Ця розробка уроку з інтегрованого курсу "Я досліджую світ" на формування в учнів ключових та предметних компетентностей з використанням ІКТ.
Особливості даного уроку :
використання ментальної карти для навчання учнів умінню виділяти
головне і на основі цього запам'ятовувати весь навчальний матеріал;
уміння працювати із додатковими інформаційними джерелами.
Тема. Рослинний та тваринний світ Африки
Мета:
формування ключових компетентностей:
вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;
здоров’язбережувальна – сприяти емоційному гармонійному розвитку учня;
громадянська – здатність екологічно мислити, бережливо ставитися до природи і самого себе, до оточуючих;
інформаційно-комунікативна – знаходити в матеріалах уроку необхідну інформацію з певних питань, використовувати її творчій роботі;
соціальна – формувати вміння співпрацювати у парах, групах.
Формування предметних компетентностей:
- ознайомити учнів з рослинним і тваринним світом Африки;
- формувати пізнавальний інтерес в кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю;
- вміння працювати з додатковими інформаційними джерелами;
- розвивати мовлення, уяву, зорову пам’ять;
- виховувати пізнавальний інтерес.
Обладнання: підручники, карта світу, глобус, відеоролик «Рослинний та тваринний світ Африки», відеоролик «Музична магія Африки», добірка кольорових малюнків та фотографій рослин і тварин Африки, кольорові фломастери, смужки для створення ментальної карти Африки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
Звучить африканська мелодія.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми з вами будемо не тільки учнями, а й мандрівниками, науковцями, експертами, екологами.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
- Перш ніж вирушити у подорож нам потрібно дізнатися прогноз погоди на сьогодні.
Сьогодні понеділок, 12 лютого 2024 року. Небо безхмарне, погода сонячна, температура повітря - 11 С, вітер південно-східний, опадів немає.
- Покажи на карті світу материк Африку.
- Якими океанами і морем він омивається?(Атлантичним та Індійським океанами і Середземним морем.)
- Яка найбільша річка Африки?(Ніл.)
- В яку африканську країну найчастіше подорожували українці?(Єгипет.)
1. Африка – це…
а) перший за величиною материк земної кулі;
б) другий за величиною материк земної кулі;
в) третій за величиною материк земної кулі.
2. Це найспекотніший континент, тому що…
а) знаходиться біля материка Євразія;
б) майже посередині його перетинає екватор;
в) є пустиня Сахара.
3.На території Африки розміщена найбільша пустеля…
а) Сахара;
б) Ніл;
в) Мадагаскар.
4.Материк омивається водами…
а) Атлантичного й Тихого океанів та Середземного моря;
б) Атлантичного та Індійського океанів та Чорного моря;
в) Атлантичного та Індійського океанів та Середземного моря.
5.Найдовша річка світуна території Африки…
а) Конго;
б) Ніл;
в) Дніпро.
6. Африка багата на такі корисні копалини, як…
а) кам’яне вугілля, нафту, газ, золото;
б) золото, пісок, платину, граніт;
в) золото, платину, алмази, уранові руди, нафту, газ.
5. Взаємоперевірка(1.б); 2.б); 3.а); 4.в); 5.б); 6.в).)
Порівняти висоту Евереста – найвищої гори Євразії (8849м)
і висоту Кіліманджаро (5895м) (нижча на 2954м.)
ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку
- Ми вже почали з вами знайомитися на попередньому уроці із дивовижним і загадковим материком, улюбленицею Сонця – Африкою. А сьогодні ще більше дізнаємося про цей унікальний материк.
-Як ви думаєте, навіщо мені стільки малюнків, фотографій рослин і тварин?
-Будемо сьогодні знайомитися із рослинним і тваринним світом Африки і складатимо ментальну карту, щоб краще запам’яталась нам ця подорож. Сьогодні ми з вами будемо не тільки учнями, а й мандрівниками, науковцями, експертами, екологами.
ІV. Опрацювання теми уроку
- Науковці підготували розповіді про зони Африки: пустелі, савани та вологі екваторіальні ліси, про їх рослинний і тваринний світ.
1 науковець(відеоролик про Сахару.)
Пустеля Сахара
Ця пустеля розташована у Північній Африці. Вона є найбільшою і найспекотнішою пустелею світу. Рослинність тут дуже бідна або й взагалі відсутня. Тільки оазиси, які знаходяться біля джерел в долинах річок, можуть потішити фініковою пальмою та різноманітністю трав. Тварини тут також пристосувались до таких умов життя. Бігають антилопи, долаючи великі відстані, ховаються в піску ящірки, черепахи, змії. На окраїнах трапляються гієни, леви, жуки, саранча та скорпіони. І недарма говорять, що Сахара – це море без води, бо 5-10 тис. років тому назад на місці пекучих пісків текли багато річок та озер.
2 науковець(відеоролик про савани.)
Савани
Савани Африки – це 40 відсотків території материка, які подібні до наших степів. Тут є два сезони: літній (дощі) та сухий(зима.) У сезон дощів дуже багато рослинної їжі, тому й травоїдних тварин багато – слонів, жираф, буйволів, антилоп, зебр, носорогів, а у водоймах бегемотів. Є тут і хижаки – леви, гепарди, шакали, гієни, небезпечні нільські крокодили завдовжки до 6м. Серед птахів поширені африканський страус(висота до 3м), швидкість бігу – 70км/год, птах секретар, що наздоганяє змію і ударами ніг вбиває її. В заростях очерету та папірусу водяться ібіси, фламінго та марабу. В саванах ростуть баобаби, зонтичні акації, пальми, алое та молочай.
3 науковець(відеоролик про вологі тропічні ліси.)
Вологі екваторіальні ліси
Вологі екваторіальні ліси розташовані по обидва боки екватора, або джунглі. Тут немає пір року: щодня ллють дощі і тепло цілий рік. Такі сприятливі умови дають можливість рости 25000 видам рослин, з яких 1000 видів – дерева. Ростуть густі вічнозелені ліси, в яких листя змінюється протягом 2-3 років, пальми, фікуси, червоне, чорне, залізне, хлібне, кавове, какао- дерева. Тягнуться величезні ліани. Багато росте чагарників. Налічується дуже багато тварин, які переважно живуть на деревах і живляться їхніми плодами. Це папуги, дятли, бананоїди, фруктові голуби, мартишки, шимпанзе. В хащах водяться горили, леопарди, карликові жирафи і бегемоти, свині китицевухі африканські олені. Рухаються довгими колонами мурахи, які з’їдають все на своєму шляху.
Мандрівники повідомляють про конкретного представника флори чи фауни певної зони і прикріплюють малюнок чи фотографію до ментальної карти(баобаб, ковбасне дерево, кавове дерево, верблюжа колючка, фінікова пальма, страус, африканський слон, носоріг, гепард.)
V.Фізкультхвилинка
Гра «Так чи ні?»
Діти стають у коло. Вчитель в руках тримає м’яч, по черзі кидає і задає питання.
-Африка – найбільший материк?(Ні. Він другий за величиною.)
-Африка – найсухіший континент?(Так.)
- По обидва боки від екватора простягаються степи Африки?(Ні. Вологі екваторіальні ліси.)
- Баобаб – це візитна картка саван?(Так.)
- В Африці знаходиться найбільша пустеля світу Сахара?(Так.)
- Африканський слон – найбільша тварина саван?(Так.)
- В Африці живе найнижчий страус ему і найкращий бігун?(Ні. Найвищий.)
- Крокодили, які живуть в річках Африки, є предками динозаврів?(Так.)
VІ. Узагальнення та систематизація знань. Підсумок уроку
Більшість тварин в Африці ведуть нічний спосіб життя через високу денну температуру. На півночі материка зафіксовано найвищу температуру +58 С. Середньодобова температура становить +25 С, 30 С. А в Україні – +11 С – +13 С. Ніл утворюється злиттям двох річок Білого Нілу і Голубого Нілу. На річці Замбезі є водоспад Вікторія - довжиною понад 100м та шириною - 1000м. У вузьку ущелину падає велика кількість води, гуркіт якої чути за 30км.
Тварини стали символами в багатьох країнах Африки. Наприклад, вони зображені на рандах – паперових грошах держави Південна Африка.
В Африці є 26 національних парків та заповідників, які внесені до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. За даними захисників природи у Західній Африці вимерли всі чорні носороги, а білі опинилися на межі вимирання через браконьєрство.
- Ось і підійшов урок до кінця. А разом з ним і наша віртуальна подорож до Африки. Ми з вами склали таку гарну ментальну карту, за допомогою якої ми дізнались багато цікавого про цей континент, про його флору та фауну.
- Хочеться вам зробити подорож на цей континент наяву?
VІІ. Домашнє завдання
Підготуйте із додаткових інформаційних джерел розповіді про рослин та тварин, які можна побачити тільки в Африці.