цивільної оборони, Міжнародний день котів. 

Учень 2: Іменини сьогодні святкують – Данило, Катерина. Уляна. 

Учень 3: Надворі холодно, тож слід ретельніше турбуватися про своє здоров’я.  

Народні прикмети цього дня: Якщо 1 березня тепло і сонячно, значить, і вся весна буде такою. Якщо ж у цей день іде сніг, значить буде хороший врожай, якщо дме теплий вітер — чекайте дощове літо, а дме північний вітер, то літо буде холодним. 

Учень 4: Нагадую: чергові у класі – Віка і Влад.  

Відсутніх немає. 

Учитель: Настрій - гарний! Вперед, за приємними враженнями, корисними знаннями, веселими пригодами!  

Учні обнімаються дружно за плечі, а потім розходяться по робочих місцях. 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
15 лютого
Переглядів
125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку