Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу

Про матеріал
Конспект уроку з хімії у 9 класі на тему "Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу"
Перегляд файлу

Тема:Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу

Мета: сформувати поняття про сутність реакцій йонного обміну, формувати вміння записувати рівняння реакції в молекулярній, повній та скороченій йонній формах; розвивати вміння порівнювати результати дослідів і робити висновки; виховувати навички спільної роботи.

Обладнання : таблиця розчинності, штативи з реактивами, ноутбук.

Тип уроку :  урок засвоєння нових знань, формування умінь і навичок

                                           Хід уроку

І. Організаційний етап. 

       Добрий день. Ми майже закінчили вивчення теми «Розчини», вже знаємо які бувають розчини, що таке електроліти і неелектроліти, вміємо складати рівняння дисоціації електролітів, йонні рівняння. І сьогодні ми спробуємо використати теоретичні знання та перевірити їх на практиці.

 

ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань

Для того щоб визначити наскільки ваші знання є ґрунтовними, виконаємо вправу «Мікрофон». Ви по черзі даєте відповіді на запитання і ми разом коригуємо їх за необхідності .

1.Вправа  «Мікрофон».

  1. Кислоти – це електроліти, що дисоціюють з утворенням катіонів Гідрогену.
  2. Яка кислота не є електролітом?
  3. Сумарний заряд усіх катіонів не повинен дорівнювати сумарному заряду усіх аніонів.
  4. Основи – це електроліти, що дисоціюють з утворенням катіонів металічного елемента.
  5. Які основи є електролітами ?
  6. Солі – це електроліти, що дисоціюють з утворенням катіонів металічного елемента та аніонів кислотного залишку.
  7. Назвати солі, які не є електролітами, користуючись таблицею розчинності

Ви молодці, добре засвоїли теоретичний матеріал, набуті раніше знання допоможуть вам при вивченні сьогоднішньої теми .

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми уроку

Ми підійшли до теми нашого уроку: «Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу». Для того щоб з’ясувати, чи знадобляться нам ці знання   дайте відповіді на таке питання:

Чи відбуваються  реакції йонного обміну в живих організмах та в  нашому житті?

Сьогодні ми застосуємо наші знання про реакції обміну між  розчинах електролітів, йонні рівняння, та одержимо експериментальне підтвердження умов перебігу їх до кінця. Отриманні  знання ви використаєте при індивідуальному виконанні лабораторної роботи.

VI. Пояснення нового матеріалу

Для того, щоб ви зрозуміли суть реакцій йонного обміну, я вас запрошую до віртуальної хімічної лабораторії (перегляд відео)

 А тепер ви будете працювати  з розчинами електролітів у реальній хімічній лабораторії.

Лабораторний дослід 4-6.Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються випаданням осаду, виділенням газу, утворенням води.

Мета: з’ясувати умови перебігу реакцій йонного обміну між розчинами електролітів

    Хід роботи

Спостереження

Рівняння реакцій у йонно-молекулярній формі

У пробірку з розчином кальцій хлориду (СaCl2) додайте розчин  натрій сульфату(Na2СO3). Що спостерігаєте?

 

 

У пробірку з розчином натрій карбонату (Na2CO3) додайте розчин хлоридної кислоти (HCl). Що спостерігаєте?

 

 

У пробірку з розчиномнатрій гідроксиду (NaOH)  додайте кілька крапель фенол-фталеїну. Що спостерігаєте? До цього розчину додайте розчин хлоридної кислоти (HCl)..Які зміни відбулися?

 

 

Загальний висновок:реакції йонного обміну між електролітами відбуваються до кінця  за таких умов:

  • утворення осаду;
  • виділення газу;
  • утворення води або інших слабких електролітів.(сигнал про закінчення роботи)

V. Узагальнення і систематизація знань

Самостійна робота з різнорівневими завданнями (картки на учнівських столах). «Реакції обміну між електролітами. Йонні рівняння»

Завдання 1 рівня складності.

Записати повне та скорочене йонні рівняння реакцій у кожному випадку:

1. 3AgNO3 + H3PO4 = Ag3PO4↓ + 3HNO3

2. K2S + 2HCl = H2S↑ + 2KCl

Завдання 2 рівня складності.

Завершити пропоновані схеми реакцій, які проходять, та записати молекулярне, повне та скорочене йонні рівняння реакцій у кожному випадку. Вкажіть умови перебігу реакцій:

1. СаCO3 + HNO3 =

2. Ba(OH)2 + HCl =

Завдання 3 рівня складності.

За пропонованими скороченими йонними рівняннями скласти повні йонні та молекулярні рівняння реакцій:

1. H + + OH- = H2O;

2. Ba2+ + SO42- = BaSO4↓;

VI. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.

Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?

Що запам’яталось?

Що сподобалось? Чому?

Що не сподобалось? Чому?

VII. Повідомлення та пояснення домашнього завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гудзь Денис Олександрович
    Дякую, хороший конспект уроку.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
3 серпня 2023
Переглядів
1387
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку