Урок "Подорож до Африки"

Про матеріал

Ця розробка уроку з інтегрованого курсу "Я досліджую світ" на формування в учнів ключових та предметних компетентностей з використанням ІКТ.

Особливості даного уроку :

використання ментальної карти для навчання учнів умінню виділяти

головне і на основі цього запам'ятовувати весь навчальний матеріал;

уміння працювати із додатковими інформаційними джерелами.

Перегляд файлу

Тема. Рослинний та тваринний світ Африки

Мета:

формування ключових компетентностей:

вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;

здоров’язбережувальна – сприяти емоційному гармонійному розвитку учня;

громадянська – здатність екологічно мислити, бережливо ставитися до природи і самого себе, до оточуючих;

інформаційно-комунікативна – знаходити в матеріалах уроку необхідну інформацію з певних питань, використовувати її творчій роботі;

соціальна – формувати вміння співпрацювати у парах, групах.

Формування предметних компетентностей:

-         ознайомити учнів з рослинним і тваринним світом Африки;

-         формувати пізнавальний інтерес в кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю;

-         вміння працювати з додатковими  інформаційними джерелами;

-         розвивати мовлення, уяву, зорову пам’ять;

-         виховувати пізнавальний інтерес.

Обладнання: підручники, карта світу, глобус, відеоролик «Рослинний та тваринний світ Африки»,  відеоролик «Музична магія Африки», добірка кольорових малюнків та фотографій  рослин і тварин Африки, кольорові фломастери, смужки   для створення ментальної карти Африки.

Тип уроку: урок засвоєння  нових знань

                             Хід уроку

І. Організаційний момент 

Звучить африканська мелодія.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

 Сьогодні ми з вами будемо не тільки учнями, а й мандрівниками, науковцями, експертами, екологами.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів 

-         Перш ніж вирушити у подорож нам потрібно дізнатися прогноз погоди на сьогодні.

  1. Виступ чергового

Сьогодні понеділок, 12 лютого 2024 року. Небо безхмарне, погода сонячна,  температура повітря -  11 С, вітер південно-східний, опадів немає.

  1. Операція «Глобус»(Учень на глобусі показує всі материки, океани, які їх омивають, екватор, паралелі, меридіани, вісь землі.)
  2. Прийом «Картографічна розминка» (Біля карти світу працюють два учні: один – в ролі вчителя, інший – відповідає.)

-         Покажи на карті світу материк Африку.

-         Якими океанами і морем він омивається?(Атлантичним та Індійським океанами  і Середземним морем.)

-         Яка найбільша річка Африки?(Ніл.)

-         В яку африканську  країну найчастіше подорожували українці?(Єгипет.)

 

  1. Тести(індивідуально)

1. Африка – це…

а) перший за величиною материк земної кулі;

б) другий за величиною материк земної кулі;

в) третій за величиною материк земної кулі.

2. Це найспекотніший континент, тому що…

а) знаходиться біля материка Євразія;

б) майже посередині  його перетинає екватор;

в) є пустиня Сахара.

3.На території Африки розміщена найбільша пустеля…

а) Сахара;

б) Ніл;

в) Мадагаскар.

4.Материк омивається водами…

а) Атлантичного й Тихого океанів та Середземного моря;

б) Атлантичного та Індійського океанів та Чорного моря;

в) Атлантичного та Індійського океанів та Середземного моря.

5.Найдовша річка  світуна території Африки…

а) Конго;

б) Ніл;

в) Дніпро.

6. Африка багата на  такі корисні копалини, як…

а) кам’яне вугілля, нафту, газ, золото;

б) золото, пісок, платину, граніт;

в) золото, платину, алмази, уранові руди, нафту, газ.

     5. Взаємоперевірка(1.б); 2.б); 3.а); 4.в); 5.б); 6.в).)

  1. Математична хвилинка

Порівняти висоту Евереста – найвищої гори Євразії (8849м)

і висоту Кіліманджаро (5895м) (нижча на 2954м.)

ІІІ.  Оголошення теми та завдань уроку

-         Ми вже почали з вами знайомитися на попередньому уроці із  дивовижним і загадковим материком, улюбленицею Сонця – Африкою. А сьогодні ще   більше дізнаємося про цей унікальний материк.

-Як ви думаєте, навіщо мені стільки малюнків, фотографій рослин і тварин?

-Будемо сьогодні знайомитися  із рослинним і тваринним світом Африки і складатимо ментальну карту, щоб краще запам’яталась нам ця подорож. Сьогодні ми з вами будемо не тільки учнями, а й мандрівниками, науковцями, експертами, екологами.

ІV. Опрацювання теми уроку

-         Науковці підготували розповіді про зони Африки: пустелі, савани та вологі екваторіальні ліси, про їх  рослинний і тваринний світ.

  1. Виступи науковців

1 науковець(відеоролик про Сахару.)

Пустеля Сахара

Ця пустеля розташована у Північній Африці. Вона є найбільшою і найспекотнішою пустелею світу. Рослинність тут дуже бідна або й взагалі відсутня. Тільки оазиси, які знаходяться біля джерел в долинах річок, можуть потішити фініковою пальмою та різноманітністю трав. Тварини тут також пристосувались до таких умов життя. Бігають антилопи, долаючи великі відстані, ховаються в піску ящірки, черепахи, змії. На окраїнах трапляються гієни, леви, жуки, саранча та  скорпіони. І недарма  говорять, що Сахара – це море без води, бо 5-10 тис. років тому назад на місці  пекучих пісків текли  багато річок та озер.

2 науковець(відеоролик про савани.)

Савани

Савани Африки – це 40 відсотків території материка, які подібні до наших степів. Тут є два сезони: літній (дощі) та сухий(зима.) У сезон дощів дуже багато рослинної їжі, тому й травоїдних тварин багато –  слонів, жираф, буйволів, антилоп, зебр, носорогів, а у водоймах бегемотів. Є тут і хижаки – леви, гепарди, шакали, гієни, небезпечні нільські крокодили завдовжки до 6м. Серед птахів поширені африканський страус(висота до 3м), швидкість бігу – 70км/год, птах секретар, що наздоганяє змію і ударами ніг вбиває її. В заростях очерету та папірусу  водяться ібіси, фламінго та марабу. В саванах ростуть  баобаби, зонтичні акації, пальми, алое та молочай.

3 науковець(відеоролик про вологі тропічні ліси.)

Вологі екваторіальні ліси

Вологі екваторіальні ліси розташовані по обидва боки екватора, або джунглі. Тут немає пір року: щодня ллють дощі і тепло цілий рік. Такі сприятливі умови дають можливість рости 25000 видам рослин, з яких 1000 видів – дерева. Ростуть густі вічнозелені ліси, в яких листя змінюється протягом 2-3 років, пальми, фікуси, червоне, чорне, залізне, хлібне, кавове, какао- дерева. Тягнуться величезні ліани. Багато росте чагарників. Налічується  дуже багато тварин, які переважно живуть на деревах і живляться їхніми плодами. Це  папуги, дятли, бананоїди, фруктові голуби, мартишки, шимпанзе. В хащах  водяться горили, леопарди, карликові жирафи і бегемоти, свині китицевухі  африканські олені. Рухаються довгими колонами мурахи, які з’їдають все на своєму шляху.

  1. Виступи мандрівників

 Мандрівники повідомляють про конкретного представника флори чи фауни  певної зони і прикріплюють малюнок чи фотографію до ментальної карти(баобаб, ковбасне дерево, кавове дерево, верблюжа колючка, фінікова пальма, страус, африканський слон, носоріг, гепард.)

V.Фізкультхвилинка

 Гра «Так чи ні?»

Діти стають у коло. Вчитель  в руках тримає м’яч, по черзі кидає і задає питання.

-Африка – найбільший материк?(Ні. Він другий за величиною.)

-Африка – найсухіший континент?(Так.)

- По обидва боки від екватора простягаються степи Африки?(Ні. Вологі екваторіальні ліси.)

- Баобаб – це візитна картка саван?(Так.)

- В Африці знаходиться найбільша пустеля світу Сахара?(Так.)

- Африканський слон – найбільша тварина саван?(Так.)

- В Африці живе найнижчий страус ему і найкращий бігун?(Ні. Найвищий.)

- Крокодили, які живуть в річках Африки, є предками динозаврів?(Так.)

VІ. Узагальнення та систематизація знань.  Підсумок уроку

  1. Виступи експертів

    Більшість тварин в Африці ведуть нічний спосіб життя через високу       денну температуру. На півночі материка зафіксовано найвищу температуру +58 С. Середньодобова температура становить +25 С, 30 С. А в Україні – +11 С – +13 С. Ніл утворюється злиттям двох річок Білого Нілу  і Голубого Нілу. На річці Замбезі є водоспад Вікторія  - довжиною понад 100м  та  шириною - 1000м. У вузьку ущелину падає велика кількість води, гуркіт якої чути за 30км.

Тварини стали символами в багатьох країнах Африки. Наприклад, вони зображені на рандах – паперових грошах держави Південна Африка.

  1. Виступи екологів

В Африці є 26 національних парків та заповідників, які внесені до списку Всесвітньої спадщини  ЮНЕСКО. За даними захисників природи у Західній Африці вимерли всі чорні носороги, а білі опинилися на межі вимирання через браконьєрство.

-         Ось і підійшов урок до кінця. А разом з ним і наша віртуальна подорож до Африки. Ми з вами склали таку гарну ментальну карту, за допомогою якої ми дізнались багато цікавого про цей континент, про його флору та фауну.

-         Хочеться вам зробити подорож на цей континент наяву?

VІІ. Домашнє завдання

Підготуйте із додаткових інформаційних  джерел  розповіді про рослин та тварин, які можна побачити тільки в Африці.

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
18 лютого
Переглядів
80
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку